Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Nu funkar det inte med Sonos igen!

Hej!

Nu i morse blev det återigen samma problem som i denna tråd;

https://kundo.se/org/sverigesradio/d/kan-inte-spela-upp-sr-kanaler-pa-sonos-sedan-igar-/

Lite skillnad är det dock denna gång - nu blir felmeddelandet ”kan inte spela upp denna radiokanal”.

Kommentarer

  • Även jag har samma problem. Filformatet anges vara fel. (. m3u)
    Gäller alla SR kanaler.
    Övriga funkar bra, BBC, Vinyl 107 etc

    Anders Hoff
  • Samma här. Säger kan inte spela upp 123........... någonting

    Roland Köhler
    Roland Köhler
  • Funkar inte för oss och det gäller bara SR kanler
    Johan


  • Vad kan man göra så man kan spela radio igen?

    Mvh Johan
    Johan Flygare
  • Nu fungerar det igen. Tack!
    Anders Hoff
  • Hej alla, och tack för att ni rapporterade in detta!

    Hos Anders verkar problemet ha släppt för två timmar sedan. Jag hoppas att detta även gäller för er andra!

    Telia?
    När detta fel uppstått tidigare, har det nästan uteslutande varit Telias nätverk som drabbats. Det jag har hunnit se denna gång visar samma sak. Är det någon av er som inte har Telia?

    (Att Telia-kunder är värre drabbade betyder inte att vi ser detta som Telias problem, men att förstå vad det är som gör att delar av just vårt innehåll blockeras av Telia - eller varför trafik från just Telia blockeras hos oss, är viktigt för att förhindra att felet återuppstår.)

    Vilka kanaler?
    De felanmälningar jag har sett har främst gällt P1, P2, P3, och lokala P4-kanaler. Jag vill få klart för mig i vilken mån även våra rena musikkanaler, som P2 Klassiskt, P2 Världen, P3 Din Gata, P3 Star, Radioapans Knattekanal och P4 Plus drabbas, för jag har fått en tvetydig bild av detta. Även den kanal som heter Ekot sänder direkt (där det ofta är programmet "Sändningsuppehåll" som sänds) är jag nyfiken på!

    Anders skrev Gäller alla SR kanaler. Bra att du testade flera kanaler! Eftersom det är rätt svårt som vanlig lyssnare att systematiskt gå igenom alla våra kanaler (som är över 40 stycken), är jag nyfiken på ifall någon eller några av de rena musik-kanalerna ingick bland dem du testade. Vilken eller vilka i så fall?

    Tunein eller vår app?
    Har alla som rapporterade in felet ovan använt Tunein-appen, eller är det någon av er som har använt vår egen beta-app?

    Vår egen app
    Jag passar på att tipsa om vår app (som tyvärr även den kan ha drabbats av detta fel - det är egentligen inte Tunein eller Sonos som blockeras, utan delar av datatrafiken).

    Du som vill testa kan logga in hos Sonos och gå in på följande länk. Sen är det bara att leta upp applikationen under ”Lägg till musiktjänster”.


     

    Tack för att ni snabbt rapporterade in detta! Jag hoppas dels att blockeringen snart släpper hos er alla och dels (förstås) att vi kan förstå bättre vad det egentligen är som orsakar felet, så att vi kan undvika att det uppstår framöver!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika
    Tack för svar, men tyvärr så fungerar det inte längre.
    Jag har provat både TuneIn och SRs beta app. Ingen SR-kanal jag provat.
    I TuneIn får man meddelande att filformatet m3u inte stöds.
    I SR appen att filen inte hittas.
    Ja, jag har Telia.
    Mvh Anders Hoff

    Anders Hoff
  • Tack. Så tråkigt att felet kvarstår!

    Efterhandslyssning av våra program ska inte vara påverkad, men det är ju inte en lösning på grundproblemet.
    Annika Webbmaster
  • Har ni någon prognos när felet kan vara avhjälpt?

