Lyssningsförslag

Det slår mig att ett rimligt förslag vad beträffar SR:s hemsida, där efterhandslyssningen aldrig fungerar, är att tipsa om en motsvarande sådan hemsida, där efterhandslyssningen alltid fungerar. Utan problem, utan undantag, alltid. Varför inte se efter hur mångfaldigt prisbelönade, irländska RTÉ Radio gjort och göra likadant? Den suveräna innovation de åstadkommit är alltså att tjänsterna på deras hemsida fungerar, vilket är ett koncept värt att imitera.

Här, för att exemplifiera med ett av deras program:

http://www.rte.ie/radio1/sunday-miscellany/

Kör hårt,
Bellis

Kommentarer

  • Tack för tipset! Jag skickar det vidare till berörda.
  • Jag blev nyfiken på vad det är RTÉ gör så annorlunda, och ... det är en rätt speciell webbradio.

    Vilka priser är det du refererar till? Om de rör innehållet, så kan jag förstå det, men om det handlar om webb, så blir jag förvånad. Deras webbradio fungerar klockrent för vissa besökare, men för de flesta fungerar det inte alls, nämligen.

    Ur mitt perspektiv, där jag arbetar med att få vår webb att fungera så smidigt som möjligt för så många som möjligt, finns det väldigt stora problem med RTÉ radio.

    Flash eller app
    Allvarligast är att det är en renodlad Flash-spelare, och därmed inte fungerar på mobila enheter samt för med sig säkerhetsrisker och prestandaproblem. Den tekniken måste de dock överge, eftersom den är på väg att fasas ut:
    Chrome och Adobe överger Flash helt 2020 (Swedroid)

    På mobiler och surfplattor fungerar inte Flash alls. Därmed finns ingen möjlighet att lyssna via sajten, så lyssnarna hänvisas till en app. För vissa enheter, som Windows phone, saknas även appar. Men även för de mobiler där det finns en app, har de flesta besökare rätt hög tröskel för att installera en app om det är en sajt de sällan besöker.

    Även på datorer finns det många lyssnare som verkligen inte vill använda sig av Flash. Tro mig, vi har haft en Flash-spelare själva!

    Men där detta inte är ett problem, är Flash trevligt, eftersom utvecklarna kan lägga in en stor del av funktionen i själva spelaren, utan att behöva göra en massa anpassningar som krävs för en modernare HTML5-spelare.

    HTTPS fungerar inte
    Ett annat problem är att deras spelare inte fungerar med det säkrare protokollet https i början av adressen, utan bara med http. Där är det ju lite av att kasta sten i glashus, för detta är en av de saker vi ibland själva upplever problem med, i synnerhet för att webbläsare blir allt mer benägna att blockera http.

    När vi har haft problem med detta under det senaste året, har det dock nästan alltid varit tillfälligt, för att vi länkat in en chatt-funktion som inte har stöd för https eller så, och vi brukar snabbt rätta det. Hos RTÉ fungerar det inte alls. Eftersom detta fel påverkar över hälften av deras trafik, är det ytterst allvarligt.

     Mer om http och https här:
    Säkra din webbplats med HTTPS (Googles support)

    En kvalitet

    De använder samma kvalitet överallt. MP3 i 128 kbps. Det är en rätt bra standardkvalitet, men ifall deras lyssnare liknar våra, så finns det behov av både lägre kvalitet (dålig uppkoppling, lyssnare med begränsningar i hur mycket data de vill förbruka) och högre (ett musikprogram i 128 kbps MP3 är inte lika njutbart som ett i 192 kbps AAC).

    För talad radio tycker jag själv att det är en helt okej kompromiss mellan tillgänglighet och ljud.

    Sarkastisk Reddit-tråd
    I en elak, men inte helt orättvis, tråd om deras webbradio skriver en lyssnare:
    I wouldn't hire a senior developer who worked on the player dev team. They clearly don't have the skills to talk nepotistic suits around to common sense and that's a required skill for a senior dev or engineer/architect. If you dont have the balls or can't convince me that what I'm doing is wrong - when it's wrong - you're not doing your job.

    I'd be embarrassed to put that on my CV. I'd put "spent a few years backpacking and working on obscure Open source projects" instead of "working at RTÉ on the player dev team".

    I cannot imagine how bloated the player team is.

    RTE Player HTML5? (Reddit)

    Men detta är förstås mina synpunkter som webbmaster. Eftersom du inte upplevt några problem med deras webbradio, förstår jag att du är nöjd!
    Annika Webbmaster