Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Nedladdning i SRplay fungerar inte (äldre Android + LG)

-Senaste uppdateringen av SRplay appversion 5.0.0.5311 fungerar inte i androidversion 5.0.
-Det går inte att ladda ner exempelvis tre-minutersprogram som Ekot, 30-minutersprogram som Medierna eller en timmesprogram som Plånboken. Inga program alls går att ladda ner.
-Direktstreamning av tidigare utlagda program fungerar och att lyssna direkt på program fungerar.
-Omstart av mobil löser inte problemet.
-Avinstallation och sedan clean installation efter det löser inte problemet (så till alla andra som fått problem nu vid uppdatering av SRplay-appen, vänta med att avinstallera, alla favoritmärkta program och tidigare nedladdade försvinner ju förstås).
-Tips till andra som har problem med SRplay efter uppdateringen: I exempelvis appen Acast fungerar det att ladda ner Sveriges radios poddar/program.
Carina Rapportera olämpligt innehåll
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej igen SRplay-supporten!
    Jag kan tillägga att att jag har testat på 2 st mobiler med android 5.0, på den ena har jag endast uppdaterat srplay och på den andra avinstallerat och installerat igen, men det är ingen skillnad, nedladdning fungerar inte på någon av dessa (5.0 på bägge inte 5.0.x).

    Jag har också testat senaste version av srplay på en surfplatta med androidversion 6.0 och det fungerade utan problem.

    När ni släpper nya appversioner testar ni endast då på androidversion från 6.0 innan ni släpper den i Play Butiken? Det känns väldigt riskabelt att ha SRplay-appen på autouppdatering. Det händer för ofta att appen inte fungerar som den ska efter uppdatering (med tanke på miljön vill jag inte byta mobil varje år för att kunna uppdatera till senaste androidversionen. Jag tycker inte heller att 5.0 är helt uråldrigt än, med tanke på att det är väldigt många som kör på 4.x fortfarande).

    Mvh
    Carina
    Carina
  • Samma problem här. Går inte att ladda ner efter senaste uppdateringen. Jag har android 4.1.2.
    Mvh
    Kerstin
  • Samma problem, samma SRplay-appversion och android 5.0
    Pia
  • Jag skrev fel, på denna mobil är det androidversion 4.4.2 (inte 5.0 som jag skrev ovan)
    Pia
  • Hej alla och tack för att ni har rapporterat in detta så snabbt och tydligt!

    Vi har hittat ett fel som förklarer problemet hos Kerstin, men inte hos er andra. Äldre versioner av Android hanterar inte växling mellan http och https på ett korrekt vis och detta har vi missat att kompensera för. Vi åtgärdar självfallet det!

    Detta fel är dock endast aktuellt på versioner lägre än 4.3, så Pia med 4.4.2 och Carina med två enheter med 5.0 kommer inte att bli hjälpta av att vi löser detta problem.

    Vi testar på väldigt många enheter, även med äldre versioner av Android. Felet har inte gått att återskapa hos oss. Jag vill därför kartlägga närmare och se om det finns några gemensamma faktorer hos er, och det gör det!

    Som administratör i detta forum kan jag se lite data om de enheter ni använt för att skriva hit. Stämmer detta?
    Carina: LG-D855
    Pia: LG-D802

    Är den andra enheten som du fick felet på också en LG-lur, Carina? Vilken variant i så fall?
    Annika Webbmaster
  • Hej webbmaster Annika
    Ah! Jag glömde att skriva just det ser jag, vad jättebra att du såg det ändå. Ja det stämmer den andra var också en LG G3 (ganska säker på 855, kan tyvärr inte kolla det nu).
    Då är det nått knas just med LG-modellerna då får man anta...
    Carina
  • Annika
    Jag kollade vad det finns för modellspecifikationer av LG G3 och ja den andra jag testade på det är också 855 (jag har inte åtkomst till den nu)
    Carina
  • Tack!

    För två månader sedan hade vi samma (eller liknande) problem, vilket ju du Carina, och även Kerstin, var snabba med att rapportera in även då:
    Problem att ladda ner

    Även den gången var det ett fel som drabbade äldre enheter, men där just två LG-telefoner, din och Mickes, betedde sig "atypiskt". Den åtgärd vi då gjorde, som i teorin endast skulle hjälpa äldre versionerna av Android, hjälpte även er med 5.0. Det gör att jag har hopp om att även ni kan bli hjälpta av buggfixen för att få rätsida på felet i enheterna med Android äldre än 4.3.

    Jag beklagar att felet uppstod på nytt och vill förstås gå till botten med hur det kunde ske. (Jag är inte hundra på att det är samma del av koden som skapar det nya problemet, men jag är relativt säker på att det även då handlade om https-stödet i äldre versioner av Android.)

