Spara nedladdade avsnitt på ett externt SD-kort

Skulle vilja att man kunde spara nedladdade avsnitt på ett externt SD-kort

Kommentarer

  • Hej Ingvar och förlåt att svaret har dröjt!

    Det finns inget smidigt sätt att via vår app spara nedladdade filer på SD-kortet. Ingen som vi själva har skapat, i alla fall. Några lyssnare har ändå kunnat göra detta, vilket förmodligen skilt sig mellan olika versioner av Android. I hur stor utsträckning detta har fungerat, vet jag inte. Vi får mest kännedom om sådant ifall det skapar problem, eller, som hos Erika här, plötsligt inte går längre.

    Går, men inte i Play-appen
    Däremot kan du ladda hem programmen från webbplatsens programsidor via sverigesradio.se eller från de poddflöden som länkas längst ner på programsidorna och då välja plats för lagring:
    Var hittar jag länken till poddflödet?

    Då kan du inte spela upp filerna i Play, men det finns ju andra appar för det!

    Detta tråkiga svar om hur det fungerar vill jag gärna komplettera med några ord om varför vi inte har utvecklat en mer flexibel lagring av nedladdade filer.

    Inte tänkt för nedladdning
    Vi har aldrig utvecklat en bra app för nedladdning. Sveriges Radio Play är skapad för att lyssna på ett enkelt vis. Sedan finns nedladdning som en service för att kunna lyssna även om man inte vill eller kan koppla upp sig (t ex för att spara mobildata), men det är inte en funktion som vi har tänkt att besökare ska använda för att ladda hem filer för att spara program, utan mer tänkt för att "ladda ned hemma över wifi, lyssna på tåget eller när jag är på landet utan att behöva förbruka hela surfpotten".

    Tyvärr finns det en del telefoner där det interna minnet är så litet att inte heller den här typen av nedladdning fungerar smidigt. Med väldigt lite ledigt internt minne eller med önskemål om att spara fler program än en handfull åt gången, rekommenderar jag därför ett mer flexibelt program.

    En app för Android som jag vet att många lyssnare och kolleger tycker om, är Pocket casts, som finns beskriven här:
    Surfa.se: Uppgradera ditt podcastlyssnande

    En annan är Beyond pod.

    Hoppas att du hittar ett sätt att ta del av våra program som passar dig, trots att själva appen inte är så flexibel som du önskar!

    Ditt önskemål framförs till app-utvecklarna.
    Annika Webbmaster