Min lista - planerade funktioner?

Hej,
Hur ser utvecklingsplanen ut för "Min lista"?
Är fler funktioner planerade?

Såvitt jag kan se går det i nuläget att lägga till vissa ljudklipp på SR som då placeras överst i listan. De fem senast tillagda är synliga och kan spelas upp ett i taget.

Kommentarer

  • Hej Johannes och förlåt att svaret dröjt!

    I juli skrev mina kolleger Elin Rydén och Mikaela Tigerschiöld så här:
    Funktionen Min lista kommer att utvärderas om ett antal månader för att se om och hur den används. Baserat på analysen så kommer vi att ta ett beslut om att antingen låta den finnas kvar eller att ta bort funktionen.
    Spara avsnitt till Min lista

    Jag vet inte om den utvärderingen är klar och kommer att prata med de kolleger som arbetar med funktionen vilka lärdomar de dragit hittills och om det finns planer på att utveckla funktionen (vilket jag innerligt kommer att argumentera för att vi ska göra)!

    Däremot berättar jag gärna vilka förbättringsförslag vi har fått in från lyssnare:
    • Möjlighet att lägga in även ljudklipp (idag är det endast avsnitt av program som fungerar)
    • Möjlighet att nå fler än fem ljudklipp/avsnitt
    • Möjlighet att låta listan auto-spela, så att ett avsnitt/ljudklipp automatiskt startar när ljudet innan har spelat klart, så att listan fungerar som en spelkö
    • Göra listan sorterbar (extra önskvärt om den går att auto-starta)
    • Att listan kan följa med på olika mobiler/datorer
    Är det någon eller några av dessa funktioner som du tycker är extra viktig? Eller finns det någon annan funktion med denna lista som du skulle vilja ha?

    Som sagt så återkommer vi när vi har stämt av med våra kolleger, men har du inte hört något ifrån oss framåt mitten av nästa vecka, så får du gärna påminna oss!
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för svaret.
    Roligt att se att det sammanställts en förslagslista.

    Det jag undrade över var just hur man förhåller sig till de förbättringsförslag som faktiskt förekommit.

    Det jag kan fiska fram i de befintliga nyhetsinläggen tycker jag inte relaterar i någon utsträckning till de förslag och önskemål som framförts angående en eventuell spellistefunktion och som listas ovan. Istället verkar tonvikten i inläggen ligga på test- och utvärderingsmetoder och huruvida funktionen ska dras tillbaka eller inte.

    Analys är ju något annat än utveckling och antyder att funktionen är färdig att utvärderas i sin nuvarande utformning.

    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4282&grupp=16907&artikel=6666701
    "Vårt mål med funktionen har varit att öka lyssningen genom att göra det möjligt för användare att botanisera bland vårt innehåll och ge dem ett snabbt sätt att hitta tillbaka till innehåll de gillar. Baserat endast på A/B-testet kan vi inte se att vi nått vårt mål (...)

    "Den beta-funktion som vi tänker rulla ut är i dagsläget inte helt specificerad. Det vi vet är att funktionen kommer, i alla fall till en början, endast att innefatta avsnitt och därmed kommer det inte gå att spara klipp.
  • För min del är den viktigaste funktionen att kunna lägga in valfritt ljudklipp (inte bara avsnitt), därefter att spela upp dessa i en spelkö där posterna kan arrangeras i valfri ordning.

    Jag kan lägga till ett önskemål från min sida att kunna lägga till avsnitt direkt från tablån för en kanal. Sen är det ju en fråga om det också kan gå att bokmärka ännu inte sända klipp för senare lyssning när klippet finns tillgängligt.

    Vad gäller portabilitet mellan olika enheter så kunde ett alternativ vara att exportera och importera spellistan som en uppsättning länkar eller referenser i ett textformat som kan skickas via mail t.ex.

