Bra musik i Klassisk morgon – men gärna mindre prat!

Klassisk morgon med Pernilla Eskilsdotter har bra musikval
Tack för det!
Men programmet skulle vinna på att ha mer musik och mindre PRAT!!!

Kommentarer

  • Hej Gunilla och tack för beröm till Klassisk morgon!

    Det ska vara en mix av prat och musik i just detta program, och det är många som uppskattar detta. När Klassisk morgon fick utmärkelsen Årets morgonprogram på Radiogalan 2015, var just tilltalet och publikkontakten en del av motiveringen:
    I nära publikkontakt och med ett intresseväckande tilltal lotsas lyssnaren in i den klassiska musikens värld. Klassisk morgon i P2 är folkbildande och underhållande radio i morgonstunden.
    Klassisk morgon årets morgonprogram

    Men vi är alla olika. För dig som vill ha mindre prat, kanske det skulle passa bättre med webbkanalen P2 Klassiskt, som sänder utan prat mellan verken dygnet runt?
    P2 Klassiskt – webbkanal
    Testa gärna om du lyssnar via webben eller en app. Tyvärr sänder den kanalen inte i FM (utom för lyssnare i Stockholmstrakten, där kanalen ibland hörs när övriga landet har program på andra språk).

    Lyssnaren Thord Siljefelt (som hade skrivit ett inlägg som du svarade på - även om jag flyttade ditt svar till en egen sida), vill gärna höra mer prat, i alla fall om det handlar om kompositören eller annat som är intressant att höra kring musikstycket, så ditt tips kanske passar honom!

    Dina synpunkter och ditt beröm framförs till redaktionen för Klassisk morgon.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika för ditt svar!
    Jag tycker också mycket om allt tal,  som handlar om kompositören och själva musiken, men när det blir mer personligt prat om väder o egna privata associationer, då blir det för mycket prat för våra öron ( min man och jag)
    Med vänlig tacksam hälsning
    Gunilla Wennerholm
  • Tack för det förtydligandet!

    Redaktionen har fått del av dina synpunkter och tackar för att du tagit dig tid och berätta hur du och din make skulle önska att programmet vore..
    Annika Webbmaster
  • Vi har klassisk morgon som väckarklocka och det är underbart härligt att vakna till den väl valda musiken. Men det här med det musikaliska frukostbordet! Vi har hört det länge nu, det känns krystat och börjar dessvärre få mig att vilja byta kanal eftersom de här frukostflingorna skorrar i mina öron! I somras hade man ett annat stuk på programmet då man associerade till öar, valsång och annat som kändes både uppfriskande och naturligt.
    Vänliga hälsningar
    Margareta Johansson
  • Hej Margareta och tack för detta skolboksexempel på konstruktiv kritik!

    Det är ofta enklare att beskriva vad vi inte uppskattar och redaktionen för Klassisk morgon bryr sig förstås om den kritiken. Men när man som du också kan ge beskrivningar på variationer av programmet som ni uppskattade, blir det tydligare hur du önskar att programmet utvecklas, och då blir det lättare att förstå!

    Ditt beröm och denna konstruktiva kritik når självfallet alla berörda.
    Annika Webbmaster
  • Mer musik och mycket mindre prat, tack!
  • Tack, redaktionen får del av det önskemålet!
    Annika Webbmaster
  • Jag håller verkligen med!!
    Jag vill egentligen bara höra vilken musik som spelas och kompositörens namn
    Inte så mycket av egen presentation av presentatören
    MVH Gunilla
  • Tack!

    Hur ställer ni er till den typ av prat som handlar om styckets historia eller vad verket betytt för en lyssnare som önskat det? Är det störande eller positivt?

