Möjligthet att höja uppspelningshastigheten

Sveriges Radio är värd att bedöma i många områden. Dess design är både snygg, simpel och lätt att orientera sig i. Kvalitén är hög och anpassningsbar, programmet körs smidigt och sökfunktionen är välutvecklad. Däremot, saknar jag möjligheten att ställa in hastigheten som olika inslag och poddavsnitt ska spelas i. Det är något av en standard idag, då många lever stressigt och inte vill spendera alltför lång tid på att dagligen lyssna in nyheter och annat intressant. Därför borde det gå att öka hastigheten på förinspelade ljudklipp med upp till förslagsvis tre (3) gånger hastigheten. Samtidigt, finns det förmodligen de som har svårt att hänga med, som äldre, och därmed bör även möjligheten att sakta ned till förslagsvis tre (3) gånger så långsam uppspelningshastighet finnas. Optimalt, bör funktionen att sakta ned hastigheten även fungera på livesändningar.

Kommentarer

  • Idag går det inte, och eftersom jag tidigare har svarat en lyssnare som skrev att funktionen finns i alla moderna mediespelare, kopierar jag det svar jag skrev till honom:

    Alla moderna spelare?
    Funktionen är väldigt vanlig i podcast-appar där spelaren ska kunna spela lite blandat innehåll. Däremot är funktionen ännu ovanlig i ljudtjänster hos oss som skapar de ljud som ska spelas upp. Jag gjorde för en månad sedan stickprov hos andra radiobolag:
    • NRK radio - fann inte funktionen
    • UR Play - fann inte funktionen
    • Yle - fann inte funktionen
    • BBC Sounds - fann inte funktionen
    • RadioPlay - fann inte funktionen (enda icke Public Service-exemplet jag testade)
    Vi som gör poddar vs dem som gör podcast-appar
    Företag som bygger spelare utan att skapa innehåll är oftast snabbare med bra funktioner. Exempelvis saknade vi för ett år sedan en spelkö i vår Play-app, en funktion som sedan länge var standard i podcast-appar. (Vår kö-funktion är dessutom fortfarande mindre flexibel än spelkön i de flesta podcast-appar.) Ett företag som lägger allt krut på en flexibel app, har helt enkelt bättre förutsättningar att lägga in de funktioner de ser att användarna frågar efter än vad ett radiobolag som även skapar en app kan ha.

    En faktor som kanske bidrar till att få radiobolag ger möjlighet att ändra tempot, är att en dokumentär, ett humorprogram eller en drama-produktion har en inbyggd dramaturgi. Det finns en tanke bakom pausering och tempo. Att BBC, NRK, UR och Sveriges Radio ska hjälpa våra lyssnare att "köra över" detta är inte helt självklart. Det kan bidra till att vi som skapar innehåll inte prioriterat funktionen.

    Vi förstår behovet
    Vi vet att vår roll inte är att bestämma hur Sveriges Radios lyssnare (alltså hela svenska folket enligt vårt uppdrag) ska ta del av de program som vi (även jag är lyssnare!) betalar för. En lyssnare som behöver långsamt tempo för att ta del av sina lokala nyheter, bör kunna få detta enkelt och en lyssnare som vill "skum-lyssna" snabbare på en dokumentär och sedan byta till normal hastighet vid de tio minuter som han eller hon egentligen var ute efter bör kunna göra detta.

    Och lyssnare som alltid vill lyssna snabbare för att dygnet endast har 24 timmar och världen är full av saker man vill göra och höra ska kunna göra så! Det går ju redan idag. Du kan ta del av en stor del av vårt innehåll i appar med flexibel hastighet. Om du behöver hjälp att hitta en sådan app, eller att hitta vårt innehåll i den, så hör av dig.

    Jag hör med app-teamet hur det ser ut i kristallkulan kring önskemålet att kunna ändra uppspelningshastigheten!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Om du använder vår Iphone-app, så har vi nu infört flexibel hastighet där du kan välja hastighet från 0,5 x den normala upp till 2 x den normala. Funktionen hittar du i nedre vänstra hörnet när du har startat ett avsnitt.

    Hör av dig om du behöver en tydligare beskrivning.

    Jag tror att vi kommer att införa något liknande även för Android-appen och kanske även för webbspelaren, men vet inte när.
    Annika Webbmaster
  • Det låter som det vore läge att dela upp Sveriges Radio i en produktionstjänst och en tjänst för mediadistribution då, som kan följa med i utvecklingen och vad lyssnarna efterfrågar, om det nu är så att verksamheterna konkurrerar eller är i konflikt med varandra.

    Att man inte vill jämföra sig med en dominerande och populär mediatjänst som t.ex. Youtube med anledning av att man själv producerar innehåll verkar ju problematiskt.

  • Att man inte vill jämföra sig med en dominerande och populär mediatjänst som t.ex. Youtube med anledning av att man själv producerar innehåll verkar ju problematiskt.
    Det tycker jag inte. Vi har inte den typen av resurser. Ett företag vars själva existens är distribution av innehåll kommer att vara snabbare med att utveckla sina plattformar än vad företag vars huvudsakliga fokus ligger på att skapa innehåll är.

    dela upp Sveriges Radio i en produktionstjänst och en tjänst för mediadistribution då, som kan följa med i utvecklingen och vad lyssnarna efterfrågar, om det nu är så att verksamheterna konkurrerar eller är i konflikt med varandra
    Det är inte en konflikt att Sveriges Radio gör radio i första hand. Jag vet inte hur en uppdelning av verksamheten skulle leda till att mediedistributionen skulle få ökade resurser. Vem skulle betala det?
    Annika Webbmaster
  • Sveriges Radio har stora resurser som uppgår till miljardbelopp årligen, det rör sig om hundratals miljoner kronor i månaden. Vad är det för typ av resurser du tänker på? Det vore lättare att förstå med en siffermässig hänvisning.

    Angående den andra synpunkten uppfattade jag det som att Sveriges Radios roll som innehållsproducent har en inverkan på vilka man väljer att jämföra sig med angående spelarfunktioner. Det var lite oklart att det var just resurserna som åsyftades, men det skulle kanske underlätta i vilket fall med en uttalad resurstilldelning och planering istället för att behöva leva på resterna efter att huvuduppdraget uttolkats och tillgodosetts.
    funktionen ännu ovanlig i ljudtjänster hos oss som skapar de ljud som ska spelas upp. Jag gjorde för en månad sedan stickprov hos andra radiobolag
    Att BBC, NRK, UR och Sveriges Radio ska hjälpa våra lyssnare att "köra över" detta är inte helt självklart. Det kan bidra till att vi som skapar innehåll inte prioriterat funktionen.
    Dessutom kan det mycket väl vara så att funktionen redan betraktas som standardmässig i dagens ljuddistributionssystem, så det är inte säkert att det är just resurskostnaden som gjort att den ännu inte tillämpats hos radiobolagen, det kan lika gärna ha att göra med konservatism och obenägenhet i att identifiera sig med det allmänna utbudet.