    I väntan på ny funktionalitet har jag börjat titta lite på SR:s öppna API. Det ser ju intressant ut och kan väl tänkas utgöra en bas för experimenterande med alternativa gränssnitt. Kanske sådana redan existerar, men jag är inte säker på om och hur det skiljer sig i det tillgängliga materialet jämfört med vad som visas på den ordinarie webbplatsen.
  • Du är välkommen att testa vårt API, självklart. Har du redan hittat info om detta?
    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2358
    Vi har även en grupp på Google:
    https://groups.google.com/forum/#!forum/sr-api
    Angående Min Lista på sajten så kommer det, precis som Annika skrev ovan, att utvärderas. All sådan info samlar vi på vår Utvecklingsblogg:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4282&grupp=16907
  • Tack, ja jag har sett de sidorna.
    Har för mig API:et nämndes i någon tidigare diskussion om spellistefunktionen, men jag kan inte hitta det inlägget nu i efterhand.
    Det verkar ju gå att hämta ned en lista över schemalagda avsnitt från en kanal, sen får man ta sig vidare via episodeid till avsnitt med ljudlänkar som kan sparas och läggas in i en spelare antar jag.
    P1 tablå http://api.sr.se/api/v2/scheduledepisodes?channelid=132
    Ekot avsnitt http://api.sr.se/api/v2/episodes/get?id=945423

    Jag tittar på utvecklingsbloggen då och då för att se om det tillkommit något nytt på webbfronten. Det vore intressant att se en jämförelsematris över funktioner i de olika plattformsapplikationer som SR tillhandahåller (webb, iOS, Android, xBox, osv.), om de är likvärdiga i funktionalitet eller om det nu kunde vara så att en funktion man efterfrågar stöds på någon av de övriga plattformarna.

    Det kunde ju också vara intressant med en lista över tredjepartsalternativ, open source eller annat, som kan konsumera SR:s utbud. Tips har väl postats på forumet, men det finns kanske inte samlat på någon särskild plats för vanliga frågor och sådant?

    Jag vet inte om SR för en release-historik för programvarorna någonstans? Det är ju vanligt när det gäller programvaruprojekt att man publicerar en lista över buggfixar och ändringar för varje ny version som släpps.

  • Hej!
    Det ställe där jag minns att du och jag har berört API:t är här:
    Hur stor är Sveriges Radios utvecklingsavdelning?

    Av någon anledning hade någon (läs Annika Webbmaster) arkiverat den tråden så att den är svår att söka sig fram till för dig. Det var dumt, eftersom det är en intressant tråd, så jag har åter aktiverat den. I samma tråd finns en lista över tredjepartstjänster.

    Ditt förslag om att redovisa både våra egenutvecklade och de "indie-utvecklade" tydligare är något jag själv har gått och klurat på. Att få till en matris över vilka funktioner som finns, hade jag inte tänkt på då och tror att jag i den första versionen av en sådan orienterande artikel inte går att få med. Ju mer specifik information som ingår, desto svårare blir det att hålla listan aktuell.

    Jag vet inte om SR för en release-historik för programvarorna någonstans? Det är ju vanligt när det gäller programvaruprojekt att man publicerar en lista över buggfixar och ändringar för varje ny version som släpps.

    Internt har vi det, men inte publikt. Någon större efterfrågan på detta har vi inte sett och när det gäller sajten releasar vi i princip hela tiden (dock inte stora förändringar direkt innan helgen, om det går att undvika - licensmedel ska inte gå åt till jourbetalning för utvecklare om något fel smugit sig in). Det skulle därför bli en rätt tråkig lista.

    För två timmar sedan releasade vi till exempel detta:
    Fler topplistor mot Elasticsearch (case 21356)
    Löser bugg som gjorde att populära avsnittslistan inte fungerade i högerspalt på Ekot-artiklar

    En viktig förändring i all enkelhet, men för lyssnarna är det kanske inte så intressant?

    Har du något bra exempel på ett företag som är tydliga mot publiken med vilka förändringar som görs? Vi tittar i så fall gärna!

    Större förändringar som nya funktioner försöker vi redovisa i Utvecklingsbloggen.

    Som sagt, tack för förbättringsförslag - som ligger helt i linje med vad jag själv vill förbättra. När en förteckning över appar och sånt finns tillgänglig, ska jag försöka komma ihåg att svara här, men hör du inget så påminn!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Två smärre förbättringar av Min lista är inplanerade. Det ena är att det ska bli tydligare var man återfinner listan. Idag får man den informationen när man lägger in sitt första program, men det är ju inte så enkelt att minnas när man vill lyssna tre veckor senare ...

    Det andra förbättringsområdet är att det ska gå att lägga in fler än fem poster.

