Nedladdade filer raderas inte

Hur göra jag för att radera nedladdade avsnitt från telefonen?
Jag laddar ner många avsnitt åt gången för att kunna lyssna offline på jobbet. Men när jag tar bort nedladdade avsnitt (antingen genom att trycka "ta bort nedladdad" eller markera flera avsnitt och trycka på papperskorgen), ser det ut som avsnittet försvinner, men filerna verkar inte raderas.
I appen står det dessutom "Totalt 985 MB nedladdat" under nedladdade avsnitt, men kollar jag via datorn i mappen "Phone\Android\data\se.sr.android\files", finns där filer som tar upp ca 5 GB utrymme.
Min telefon är nu FULL och utrymmet ökar ingenting när jag tar bort avsnitt.
Hur gör jag för att ta bort filerna för de nedladdade avsnitten från telefonen helt?

(Kör SR Play v.5.5.0.5354, Samsung Galaxy S5 Neo)

Kommentarer

  • Hej Stefan!
    Något verkar ha blivit fel i kopplingen mellan vilka avsnitt som verkligen är nedladdade och tar utrymme och vilka telefonen hittar och kan radera. Så ska det inte vara och vi ber om ursäkt över detta.

    Det jag skulle rekommendera är att helt radera appen, starta om telefonen och sedan ladda ned appen på nytt från Google Play. Det viktigaste skälet till att inte ladda hem den på nytt är att lyssnare inte vill förlora nedladdade avsnitt, men i ditt fall är det ju precis vad du vill göra! Lyssningshistorik, inställningar för pushnotiser, vald P4-kanal och favoritmarkeringar försvinner också, men jag skulle själv tycka att det vore värt det.

    Här laddar du hem appen:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sr.android&hl=sv

    Vi har fått in ett fåtal liknande felanmälningar och ser allvarligt på den här typen av fel, inte minst för att många lyssnare inte har samma möjlighet som du att upptäcka att något är fel. Så stort tack för att du rapporterade in problemet, så att app-utvecklarna får del av din beskrivning. Om de har några frågor hör vi av oss!

    Berätta gärna hur du tycker att det fungerar efter ominstallation - och håll gärna koll så att appen inte börjar samla på sig oförklarligt mycket data igen.
    Annika Webbmaster
  • Även jag har kvar raderade avsnitt. Hur många gånger jag än tar bort dem så försvinner de inte ur listan. Det är två avsnitt av årets sommar i p1. Jag har inte provat att installera om appen. Återkommer om jag gör det!
  • Hej,
    När jag försöker lyssna på nedladdade program i min Iphone kommer det upp ett meddelande som säger att filen kan inte hittas och om jag vill ladda ner filen igen. Har provat men det hjälper inte. Vad göra?
  • Pia får ett eget svar snart!

    Anja (där jag verkligen ber Anja om ursäkt över att du aldrig fick svar! Jag vet tyvärr inte vad det beror på, men felet är vårt):

    Även om du förhoppningsvis har blivit av med detta problem vid det här laget, tänkte jag att du kan vara intresserad av att veta vad det kan ha berott på. Det finns nämligen en möjlig förklaring.

    Ulla-Carin, som fick problem med en fil som laddades om gång på gång, skrev:
    Det verkar som nedladdningen alltid startar när jag t ex trycker på en viss länk till Boplats i Göteborg.

    Jag hittade en Reddit-tråd om detta ämne:
    My phone keeps randomly downloading the same file repeatedly. I can't find Download Manager to make it stop.

    Där stod det:
    Check the tabs in your browser of choice as well. You may have downloaded something that opened a new tab to that direct download page and any time the page is getting reloaded, it downloads the file. I'd just clear all your tabs in the browser if you can't pinpoint which one is initiating the download.

    I Ulla-Carins fall var det nog just omladdning av en viss sida i telefonens webbläsare som var felet. Den länk hon fick i utskicken från Boplats Göteborg verkade ha laddat om alla flikar i webbläsaren. Felet försvann när hon stängde ned alla webbläsarens flikar.

    Även lyssnaren Maria som drabbats av felet, har fått utskick från just Boplats Göteborg, men det kan säkert finnas andra saker som gör att en viss flik i webbläsaren laddas om med ofrivillig åter-nedladdning av poddfiler eller annat som följd.

    Den lyssnare som jag har varit i kontakt med om samma fel har alla haft en Samsung-telefon. Om det är en slump eller om det finns (fanns?) något i just Samsungs nedladdningshantering eller i den webbläsare Samsung-telefonerna använder (en egen version av Chrome), vet jag inte.

    Om du skulle dyka på felet på nytt, så kan det alltså vara idé att stänga ned samtliga flikar i webbläsaren.

    Hoppas att du slipper ha användning av denna kunskap framöver och tack för att du rapporterade in problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej Pia!

    Även du förtjänar en ursäkt över sent svar, och ett tack för att du, genom att skriva här, fick mig att se att Anja inte hade fått svar!

    Blir det på detta vis med alla nedladdade avsnitt, eller verkar de flesta avsnitt bete sig som förväntat, medan ett fåtal har detta problem?

    Om detta endast gäller ett fåtal, så har jag en teori om vad felet beror på. För att veta om denna teori kan stämma, vill jag veta vilka avsnitt det är problem med.

    Tack på förhand om du berättar det, och trevlig helg!
    Annika Webbmaster