Missbruk av eehh

Jag har synpunkter på hur journalister/radiofolk pratar. Vissa använder ordet eehh väldigt ofta och som för mig är mycket störande, jag tappar koncentrationen och kan inte följa med i vad som sägs. Nog finns det språkvårdare hos er? Jag kan se att ordet eehh (som för mig betyder att man vill hålla kvar meningen) används mest av yngre. Ibland kan personen säga eehh hur många gånger som helst. Jag anser det mycket viktigt att de som arbetar med media uttrycker sig så tydligt som möjligt utan en massa eehh.
Vänliga hälsningar Ulla Hamberg, Kärrtorp

Kommentarer

  • Hej Ulla!

    Detta är ett forum för support av våra webbtjänster, så vi webbmastrar som svarar här är mer till för att hjälpa er att kunna lyssna ... Själva innehållet är alltså inte vad vi kan svara på frågor kring.

    Fast det gör jag ändå, eftersom det är viktigt och intressant hur vi låter! (Dessutom ser jag till att språkvårdarna får del av din kritik.)

    Eh, uhm och andra  disfluenser (som den där typen av utfyllnadsord kallas, tror jag), har programmet Språket tagit upp ett par gånger, som här:
    Språket i P1: Att uttrycka känslor

    Och här, där professor Lars-Gunnar Andersson redan för tretton år sedan fick frågan om bruket av hmm och umm blivit vanligare i radio och tv:
    Ja, om det är på det viset att mediespråket i ökad utsträckning speglar vardagsspråket, så borde också dessa små ord – eller läten – bli vanligare i radio och tv.
    Språket: Om könsneutrala beteckningar och språkfrågor om små ord och läten

    I ett flytande samtal är dessa ljud en nödvändig, eller i alla fall inte störande, del av kommunikationen. I ett radioprogram kan de däremot ge helt andra intryck och faktiskt få oss som lyssnar att sluta ta in vad en person säger, för att vi undrar när nästa "eeehhhh" ska komma. Och om språket på det viset ställer sig i vägen för innehållet, så blir det ett problem!

    Tack för att du bryr dig om hur vi låter! Det är viktigt, men hör inte riktigt hemma i ett forum för webbsupport. Jag skickar därför vidare denna synpunkt till språkvårdarna.

    Annika Webbmaster
  • Hej Ulla!
    Förutom det Annika redan har skrivit så kan vi lägga till att vi på Språkvården förstås också hör en del ”eh” och ”öh” i radion. Dock oftast inte på ett sätt som stör begripligheten, men jag förstår absolut att det kan dra koncentrationen från lyssningen om man börjar notera och kanske reta sig på förekomsten. Vi vet att det finns en del radiolyssnare och tv-tittare som tycker att det är alldeles för mycket av den här varan i etern.

    Varför är vi då många som låter på det här viset när vi pratar? Både i och utanför radion, och såväl intervjuare som gäster i programmen. Ja, de här små ljuden, som vi alla undslipper oss i dagligt tal, kallas för lite olika saker. Ibland går de under benämningen tänkljud, vilket är ett rätt bra sätt att beskriva dem på. Det är nämligen ofta precis detta det handlar om. Helt manusbundna program är numera ganska ovanliga i såväl radio som tv. En allt större andel av våra program är direktsända och när en programledare ska improvisera ihop en sammanhängande text utifrån de fakta hen just fått, kanske dessutom med nya direktiv och sen information i örat från en producent, ja, då är det helt naturligt att undslippa sig ett och annat ljud för att ”vinna tid” och tänka efter hur man ska gå vidare i rapporteringen. Ganska mänskligt, med andra ord, även om det naturligtvis inte får bli för många ljud som stör informationen från mikrofonen till lyssnaren.

    Visst är vi på Sveriges Radio måna om att vårda språket och att tala så tydligt och korrekt som möjligt. Det är en självklarhet, och detta propageras naturligtvis tydligt för från public service-språkvården bland annat i de kurser och utbildningar vi har för nya medarbetare. Men ju fler direktsändningar och kanaler både SR och SVT har, desto vanligare blir det med program där det inte finns tid att förbereda alla talade partier i detalj.

    Med önskan om fortsatt god lyssning!

    Bästa hälsningar,
  • Jag vill tacka så hemskt mycket  för ert svar.

    Men jag måste tillägga att eehh-ljud för att vinna tid har jag absolut inget emot utan det är just att de kommer hela tiden hos en del, det är det som är störande. Hos de äldre reportrarna används inte eehh-ljuden lika ofta. Att de som blir intervjuade säger det tycke jag inte är konstigt.