Audiocast (alternativ till Chromecast Audio)

Hej, och tack för ett utmärkt forum.
Jag kan inte få tag på en Chromecast Audio  eftersom de inte tillverkas längre. Alternativet är Audiocast, men tyvärr stödjer inte SR app denna. Spotify och ett antal andra appar stödjer Audiocast, skulle ni kunna göra detsamma?

Kommentarer

  • Hej Leif-Åke!
    Spotify och ett antal andra appar stödjer Audiocast, skulle ni kunna göra detsamma?
    Det kan vi tyvärr inte. Det är inte Spotify och de andra apparna som utvecklat ett stöd för Audiocast, utan Audiocast som väljer vilka tjänster som ska ingå. De är ett internationellt företag och prioriterar, vilket jag förstår, stora ljudtjänster som Spotify, Tidal, Pandora, Vtuner, Napster och Tunein.

    Det enklaste sättet att lyssna på våra kanaler är att du använder antingen vTuner eller Tunein. För poddar finns det lite olika varianter. Att ladda hem dem lokalt med en "podcast-app" och dela ljudet från mobilen är nog det vanligaste, men det kanske även går att lyssna via Spotify eller Tunein.

    Om du har Sveriges Radio Play på en Iphone, finns det även möjlighet att dela ljud direkt från appen med en teknik som heter AirPlay, men det fungerar tyvärr inte med Android-appen.

    Hoppas att du har nytta av tipsen om hur du kan lyssna på oss genom Audiocast, trots att det saknas stöd för vår egen app.
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för snabbt svar.
    Jag får väl föreslå att de ansluter er också.
  • Tack, det uppskattar vi!

    Det bör alltså gå att använda VTuner eller Tunein för alla våra kanaler och Spotify eller Tunein för många av våra program i efterhand, men jag vet inte hur dessa tjänster fungerar i Audiocast och inte heller om alla finns i Sverige.

    Om du testar att lyssna på oss med någon av de tjänster som redan finns inbyggda, får du gärna återkomma och berätta vad du tycker, så att vi kan ge så bra råd som möjligt till andra Audiocast-användare.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    ja det går att koppla upp flertal svenska kanaler för direkt casting inklusive SRs utbud.
    Mitt problem är att jag via er app laddar ner program för senare lyssning, ex.vis Söndagsmorgon. När jag spelar upp kan jag bara koppla upp till hemmastereon via BT, eftersom jag inte har Chromecast.BT sänker kvalitén betydligt, och dessutom måste telefonen vara inom BT´s räckvidd.
    Alltså måste Audiocast vara ett alternativ jämte Chromecast för uppspelning.
    Nu har jag mailat Audiocast och föreslagit dem att öppna för att casta från er app.
    Får se om det biter!
    Tack igen för ert engagemang i oss lyssnare.
  • Hej igen Annika,
    Har fått svar från Audiocast teamet och de är intresserade.
    Jag behöver vidarebefordra ett mail till dig.
    Kan du ge mig din mail-adress?

    De behöver lite data från er för utvärdering.
    VH Leif-Åke
  • Oj, det var trevligt!

    Jag skriver till dig på den adress du använde när du loggade in här.
    Annika Webbmaster
  • Leif-Åke har sett detta redan, så detta skriver jag mer med tanke på andra intresserade lyssnare och kolleger:

    AudioCast har svarat:
    The provided radio station can be integrated in the audiocast app. We will systematically plan for radio stations and give us time. Recently, the resources for research and development are very tight. Strive to be completed by the end of October.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Annika, de verkar ha prio på annat på Audiocast  som du kanske såg på mail.
    Har nu skaffat en Chromecast Audio, och kan äntligen lyssna på framför allt klassisk musik i högre kvalitet än via bluetooth.
    Har dock en fråga, när man via appen ställer in hög kvalitet i telefonen på streamingen, innebär det också att det strömmas via Chromecasten med högre kvalitetGod fortsättning och tack för en superbra app.
  • Hej igen!
    Har dock en fråga, när man via appen ställer in hög kvalitet i telefonen på streamingen, innebär det också att det strömmas via Chromecasten med högre kvalitet?
    Det bör det göra, men vi kan eventuellt göra något fel någonstans, så om du tycker att det inte låter så bra vill vi gärna felsöka.

    Castar du från datorn eller mobilen? Vilken mobil i så fall? Och gäller problemet en kanal eller avsnitt i efterhand?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    jag castar via mobilen och SR app.
    Har en Samsung S9.

    Kan inte säga att kvalitén är låg, var mer en undran om man ställer in streaming kvalitén i appen att detta överförs till chromecasten.

  • Ok, då är svaret att inställningen ska hänga med!
    Annika Webbmaster
  • Tack!