Mörkt läge (dark mode) för sr.se webbsidan

Har ni några planer på att implementera dark mode på sverigesradio.se?

Kommentarer

  • Hej
    Ja det finns i vår backlog, och vi har gjort ett test, men det behöver mer arbete.
    Men förhoppningsvis är det något vi kommer kunna göra snart.

    mvh
  • Tackar för svar. Ser fram emot det!
  • Hej!

    Jag vill bara berätta att detta önskemål inte är glömt. Önskemålet kommer både från kolleger och andra lyssnare, till exempel från Fredrik, som skrev till Lyssnarservice:
    Många av de stora hemsidorna har en funktion för nattläge. Personligen som finner jag det mycket mer avslappnat än en en vit bakgrund som lyser en i ansiktet. Framförallt på nätterna.
    Är detta något som ni jobbar på att lösa?
    För mig nu blir det att jag startar en sändning och byter sedan till en annan tabb istället för att fortsätta på era hemsida. Jag väljer även att leta nyheter på andra hemsidor och detta är en stor bidragande orsak till detta.
    9gag löste det här för flera år sedan, youtube började med det för något år sedan, Facebook har haft det ett bra tag nu.
    Mvh Fredrik
    I och med att de kolleger som arbetar med hemsidan inte har hunnit med detta än (även om det är lovande att det ligger med i vår backlog, det vill säga "att göra-listan"), så passar jag på att tipsa om att våra appar för Iphone, Android och Windows 10 är mörkare än vår hemsida. Om du mest vill lyssna kan de alltså vara ett alternativ, men där kan du inte ta del av alla nyheter, så det tipset räcker inte hela vägen.

    Ytterligare ett tips är att aktivera datorns, surfplattans eller mobilens nattläge, med ett gulare ljus (och en mörkare skärm) än dagtid, vilket jag själv tycker är betydligt vilsammare för ögonen. Dessutom blir "nattläget drar igång" en tydlig påminnelse om att det är dags för mig att avveckla det jag för tillfället är uppslukad av och gå till kojs ...

    Som sagt - detta är inte glömt och jag försöker följa upp efter sommaren hur det går. (Påminn gärna om du inte hör något från oss!)
    Annika Webbmaster
  • Mörkt tema är inte bara trevligt för alla att kunna välja.
    Det är bra för miljön då skärmar kräver mindre ström. Alltså bättre för miljön. Trevligt för konsumenter med längre batteritid på mobila enheter. Detsamma gäller tunga/lätta script.
    De som har vissa synsvårigheter upplever det som bättre kontrast. Alltså är även mörkt tema ett hjälpmedel.
  • Tack för fler bra argument!

    Jag frågade om detta är på gång, men tyvärr dröjer det. Jag fick veta att de kolleger som utvecklar hemsidan har gjort lite experiment kring det, men att göra klart det har aldrig prioriterats upp. De kommer att prata om det i teamet!

    Vi har en app för Windows 10 och högre där program och kanaler går att nå på en mörk sida som kanske kan hjälpa någre lyssnare.

    Mitt intryck är dock att det i synnerhet är när man läser nyheter som det är viktigt med mörkt tema. När man lyssnar, går det ju att stänga ned skärmen ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Länken till appen fungerar inte.
  • Mika, här en bättre länk:
    https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/sveriges-radio/9ppjkq84n327

    Alla:
    Jag skrev i september:
    Jag fick veta att de kolleger som utvecklar hemsidan har gjort lite experiment kring det, men att göra klart det har aldrig prioriterats upp. De kommer att prata om det i teamet!
    Nu har detta blivit ett prioriterat arbete som utvecklarna arbetar med "på riktigt", alltså inte bara som en experimentverksamhet.

    Jag kom på att det finns något som kallas Dark Reader som ni kan läsa om här:
    Enable Dark Mode on any website using Dark Reader for Chrome and Firefox (thewindowsclub.com)

    Det är förstås i senaste laget att tipsa om detta nu när vi snart har det mörka läget på plats - men förhoppningsvis kan ni ha nytta av detta även andra webbplatser, så väl bekomme!
    Annika Webbmaster
  • Tack för update!
    Ser fram emot implementationen 😀
  • Detta verkar nu vara infört. För oss som inte vill använda oss av dark mode önskas gärna en knapp att stänga av det till ert vanliga tema.
  • Instämmer med "B" - switch för (eget) val mellan ljusare eller mörkare läge vore att föredra framför tvångsmörkret som nu blivit infört.
  • Hej!

