Vill kunna blockera anrop i appen

Hej, eftersom ni ser ut att svara på frågor inom en timma senast idag så får jag utgå ifrån att ni missat min fråga för en månad sedan. Här kommer den igen:

Hej!

Jag undrar hur URLerna ser ut som hämtar nyhetsrubriker och bilder till hemskärmen i iOS-appen, samt den som hämtar info om huruvida VMA-notisen ska visas inuti appen?

Jag behöver dem för att specifikt kunna blockera bara de anropen.

Kommentarer

  • Hej a!

    Vi ber om ursäkt. Vi webbmastrar har läst din fråga och förstått syftet, men inte hunnit undersöka detta (vilket vi ju förstås borde ha berättat). Jag stänger den gamla frågan och väljer att svara här istället.

    API-forumet

    Jag lovar att försöka ge ett tydligt svar på vilka anropen är. Men det kanske går snabbare och blir enklare att ställa följdfrågor om du postar samma fråga till diskussionsforumet för vårt öppna API?
    https://groups.google.com/forum/#!forum/sr-api

    Reglerna behöver byggas ut framöver
    Appen vidareutvecklas när det gäller nyhetsinnehåll och vi kommer förmodligen att bygga på med fler funktioner som du troligen inte är intresserad av, eftersom du vill sålla bort nyheter. Om du väljer att använda appen men blockera delar av innehållet, kommer du därför att få lägga till allt fler regler framöver och varje ny uppdatering från vår sida kan både medföra funktioner du uppskattar och att vi helt raserar de filter du byggt upp ...

    Hitta - eller bygga - annan tjänst?
    Kanske är det enklare att hitta en tjänst som endast hämtar det du är intresserad av - eller rent av att skapa en sådan själv om det du är ute efter inte finns redan?

     Vill du att jag försöker hjälpa dig att hitta något alternativt sätt att ta del av vårt innehåll, som är mindre nyhetstungt och utan VMA? I så fall behöver jag få reda på vilka funktioner som är allra viktigast att de ingår (eller går att få in enkelt). Här är några som jag spontant tänker mig att din "ideal-app" borde innehålla utifrån vad du tidigare skrivit i detta forum:

    • Möjlighet att lyssna på kanaler
    • Möjlighet att backa i direktströmmen (och att därigenom kunna spola förbi delar av innehållet)
    • Väl fungerande information om musiken som spelas just nu, helst med möjlighet att kunna spara namn och artist/kompositör för en låt
    • Möjlighet att sätta regler för att wifi alltid får högsta kvalitet medan mobilnätet får lägre (annars enkel möjlighet att byta ljudkvalitet)
    Finns det andra funktioner i appen (favoritprogram, väckarklocka eller så?) som du använder idag och gärna vill behålla? Eller fler helt nya funktioner som vår app saknar men som du gärna ser i din ideal-app?

    Du vet förstås bäst själv hur du vill ta del av vårt innehåll, och jag vill hjälpa dig att få till det så bra som möjligt, oavsett om det innebär att modifiera vår Play-app eller om det går att hitta ett alternativt sätt att lyssna som ger dig det du vill ha, utan att pracka på dig det du vill slippa!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi kan inte erbjuda en lista över vilka anrop du skulle behöva blockera.

    Jag vill gärna hjälpa dig att hitta ett alternativt sätt att lyssna där det är mindre risk att exponeras för nyheter, och eftersom jag har uppfattat att funktionen med att kunna backa i direktsändning är viktig, så rekommenderar jag att du lägger en genväg i telefonen till någon lämplig del av vår sajt där du når det innehåll du vill ta del av, utan att du exponeras i onödan för det du vill slippa.

    Om du klickar på den utfällningspil som finns i högra delen av spelaren i toppen av sidan, kan du byta kvalitet mellan begränsad (som är default i mobiler och motsvarar 48 kbps) och automatisk ljudkvalitet vilket normalt innebär en ljudström på 192 kbps. Om uppkopplingen tillfälligt blir sämre, sänks kvaliteten "sömlöst" till 96 kbps, för att sedan öka ifall uppkopplingen blir bättre. Blir uppkopplingen ännu sämre kan strömmen gå ned ytterligare, till 48 kbps.

    Mer om våra ljudkvaliteter:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Jag tänker mig att en sida som kan vara värd att bokmärka är spellistan för P2 Klassiskt (där du även kan starta kanalen):
    https://sverigesradio.se/p2klassiskt/latlista

    Om du backat i direktsändningen blir dock spellistan ur fas med det du hör just då. Kanske är det mindre förvirrande att välja en annan sida?

    Det är även lite knöligt att byta kanal (meny -> kanaler), så ett bokmärke direkt till sidan med alla kanaler kanske är att föredra ifall du vill variera vilken kanal det är du lyssnar på enklare:
    https://sverigesradio.se/kanaler

    VMA syns även med webb-alternativet, men jag tror inte att det blir "påträngande" på samma vis som i appen.

    Externa appar (exempelvis Tunein) skulle kunna ge dig våra ljudströmmar helt utan nyheter, men att spola bakåt fungerar inte där. Inte heller att ta del av låt-info.

    Hoppas att detta kan vara ett alternativ!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Tack!

    Ok, varför kan ni inte det?

    Frågan gällde några ganska specifika anrop, så avsikten var att ni inte inte skulle behöva sammanställa en egen lista.

