Möjlighet att ändra uppspelningshastighet på webbsidan.

Hej,

Det är i dag standard med möjlighet att kunna ändra uppspelningshastighet och det är väldigt användbart.
Jag använder det kanske till 90% av allt jag lyssnar på.

Om någon pratar snabbt och man inte hör kan man sakta ned, när man tycker att det är segt kan man snabba upp.
Det kan också spara mycket tid.

Om man ska lyssna på ett långt program kan man korta ned det 10-20% genom öka spelhastigheten med det.

Det gör att man hinner lyssna på fler program.

Youtube, med ett stort hopp upp till 25% missar lite av detta, då det ofta blir för snabbt med 25% samtidigt är det ibland perfekt med 50-200% om man bara vill ha ett hum om vad som sägs och kanske söker efter något som det pratas om.

På Stitcher har de en bra slider.
Men den saknar tydlig markering av vad den faktiska hastigheten är.
Youtube klienten Newpipe har en otroligt användbar hastighetsfunktion som även kan justera ljudets pitch.

Jag föredrar att lyssna på webben. Men skulle lyssna betydligt mer om hastigheten gick att justera.

Kommentarer

  • Tack för bra återkoppling om denna funktion, som är rätt nyligen införd i appen Sveriges Radio Play (Android eller Iphone), men som vi saknar på hemsidan.

    Vi arbetar för att apparna och hemsidan ska bli mer lika, så detta tror jag kan komma framöver även på hemsidan. Även om jag inte har hört något konkret om sådana planer, tipsar jag de kolleger som utvecklar appen om att ta del av dina synpunkter på hur funktionen är utformad i andra tjänster.

    I apparna är det samma hastighetsalternativ som på Youtube, så jag ber även app-teamet att läsa dina synpunkter.
    Annika Webbmaster