    Det är inte en fråga om tvång. Om hemsidan är ljus eller mörk ska följa de inställningar ni tidigare har valt på datorn eller mobilen, där det ljusa läget brukar vara förvalt.

    B:
    Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med Chrome på Windows-dator. Använd sökfunktionen i Windows och skriv in "mörkt läge" så hittar du enkelt valet "Aktivera mörkt läge för appar", där du kan slå av och på detta. Finns annars under Inställningar -> Anpassning -> Färger -> Välj standardappläge

    Säg till om du inte får det att fungera!

    Samoth:
    Du skrev hit med Iphone, och här skriver Apple hur du reglerar det:
    Använda Mörkt läge på din iPhone, iPad eller iPod touch

    Hjälper det?

    Önskemålet om att kunna slå av eller på detta mörka läge frikopplat från vilket val ni har gjort, framförs till utvecklarna.
    Annika Webbmaster
  • Tack, Annika, för omgående och ambitiös respons.

    Ja, jag kan förvisso ändra (generella) utseendeinställningar i iPhone/Safari, men en hel del webplatser låter även användarna göra specifika inställningar för just den aktuella webplatsen.

    Grafik med ramar, relativt skarpa färger osv hos Sveriges Radio på Internet gör att kontrasteffekten vitt-på-svart blir jobbig för ens (åtminstone min) blick, mer så än svart-på-vitt.

    Denna, uppenbarligen existerande och fhv enkelt implementerade, switchfunktion även hos sr.se är alltså vad åtminstone jag skulle föredra, häsar Samoth.

  • Tack!

    Som sagt får utvecklarna del av ert förslag, och när de prioriterar det förslaget mot andra, är det väldigt bra att du har förtydligat vad det är som gör att en separat inställning på just sverigesradio.se vore bra!

    I och med att den inte finns på plats (och jag inte kan lova att de kommer att prioritera förslaget) är mitt bästa tips, för dig med Ios, att ett snabbt sätt att växla mellan ljust och mörkt läge är att lägga till möjligheten att växla mellan dessa lägen via kontrollcenter:
    Inställningar -> Kontrollcenter -> fler reglage

    Leta upp "mörkt läge" och tryck på plus-tecknet, så att funktionen lägger sig under "inkluderade reglage".

    Hoppas att det därmed fungerar lite smidigare. (Det är inte en ersättning för ditt förslag, utan den bästa nödlösning jag kan komma på här och nu.)
    Annika Webbmaster
  • Åter tack, även för ditt tips - och jag har nu, tills vidare, lagt till genvägen i Kontrollcenter💡
  • Hej och tack Annika. För mig är det ingen lösning. Då det ändrar temat i webbläsaren och andra teman där jag föredrar att ha mörkt läge aktivitet. Känns ganska märkligt att göra om till ett mörkt tema men inte ha en knapp att ändra till ert vanliga ljusa/vita tema.
    Som Samoth säger så har de flesta sidor som inför ett mörkt tema även valet att ändra tillbaka till det vanliga temat för hemsidan. Detta är även ett krångligt alternativ för de som kanske inte är så bra på datorer eller äldre. Då borde det vara ganska enkelt att införa en knapp där man byter mellan de olika temana.
  • Håller med ovan talare. Självklart måste man ha en toggle för det här 😀
    Sen finns det fortfarande en hel del starka svartvita kontraster på sidan. Inte minst på förstasidan, som man borde ta bort.
  • Tack för återkoppling, som utvecklarna får del av.
    Detta är även ett krångligt alternativ för de som kanske inte är så bra på datorer eller äldre.
    Viktigt argument - även om de flesta i den gruppen av förklarliga skäl redan har Windows standardappläge.

