Nya avsnitt i appen

Hej.
Jag lyssnar väldigt ofta på sveriges radio, ibland flera timmar per dag. Jag lyssnar alltid via min mobil. (iPhone SE) Det händer enstaka gånger (ett par gånger i månaden) att jag lyssnar på P1 morgon i direktsändning i 10-20 minuter, men då alltid via SR-Playappen. Annars lyssnar jag enbart på poddar via SR-playappen. Det är många år sedan jag lyssnade i en radioapparat. Jag prenummererar på ett 20-tal av era program.

Mitt problem är hur ni har valt att lösa hur man följer och laddar ner nya avsnitt. Jag skulle önska att det helt enkelt alltid var så att nya avsnitt var markerade som nya första gången de dök upp i mitt flöde, men att den markeringen försvann efter att jag hade sett den. Jag skulle också önska att avsnitten hamnade i den ordning de lades ut och att de förblev i den ordningen. Som det nu är har ni valt ett jättekrångligt system med flera egendomliga nivåer som gör det jättesvårt att hålla koll på nya avsnitt.

Ni lägger ut avsnitt, men de förblir längst upp i flödet till dess att de har sänts. Ni har en liten gul ruta där det står ”ny” som försvinner efter ett tag och vars funktion är oklar. Nya avsnitt dyker upp efter att de har sänts, men hamnar långt ner i flödet. Den samlade effekten blir att det är jättekrångligt att hålla ordning på nya avsnitt. Man tappar lätt bort avsnitt i det godtyckligt föränderliga flödet.

Vad är poängen med en prenumerationsfunktion om den inte hjälper mig att hålla ordning på nya avsnitt? Varför måste ni blanda in när avsnitten sänds i radio? Om ni nu måste väga in sändningstiden, varför kan ni då inte göra det med en markering motsvarande den lilla gula rutan utan att låta det påverka ordningen på avsnitten? Då finns ju informationen för de som är intresserade.

Poängen med en app och att man kan ladda ner avsnitt är ju att bli oberoende av sändningstider är ju just det - att bli oberoende sv sändningstider. Nu rör ni ju till flödet genom att låta sändningen påverka ordningen på avsnitten. För vems skull gör ni det? Kan ni åtminstone inte lägga in en funktion som gör det möjligt att välja bort det där med sändningstider? Jag vill ha avsnitten i den ordningen de läggs ut.

Jag vore tacksam för svar på samtliga frågor.

Mvh
Erik

Kommentarer

  • Hej Erik och förlåt att svaret dröjt!

    Mitt problem är hur ni har valt att lösa hur man följer och laddar ner nya avsnitt.

    Jag har hukat lite med att svara för att jag helt enkelt inte förstod frågan fullt ut. Det är nämligen ett problem som jag trodde att vi hade löst för länge sedan ...

    Vad jag trodde
    Jag trodde att vi i våras separerade den tablålagda sändningstiden (som av olika tekniska skäl kommer att förbli det sätt avsnitten är sorterade på) från funktionen "för mig som lyssnare nytt avsnitt", alltså de avsnitt som verkligen är nya.

    De avsnitt som tillkommit sedan jag senast var inne i den delen av appen skulle alltså hamna överst och vara markerade som nya, därefter skulle avsnitten komma i kronologisk "FM-ordning". De avsnitt som läggs ut i appen innan de sänts i FM kommer alltså fortfarande att lägga sig ovanför nyare avsnitt - utom de avsnitt som är så nya att de är "ny-markerade" och hamnar i topp.

    (Det där lät krångligare än vad jag avsåg, men jag hoppas att det ändå gick att följa.)

    Om det hade fungerat som jag trodde, hade det alltså varit ett fall framåt. Lite närmare din vision om att nya avsnitt var markerade som nya första gången de dök upp i mitt flöde, men att den markeringen försvann efter att jag hade sett den, men fortfarande med problemet att låta sändningen påverka ordningen på avsnitten.

    Jag hade fel
    Jag tar reda på vad som hände med den lösningen. Lanserade vi den aldrig och i så fall varför? Eller kom den ut för Android men inte för Iphone och i så fall varför?

