AirPlay: Märkliga pauser

Sedan ett par månader tystnar appen av sig självt vid uppspelning via AirPlay. Bara genom att trycka på pausknappen och därefter på direktsändning, kan man få igång ljudet igen. Händer oregelbundet men cirka 10-20 gånger per timme.
iPhone 8, iOS 12.1.2, AirPort express 2 (7.8) senaste builden, och senaste builden SR app.
Händer inte med andra appar.

Kommentarer

  • Hej Patric!

    Är någon av dessa andra appar ljud-appar?
    Annika Webbmaster
  • Jadå, Apple Music tex
  • Tack, vi kommer att försöka återskapa felet under nästa vecka och har en teori om vad som kan vara ett problem!

    Har du möjlighet att test om felet uppstår både när du lyssnar på en kanal och när du lyssnar på ett program i efterhand.

    Om vår teori stämmer, ska felet nämligen inte uppstå vid efterhandslyssning på en podd, utan endast när du lyssnar direkt ...

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jan-Åkes inlägg har flyttats till en egen tråd:
    Toppnyheter "lyssna på alla" tystnar (Samsung Galaxy S7)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Patric!

    Har du haft möjlighet att testa om felet uppstår både när du lyssnar direkt på en kanal och när du lyssnar på ett program i efterhand?

    Vi undrar även vad du strömmar till för enhet. Om det är en Sonos-anläggning så är kanske detta relevant?
    Speakers cutting out after Airplay 2 update

    Samtidigt bör det fel som beskrivs på den länkade sidan ha drabbat fler appar än vår Play-app, tycker jag ...

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Jag lyssnar aldrig på program i efterhand så jag kan inte svara på det. Hade tänkt att prova men det har liksom inte blivit av.

    Nej jag strömmar inte till en Sonosanläggning. Det är bara en bluetooth-högtalare som är ansluten via 3,5mm kabel till en Airport Express. Jag har aldrig upplevt några problem med den när jag lyssnar på tex. musik. Problemet är helt specifikt för SR-appen.

    De problem jag beskrev från början kvarstår. Det finns tyvärr ingen logik i när felen uppstår. Vissa dagar kommer de var och varannan minut. Andra dagar kan strömningen fungera i tio, femton minuter innan den tystnar. Jag har upptäckt att om jag inte startar om strömningen, går den igång igen efter typ tio minuter.

    Hör av mig om jag provar någon annan set-up!

    /Patric

  • En sak som du gärna får testa är om det blir samma fel ifall du lyssnar på en strömmad kanal via Safari och https://sverigesradio.se/kanaler

    Tekniken vi använder för direktlyssning i webbspelaren och Play-appen är likartad, och jag misstänker att det är denna teknik som är problemet.

    Om du får samma fel där, så testa gärna om du kan lyssna direkt på våra kanaler via andra appar, exempelvis Tunein. Där används en annan teknik.
    Annika Webbmaster
  • Det glömde jag skriva sist att jag faktiskt provat. Vi Safari fungerar det problemfritt att strömma via Airplay.
  • Tack!

    Vi får undersöka vidare, för detta ringar ju in att det är själva appen och Airplay som inte samarbetar som de borde ...

    Bra att det fungerar, för allt vårt innehåll som finns i appen finns även på webben, så jag hoppas att du kan lyssna den vägen tills vi har förstått vad detta egentligen beror på!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag vill följa upp hur detta har gått!

    En lyssnare med liknande problem skriver att det har blivit bättre, men fortfarande förekommer sporadiska bortfall. Stämmer det med din bild?

    Ni är inte så många som rapporterat in detta fel och vi har inte lyckats återskapa det själva, vilket gör det svårt att felsöka.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Nej, jag märker inte någon skillnad. Kan dock rapportera att en vän till mig har exakt samma problem - den personen använder också en Airplay/Airport Express för att lyssna men har en iPhone 8 till skillnad från mig som har 7.

    Jag förstår att det alltid är svårt att återskapa problem. Men har ni verkligen provat att använda en Airport Express inkopplad i en radio/högtalare/bluetooth speaker etcetera och lyssnat på livesändningar från en iPhone 6,7 eller 8?

    /Patric
  • Ärligt talat vet jag inte exakt vad app-teamet har testat (det har varit lite bristande kontinuitet i detta ärende, inte minst för att jag varit borta mycket i sommar).

    Vi tar ett nytt grepp om detta, för uppenbarligen är det ju inte löst!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En lyssnare, Hjopek, har tidigare idag rapporterat in att avbrotten upphört.

    Min gissning är att det skett i samband med uppgradering till Ios 13.1, men det kan självfallet vara något annat, exempelvis en automatisk uppdatering till Airplay-enheten.

    Har du märkt någon förbättring? Var det i så fall i samband med en uppgradering av Ios?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Nu har jag också uppdaterat till IOS 13. Jag kan bekräfta att problemen upphört!

    /Patric
  • Åh, så skönt att det löst sig den vägen!

    Vi räknade annars med att en teknisk förändring vi själva håller på att genomföra skulle lösa detta, men eftersom vi vill testa den noga och inte stressa fram en förändring som kan skapa andra problem, är det ju skönt att veta att just Airplay-problemet verkar ha upphört hos alla som uppgraderat till Ios 13!

    (Däremot finns det andra problem med vår app och Ios 13. Chromecast fungerar inte. Jag hoppas att det inte ställer till det.)
    Annika Webbmaster