”Min lista”, konstig ordning på avsnitten

Hej! Jag älskar sveriges radioappen, så fantastisk! En sak jag skulle önska dock är att avsnitten som man lägger till i in lista hamnar efter varandra så som man lagt till dom, så att man kan lyssna på dom i rad efter varandra. Men nu hamnar de huller om buller.

Allt gott,Lia

Kommentarer

  • Tack!

    Jag har för mig att de ska läggas i rätt ordning (senast inlagt hamnar nederst), men hör med app-teamet om detta kan sättas ur spel i något läge!

    Dessutom går de att sortera. På Iphone, som jag bakom kulisserna ser att du har, trycker du på Ändra uppe i högra hörnet. Då dyker det dels upp en cirkel till vänster om avsnitten, som du markerar i om du vill ta bort något eller några avsnitt från listan, och dels ser du en typ av stiliserad list-ikon (tre längre streck) till höger om avsnitten. Om du "långtrycker" på den ikonen, kan du dra detta avsnitt till en annan position i listan.

    Hör av dig om du behöver en tydligare förklaring.
    Annika Webbmaster
  • Jag ger en ny beskrivning för hur man ändrar ordningen i Min lista, så att även Android-användarna har nytta av den. Det är i princip likadant i båda apparna, men istället för "Ändra" uppe i högra hörnet, finns det en penna i Android.

    Beskrivning för hur man själv sorterar Min lista, för båda apparna:
    1. Tryck på Ändra (Iphone) eller pennan (Android) längst uppe till höger
    2. Nu dyker det upp en ikon med tre horisontella streck till höger om avsnittet
    3. Om du "långtrycker" på den ikonen, kan du dra detta avsnitt till en annan position i listan
    Vi kikar på om det finns något läge där avsnitten inte automatiskt lägger sig nederst.
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack! Kikade på kompis SR-app och där hamnade avsnitten i turordning efter hur man lagt till dom så det är konstigt att de inte gör det i min app. Men använder mig av tricket ovan. Tack igen!
  • Vi kan inte heller återskapa det du beskriver.

    Vill du att vi felsöker vidare, så ge exempel på avsnitt du lägger till och berätta hur dessa hamnar!
    Annika Webbmaster
  • Nu lade jag exempelvis till Djävulito avsnitt två och tre, och då hamnar de i Min lista men Lassemaja som redan ligger där, hamnar mitt emellan, och även efter, trots att jag lagt till Djävulito direkt efter varandra och Lassemaja är redan spelad. Väldigt skumt.
  • Väldigt skumt tycker även vi.

    Vi undersöker alltså detta!
    Annika Webbmaster
  • Vi har undersökt felet, utan att kunna återskapa det.

    I exemplet du gav, där Lasse-Maja hamnade mellan två nyss ditlagda avsnitt, undrar jag om detta avsnitt med Lasse-Maja legat i listan väldigt länge.

    Gammal databas som spökar?
    En teori vi har är att felet kan ha uppstått för att vi har uppdaterat databaserna, så att allaavsnitt du lägger in nu kommer i "rätt inbördes ordning", men sedan finns det ett gäng äldre avsnitt som saboterar ordningen.

    Om det kan vara felet, så bör det ju ordna sig om du drar dessa gamla rebelliska listposter till listans topp, så att de avsnitt du nu lägger in, med hänsyn till kösystem och turordning, snällt kan lägga sig nederst utan att knuffas bort av de gamla avsnitten.

    Lång lista?
    En annan lyssnare, Anders här, har emellertid samma problem och har kopplat det till att hans lista är väldigt lång:
    Men nu har listan växt (minst 80 st) och nu hamnar de inte där längre utan mitt i någonstans. Inte bra! Det är till exempel dagens Studio ett.
    Har även du väldigt många avsnitt i listan? I så fall kanske vi inte lyckades återskapa felet för att våra egna listor varit för korta?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    I Min lista är de första 15 i rätt ordning från augusti till 7 september, sedan kommer ett från idag och sedan tre som fortsättning på de 15. Därefter är det oordning med inslag från både september och oktober. Jag har flyttat en del programserier till Nedladdat så listan är nu ungefär 48 stycken.