    Jonas Sjöstedt
  • Har samma problem som övriga. Jag är också Teliakund men använder inte deras router. Jag har även försökt att lyssna direkt i telefonen på TuneIn men det fungerar inte där heller.
    Johan Ek
  • Det spelar ingen roll om jag är uppkopplad mot mitt nätverk eller går via mobilsurf.
    Johan Ek
  • Om jag använder TuneIn på min platta så fungerar det om jag använder mobilnätet som är 3 och inte Telia. Sätter jag på nätverket och startar om kanalen fungerar det inte så det verkar finnas en koppling till Telia.
    Johan Ek
  • Ingen Sveriges Radio i mitt Sonos heller. Jag provade igen i morse, några olika kanaler; P3, P4 och P3 Star. Ingen fungerade. Jag har Telia.
    Martin A
  • Fortfarande inget Sveriges Radio här heller, varken på TuneIn eller SR's egen app. Har också Telia.
    Emma
  • Samma här! Har Telia och försökt stänga av och sätta på routern och spela via er app och får felmeddelande att programmet inte finns. Eller när man försöker spela via tunnel blir felmeddelande samma som tidigare.
    Johan Flygare
  • Funkar inte idag heller, m3u-meddelandet kommer upp.  P3 extra funkar inte heller, prövar TuneIn:s egen app och Sonos app. Har Telia...
    Janni
  • P1,P2,P3,P4 fungerar inte på Sonos.
     P4 plus fungerar på Sonos.
    Har även testat på Roxcore högtalare och Argon internetradio där fungerar P1 P2 P3 P4 P4 Plus. Där fungerar det.
    Alla via Tuneln:s app.
    Har fiberanslutning från Telia.


    PeO
  • Hej,
    Fungerar inte för mig heller efter senaste sonos uppdateringen. Testat ett antal SR kanaler inkl tex p2 klassiskt, P3 star och ingen fungerar . Har Telia (öppen fiber).
    Peter Eliasson
  • INGEN AV SR:S KANALER FUNGERAR FORTFARANDE INTE PÅ SONONS! Nu är det "tyst" utan felmeddelande...
    Liknande problem uppstod också för två veckor sedan. Det märkliga är att Sonos hänvisar till Sveriges Radio och SR hänvisar tydligen till Telia (vi har Telia ADSL). Vem äger problemet? Och vad - exakt - är det för problem?
    Hans Jensen
  • Felmeddelande ges:
    Kan inte spela upp...
    Den enda kanale (av SR:s) som jag fått fungera är nyhetskanalen "Ekots nyhetskanal.." som har sändningsuppehåll.
    Hans Jensen
  • Hej
    Det går inte att lyssna på SR:s kanaler i Sonos app. Får felmeddelande att filformatet inte stöds. Gäller alla SR:s kanaler utan P4 Plus. Har Telia som leverantör.
    Lars Gidlöf
    Lars Gidlöf
  • Sons och SR fungerar inte för mig i McKinney Tx heller., klagar på fil format.
    Jag har inte Telia, utan AT&T internet, så inte knutet till Telia.
    Något estimat när detta kommer att lösas ?


    Bo Sundstedt
  • Andra dagen i rad som vi inte kan kyssna på P1, P2, P3 eller P4 eller andra Sveriges Radio kanaler. När kommer det att lösas? Lyssnar via Sonos i ett fibernätverk från Telia.
    Undrar
    Pontus
  • Jag ber om ursäkt över att ni inte fått så snabb återkoppling som ni borde ha fått!

    Vi äger problemet. Felet ligger mellan oss på Sveriges Radio och ett par nätleverantörer, där besökare med Telia är extra drabbade.

    Det grundproblem som uppstod igår (och vid ett tidigare tillfälle i oktober) är löst, säger kolleger (men jag har inte hunnit sätta mig in i detaljer och vet inte om det innebär att "branden är släckt denna gång", eller om det som orsakar branden är fixat, vilket gör att jag tyvärr inte vågar lova att felet inte kan komma tillbaka).

    Olika cachetider i systemen har sedan gjort att felet dröjt sig kvar längre än det borde ha gjort, vilket är något vi behöver se över rutinerna för att lösa (för det finns olika sätt som vi kan hjälpa systemen på från vårt håll).

    Sedan ungefär 13.30 har allt fler lyssnare rapporterat in att de åter kan lyssna, vilket jag hoppas att ni i denna tråd också har märkt! Hör av er annars.

    Vi ser väldigt allvarligt på detta och har arbetat (och arbetar fortfarande) på flera fronter för att lösa det. Tack för att ni rapporterade in felet!