    Grafik med ramar, relativt skarpa färger osv hos Sveriges Radio på Internet gör att kontrasteffekten vitt-på-svart blir jobbig för ens (åtminstone min) blick, mer så än svart-på-vitt.
    Sen finns det fortfarande en hel del starka svartvita kontraster på sidan. Inte minst på förstasidan, som man borde ta bort.
    Bra med återkoppling kring varför ni, som uppenbarligen föredrar mörkt läge på många appar och webbsidor (annars skulle ni ju inte ha det läget aktiverat), inte vill ha det mörka läget på just sverigesradio.se.

    Tack. Vi har ett mörkt läge - nu behöver vi göra ett mörkt läge som ni tycker om - och som ni enklare kan välja bort ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    De kolleger som arbetar med detta håller med om era synpunkter. Den version av det mörka läget som ni möter just nu är inte klar, utan en första "iteration" (som vi kallar det). Den kommer att skruvas på.

    När det gäller frågan om toggle, skriver de:
    Ja, det har vi planer på, men det har vi valt att göra senare. Och allt är inte perfekt i första iterationen
    Och när det gäller kontrasterna:
    Nästa steg får bli att se över om vi kan ändra färgerna för att få till en ännu bättre känsla.
    Det kommer alltså att bli förbättringar. Däremot kan jag idag inte lova när dessa förbättringar syns hos er, så håll ut!
    Annika Webbmaster
  • Föredömligt engagemang och bra sammanfattning, Annika!

    Ja, som sagt, kontrasteffekten (ffa startsida vilket även Dennis beskriver) är sedan i går så skrikig att jag, tyvärr, nu helst undviker sr.se (som jag hitintills haft som främsta daglig nyhetskälla.
  • Ajdå!

    Detta är ingen lösning, men kanske en viss lindring av problemet kan vara att skippa startsidan och gå direkt hit:
    https://sverigesradio.se/nyheter

    Även om kontrasterna är starka även där, har sidan färre balkar och starka färger än vår startsida (se nedan):

    Annika Webbmaster
  • Hej tack för en superbra sida!
    En liten pyttesynpunkt som ni kanske redan vet. På Mac OS 12 och om man har mörkt läge så är scrollbar-en och scroll-handtaget nästan samma färg så det är svårt att se var man är på sidan.
    Mvh Martin

  • Tack, det är ju ett tydligt förbättringsområde.
    En liten pyttesynpunkt som ni kanske redan vet.
    Det är bättre att vi får in flera beskrivningar av samma problem, än att problemet går under vår radar, så även om ni ser fel eller förbättringsområden som ni tycker är så uppenbara att ni tror att vi redan känner till dem, får ni gärna berätta om dem för oss.

    Jag vet inte hur det ligger till just här, men i och med att utseendet kan variera med webbläsaren, version av MacOS, bildskärm och lokala grafikinställningar, så utgår jag från att de kolleger som utvecklat det mörka läget visserligen har testat de vanligaste webbläsarna på de största operativsystemen, men absolut inte har sett alla kombinationer som finns.

    Visst är detta Safari? Om du har fler webbläsare på samma dator får du gärna kolla om detta, närmast osynliga, skroll-handtag syns bättre i dessa.

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in detta!
    Annika Webbmaster
  • en hel del webplatser låter även användarna göra specifika inställningar för just den aktuella webplatsen
    Utvecklarna och de kolleger som arbetar med "UX" (ungefär "form och funktion") tar gärna emot tips på webbplatser där ni tycker att detta reglage är tydligt utan att vara påträngande.

    Idag har vi ingen samlad sida för inställningar på hemsidan, utan har valt att lägga dessa "där de används", så att möjligheten att välja P4-kanal finns i anslutning till de ställen där det är relevant, inställningar för ljudet (kvalitet samt att slå av/på spelkön) finns i själva spelaren etc. Men en så övergripande inställning som "mörk eller ljus sajt" har inget tydligt hem - den är ju relevant överallt.

    Finns det något speciellt ställe där ni skulle förvänta er att denna inställning låg? I en inställningsmeny ihop med de andra valen, tänker jag mig vore bra. Men var? Under Min sida (där vi idag enbart har den personliga spelkön, men förstås kan lägga till fler mer individuella val på sikt)? Eller under ett kugghjul "inställningar" i sidfoten? Något annat?