    Jag kollade listan Fortsätt lyssna. Visa alla ger en väldigt lång lista, tydligen fullständig Lyssningshistorik, inte bara de som är delvis spelade utan både spelade och alla (tror jag) från Min lista. Ska inte Fortsätt lyssna bara innehålla de som är delvis spelade? Lyssningshistorik borde ha en egen rubrik.

  • Jag har nu sorterat alla i Min lista i rätt tidsordning. Alla från september låg i rätt ordning med inslag från oktober instuckna här och var. Vi får se om de nya jag lägger in hamnar längst ner nu. Nej, ett från idag gick in på plats 16.
  • Ska inte Fortsätt lyssna bara innehålla de som är delvis spelade?

    Jo, och om det t ex är ett timslångt avsnitt som man inte hört de sista 40 sekunderna av, ska det inte ingå.

    ... och alla (tror jag) från Min lista

    Oj, det var illa, men fullt möjligt.

    Jag vet att vi har eller har haft en bugg där en stunds lyssning på ett avsnitt som ingår i "ett tema" (redaktionellt skapade spellistor du når från appens startsida) drar med sig alla andra avsnitt i samma lista till lyssningshistorik/fortsätt lyssna, även om det är avsnitt du inte ens har öppnat.

    Det här skulle kunna vara samma fel. Min lista är ju också en spellista.

    Även om det inte är en lyssningskritisk bugg, gör det ju att bra funktioner i appen inte går att använda, så detta måste vi lösa.

    Tack för beskrivning av hur Min lista beter sig nu med 48 avsnitt ...
    Annika Webbmaster
  • Jag var nog inte helt tydlig. Fortsätt lyssna, Visa alla ger Lyssningshistorik tillbaka till när jag köpte paddan i maj 2017.

  • Jag installerade version 20.9.16 den 1 oktober. Kan det vara den versionen som har någon bug? Att det är sedan dess det blir felsorterat?
  • Ursäkta! Lyssningshistorik har ju en egen rubrik, ser jag nu.

  • Jag kan ha missförstått, men tror att lyssningshistorik och fortsätt lyssna - visa alla är samma innehåll.

    Teorin om att äldre innehåll skulle ligga bakom oordningen, faller med din beskrivning, både för hur det rent faktiskt lägger sig, och för att detta äldre i så fall ska ha varit innan vi gjorde om databaserna, vilket var långt tidigare än i september. (Tror det var i våras.)

    App-utvecklarna putsar sina skärmar, kavlar upp ärmarna och gör nya försök att förstå vad som sker - och hur vi ska lösa det!

    Jag installerade version 20.9.16 den 1 oktober. Kan det vara den versionen som har någon bug? Att det är sedan dess det blir felsorterat?
    Jag vet inte.

    Lia:

    Du rapporterade in felet den 27 september. Minns du om du då hade gått och irriterat dig på detta en längre tid?

    (Tills vidare utgår jag från att det är samma bakomliggande orsak hos er båda, och om du har haft feet sen i somras eller så, har det inte med version 20.9.16 att göra.)
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag har haft detta fel konstant sedan jag skaffade SR-appen (kanske 2 år sedan?). På 2 olika mobiler (båda android dock). Både när jag haft en enormt lång lista och en kort. När jag hade en lång lista gick det snabbare att söka på ett nyligen tillagt avsnitt än att försöka hitta den i all röra. Jag hoppas verkligen ni listar ut varför appen beter sig så någon gång för det skulle vara SÅ skönt om allt lade sig i den ordning jag lade till dem i. Tills dess försöker jag upprätthålla en kortare lista.
  • Ok. Vi kikade på hur det blev i Android i samband med att Lias första inlägg, och kunde inte återskapa felet där heller.

    Om du kommer nedtill en så pass kort lista att du helt skulle kunna tömma den (utan att det gör så mycket) genom att trycka på pennan (tre punkter för er med Ios) uppe till höger och välja "rensa alla", vore det intressant att se om felet fortsätter, eller om det beror på att du har en del listhistorik som rör till det.
    Annika Webbmaster
  • Okej, jag ska försöka kämpa mig igenom listan för att testa detta. Det hade varit enklare om ni inte hade så många bra avsnitt som kom ut hela tiden! 😃
  • Jag ber genast alla redaktioner att göra sämre program ett par veckor framöver!

    😃

    Android-teamet har kikat på nytt och har sett en sak som kanske kan spela in!