    Det låter som att ni själva använder er av ert öppna Api, av första svaret att döma, och inte något privat api. Stämmer det? I så fall kan jag läsa mig fram till anropen själv.
  • Ok, varför kan ni inte det?

    Visst skulle vi kunna lista de URL:ar som vi anropar just nu, men det handlar inte om ett specifikt anrop för "nyhetsrubriker", utan de olika karusellerna på appens hemskärm har sina egna anrop, så toppnyheter har sitt, val-kollen hade sitt, OS-kollen sitt etc. Du kommer därför att behöva uppdatera reglerna för vad som ska blockeras (och då är det nog enklare att du själv sniffar av trafiken för att se vilka anrop appen gör).

    Framöver kommer appen att ge dig allt mer av den här typen av innehåll. Du kommer alltså att få ett evighetspyssel om du väljer att använda Play och störa ut vissa funktioner.

    Det låter som att ni själva använder er av ert öppna Api, av första svaret att döma, och inte något privat api. Stämmer det?

    Delvis. För VMA används det öppna API:t.

    För nyhetskarusellerna (toppnyheter och olika kollar) använder vi däremot vad som är på väg att bli API:t (v3) för . Dessa är inte dokumenterade publikt än, vilket jag inte tänkte på när jag tipsade om att fråga i API-forumet.

    Har du testat att använda sajten enligt mitt förslag ovan? Vad ser du för nackdelar med det jämfört med att modifiera Play? Själv hade jag definitivt tyckt att sajten vore bättre än appen, givet att de punkter som jag listade ovan är de relevanta.
    Annika Webbmaster
  • Tack för förslagen. Webbspelaren funkar över förväntan i ios safari, men den verkar inte kunna ta emot +/-15 s-kommandon från låsskärm, kontrollcenter, bluetooth mm. Den är f.n. inte en fullgod ersättare.

    Det låter antingen som att du antagit att jag kommer uppdatera appen för varje ny version -- det kan jag avstå ifrån utan problem -- eller som att layouten för startskärmen laddas ner dynamiskt oavsett version. Det kanske är rimligt att anta att det sistnämnda görs m.h.a. ett specifikt anrop?

    Oavsett vilket av dem som stämmer så ser jag inte så många problem på horisonten. Endast en karusell syns initialt. Fast du har nog rätt, vid det här laget hade det säkert gått snabbare att ladda ner wireshark och krångla med certifikat.

    Ang. tredjepartsapp så är listan lång över fördelarna med att använda en app av utvecklare som faktiskt har incitament att underhålla den. Men det kan kanske vara värt att jag kollar in dem än en gång.

    För övrigt är det tråkigt att höra att ni planerar att bombardera lyssnare med ännu mer nyheter oavsett deras anledning till att öppna appen. Jag tycker inte att det låter det minsta positivt att utgå ifrån att globala nyheter obligatoriskt skall konsumeras ifall man vill lyssna på musik. Kanske behöver det gå ett par år, och fler inslag om internet + välmående (som jag iofs inte lyssnat på), innan designteamet på SR inser att problemet existerar och att de bidrar. Varför tror de att nyheter under dygnets alla timmar är positivt?

    Vi kanske kan göra så att jag länkar till lite nyheter om krig och terrorattentat nästa gång, så kan du vidarebefordra det inlägget till designteamet. Som nattlektyr tänkte jag, så att de kan varva ner innan läggdags.
  • Tack för förklaringen om 15-sekundersfunktionen!

    Jag skrev att utvecklingen i Play-appen är på väg mot mer nyheter vilket jag har all förståelse för att du inte önskar. Men viss utveckling sker parallellt som kanske kan kompensera för detta ...

    En uppdatering jag hoppas att du gillar!
    Vi har nu släppt Sveriges Radio Play för iOS, version 8.13 (3305). Bland nyheterna märks:

    • Nu går det att öppna appen med genvägar (force touch) för att snabbare komma till rätt plats i appen
    • Det går även att länka direkt in till appen via några av Sveriges Radios urlar som tex: https://sr.se/play/kanal/1603  (Klicka på denna länk med en iPhone som har 8.13 - och du ska komma till P2 Klassiskt - tror jag. Jag har inte hunnit uppdatera än ...)
    (Dessutom har utvecklarna gjort en stor refaktorering och uppsnyggning av koden, vilket inte märks direkt hos lyssnare - men är otroligt viktigt.)

    Både möjligheten att direktlänka (som kanske går att göra till en genväg?) och de genvägar som ligger inbakade i vår Force Touch-funktion borde göra att du inte behöver mellanlanda på hem-skärmen när du egentligen vill lyssna på musik.

    Frånsett "beta-feedback" (som vi inte har med i den skarpa versionen) så ser ingångarna ut så här:

    Att spela upp en kanal gäller bara för din valda P4 kanal för tillfället, men bara att kunna gå direkt till Direkt (kanalerna), utan att passera hemskärmen är väl en stor förbättring för dig?

    Karuseller
    När det gäller karusellerna med olika typer av samlingar (som val-kollen), så tror jag att dessa når fram även för besökare som inte uppdaterar appen - men jag har haft fel förr så jag kollar upp den saken!

    Fast med genvägar och Force Touch, kanske behovet av att blockera anrop inte kvarstår längre

    hoppas
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipsen!

    Jag kommer nog inte att skaffa force-/3D-touch den närmsta tiden

    Universal links kanske kan funka en gång, när man öppnar appen, men låter mer omständligt än ett regexp i Weblock.

    Vi kan stänga detta ärende