    Vi behöver dokumentera det problemet bättre för att inte framtida uppdateringar ska återintroducera felet. Vi kommer att införa buggar även framöver, men samma bugg flera gånger bör vi undvika!
    Annika Webbmaster
  • Ja precis, jag var med där i den förra omgången också.
    Det är det jag också funderat på kring just min LG-lur och android 5.0,  förra gången och denna gång borde det ha varit massor med 5.0:or av andra märken som hade/har problem - men det tycks det inte vara (men tänker också att alla inte felrapporterar förstås. Men är det nån som läser här med android 5.0 eller högre men med annat märke på mobilen, snälla skriv här, för jag är väldigt nyfiken kring detta).

    Jag håller tummarna Annika för en lösning! SRplay-appen är saknad...

    Carina
  • Svar till supporten, ja det stämmer bra, jag har en LG G2/Pia
    Pia
  • Tack för hållna tummar, Carina!
    Och tack, Pia, för att du bekräftade att det är rätt information vi såg om din telefon!

    Tills vidare, i avvaktan på att vi löst detta, kan ni ladda hem många av våra program på andra vis. Acast, som Carina föreslog, eller (enklast om ni inte vill ladda hem en ny app) direkt från vår hemsida ...
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem med nerladdning till samsung tab 2, android 4.2.2
    kenneth
  • Hej Kenneth!
    Tråkigt att även du är drabbad, men bra att du fann denna tråd, och därmed förstår att felet ligger i appen och att vi är på väg att lösa detta.

    Alla:
    Eventuellt kan vi skapa en speciell testversion av appen, som ni fyra som hittills rapporterat in felet kan få testa, så att vi verkligen är säkra på att felet är löst hos alla er innan vi skickar ut en uppgradering på bred front. Vi kontaktar i så fall er på de e-postadresser ni angett här i forumet med information om hur ni laddar hem test-appen.
    Annika Webbmaster
  • Pia, den adress du använde här känns som en sån där adress man skriver in för att skriva in något (vilket är helt okej för oss). Om det stämmer, så skriv till webmaster@sverigesradio.se med en fungerande adress, om du är intresserad av att testa detta :)
    Annika Webbmaster
  • Hej, jag kan inte heller ladda ner, har en LG G3 och version 5.0.0.5311 (vet inte om ni blir hjälpta av det).
    Maria
  • Tack! Du får hemskt gärna vara med och testa, Maria!
    Annika Webbmaster
  • Annika, det är en fungerande adress smile (men ja tyvärr händer det ibland att andra använder den som fejkadress...), så det går jättebra att skicka till den.
    Pia
  • Off topic:
    Wow, var du jättesnabb med att ordna den? Rolig adress.
    (Nu är alla andra jättenyfikna ...)

    Annika Webbmaster
  • Och du får förstås mejl till din icke-fejkade adress smile
    Annika Webbmaster
  • Kag är gärna med och testar.
    Maria
  • OT forts. till Annika:
    Haha ja övriga får fortsätta vara nyfikna... men ja visst den är gammal, jag skaffade den nog precis i början när aktuellt bolag började med e-postkonton.
    Pia
  • App-utvecklaren som håller på med detta är på lunch nu. När hon återkommer, så fixar hon till en betaversion.

    Den kommer ni att kunna installera, samtidigt som ni har kvar den vanliga appen, så avinstallera inte den vanliga! (Gör ni det så försvinner favoriter, lyssningshistorik och eventuella avsnitt ni tidigare har laddat hem.)

    Utvecklarna säger sig vara rätt säkra på att Kerstin och Kenneth, med Android lägre än 4.3, ska bli hjälpta av denna version. Med Pia, Carina och Maria håller vi tummarna. (Den LG-enhet de har att testa med har Android 7 och drabbas inte av problemet.)
    Annika Webbmaster
  • Har testat beta från Isotop AB och nerladdningen fungerar. Stort tack! //Kenneth
    Kenneth
  • Har också problem (igen) och ser fram emot uppdateringen.  (Android 4.2.2)
    Per
  • Tack för blixtsnabb återkoppling, Kenneth!

    Hur går det för er andra?

    Per, du får snart mejl, så att även du kan testa beta-versionen!
    Annika Webbmaster
  • LG G3 android 5.0
    Testversionen fungerar!
    Carina
  • Hej igen. Nu har jag också testat appen från Isotop ochnu fungerar det även för mig .
    Maria
  • Tack! Då är vi på rätt spår.

    Annika Webbmaster
  • Den fungerar på LG G2 android 4.4.2 också
    Pia
  • Bra, skönt!

    Vi kommer inte att behöva fler testare, för nu vet vi att fixen löser problemet och behöver koncentrera oss på att få ut detta skarpt.

    Annika Webbmaster
  • Ursäkta att det dröjt, men nu har jag testat betan, och den fungerar.
    Kerstin
  • Tack Kerstin, och alla ni andra som har tagit er tid att testa!

    På måndag har vi avstämning med app-utvecklarna och får höra hur det går med att få ut detta i den skarpa appen!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • PS:
    Ny i tråden?

