Nästa nyhet i nyhetslistan spelas i ultrarapid (Android 9 och 10)

Hej!
Jag har problem i er androidapp. Det finns en superduperfin funktion där nyheter samlas i en spellista. Problemet jag upplever är att nästa nyhet i spellistan inte spelas om telefonen är låst. Låser jag upp telefonen så spelas nästa nyhet.

Ibland artar sig problemet som så att nästa nyhet spelas, men i ultrarapid.

Jag kör android 10 men problemen fanns redan i 9.

Kommentarer

  • Tack för en tydlig felanmälan!
    Detta beror troligen på att appen inte har riktigt de rättigheter som krävs för att få köras i bakgrunden. Det i sin tur kan hänga ihop med ett par olika inställningar, så jag börjar med den vanligaste: Batterioptimering

    I mobiler med standard-Android 9 (10 har jag inte hunnit sätta mig in i) kan du göra så här:
    1. Leta upp Sveriges Radio Play under Inställningar -> Appar och aviseringar
    2. Välj Avancerat  .> Särskild åtkomst för app -> Batterioptimering
    3. Se till att vår app är markerad som Ej optimerad
    Hör av dig om detta inte gick att följa, eller inte hjälper.

    En del telefoner (Samsung, Huawei med flera) har lite andra inställningar, eller har gömt denna inställning på en annan plats, så berätta i så fall vad det är för telefon!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för snabbt och tydligt svar!

    Innan jag glömmer det: jag har en Google Pixel 2.

    Det verkar som att bortkopplandet av batterioptimeringen hjälpte mot att nästa avsnitt inte spelar. I alla fall råkade jag inte för det idag. Tack!

    Dock har jag fortfarande problem med att vissa inslag spelas i ultrarapid. Detta upplevde jag inte när jag körde Android 9. Så en del pekar på att detta är något helt annat och inte har att göra med felet att nästa inslag inte spelas. Dock upprepas de båda felen enligt ett liknande mönster.

    Såhär gick det till imorse:
    1. Klickar "Spela alla"; första inslag spelas.
    2. Låser telefonen.
    3. Första inslag slutar, andra inslaget spelas i ultrarapid.
    4. Låser upp telefonen.
    5. Backar till föregående avsnitt.
    6. Går framåt till föregående avsnitt.
    7. Avsnitt spelas korrekt.
    8. Låser telefon.
    9. Följande två inslag spelas korrekt.
    10. Nästa inlag spelas i ultrarapid.
    11. Upprepar steg 4-8.
    12. Nästa inslag spelas i ultrarapid.
    Jag har inte haft möjlighet att se om felet uppstår om telefonen inte låses.

  • Härligt att det första problemet är löst. Det andra får vi kika på.

    Skönt ur felsökningssynpunkt att det är en Pixel-lur, eftersom det gör att vi kan koncentrera oss på hur appen fungerar på Android 10, inte plöja igenom lager av telefonspecifika inställningar som rör till det.

    En annan Google Pixel 2-användare som uppgraderat till Android 10 rapporterade in ett problem med väckarklockan, så jag passar på att tipsa om att inte förlita dig på väckningsfunktionen i vår app förrän vi hunnit rätta till detta (vilket förhoppningsvis är snart):
    Android 10: Väckarklockan öppnar inte appen

    Kan gälla många andra appar, men telefonens inbyggda alarm bör fungera.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Det fel jag nämnde om väckarklockan är nu åtgärdat, men ditt fel är jag osäker på.

    Kvarstår det? Har du något att tillägga om i vilka lägen det uppstår?
    Annika Webbmaster
  • Jag byter rubriken så att det framgår att felet (nu) gäller nyheter i ultrarapid.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Det jag kan tillägga är att det tycks bara uppstå när telefonen är låst. Alltid när det inträffar är den låst men det inträffar inte alltid när den är låst.
  • Tack!

    Jag tror att vi har lyckats återskapa felet själva, men vet inte om det även innebär att vi kunnat se vad det egentligen är som behöver förbättras ...
    Annika Webbmaster
  • Hej! Jag har samma problem: att funktionen där nyheter samlas i en spellista bara stannar till en lång stund eller helt och hållet så att den inte spelar upp nästa nyhet i spellistan. Vet ej om det enbart sker när telefonen låses. Men hittar inte batterisparfunktionen bland appinställningarna eller någon annan stans. Kan du hjälpa mig vidare?
  • Absolut, men då behöver jag veta vad det är för telefonmodell!
    Annika Webbmaster
  • Galaxy J5 (2016)
  • Jag tror inte att felet är kopplat till när telefonen låses, uppspelningen kan börja igen när mobilen har legat på ett bord i 10 min utan att jag rört den.
  • Tack, vi har samma intryck! Felet uppstår även när telefonen är upplåst.

    Vi kan alltså återskapa felet själva och mot slutet av veckan släpper vi en betaversion av appen där vi gör rätt stora förändringar och byter ut själva spelarkomponenten. Med detta teknik-byte försvinner felet.

    Om ni vill få del av denna innan helgen, kan ni bli beta-testare så här:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Annars kommer vi troligen att släppa den på bredare front under nästa vecka ...
    Annika Webbmaster