    Engagerade lyssnare som ni hjälper oss att göra en bättre sajt, så tack på förhand både för tips på sajter som har bra inställningar för mörkt läge att inspireras av och för tankar om var den typen av reglage bör ligga på sverigesradio.se, så att den blir lätt att hitta (i synnerhet för personer som inte är så tekniskt kunniga) utan att ta fokus från vårt innehåll.
    Annika Webbmaster
  • Ju mer intuitivt, desto bättre, svarar jag.

    Och eftersom valet, helt riktigt, skulle bli site-övergripande, så tolkar jag placering överst mellan Sök och Start, under existerande Meny som mest logisk.

    Där började iaf jag leta, i går ...

    P S. Undrar vidare, beträffande de dubbla Sök-optionerna - den under Meny blir aning märklig när redan finns Sök med förstoringsglas 🔎 ngn cm ifrån.

    Stryka den under Meny och ersätta med switch-knapp/toggle?

  • Jag tycker att det blev jättebra!

    Ett bra jobb av utvecklarna.

    Vissa dagar har jag haft en trött syn och då har det verkligen underlättat.
    Jag märker skillnaden och det blir lite mer kontrastuppfattning. Det är lite som nymålade vita streck på nylagd svart asfalt. Skarpt och tydligt. Även trötta ögon ser och uppfattar lättare.

    Jag skulle också vilja säga att jag i mobilen uppfattar att det försvinner någon procent mindre av batteriet när jag surfar en längre stund på sidan och läser och lyssnar. Så jag kan tänka mig att det är jättesmidigt för de som t.ex. pendlar mm att inte batteriet drar ur lika fort. Det är fantastiskt bra.

    För min del har det bara varit positivt. Om någon tycker att det känns som lite för mycket kontrast så kanske det hade gått att göra spelknapparna i någon gråton. De är ju stora och kan då kanske stjäla lite extra uppmärksamhet. Men själv tycker jag det är bra att de är tydliga också.

    Generellt har jag en mycket positiv uppfattning. Att göra det beroende av det läge användaren väljer i telefonen eller en särskild knapp för att byta eller växla tema är kanske bra så att alla kan välja de inställningar som de vill ha. Men för mig duger detta utmärkt tillsvidare.

    Det enda jag inte tycker är jättebra har inte med temat att göra utan är att rullningen i arkivlistan är lite trög och ibland fastnar i någon loop så det laddar om dubbletter av samma nyheter och inte äldre i den listan. Men det har inte med temat att göra utan troligtvis mer med att det är ett tungt script i och för chrome och för det ska inte temaförändringen beskyllas.

    Det nuvarande temat fungerar kort sagt utmärkt för mig! Toppen! Jätteroligt att det implementerades! Bara positivt tycker jag! Jättebra jobbat av alla som jobbat med det!
  • Samoth:
    Tack, UX-kollegerna får del av ditt förslag och din kritik om att det är onödigt med dubbla sökfält i mobilvyn.

    Mina egna tankar om sökfunktionen:
    Jag håller med om att den kan tas bort från ena stället, men i och med att den är väldigt viktig för navigationen, tycker jag att det finns en poäng i att ha den synlig. Kanske kan den tas bort från "meny-lagret" istället? Så här:

    Hade du även tips på hemsidor med en bra toggle som vi kan få inspiration från?

    Fredrik:
    Trevligt att höra! Vid förändringar får vi, förstås, alltid fler synpunkter från de lyssnare som är missnöjda. Det är lätt att tro att dessa åsikter speglar alla lyssnare (trots att vi egentligen vet att det inte stämmer).

    Att få ett så tydligt kvitto på att det även finns lyssnare som uppskattar förändringen, gjorde utvecklarna väldigt glada!
    Annika Webbmaster
  • Hej, Annika - och ja, enig: Det "Sök 🔎" som alltid är synligt i övre, högra hörnet ligger bra, där.

    Men "Sök" under "Meny" kan strykas/elimineras. Och förslagsvis där ersättas med switch/toggle gällande ljusare/mörkare läge.

    (Det var så jag menade i min föregående post, men kanske blev otydligt/klumpigt formulerat:
    "P S. Undrar vidare, beträffande de dubbla Sök-optionerna - den under Meny blir aning märklig när redan finns Sök med förstoringsglas 🔎 ngn cm ifrån.