    Mycket av vår kraft har gått åt till att förmedla det ni skrivit in till rätt kolleger, så att återkoppla hoppas vi att ni har förståelse för att vi inte riktigt hann med denna gång ... Men vi läste och hade stor hjälp av era iakttagelser ...
    Annika Webbmaster
  • Det märkliga är att Sonos hänvisar till Sveriges Radio och SR hänvisar tydligen till Telia (vi har Telia ADSL). Vem äger problemet? Och vad - exakt - är det för problem?

    Nu ska vi vara rättvisa.
    Sonos hänvisar till Sveriges Radio 

    Vilket de gör rätt i, eftersom vi felsökt ihop med Sonos och konstaterat att detta inte ligger hos Sonos - men däremot drabbar bland andra Sonos.

    SR hänvisar tydligen till Telia 

    Verkligen inte! Har något jag skrivit givit er det intrycket, så var jag inte tydlig nog. Högre upp i tråden försökte jag betona att vi äger problemet och att vi ansvarar för att lösa det. Jag skrev:
    Att Telia-kunder är värre drabbade betyder inte att vi ser detta som Telias problem, men att förstå vad det är som gör att delar av just vårt innehåll blockeras av Telia - eller varför trafik från just Telia blockeras hos oss, är viktigt för att förhindra att felet återuppstår. 

    Vi vill inte på minsta vis frånsäga oss ansvaret för att se till att ni kan ta del av vårt innehåll. Vi vill lösa de problem som uppstår, oavsett ifall det ligger hos oss eller i andra delar av kedjan. Hade det legat helt utanför vår kontroll, så hade vi ju ändå haft ett ansvar att hjälpa berörda företag att förstå problemet.
    Annika Webbmaster
  • Verkar fungera nu.
    Jag har ej Telia (bor utomlands)
    Rickard
  • För oss fungerar det fortfarande inte och samma problem som tidigare med appen och tunel med m3u filen.
    Johan Flygare
  • Funkar fint igen sedan igår. Tackar.
    Martin
  • Rickard och Martin: Skönt att höra!

    Johan: Kvarstår felet hos dig fortfarande? Har du testat omstart? (Ja, det är supportens vanligaste tips, men det beror ju på att det hjälper vid allt från fel på kopieringsapparater till märkliga pip från mikrovågsugnar ...)
    Annika Webbmaster
  • Hej! Kommer prova när jag kommer hem från och återkommer.

    Mvh Johan
    Johan Flygare
  • Fungerar för mig sedan imorse. Gjorde inget särskilt, bara startade.. Alltså ingen omstart.
    Peter Eliasson
  • Skönt, Peter!

    Johan, jag hoppas och tror att felet ska ha släppt även hos dig. Har det inte gjort det, så behöver vi förstå mer om vad som kan skilja din nätverksmiljö från de flesta andra lyssnares!
    Annika Webbmaster
  • PeO:
    Tack för att du bekräftade att två helt andra plattformar som använder Tunein inte fick samma problem! Är Argon och Roxcore uppkopplade mot samma nätverk? Har båda liksom ett inbyggt stöd för Tunein?

    Jag tror att i alla fall Roxcore kommunicerar med Tunein via någon typ av molntjänst som kanske kontaktar Sveriges Radio på ett lite annat vis än över din uppkoppling, och vi behöver förstå mer i detalj vilka skillnader och likheter som finns mellan de plattformar som drabbats och de som fortsatte fungera!

    Jag kommer att återkomma med fler frågor till er alla, för vi måste förstå detta (för oss tills i oktober okända) fel bättre! Och där är era iakttagelser väldigt viktiga.

    Annika Webbmaster
  • Johan Ek:
    Tack för att du så tydligt kunde bekräfta att samma plattform kunde spela upp ljud på ett nätverk men inte på ett annat!

    Den Tunein-app du använde i mobilen, är det Tunein Radio? Och för Android, Ios eller Windows Phone?

    Annika Webbmaster
  • Hans:
    Vi undersöker förstås varför kanalen "Ekot sänder direkt" inte blockerades som andra kanaler. Några lyssnare rapporterar samma sak med P4 Plus. Testade du någonsin den kanalen?

    Var detta i Sonos Tunein-app och inte i vår egen beta-app?
    Annika Webbmaster
  • Argon iNet 2+ DAB kopplar upp mot internetradio.
    Roxcor har Tunein inbyggt i appen man kopplar upp med på samma sätt som Sonos.
    De är alla uppkopplade mot samma nätverk. Via Öppen fiber och Telia som internetleverantör.