    Avsnitt med "bäst före-datum"
    Det de sett inträffar om du har lagt in ett ljud i listan och just detta ljud försvinner - men avsnittet finns kvar och går att lyssna på i annan version (typexempel: ett avsnitt av Sommar & Vinter i P1 med musik lades in och försvann 30 dar efter sista programmet för säsongen men samma avsnitt finns kvar utan musik).Vi har någon typ av sortering på dessa "bäst före-ljudfiler som ersatts med annan version", och den sorteringen kan möjligen påverka hela listan.

    Jag känner i magen att detta äntligen är något att gå på! Det skulle ge en förklaring till att det inte spelar någon roll hur många avsnitt vi själva slänger in i listan, om vi inte har haft några såna här avsnitt med, så uppstår inte felet!

    Med Ios med?
    Jag har frågat Ios-utvecklarna om det kan vara samma sak även med Ios, men inte hunnit få svar. Och vi vet ju inte ifall detta ens spelar in i Android-listan, men vi kikar på det.

    Så tack för att du fick oss att kika på detta igen! (Om inte annat behöver vi ta en titt på vad som ska hända när en ljudfil i listan försvinner men finns i annan (vanligen musiklös) version.
    Annika Webbmaster
  • Jag har upptäckt en ny bug med Min lista. Jag öppnar ett program i Visa nya och markerar + för Min lista. Sedan klickar jag på Läs mer och läser och kommer ner till slutet och då är Min lista inte förplussat längre.
  • .... fast programmet hamnar ändå i Min lista, så det är väl inte så allvarligt.
  • Hej igen!

    Jag vill bara följa upp hur det har gått. Om jag har förstått saken rätt så ska detta vara åtgärdat i Android-appen sedan en release vi släppte i januari.

    Denna förbättring påverkar inte de avsnitt som redan ligger i konstig ordning, men nya avsnitt bör läggas till i botten på listan, inte glida in på annan plats.

    Stämmer det hos dig, Ida?

    Hur fungerar det numera för er med Iphone, Lia och Anders? Om det kvarstår hos er men är löst på Android så ber jag Ios-utvecklarna att titta på om den lösning vi gjorde i Android är relevant även för Iphone-appen!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har nu uppdaterat med senaste version. Jag ska kolla om jag så småningom märker någon skillnad.

    I höstas rensade jag hela Min lista och började om. Så småningom hade listan växt igen och jag hade laddat ner de fyra avsnitten av Vetenskapsradion på djupet, klimatinsikten (21 december - 5 januari) som ni lade ut i förväg. Även ytterligare program. En tid därefter började program jag sparade hamna bland dessa och omedelbart före (på plats 15!). Efter 5 januari slutade program hamna bland dessa och hamnade bland de sista, dock inte alltid allra sist.
  • Tack, Anders!

    Felet ska vara åtgärdat även på Iphone, hälsar Ios-utvecklarna! Listan ska fungera bättre från och med version 20.12.6, som släpptes i början av januari, vilket verkar stämma med att du märkte en förbättring den 5 januari:

    Efter 5 januari slutade program hamna bland dessa och hamnade bland de sista, dock inte alltid allra sist.
    Mycket bättre, alltså, men fortfarande viss oförutsägbarhet. Är problemet omfattande, eller kan vi släppa detta fel och nöja oss med hur det fungerar nu? Ser du något mönster bland de avsnitt som inte ställer sig på rätt plats i kön? (Din observation om att avsnitt som läggs ut i appen innan de sänts i FM gav problem är ett väldigt bra exempel på information som är intressant för oss!)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har jag provat senaste versionen några dagar. Den verkar fungera som den ska nu, valda avsnitt hamnar allra sist. Tack!

    Tack också för att ni har flyttat upp valet plus för Min lista och Nedladdat!

    Ytterligare något närliggande är att när man är i Nya avsnitt, Visa alla vore det bra om man såg vilka program som man redan har plussat för utan att behöva öppna dem. Är något nedladdat framgår det utan att man öppnar det.
  • Ytterligare något närliggande är att när man är i Nya avsnitt, Visa alla vore det bra om man såg vilka program som man redan har plussat för utan att behöva öppna dem. Är något nedladdat framgår det utan att man öppnar det.
    Tack för förbättringsförslag, som jag framför till rätt kolleger!
    Annika Webbmaster