    Stryka den under Meny och ersätta med switch-knapp/toggle?")
  • Tack för förtydligandet.

    Du uttryckte dig tydligt redan tidigare, inser jag nu. Jag läste ditt förslag lite slarvigt. Hur som helt verkar vi tänka i samma banor när det gäller den dubblerade sökfunktionen.

    Men vad jag tycker är inte så viktigt. Viktigare är förstås hur de kolleger som arbetar med sajtens form och funktion ser på saken! (När det gäller var ljus-reglaget lämpligen kan placeras har jag f ö ännu ingen åsikt.)
    Annika Webbmaster
  • Marias inlägg handlar inte om hemsidan, utan om appen för Android, där vi också har infört ljust och mörkt läge, så jag har flyttat hennes fråga till ett eget inlägg:
    Önskar mörk bakgrund i Android-appen
    Annika Webbmaster
  • "När man lyssnar så går det att stänga ner mobilen"
    Tack för den. Man går redan blivit bländad mitt i natten och det är inte ogjort även om msn stänger mobilen.
    Blåljus/ nattljus fungerar inte på alla mobiler och de är dessutom batteri.
    Varje uppdatering är ett misslyckande just nu.
  • Hej Caroline!

    Först ber jag om ursäkt över att vi stört din sömn. Du har rätt i att det, i det läget, förstås inte är någon tröst att problemet med ljus bakgrundsfärg är än värre när man läser än när man enbart lyssnar, så låt mig förtydliga i vilket sammanhang jag skrev detta.

    Den här tråden handlar ursprungligen om hemsidan sverigesradio.se, och önskemålet att sajten ska erbjuda ett mörkt läge. Det svar du nu reagerar på är min reflektion att det behovet inte uppfylls genom vår (relativt mörka) app för Windows, i och med att den endast erbjuder lyssning och det i synnerhet är när man läser, snarare än när man lyssnar, som en ljus hemsida "inte går att undkomma". Jag vidhåller att det är korrekt:
    När man lyssnar, går det ju att stänga ned skärmen ...[underförstått: men det är inte möjligt att göra när man läser nyheter, och därmed kan mörka lyssnings-appar inte kompensera för en ljus hemsida]
    Därefter har vi gjort så att hemsidan följer de inställningar du har på datorn, vilket lett till att några lyssnare, som varit vana vid en vit hemsida, nu har fått en svart sådan. Det får vi kritik för ovan (men även något positivt omdöme). Ett tydligt önskemål är att hemsidans färgschema ska vara fristående från den inställning du har på enheten i övrigt.

    Kritiken ovan rör alltså en hemsida som blivit svart och som tidigare varit vit. Din kritik om att bli ofrivilligt bländad rör inte hemsidan utan appen för Android, där vi också infört mörkt och ljust läge och där detta styrs av mobilens inställningar. Och den kritiken är viktig - men har alltså landat i fel tråd.

    Här är en av flera trådar om den frågan:
    Önskar mörk bakgrund i Android-appen

    Gemensamt för både er med Android som vill behålla ett mörkt utseende i appen och har fått ett ljust, och lyssnare som föredrar en ljus hemsida framför en mörk (eller framför en som är mörk men med skarpa kontraster) är att ni vill kunna välja dessa inställningar oberoende av hur ni vill att menyer och övriga appar ser ut.
    Annika Webbmaster
  • Hej å hallå🖐 Det var riktigt hett engagemang angående DARK MODE..... ett tips kommer här:
    För er som använder "Firefox" webbläsare finns ett tillägg (extension) ni kan installera, vilket fungerart jättebra enligt mig: "DARK READER"

    Leta upp tillägget, sedan klicka på knappen "Installera i Firefox"!
    Sååå enkelt!
  • Tack för tipset!

    Jag tipsade om detta tillägg i november, men det tipset är värt att påminna om igen! Jag skrev då att tillägget finns för Chrome och Firefox, där jag har hört att det fungerar bra, men ser nu att det även finns för Safari och Edge:
    https://darkreader.org/
    Annika Webbmaster