    PeO
  • Tack!

    (Vad många olika sätt du har att lyssna - och vad bra det var både för dig och oss i detta fall!)
    Annika Webbmaster
  • Johan Ek (igen):
    Tack för pusselbiten att du har Telia-nät men annan router!

    Bo och Rickard:
    För er utrikes, är det en lång kedja, där Telia-nätet förstås kan vara inblandat. Vi har dock fått rapporter från ett par lyssnare även i Sverige som har annan operatör (men där det möjligen kan finnas någon koppling till Telia - nätverk är väldigt komplexa, och inget jag tidigare har behövt sätta mig in i speciellt väl).
    Annika Webbmaster
  • Nu funkar det igen
    Johan Flygare
  • Skönt!

    Det var verligen på tiden. Vi behöver förstå varför felet "bet sig kvar" långe hos alla och extra länge hos vissa av er, vilket är en viktig del av det efterarbete vi nu håller på med.

    Prio nummer ett är självfallet att undvika fel, men om det inte går (i brådrasket) eftersom komplicerade säkerhetssystem i stora nätverk verkligen inte ska justeras hur som helst, så kanske det ändå går att påverka de mekanismer som fortsatte att blockera innehållet så länge ...
    Annika Webbmaster
  • Jag har varit bortrest. Därför det sena svaret. Det fungerar även för mig.
    Johan Ek
  • Jag kan de senaste dagarna inte lyssna på P4 kanaler på min Logitech Squeezebox Boom. Felmeddelandet är: Spellistan är tom. Övriga SR kanaler som jag prövat fungerar bra.
    Jag har en annan internet radio också, Squeezebox Radio, på denna fungerar också P4.
    Jan Almberger
  • Hej Jan!

    Bra att en av dina enheter fungerar! Jag skulle tro att Squeezebox Boom ansluter via mysqueezebox.com och "rent tekniskt" kommer till Sveriges Radios servrar via ett utländskt IP-nummer. Under OS blockerar vi tyvärr utländska IP-nummer:
    Läs mer om blockeringen här

    Din Squeezebox Radio är med största sannolikhet uppkopplad med hjälp av en lokal server. En sådan:
    Logitech Media Server

    Om du experimenterar med att ansluta även Squeezebox Boom med Logitech Media Server, så berätta gärna hur du gör i denna tråd (där andra frustrerade Logitech-användare har skrivit om problemet):
    P4 i Squeezebox: No items found in playlist

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika!
    Bra och tydligt svar. Jag har ställt om min Boom till Musikkälla - Logitech Media Server, och då fungerar P4 igen. Jag var dock tvungen att programmera om mina andra snabbknappar, eftersom de låg mot mysqueezebox.com. Jag gissar att jag också måste ha min dator igång så att Logitech Media Server är aktivt. Det blir nog tillbaks till Musikkälla - mysqueezebox.com när OS är slut.
    Jan
    Jan Almberger
  • Jag gissar att jag också måste ha min dator igång så att Logitech Media Server är aktivt.

    Det låter rimligt. Bra att du fick det att fungera! Tyvärr vet jag inte om det finns något sätt att förse en Logitech med information om att IP-adressen är blockerad.

    Har du någonsin stött på sådan information på andra kanaler? Om det går att få till, vore det ju en bra service som vi gärna skulle ge våra lyssnare. Det är illa  nog att det inte fungerar som vanligt, men om vi kan hjälpa lyssnarna att förstå vad felet beror på, så vill vi göra det!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En annan lyssnare med geoblockering (trots att han sitter i Sverige) har tipsat om ett enklare sätt att lyssna på P4. Ralf skriver:
    Om man lägger till länken till P4 som finns längre upp i diskussionen, som favorit i sin logitech squeezebox, funkar det att lyssna på P4.

    1. De länkar det gäller hittar du här. Leta upp din P4-kanal:
      MP3-länkar som M3U (192 kbps)
    2. Gå till mysqueezebox.com, logga in och lägg till den under favoriter.
    3. Välj sedan favoriter i din squeezeboxradio istället för de förinställda kanalerna.
    Hoppas att du har glädje av det tipset!
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.