Musik av kvinnliga artister

Hej!
Jag skulle vilja ge er ett förslag att sända ett program där ni spelar upp musik där det är damer som sjunger pga. att det spelas för få låtar där det är kvinnor som sjunger. Lyssnade på 7 låtar i rad på radio och det var bara endast en låt där det var en kvinnlig artist. Ni skulle dra till er många feminister som skulle uppskatta att ni lyfter kvinnor.

Mvh
Rangin

Kommentarer

  • Hej Rangin!

    Minns du vilken kanal det var du lyssnade på, där det var så många män på raken? Jag vill skicka ditt förslag till musikläggarna på den kanalen ...

    Kanalen P2 Världen har nästan lika mycket musik med kvinnor som män:
    Svar till lyssnare hos P2 Världen

    P2:s jazzredaktion arbetar sedan flera år för att vara mer jämnställda:
    Jämställdare Jazzkatter

    P3 spelar massor av kvinnliga musiker, vilket till exempel märks i evenemang som P3 Guld, när den bästa nya musiken utses:
    Här är alla P3 Guld-vinnarna 2015
    (Åtta av nio vinnare var kvinnor - vilket inte beror på att de är inkvoterade eller så, utan på att deras musik var bäst det året.)

    Men i vissa musikkategorier kan vi behöva tänka till lite, för att inte av slentrian spela män.

    Tack för att du vill hjälpa oss att bli bättre!

    Annika Webbmaster
  • Just den dagen lyssnade jag på Digilistan, jag vet att ni inte kan göra åt just vad som kommer på den listan men det hade varit härligt att kanske en halvtimme om veckan bara lyssna på låtar av kvinnliga artister.

    Tack för tipsen!

  • Ah, Digilistan är det ju inte någon av våra musikläggare som kan påverka eftersom det bygger på de låtar som laddats ner mest i Sverige den senaste veckan.

    Jag vet att P3:s musikläggare i allmänhet försöker tänka brett när det gäller vilka röster vi hör, och skickar ditt förslag till P3:s musikredaktörer!

    Annika Webbmaster