Lyssnar direkt i appen. Inget ljud efter en stunds lyssnande.

Hej
​Lyssnar direkt i appen men efter en stund tystnar det och plong ljud hörs en gång. Får stänga ner och starta igen. Väldigt irriterande då det inte går så lång tid innan tystnar igen ... Vet fler med samma problem. ​​​​​​​​​

Kommentarer

  • Hej Katarina!

    Detta problem uppstod i samband med en batterisparande funktion som kom i Android 6. Appar som används i bakgrunden stängs ned av telefonen, och eftersom ljudappar framförallt används just i bakgrunden (du vill inte behöva titta på appen med skärmen påslagen när du lyssnar), så drabbar många ljudappar som radio och ljudböcker.

    Det är tack och lov oftast enkelt att åtgärda själv, men på ett par telefoner, som Samsung och Huawei kan det finnas ytterligare batteri-inställningar som också påverkar appen, så om det tips jag ger nu inte hjälper dig, får du återkomma och berätta vad du har för telefon, så kan vi förhoppningsvis ge skräddarsydd hjälp för just den!

    Tipsa gärna de du kommit i kontakt med som har samma problem om detta.

    Oavsett telefonmodell är detta första åtgärden (hoppas att det går att följa - det ser lite olika ut i olika telefoner):
    1. Inställningar -> Batteri
    2. Klicka på trepunktsmenyn
    3. Välj Batterioptimering
    4. Se till att Sveriges Radio Play finns med bland de appar som inte är optimerade

    Mer om detta (på engelska):
    How to Stop Apps From Being Killed Automatically in Android Marshmallow and Nougat

    Hoppas att det gick att följa - och att det hjälper! Om inte, återkom och berätta vilken telefon det gäller och (om aktuellt) var min beskrivning skiljer sig från hur det fungerar i just din telefon.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Gjort det ni tipsar om men lika iaf... Har en Oneplus 3 och en Oneplus 1. Samma på båda. Samsung 6 har min mor och samma problem där.

    Mvh
    Katarina
  • Ok!

    Din mors telefon
    Samsung är en vanligare telefon i Sverige, och där vet jag på rak arm en inställning din mor bör ändra. Be henne att stänga av appenergiövervakningen för Sveriges Radio Play under enhetsunderhåll:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteriet nere till vänster
    4. Slå av Appenergiövervakning för Sveriges Radio Play
    Lyssnaren Maria, som hade liknande problem med Samsung s9, skrev att hon var tvungen att starta om telefonen för att det skulle funka:
    Slutar strömma i viloläge (Samsung)

    Hör av dig och berätta om detta gick att följa - och om det i så fall påverkar problemet.

    Oneplus (tips på engelska)
    Oneplus har jag inte lika stor erfarenhet av, men i ett Oneplus-forum ser jag två inställningar som kan påverka detta problem:

    Inställning nummer ett:
    Settings => battery => click on the 3 vertical dots on the top right corner of the screen => Manage power-hungry apps => turn OFF

    Inställning nummer 2:
    Settings => battery => click on the 3 vertical dots on the top right corner of the screen => Aggressive doze mode => selectively exclude the apps you wish to whitelist

    Starta om telefonen.

    Hoppas att detta gick att följa och att det hjälper! Om berättar vad motsvarande inställningar heter på svenska, så får andra lyssnare med Oneplus bättre hjälp framöver.
    Annika Webbmaster
  • Jag har liknande problem: jag slängs ur och kommer tillbaka med oregelbundna mellanrum. För att felsöka gick jag till säljaren, som hjälpte mig genom att följa era råd. Ingenting har hjälpt. Mitt i ett intressant program eller vacker musik slängs jag ut en längre eller kortare stund. Det är VÄLDIGT irriterande.
  • Hej Ulla-Stina!

    Gäller även ditt problem en mobiltelefon och vår app Sveriges Radio Play? Vad är det i så fall för modell på telefonen?

    Vet du om det är råden som Katarina fått på just denna sida som säljaren försökte följa?
    Annika Webbmaster
  • Det gäller SR play, t ex P2 webbkanal ( och P1 direkt ) Jag har en Samsung A6. Säljaren hade sidan uppe och följde råden. Problemen uppstår inte när jag lyssnar på t ex BBC play, eller Tendens, eller någon dokumentärapp,

  • Ok.

    Får även du ett "plong-ljud" vid avbrotten?

    Det är alltså två olika batteri-inställningar jag har tipsat om för Samsung. Dels samma som gäller för alla nyare Android:
    1. Inställningar -> Batteri
    2. Klicka på trepunktsmenyn
    3. Välj Batterioptimering
    4. Se till att Sveriges Radio Play finns med bland de appar som inte är optimerade
    Sedan en som är specifik för just nyare Samsung:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteriet nere till vänster
    4. Slå av Appenergiövervakning för Sveriges Radio Play
    Är verkligen båda rätt inställda?