    Alltså inget som i praktiken gör Min lista till den spelkö som jag önskar att den ska utvecklas till, men i sig viktiga förbättringar.
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för uppdateringen.
    Det är ju kul att det händer saker, även i mindre steg.

    Såvitt jag förstod när jag testade gick det att lägga till fler än fem poster, det är bara att de inte visas förrän man tar bort någon av de senast tillagda. Det är väl bra om alla kan göras synliga.

    Angående ändringsloggar så är det kanske vanligast när det gäller öppen källkodsprojekt eller produkter som riktar sig mot tekniskt orienterade konsumenter. Även vanliga appar tycker jag dock brukar redovisa ändringar i samband med uppdateringar, med olika grad av tydlighet. I det fallet är skälet kanske att konsumenten ska ha ett underlag för beslut om installation till den egna enheten. Det ligger ju också en aspekt i att skapa förtroende hos användarna för produkten eller tjänstens utveckling och framtid genom att förmedla information om pågående aktiviteter och planering. Eftersom jag själv också är intresserad av bakomliggande teknik så uppskattar jag och läser gärna om konkreta detaljer på en teknisk nivå, även om nu inte alla gör det.

    Versionshistorik för ljudprogrammet Audacity, som är öppen källkod.
    http://wiki.audacityteam.org/wiki/Release_Notes_2.2.0
    https://github.com/audacity/audacity/releases

    Google G Suite verkar ha en kalender där de annonserar planeringen för nya funktioner
    https://gsuite.google.com/whatsnew/calendar/

  • Tack!
    Jag har samma intryck, att versionshanteringen är tydligare om jag som användare har ett val att uppgradera eller inte (som vid appar) - och vid öppen källkod.

    I våra appar står det faktiskt lite information om vad som är nytt i den senaste releasen:
    Nytt i appen denna gång:
    * En ny direktmodul på hemskärmen
    * Appen meddelar nu tydligare användaren när man tappat uppkopplingen
    * Låtinfo syns igen på kanaler utan program (P3 Star et al)
    * Minispelaren kommer ihåg rätt ljud när appen startar igen
    * Appen ska dra mindre data i bakgrunden

    Sveriges Radio Play för Android

    Eller (väldigt rudimentärt):
    Nyheter i version 7.9.1:
    Buggfixar

    Sveriges Radio Play för Ios

    För hemsidor, som sverigesradio.se, är det däremot inte så vanligt att redovisa alla tekniska förändringar. Men att det inte är vanligt är i sig inget skäl till att avstå. Ett öppet API och podd-radio var inte heller så vanligt när vi drog igång med det ...

    Vi får fundera över vilka behov som finns och hur en redovisning i så fall bäst skulle ske. Till exempel är det ju inte önskvärt med ett automatiskt flöde, eftersom "arbetar med att lösa ett potentiellt säkerhetsproblem" inte är något vi måste bjuda eventuella hackare på ...

    I Sveriges Radios värdegrund (som jag verkligen gillar och möjligen har tjatat om förr) finns fyra delar. Vi ska vara öppna, trovärdiga, nyskapande och oberoende. Dina önskemål om att öka tydligheten i vad det är vi utvecklar, ligger helt klart i linje med denna värdegrund. Eftersom det är våra lyssnares pengar vi använder, är det ju bra om vi kan berätta vad vi använder dem till.

    Annika Webbmaster
  • Hej,

    jag tycker att viktigaste funktionen på "Min lista" skulle vara:
    • Möjlighet att låta listan auto-spela, så att ett avsnitt/ljudklipp automatiskt startar när ljudet innan har spelat klart, så att listan fungerar som en spelkö

  • Hej Mattias!
    Kul att få lite respons på listan. Just nu har vi inte fokus på just den, men jag har precis framfört önskningen till utvecklarna. Möjligen kommer vi såsmåningom göra ett test med autospelning av listan. Mycket hänger på om vi prioriterar upp detta och på hur mycket Min Lista används.
  • Hej, var kan man hitta mer info om vad ni har fokus på just nu?
  • Att Johannes redan har sett det, vet vi, men jag vill även berätta för Mattias att avsnitten i min lista nu går att spela upp i följd!

    God jul!
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    En bra julklapp!

    Tack,
    Mattias