Möjligt att hitta gamla radioprogram? Riktigt gamla...

Har ni kvar radioprogram från 40-talet? Jag söker ett som jag tror hette familjen Fritzell sjunger ...

Kommentarer

  • Hej My!
    Jag hittar tyvärr ingenting som finns utlagt på vår sajt. Om du vill kan du höra med SR Butik om dom kan göra en kopia. Sr Butik hittar du här: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?progr...
    Vi har även ett radioarkiv på sidan vi kallar för Avgörande ögonblick: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?progr...

  • Tack, då testar jag de alternativen! Mvh My

  • Hej. Finns "barnens brevlåda" med Sven Jerring kvar så man kan lyssna någonstan?. Jag minns att jag var där och sjöng och det vore roligt att lyssna på

    Mvh Lotta

  • Så trevligt! jag förstår verkligen att du tycker att det vore roligt att lyssna igen.

    Barnens brevlåda är ju tyvärr ett program som gick under en lång tid och där det kan vara svårt att leta fram rätt avsnitt (om det ens finns bevarat), men försök så gott du kan att ringa in när i tiden det var. Du kanske minns vilken klass du gick i och om det var hörst eller vår till exempel?

    Hör sedan av dig med dessa uppgifter till vår butik, så håller vi tummarna för att de kan hjälpa dig!
    Beställ programkopior

    Det som finns att lyssna på via vår hemsida, är tyvärr väldigt begränsat, men ett fåtal inslag finns:
    Radiofynd: Brevet från tioåriga Elsa 1943

    Ett helt Barnens Brevlåda med Sven Jerring från 15/10 1964 finns bland länkarna på denna sida:
    Sven Jerring - en legendarisk radioröst

    I Sven Jerrings Sommarprogram 1968 hörs inslag ur Barnens brevlåda, där flera kända artister debuterade:
    Sommar i P1 med Sven Jerring 1968

    Ett udda inslag:
    Christer: Sven Jerring intervjuar ett tystlåtet barn

    Utdrag från sista Barnens brevlåda (på "Utvalda ögonblick", en annan sida än vår vanliga):
    http://utvaldaogonblick.se/sista-barnens-brevlada

    Lycka till!

    Annika Webbmaster
  • Hej. Jag undrar om det på något sätt går att lyssna på den gamla radioserien Dickie Dick Dickens som gick i radio på 60-talet ?  MVH Lars S.
  • Hej Lars
    Vad jag vet går det inte. Och jag har inte hört om någon ny-utsändning. Men minns den med glädje.
    Mvh
  • Hej,
    Jag söker Eldorado och andra program med Kjell Alinge.
    Finns detta att hitta någonstans?
  • Hörde slutet på ett program "Ur arkivet" natten mot fredag 22 dec 2017. Vill gärna höra hela programmet men kan inte hitta det. Har sökt i "Sänt i P1" på er webb sida men fick ingen träff. Tips?
  • Söker radioprogrammet "Räkna med bråk" från 1960-talet. Finns det att lyssna på?
  • Hej alla, och förlåt B som fått vänta så länge på svar!

    B om Eldorado och Kjell Alinge:
    Tyvärr har vi inte rättigheter för musikprogram som Eldorado i mer än 30 dagar efter sändning, så det går inte att lyssna på detta i efterhand på webben. Det är inte heller möjligt att köpa programmen från vår butik, eftersom det är musik som vi inte äger rättigheterna till.

    Den här skivan, med de sedan länge saknade Eldorado-tejperna med musiken från den eftersökta vinylskivan Eldorado - Stjärnornas Musik är väl det närmaste jag lyckas komma ...
    Stjärnornas musik Eldorado

    Vi har även en del andra program med Kjell Alinge, och minnesprogram om honom. Här är några exempel:
    Hemma Hos Kjell Alinge & Janne Forssell (serie)

    Kjell Alinges Sommar i P1 från 1979

    Till minne av Kjell Alinge (1943-2016)

    Trevlig lyssning!

    Bo Elis om natt-program:

    Det program du hörde slutet av, Jul i skärgården, var en nattrepris, och vi spelar tyvärr inte in dessa för webben.

    Henrik om Räkna med bråk:
    Här finns ett smakprov från Räkna med Bråk:
    http://utvaldaogonblick.se/rakna-med-brak-har-premiar

    Alla:
    Jag vill passa på att tipsa om att en stor del av vårt material finns tillgängligt via Svensk mediedatabas om ni:
    • studerar eller forskar på högskolenivå
    • är författare eller journalist
    • gör research inför konstnärlig verksamhet
    • behöver förbereda undervisning eller föredrag (lärare, föredragshållare)
    Svensk mediedatabas

    Jag vet att detta inte är en framkomlig väg för de flesta, men om det hjälper någon av er, så är det ju bra

    God fortsättning!
    Annika Webbmaster
  • Men Jul i skärgården finns uppenbarligen sparat nånstans eftersom det var en repris som sändes. Man kanske kan köpa en kopia av SR?
  • Bra idé!

    För ett halvår sedan hade jag sagt att det går bra (om det inte finns musik, skådespelar-medverkan eller andra upphovsrättsliga hinder), men tyvärr tror jag att programförsäljning till privatpersoner numera har upphört.

    Hör gärna av dig direkt till programförsäljningen och fråga!

    Programförsäljningen
    105 10 Stockholm
    Tfn 08-784 15 45
    programforsaljningen@sverigesradio.se

    http://sverigesradio.se/butik
    Annika Webbmaster