    I så fall skulle jag testa att helt avinstallera appen, starta om telefonen och sedan ladda hem appen på nytt från Google Play. Du kommer då att förlora eventuella nedladdade filer, men förhoppningsvis slipper du problemet!

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Jag vet inte vad killen i affären gjorde. Han trixade ert tag. Jag har tagit bort och installerat om appen. Då får jag själv försöka att agera enligt dina instruktioner.

    Tack!
  • Visst ja! Ja, det "plongar"
  • Jag hoppas verkligen att det löser sig!

    Hör av dig om du inte kan följa mina instruktioner, för det kan se lite olika ut mellan olika versioner av Android.

    Det här kommer vi att fixa! Om du tycker att det är krångligt så beror det inte på att du letar slarvigt, utan på att det är onödigt knöligt!
    Annika Webbmaster
  • Redan fixat. Nu ska jag testa. Tusen tack!
  • Katarina:
    Hur går det för dig och din mor?
    Annika Webbmaster
  • Nix. Jag blir lika utkastat under ett "plongande" som förut. Jag försöker att avinstallera och starta om.
  • Nej, du! Det funkar bara inte. In och ut. På och av. Nu har jag gjort det som går att göra enligt dina instruktioner. Den första funkar inte för batterioptimering finns inte på trepunktsmenyn.
  • Lika illa här... Avinstallerat flera gånger....

  • Ulla-Stina:
    Den första funkar inte för batterioptimering finns inte på trepunktsmenyn.

    Bra att du skrev det, för den här inställningen behöver du ändra! Jag återkommer i nästa inlägg med en ny beskrivning som jag hoppas går att följa.

    Katarina, har du kunnat följa mina instruktioner (även de engelska), eller är det något av det jag föreslagit som inte gick att hitta hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Batteri-optimering på nyare Samsung-telefoner

    Se om detta går att följa, Ulla-Stina! Även i Katarinas mors telefon kanske det mer ser ut så här:

    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Sen får du byta från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar man vill "av-optimera". I den telefon jag kollade på fanns det en "utfällningspil" (som ett V) till höger om rubriken som man tryckte på för att byta.
    8. Leta upp Sveriges Radio Play och markera att den inte ska vara optimerad
    Starta om telefonen.

    Gick det att följa? Och hjälper det?
    Annika Webbmaster
  • Det ser inte ut så i en Samsung A6, men jag har redan gjort motsvarande och det funkar inte. Appenenergiövervakning heter det  och man sparar de appar  som ska övervakas. De andra finns under rubriken oövervakade appar och där har jag placerat SR. Det funkar ändå inte. Man kastas ju ut och efter ett tag släpps man in igen. Jag är inte säker på att det handlar om batteriövervakning.
  • Appenenergiövervakning heter det  och man sparar de appar  som ska övervakas.

    Det finns två olika inställningar, vilket är anledningen till att jag tipsar om båda.

    På vilken punkt skiljer sig min beskrivning från hur det ser ut hos dig?

    Har du något som heter Enhetsunderhåll, eller heter det Smart manager hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Kan du se vilken version av Android du har? Det ska synas under Inställningar.

    Annika Webbmaster
  • Går denna manual att följa till punkt och pricka?

    1. Inställningar
    2. Batteri
    3. Batterianvändning
    4. klicka på de tre prickarna i högra hörnet
    5. välj Optimera batterianvändning
    6. Du ser ett fåtal icke optimerade appar (kanske Google play-tjänster och Samsung Pusch Service?)
    7. Klicka på "rubriken" Icke optimerade appar och byt till Alla appar
    8. Leta upp Sveriges Radio Play och dra i reglaget för att den inte ska vara optimerad
    Starta om telefonen.

    Gick det att följa? Om inte, vid vilken punkt ser det annorlunda ut?
    Annika Webbmaster
  • Nej!
    Inställningar
    Enhetsunderhåll
    Batteri
    De tre prickarna har ett alternativ: Avancerade inställningar
    Under den finns Appenövervakning (på eller av)
    Sedan kan man välja efter hur lång tid ( i dagar) det ska ta innan oanvända appar försätts i viloläge

    Under Energisparläge finns Appenenergiövervakning (som jag berättat om förut) där man kan välja bort de appar som inte ska stängas, annars hindra dem från att använda batteriet. Där kan man välja spara.
  • Ok, dessa steg var rätt:

    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri

    Men sedan hoppade du över steg 4 BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet). Finns det verkligen ingen sådan hos dig? Så här ser det ut på en engelsk version:

    Om du hittar den knappen är det sedan dessa steg som gäller:
    • 5 trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    • 6 Optimera batterianvändn.
    • 7 Byt från Appar inte optimerade till Alla appar
    • 8 Leta upp Sveriges Radio Play och markera att den inte ska vara optimerad
    Starta om telefonen!
    Annika Webbmaster
  • Jag upprepar:
    Om du tycker att det är krångligt så beror det inte på att du letar slarvigt, utan på att det är onödigt knöligt!

