Notis om trafikmeddelanden

Hej! Hur gör folk som vill få notiser i sin telefon när trafikstörningar uppstår i deras närhet? Allra helst skulle det behövas en app där man kan ange sina vanligaste vägar (t.ex. pendlingsvägen till jobbet) och få notiser när något händer där. Det är helt otroligt att inte trafikverket erbjuder en sådan möjlighet.

Nåja, nu till mitt förslag. Låt era trafikredaktioner generera lokala "nyhetshändelser" och lägg till en "notisnivå" till i er app. Där kan man ju idag välja exempelvis VMA, extra nyhetssändningar eller lokala nyhetshändelser. Lägg till lokala trafikmeddelanden. På vanligt sätt kan man klicka på notisen och hoppa till rätt tidpunkt i sändningen för att lyssna. I notisen kunde trafikredaktionen åtinstonde skriva vägnummer så man vet om meddelandet är relevant eller ej.

Och nej- min fråga gäller inte storstäderna där exempelvis trafiken.nu eller möjligheten att prenumerera på era sändningar finns, utan det gäller landsbygden.

Kommentarer

  • Tack för det förslaget, som jag framför till app-teamet!

    Det finns en app som Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag tillsammans utvecklar som heter Live Trafik, där du kan filtrera vilken typ av information du vill se. Jag vet inte om det går att få notiser vid större trafikhändelser, men kanske den appen ändå förenkla för dig?
    Svensk åkeritidning: Vi uppdaterar appen Live Trafik
    Annika Webbmaster