Nyhetsrapport med detaljer om våld under familjelördag

Hej! Vi har lyssnat på och löst Melodikrysset i många år och älskar det. Hela familjen är med, även barnen.
Ni kallar lördagsmorgon för P4:as familjelördag vilket är trevligt.
MEN varför i hela friden innehåller nyhetsrapporteringen alltid detaljerade beskrivning om våld? Idag berättade de att en man mördats. Med baksidan av en yxa. Han blödde kraftigt. Det rimmar dåligt med ”familjelördag”! Barnen ska inte behöva höra så våldsamma detaljer. Det räcker med att en man mördats. Vill man veta fler detaljer kan man läsa tidningen. Trevlig sommar! Maria Öjerskog Borrling m familj

Kommentarer

  • Hej Maria och förlåt det väldigt sena svaret!

    Det här forumet är till för att ge support på våra webbtjänster, så frågor om vårt innehåll ligger utanför vad jag, som webbmaster, kan svara speciellt bra på.

    Ändå är förstås innehållet ännu viktigare än tekniken, och den kritik du ger vill jag skicka till rätt nyhetsredaktion. Kan det ha varit P4 Hallands nyheter ni hörde?

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre! Det uppskattas, trots att det hamnade lite fel och att du därför inte fick svar så snabbt som du borde ha fått!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika

    Tack för ditt svar!

    Ja det var P4 Halland vi lyssnade på.

    Vi har lyssnat på P4 Halland med Melodikrysset de senaste två åren och det är nästan alltid våldsbrott med "smaskiga detaljer" som rapporteras.
    Innan vi flyttade till Halland bodde vi i Göteborg och det var minst lika illa där..

    Jag förstår om ni har svårt att påverka nyhetsrapporteringen överlag (även om jag hoppas det) men kombinationen "Familjelördag" som hastigt bryts av med detaljerande rapportering av våldsbrott känns fel och osmakligt.

    Tack för att du hjälper mig skicka meddelandet till rätt instans!

    Fortsatt trevlig sommar =)

    Maria Öjerskog Borrling
  • Innan vi flyttade till Halland bodde vi i Göteborg och det var minst lika illa där..
    Jag gissade att det gäller alla kanaler och att själva konceptet familjelördag inte berör just nyheterna, men nu har jag ändå återkopplat till just "din" kanal 😀

    Vi har lite glest med folk nu, men vid tillfälle ska jag ta upp frågan med de kolleger som arbetar mer övergripande med P4:s utbud samt med nyhetsfolk och höra om de tror att det är en bra eller dålig idé att låta nyhetsredaktionerna ta större hänsyn till att många barn lyssnar på P4 under Familjelördag.

    Som du skrev skulle det ju inte betyda att vi värderar nyheter på annat vis och blir "fegare" i rapporteringen, endast att vi presenterar det som är sant och relevant i lokalområdet på ett mer familjeanpassat vis. Men jag arbetar, som sagt, inte journalistiskt och kan inte bedöma vilka konsekvenser ett sådant arbetssätt kan få ...
    Annika Webbmaster