Nedladdatvyn är svårtydd

Det är ganska svårt att tyda "Nedladdat"-vyn. Mycket tvetydighet vid första anblick.

Här är några frågor som ni kan använda som vägledning:

3:29 tim kvar – ...till vad?

Väntar' – ...på vad?

Vilket förlopp visar förloppsindikatorn under bilden?

Ett programavsnitt är här listat i en vy med titeln "Nedladdat". Sen läser man "Totalt 0 K nedladdat". Dessa två saker säger emot varandra, så vi får då gissa att vyn Nedladdat listar sånt som inte är nedladdat, utan att berätta att det inte är nedladdat.

Det är enkelt att fixa ovanstående:

  • Byt namn från Nedladdat till Nedladdningar / Hämtningar.
  • Lägg in två sektioner: Pågående hämtningar, och Nedladdat.
  • Ta bort allt onödigt tvetydigt krafs från cellen för pågående hämtning – det enda viktiga man behöver veta är förloppet på hämtningen.

Kommentarer

  • Hej Abc!

    Jag har väntat med att svara på detta eftersom vi har arbetat med ett nytt gränssnitt för Nedladdat-sidan (vilket jag förstås borde ha berättat). Jag försöker lista ut vilka problem som kvarstår men har inte gjort några systematiska tester, utan börjar med att höra hur du tycker att det nya gränssnittet funkar. Det jag ser om hur appen fungerar baseras alltså mest på min egen lyssning, där jag är en "daglig-lyssnare", men inte använder just nedladdningen mer än någon gång per vecka, max.

    Väntar har jag själv inte stött på. Får du detta fortfarande i vissa lägen, så gör jag vidare tester (som att testa över ett mycket strypt wifi och slå av rätten att ladda hem över mobilnätet).

    Nedladdningar ett bättre namn? Om listan innehåller en del avsnitt som faktiskt inte är nedladdade, utan befinner sig i någon "kommer att laddas ned-läge", så är rubriken "nedladdat" missvisande. Är det så fortfarande?

    Hos mig är de program som inte är tillgängliga endast sådana som har varit nedladdade, men där ljudfilen inte längre är tillgänglig. Dessa ligger nedanför andra nedladdade avsnitt och det står "ljudfil saknas". Rubriken "nedladdat" är fortfarande relevant, programmet är nedladdat en gång i tiden - men trots detta inte tillgängligt.

    I samma anda är att det med vissa Android-telefoner händer att avsnitten inte laddas hem korrekt, och de avsnitten borde vi markera betydligt tydligare än idag (när skillnaden bara är att det står "Laddar ned" istället för "Nedladdat").

    Även om det felet inte har varit aktuellt för Iphone, bör vi som en förebyggande åtgärd se till att det är en väldigt tydlig visuell skillnad mellan vad som är korrekt nedladdat eller inte för både apparna. Om vi skulle införa en bugg som förstör nedladdningsprocessen eller om en ny Ios-version ger problem i framtiden, är det bra att lyssnarna snabbt ser att något är annorlunda, eftersom den här typen av problem annars medför att lyssnare förbrukar betydligt mycket mer mobildata än vad de vet om.

    Två sektioner ... Kvarstår detta behov? Jag kommer som sagt inte själv till något läge där det blir annat än att det står "Ladar ned" och jag ser en raskt ned-tickande procentsats och undrar om det fortfarande fins behov av en sektion med "pågående hämtningar".

    Onödigt tjafs för pågående hämtning – Ser du fortfarande information som förvirrar mer än vad den hjälper?

    Som sagt, hjälp oss att förstå om det är något vi behöver fila på, så att jag kan sammanställa detta till rätt kolleger.
    Annika Webbmaster
  • Jag tycker det ser tydligare ut nu och lättare att förstå status på nedladdningarna. De tvetydigheter jag direkt kan se som finns kvar är t.ex. förloppsindikatorn som som sagt kan förväxlas med förloppet av en pågående nedladdning. "24 dygn återstår" som jag misstänker betyder "tillgänglig i 24 dygn" men som kan bli tvetydigt när man kommer ner på < 24 timmar.

    Fördelen med separata sektioner för slutförda och pågående hämtningar är väl mest att ni då kan ta bort statustexten för alla framgångsrikt slutförda nedladdningar (det normala, får vi hoppas) *från varenda rad* = mindre plotter. Det blir också enklare att upptäcka och hantera misslyckade nedladdningar om de alltid är högst upp och inte blandade med de slutförda.
  • Tack, bra synpunkter, som jag ser till att rätt kolleger får del av - när de är på plats!
    Annika Webbmaster