    Jag återkommer med mer information, för jag har i alla fall sett skisser på en enklare verklighet.

    Tack för att du fick mig att titta på detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen

    Och tack för svar. Ska bli spännande att höra vidare.

    Kom på ett förtydligande/komplettering:

    Jag skulle verkligen vilja veta syftet med att blanda in fm-ordningen och varför man i så fall inte har gjort den valbar? Vem har bestämt att fm-ordningen ska göra det svårare för mig att hålla ordning på mina prenumerationer? Det verkar konservativt och förlegat. Jag har inte lyssnat på fm-sänd radio på säkert 10 år. Utländska poddar jag följer (något 20-tal) följer jag via apples podcaster. Där hamnar alla poddar alltid i den ordning de har lagts ut. Då blir det aldrig några missar eller missförstånd.

    Jag avser inte att vara otrevlig genom mitt sätt att uttrycka mig som jag gör, men det är oerhört irriterande att en massa avsnitt ligger kvar längst upp i flödet och att man sen ska leta efter nya omarkerade avsnitt 6-7 positioner ner bland såna avsnitt jag redan har skannat av.

    Godmorgon världen till exempel hamnar alltid några avsnitt ner och omarkerat. Det var samma med europapodden och USA-podden som nu senast låg långt ner anonymt inflätade mellan något 10-tal avsnitt av radiokorrespondenterna, utan markering. Det är faktiskt tveksamt om det ens är någon poäng med ”avsnitt jag följer”-funktionen jämfört med att själv gå in på respektive program, och då följer jag ändå 19 program. Man måste ju ändå alltid scrolla upp och ned några gånger bland de översta 15-20 avsnitten för att försöka avgöra vilka som är nya och vilka man har hört eller valt att bortse ifrån.

    Händer då och då att jag missar avsnitt. Idag, när jag specifikt gick in på det politiska spelet (eftersom jag har väntat på att även de ska komma igång efter sommaren) upptäckte jag att jag hade missat att det hade kommit ett nytt avsnitt, trots att jag är inne och kollar ett par gånger per dag under program jag följer.
    Mvh
    Erik
  • Jag skulle verkligen vilja veta syftet med att blanda in fm-ordningen...

    Det är en bra fråga. Det finns inget syfte, utan ett arv vi dras med på grund av appens historia.

    Nutidshistoria
    När appen skapades under namnet SR Poddradio (för Iphone hösten 2008, baserad på en app som en privatperson utvecklat men planerade att dra tillbaka eftersom han insett att det var varumärkesintrång) fanns det inte i sinnevärlden att podd-versionen av våra program skulle komma ut innan vi sänt dem i FM! Data hämtades från de mest skilda håll. Just programinformation hämtades från en tjänst för text-tv:s tablåer.

    Även Android-appen har en historia som Indie-app (SR Player 2009?). Se denna tråd, som visserligen startas av min kollega Christian, men där kreativa indie-utvecklare snart var på banan:
    https://swedroid.se/forum/threads/sveriges-radio-foer-android-vilka-features.537/

    API för att underlätta app-utveckling
    Vi ville underlätta för utvecklare att skapa bra grejer med vårt innehåll, och var tidigt ute med ett öppet API (ett sätt att paketera och strukturera vårt innehåll).

    Detta första öppna API lanserades i januari 2010 i samband med en "Hack-day" och var även det byggt på "befintliga data-flöden" av skilda slag. FM-tablån var den ryggrad som alla avsnitt bygger kring och sändningstiden i FM var central för att ett avsnitt skulle kopplas ihop med rätt metadata.

    Förändrad verklighet ställer nya krav
    Idag är sändningstiden i FM ointressant för dig som lyssnar via appen. Vi vet det. Men vi har inte riktigt hunnit med att bygga oss loss från vårt arv ...

    Ett sätt att underlätta skulle kunna vara att sluta förlja de program som regelmässigt publicerar avsnitten i förtid - men det är ju så många av dessa program som är riktigt bra!

