MUX 1 SR DAB

Hej
Varför har ni släck ner Mux 1 SR DAB på sändaren i Gävle??
Fr.o.m 1/10-19 går det ej att lyssna på SR i Gävle.
Det har fungerat förut.
Det är bara Gävle som är nedsläckt.
Sthlm, Södertälje, Uppsala, Gbg, Malmö och Luleå fortsätter att sända MUX1.
Nu har vi bara MUX 2 i Gävle ( tillsammans med Sthlm och Uppsala ).
Det är den med dom kommersiella kanalerna.
Vi har sålt hundratals med DAB-apparater genom åren, och nu börjar kunder att höra av sig till oss, om varför SR inte fungerar nåt mer.
Jag talade med Teracom, och enligt dom så finns det Ej nån plan på att starta opp MUX 1 i Gävle igen.
Skärpning SR, nu får ni ta Teracom ( eller / och er själva ) i örat och se till att mina kunder får tillbaka sina kanaler.

Med vänliga DAB-hälsningar

Olle Andersson
Andersson & Emanuelson i Sandviken AB
Sandviken

Kommentarer

  • Hej!

    Detta forum är till för att ge support på våra webbtjänster och appar, så DAB är inget jag som webbmaster kan mer om än vad jag kunnat läsa mig till exempelvis här:
    Teracom: LANSERING AV NYA KANALER I DAB-NÄTET

    Sveriges Radios sida om Digitalradio står Lyssnarservice adress som kontakt, men jag tror inte att de heller är så insatta - däremot brukar de vara bra på att hitta vem i företaget som kan svara på olika frågor, så jag rekommenderar dig att kontakta dem!
    lyssnarservice@sverigesradio.se

    Nu börjar kunder att höra av sig till oss, om varför SR inte fungerar nåt mer.

    Jag förstår att det är frustrerande både för dig och dina kunder. Samtidigt tror jag att Sveriges Radio har varit tydliga med att vi inte vet hur framtiden ser ut för denna teknik. Här har till exempel jag själv i mars 2017 försökt vara tydlig med att framtiden för DAB är osäker:
    I och med att framtiden för DAB är osäker, är det inte rätt mot lyssnarna att lägga in P4 Plus i utbudet och därmed kanske locka publiken till att investera i DAB-mottagare – när vi inte kan lova att den tekniken kommer att fortsätta vara något vi kommer att stödja på sikt. (delar av citatet strukna)
    Program i Digtalradion

    Jag beklagar verkligen om du har fått annan information från någon del av Sveriges Radio. Eftersom jag inte vet speciellt mycket om DAB, såg jag till att förankra mitt svar hos Sveriges Radios ledning och att vi inte ville locka folk att investera i en teknik vars framtid är osäker, vet jag att jag hörde direkt från vår programdirektör Björn Löfdahl.
    Annika Webbmaster