Naturmorgon ang . '48-12-08 om mullvadssyrsa:

Till Naturmorgon ang . '48-12-08 om mullvadssyrsa:
Har sett den i en liten by i västra Ungern där min familj bodde i tre år efter kriget. Mullvadsyrsan fanns i gödselhögen förmodligen både för värmens och matens skull.
Själv var jag mellan tre och sex år gammal där, och kom ihåg djuren som riktigt stora.
Senare fick jag veta att spöfiskare när de försökte fånga mal hade sådana som bästa agn på kroken.
Mycket tacksam för Naturmorgonprogrammets svar med intressanta detaljer av denna stora insekt. Jag hann bli pensionär sedan flera år för att höra detta.

Med  vänlig  hälsning   Rudi Jérôme, Skara jeromerudi@gmail.com

Kommentarer

  • Så intressant - men det hamnade på fel ställe! Detta forum är till för att ge support på hemsidan, och vi som svarar här arbetar inte med radioprogrammen.

    Naturmorgon når du på denna adress:
    naturmorgon@sverigesradio.se

    Mullvadssyrsan är en verkligt fascinerande insekt som jag förstår att du minns! Bild på den finns här:
    Här är alla bilder som tas upp i Naturpanelen 8 december 2018

    Du behöver klicka dig fram till bild nummer nio för att se den. Om jag bara såg detta djur snabbt (och ur den vinkel som bilden är tagen) så skulle jag ha gissat att det var något kräftdjur - tills jag lade märke till vingarna!
    Annika Webbmaster