    Ett annat är att lyssna på vårt innehåll i någon app som hanterar våra poddar som vanliga poddar, till exempel i Apples podcaster som du redan använder. En del saker kommer att bli sämre. För vissa program finns det en utförligare information i vår egen app - men för dig kanske det ändå blir en fördel jämfört med att riskera att missa nya avsnitt av program du gillar?

    Vi ser inget egenvärde i att du lyssnar med just vår app, även om vi gör vad vi kan för att den ska vara det bästa alternativet. Men innan vi hanterar poddar som poddar och hunnit bygga bort den historiska kopplingen till FM-tablån, är våtr app inte den bästa för dina behov.

    (Sedan är inte Apples egen variant den podd-app som jag hört bäst omdömen om från andra lyssnare, så om du tycker att den är lite yxig, kan du kanske hitta smidigare alternativ.)

    Bonus-info: ett fånigt problem
    En följd av att appen är så sammanbyggd med tablålagda avsnitt, är att nya programserier inte syns per automatik i appen förrän de sänts för första gången i FM ... Det gör att t ex första avsnittet av serien Hej jag heter Fredrik kom ut den 23 juni på vår sajt och en uppsjö externa plattformar - men inte i våra egna appar, där den skulle ha kommit ut först sent på kvällen den 25 juni!

    Vi löste det genom att skapa ett "fejkavsnitt" där vi lade ut en trailer - så att programserien kom in i appen och både fejk-avsnittet första riktiga avsnittet blev synligt. Eftersom allt fler nya programserier (glädjande nog!) väljer att lägga ut poddarna utan att snegla på sändningstid, kommer vi att få en del såna här problem framöver, något vi förstås också måste bygga bort.

    Om du någon gång stöter på en ny programserie där första avsnittet är ett minutlångt "inför programstart", så vet du nu vad detta beror på ...
    Annika Webbmaster
  • Ska bli spännande att höra vidare.

    Då kommer nästa del av radioföljetongen!

    Jag tar reda på vad som hände med den lösningen. Lanserade vi den aldrig och i så fall varför? Eller kom den ut för Android men inte för Iphone och i så fall varför?

    Jag var inte ute och cyklade. På Android fungerar det så här:
    I "Nya avsnitt från program jag följer" visas avsnitt som nya om de tillkommit sen man besökte den sidan senast. Alltså kommer markeringen att försvinna ganska snabbt.

    Ios-teamet trodde, precis som jag) att det är likadant i Iphone-appen. Det har nämligen varit så en kort period, men någon gång innan 5 juni i år har "nymarkeringen" blivit fel och hamnar på "framtidsavsnitt" (min term för avsnitt där poddfilen går att lyssna på innan avsnittet har sänts, de som olyckligt lägger sig i toppen av listan). En lyssnare, som troligen inte har något program med "framtidsavsnitt" bland sina favoriter, larmade om att markeringen försvunnit, vilket vi nog missförstod. Hennes felanmälan har hamnat mellan stolarna, vilket förstås är mycket tråkigt!

    De avsnitt som är nya ur lyssnarens perspektiv markeras alltså inte alls och "framtidsavsnitten" markeras som nya och hamnar i toppen av listan.

    Ni har en liten gul ruta där det står ”ny” som försvinner efter ett tag och vars funktion är oklar.

    Ja, när den inte hamnar där den borde är den fullkomligt obegriplig.

    Men använder vi inte appen själva?
    Att vi som arbetar med appen och känt till hur det ska fungera i teorin inte märkt detta själva utan varit beroende av era felanmälningar, beror nog på att vi (åtminstone jag själv) inte använder oss av tjänsten "program du följer" aktivt i vardagen.

    Jag har kikat in där ibland och sett lite "ny-markeringar", men inte reflekterat över att dessa markerar framtidsavsnitt! Av den kanske handfull kolleger som är/var införstådda med hur det ska fungera är dessutom hälften Androidanvändare - där allt funkar som vi tänkt oss!

    Men nu har du hjälpt oss att hitta en bugg och den vill vi lösa.
    Annika Webbmaster