    Själv tycker jag att det är en del av charmen. Om jag hade velat lyssna på en ren musik-mix, så kan jag välja kanalen P2 Klassiskt (vilket händer det med), men just kombinationen av folkbildning, musik och underhållande information om saker jag inte visste att jag ville veta, gör Klassisk morgon till Klassisk morgon, om ni förstår hur jag menar.
    Annika Webbmaster
  • I önskeprogram är det helt OK att få höra vad musiken betyder för den som önskat.
    Historik är även intressant att ta del av, men vi tycker här hemma att "det musikaliska smörgåsbordet" kan sväva ut för långt.......
    Vi sitter vid frukostbordet och njuter av all vacker musik som spelas.
    Tack för visat intresse!
    Gunilla
  • Jag tycker absolut att det är fint med presentation av både verk, kompositör och vad det har betytt för någon kan också vara relevant och intressant. Jag vill gärna bli informerad om verkets historia och för min del vill jag bara slippa det som bara är nån slags skojhittepå; än en gång, dvs  frukostflingeköret och de ”musikaliska morgonduscharna” och alla sorters musikaliska smoothies!☺️
  • Tack! Som sagt, era synpunkter når redaktionen.

    Fast egentligen når de ju fram snabbare om ni själva skriver direkt till dem, klassiskmorgon@sverigesradio.se. Detta forum är till att ställa frågor om våra webbtjänster, rapportera problem och sånt, så att skriva hit är en omväg. Vi som svarar här är webbmastrar och arbetar aldrig med programmens innehåll.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Men är det Facebook eller Klassisk morgon? Lyssna på Eric Schüldt, han pratar lagom mycket!
  • Tack, bra exempel!

    I de flesta sammanhang är det en stor hjälp att få goda exempel. Radio är inget undantag.

    Sammanfattning av kritiken:
    Gärna samtal med anknytning till verken. Personligt tilltal är i sig inget problem. Det som skaver är när det blir för irrelevant. För att citera en lyssnare som uttrycker detta drastiskt:
    ... varför /.../ orera om kramar, kaffe och pepparkakor och dra in lyssnaren i en äckligt gullig kanelbullevärld /.../?
    Kärringvälde i P2

    Ni som skrivit på denna sida framför ju liknande synpunkter om "fluffet" – fast mer nyanserat (och har absolut inte antytt att ni anar någon "feminist-konspiration" bakom musikvalet, vilket är huvudämnet i den andra tråden).

    Era nyanserade och konstruktiva tips hjälper förhoppningsvis redaktionen att ta till sig era synpunkter.

    Tack för att ni vill hjälpa oss att bli bättre!
    Annika Webbmaster
  • Paula Gårsjö som "vikarierade" i går talade alldeles lagom och bra. Tycker vi här hemma. Hon har dessutom en behaglig röst. Låt henne bli ordinarie för Klassisk morgon.
    Tack för detta forum
    God Advent
    Gunilla W
  • Det hälsar vi redaktionen (och förstås Paula Gårsjö själv)!

    Trevlig Lucia och tack för att du bidrar till att forumet är konstruktivt.
    Annika Webbmaster
  • Oj, vilken julklapp! Det här blir man glad av att höra, skriver Paula och hälsar att ni får höra mer av henne framöver:
    På Juldagen, Annandagen och Nyårsdagen håller jag i hela programmet.

    Hon arbetar "röda vardagar" (alltså helgdagar som infaller mån-fre), och sedan händer det att hon vikarierar för Martin Ekeholm.

    Det blir en god jul, alltså 😀
    Annika Webbmaster
  • Gott Nytt År önskar jag alla i forumet!
    Tänk så fint det vore om Paula Gårsjö fick överta det program som kallas " Det musikaliska frukostbordet" och samtidigt döpa om programmet till något mer seriöst!!
    Vår Nyårsönskan härifrån Världens Ände

  • Hoppas att året blir fint!

    Jag låser denna tråd nu, för att svara tar lite för mycket tid från det jag ska arbeta med egentligen (teknisk support).

    Skriv alltså direkt till klassiskmorgon@sverigesradio.se med vad ni tycker fungerar bättre och sämre. Att jag låser tråden för nya inlägg beror inte på att det är ointressanta ämnen, tvärtom, men vi webbmastrar hinner inte riktigt med att vara en kommunikationslänk mellan hela Sveriges Radio och alla våra redaktioner ...

    Tack för kloka och intressanta tanker!
    Annika Webbmaster
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.