    Som ni ser ovan har vi en lösning på gång, så håll ut! Betatestet är stängt för fler användare, men tills lösningen är tillgänglig för alla, så påminner jag om det Carina skrev i början:
    I exempelvis appen Acast fungerar det att ladda ner Sveriges radios poddar/program.

    Det går också bra att ladda hem poddfiler direkt från vår hemsida.
    Annika Webbmaster
  • Tack för att ni fixade betan innan helgen, jag lyssnar på nedladdade program några timmar per dag och jag föredrar verkligen SRplay framför Acast för SR-programmen!
    (men jag är fortfarande så fundersam vad det är med just LG... det är jag som har LG G3, android 5.0)
    Mvh
    Carina
  • Om vi kommer fram till vad i LG-lurarna som får detta problem, så får ni självfallet veta det!

    Det handlar i alla fall om något problem med att hantera http- respektive https-adresser på rätt sätt. Med de äldre Android-versionen vet vi vad som inte fungerar när det gäller detta, men LG har vi ännu bara förstått att samma fel uppstår, orsaken kan ligga i en annan del av telefonen. Men det är å andra sidan allt vi behöver veta för att kunna lösa det wink
    Annika Webbmaster
  • Fel är kvar ...  Ni gör bra en bra äppel ap oss andra skiter ni i :(
    Dan
  • Hej Dan!

    Jag tycker att du är lite orättvis nu. Om du läser igenom tråden så ser du att vi har felsökt, löst felet och betatestat denna lösning tillsammans med de lyssnare som var snabbast med att felanmäla.

    Alla:
    Nu har Play för Android 5.0.1 släppts! Den innehåller fix för nedladdning på Android 4.1, 4.2 och LG-enheter med Android 5.0 och nedåt. Uppdatera appen så är felet löst!

    Ni som har testat beta-versionen får gärna radera den.
    Annika Webbmaster
  • Hade samma problem, också en LG G3. Toppen att ni löst det, nu funkar det igen!
    Thomas
  • Tack för att ni engagerar er så för att vi med "gamla" androidtelefoner också ska ha en fungerande app. Nu fungerar det som det ska igen.
    Kerstin
  • Samma här. Tack för att ni engagerar er.
    Maria
  • Så skönt att uppdateringen verkar ha hjälpt alla!

    Om någon får problem trots uppdaterad app, så larmar ni, hoppas jag. Vi vill ju veta vad som är fel så snart som möjligt!
    Annika Webbmaster
  • Webbmaster Annika, hej igen!
    Gäller LG G3, android 5.0.
    Om jag pausar ett nedladdat program och återupptar lyssnandet vid ett senare tillfälle, så startar programmet från början och inte där jag pausade.
    Känt problem överlag eller bara LG?
    Carina
  • Känt problem överlag eller bara LG?

    Åh, den buggen är mer demokratisk, på gott och ont. (Gott, för att vi snabbt fick felrapporter och har lättare att återskapa, ont för att fler drabbas.)

    App-utvecklarna håller på att arbeta med detta och vet i vilket skede felet uppstår, men har ännu inte löst det. Däremot har de ett tips för att komma runt felet tills vidare:
    Spela något annat först, spela därefter det önskade avsnittet från fortsätt lyssna-sidan

    Hoppas att det tipset kan minska problemet för er!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Har ni stött på detta problem igen? Jag har sett två nya felanmälningar om det, och eftersom det även denna gång rör äldre Android-versioner (4.1.2 och 4.2.2), undrar jag om det är samma bugg som vaknat till liv igen ...

    Andra barnsjukdomar - som att det inte går att lyssna på avsnitt utan musik och att vyn favoriter inte ger all relevant information får ni gärna rapportera in, men hellre då i en tråd som handlar om just detta ... Vi arbetar för fulla muggar med att lösa sådant!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika
    Det var jag som startade denna tråd gällande android 5.0 och LG G3 och jag måste erkänna att jag har inte vågat uppdatera min SRplay- app efter att ovanstående blev ordnat. På min LG G3/android 5.0 har det vid några tillfällen blivit "knas" efter uppdatering så nu håller jag mig kvar på 5.0.3.5319, då den fungerar på LG:n.
    Carina
  • Jag har inga problem med att ladda ner program vare sig det är med- eller utan musik. Däremot så hittar jag ingenstans där man kan radera programmet från telefonen när man har lyssnat klart.

    Maria
  • Tack för svar!

    Carina, jag förstår.

    Maria, bra att nedladdningen fungerar. (Det hade varit pinsamt om exakt samma bugg återuppstod igen på exakt samma telefoner/plattor ...)

    För att radera ett nedladdat avsnitt: testa att svepa avsnittet åt sidan! Vi behöver förtydliga detta på något vis har vi förstått. Du är inte den första som frågar om detta.
    Annika Webbmaster
  • Tack, det funkade :-).
    Maria

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt inlägg & namn blir synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy