Nedladdning av poddar

Varför står det ibland på vissa av era nedladdningsbara program med rött att det tex ' 3 dagar kvar'?
Nu senast i programmet Klotet, från 23/12 dvs inte något gammalt program.
Varför?

Sedan nån/några veckor ir tillbaka när jag ska ladda ner program så får jag frågan om det ska vara med eller utan musik, fastän det är program som inte har musik, exempelvis ekosändningar. Varför?
Bara irriterande, kräver meningslösa extratryckningar.

Kommentarer

  • Hej!

    Din felanmälan innehåller två olika fel, varav ett var okänt för oss. Jag ska försöka förklara utan att det blir för rörigt eller tekniskt:

    Ekot "med musik"
    Många av våra program finns i två olika ljudformat, MP3 och AAC. Ljudfilerna har lite olika egenskaper - som delvis inte alls har med ljudformatet i sig att göra utan är "hur vi bestämt att det ska funka".

    I de fallen ska lyssnare kunna välja vilken version av avsnittet som föredras. Men hur beskriver man den skillnaden? För många program där valet finns, som Dagens dikt eller Sommar & Vinter i P1 är den tydligaste skillnaden om musiken finns kvar i sin helhet (AAC-versionen är "med musik") eller är bortklippt (MP3 är "utan musik").

    I appen går båda versionerna att ladda hem, men från vår hemsida kan du bara ladda hem MP3-filerna och det är bara den versionen som du kan lyssna på från "externa plattformar" som Spotify och Google Podcasts. Att exempelvis de flesta sändningar från Ekot finns i MP3-format är därför viktigt.

    För Ekot är fördelen med AAC att den finns i lägre kvalitet så att det går att lyssna även med dåliga uppkoppling. AAC är huvud-formatet som du ska få från oss om du inte gör något val.

    På hemsidan är MP3 relevant att välja om du vill ladda hem programmet snarare än att lyssna från hemsidan, men där räcker det att erbjuda AAC vid lyssna-länken och ge MP3 om man laddar hem avsnittet - vi behöver inte skriva ut några format.

    Men i appen är skillnaden inte om avsnittet går att ladda ned eller inte. Där går båda versionerna att ladda hem. AAC-filen kommer att raderas efter 30-dagar, men en nyhetssändning laddar vi ju sällan hem för att kunna lyssna efter 30 dagar ...

    Om du ska kunna välja vilken version av Ekot du vill ladda hem, ska valet vara "AAC eller MP3". Det konstiga valet "med eller utan musik" var helt enkelt ett fel som försvinner vid nästa version av appen.

    Felaktigt inspelat Klotet
    Varje redaktion kan ställa in dels om det ska vara AAC eller MP3 som är det format vi helst vill att lyssnarna får i de lägen det finns två versioner, och dels om valet ska vara "AAC respektive MP3" eller "med respektive utan musik".

    Klotet tror jag att endast MP3-versionen borde skapas. Någon AAC-fil borde inte behövas (som jag ser det, jag kan ha missat något) . Klotet har dock spelats in automatiskt från tablån under en längre tid, och du har här råkat ladda hem AAC-versionen av programmet, som alltså kommer att raderas efter 30 dagar (klockan 14:49 den 22 januari i det avsnitt från den 23 december som du nämnt). Du kan radera detta och istället ladda hem MP3 versionen ("utan musik", som den kallas) eller vänta och ladda hem den versionen (utan att få någon fråga om formatet) när väl AAC-versionen försvunnit.

    Jag ska höra med Klotet och tablå-kollegerna om det finns något syfte med att spela in Klotet på det vis vi gör idag.

    Annika Webbmaster