Framtida Melodikryss för utskrift

När kommer melodikrysset för den 12 maj behöver skriva ut det idag????

Kommentarer

  • Det finns redan för utskrift, här:
    https://sr.korsord.se/images/kryss/kryss2018w19.png

    Länk för utskrift av kommande kryssplaner finner du strax under den kryssplan du fyller i på webben:

    Lycka till med kryssandet!

    Annika Webbmaster
  • När man väljer  'skriv ut kryssplaner'  visas en ny sida som man där kan välja vilken vecka som önskas att skrivas ut, helt ok.
    När man valt en vecka visas en ny bild med den aktuella veckans kryss.
    Vad som saknas här är en ruta med 'skriv ut' .
    Kom på detta när jag skulle visa en person detta, själv brukar jag använda
    Ctrl+P  för utskrift ....
  • Hej Lars! Du gör helt rätt. Det är en pdf man skriver ut och den visas direkt i webbläsarfönstret. I vissa webbläsare som till exempel Chrome som jag använder så finns en knapp för utskrift av pdf:en uppe i menyn, se min bild.
    Finns ingen sådan knapp så funkar control-p utmärkt.

  • Hej Jesper å tack för svaret!

    Men jag får inte upp nån 'knapp för utskrift.
    Använder Chrome Version 67.0.3396.62 (Officiell version) (64 bitar) .
    Märkligt att inte jag får upp nån utskriftsknapp?

  • Här är en bild på hur min utskrift ser ut:

  • Hej!
    Jag ändrar lite i era inlägg så att bilderna syns utan att vi behöver klicka på dem först, så blir det enklare att se skillnader och likheter. Jag använder då "bildsymbolen" (infoga bild) istället för gemet (bifoga fil).

    Olika versioner av kryssplanen
    Det finns två olika versioner av krysset att skriva ut, det högupplösta PDF-krysset som Jesper använde respektive PNG-krysset i lägre upplösning som Lars använde och som är det jag brukar rekommendera till privatpersoner (till exempel i mitt svar till Irene den 9 maj ovan).

    Med det lågupplösta krysset går det åt mycket mindre färg eftersom rutorna är grå istället för svarta. Men det stämmer att utskriftsknapp saknas på de flesta plattformar, för i princip är det endast en bild som du öppnar i webbläsaren.

    Få frågor om detta
    Vi har lagt ut kryssplaner på detta vis under lång tid och mig veterligen har vi inte fått frågor om att utskriftsknapp saknas tidigare. Jag tror helt enkelt att de allra flesta som använder skrivare har hittat ett eller annat sätt att skriva ut innehåll.

    Förutom Ctrl + P, som jag själv använder när jag ska skriva ut från en dator, så finns det flera andra sätt. I Chrome kan du till gå in under "trepunkts-menyn" och välja "skriv ut bild". I Internet Explorer kan du välja "skriv ut" under kugghjulet i menyn. Där kan du även högerklicka på bilden och välja "skriv ut bild".

    Hoppas att detta rätade ut fler frågetecken än det skapade!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret, var mycket bra!

    Som jag skrev tidigare så är det inget problem för mej, använder  Ctrl + P, men nu förstår jag varför jag ej får upp 'skriv ut' knappen  på PNG-krysset !