    ​​​
    Annika Webbmaster
  • Jamen nu såg jag den "batterianvändning". Förlåt! Jag har nu startat om och ska testa hur det går.

    En eloge till ditt tålamod!
  • Nu blev jag just utslängd igen. Inte länge, men det hann plonga.

    Tack ändå för din idoghet.

  • Åh så skönt att den fanns där! Jag började fundera över var Samsung nu hade gömt inställningen ...

    Om mitt tålamod brister så är det på grund av att jag blir frustrerad över att Samsung gömt denna funktion (och sedan flyttar gömstället då och då). Du ör verkligen inte den första lyssnaren som, fullt naturligt, tror att den inställning du gjorde med appenergiövervakning är vad jag är ute efter. Inte ens Samsungs egen support verkar veta att det är två olika saker ...

    Det är synd att bra telefoner får problem med ljudappar helt i onödan.

    Nåväl, nu hoppas jag att detta hjälper!

    God jul
    Annika Webbmaster
  • Tyvärr hjälpte det inte.

    Du verkar ha en ängels tålamod
  • Hej Ulla-Stina!

    Kvarstår problemet? Är det i så fall någon skillnad mellan om du lyssnar över mobilnätet och över ett wifi (om du nu har tillgång till båda)?
    Annika Webbmaster
  • Problemet kvarstår. Jag har automatiskt väl av fast nätverk när jag är hemma, och det är då jag lyssnar på radion. BBC:s play och SR:s play fungerar utan avbrott.
  • Nu hänger jag inte med. Visst måste du ha menat att någon annan app (UR Play eller SVT Play) fungerar utanm avbrott? Jag trodde nämligen att det var SR Play vi felsöker ... 😃

    Den glada smileyn känns dock fel, för det är tråkigt att felet kvarstår ...
    Annika Webbmaster
  • Jag har nog vela tiden hävdat att det är när jag lyssnar direkt som avbrotten sker
  • Aha!

    Sveriges Radio Play är alltså namnet på appen. Och då fungerar det utan problem när du lyssnar i efterhand, men blir alltid problem ifall du lyssnar direkt.

    Om problemet uppstår över mobilnätet vet du inte, eftersom det är över nätverket hemma du brukar lyssna.

    Var det korrekt?
    Annika Webbmaster
  • Helt rätt uppfattat. Jag förstod det som att en till kvinna hade samma problem.
  • Ja, har samma problem på srplay och direkt. Lyssnar även jag över wifi hemma.
    Har nog lyssnat på några program i efterhand... Dock osäker på om jag blev "utslängd" då.. Ska prova igen. Återkommer.
  • Hej igen Katarina!

    Hur gick det? Gick det att ändra de inställningar jag föreslog i mitten av december?

    Ulla-Stina:
    Se om du kan lyssna direkt utan dessa avbrott från denna sajt (egentligen till för enklare mobiltelefoner):
    mini.sr.se
    Annika Webbmaster
  • När jag går till lyssnasymbolen för P1 på dem sidan är det en fil som ska hämtas. Det är väl inte att lyssna direkt.

    Ja. Jag har följt dina instruktioner då det här gått

  • Ulla-Stina:
    Frågan om instruktionerna var egentligen riktad till Katarina. Du bekräftade innan jul att du tillslut hittade den aktuella inställningen – men att det tyvärr inte hjälpte.

    Jag vet ännu inte varför din mobil försöker ladda hem P1:s ström från "mini-sajten" (asx-filen) istället för att spela upp den, men det kan vi felsöka utan hjälp från dig!

    Vi testar istället ett annat sätt! Kan din mobil spela upp denna länk till P1:s direktström?
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-lo-mp3.m3u

    I så fall:
    Kan du lyssna utan avbrott?
    Annika Webbmaster
  • Då erbjuds jag hämta samma fil som hos förra länken
  • Skumt!

    Nåväl, då testar vi denna länk:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-lo.mp3

    Spelas den upp? Och i så fall: Får du avbrott?
    Annika Webbmaster
  • Samna fråga: Vill jag hämta filen som jag redan har?
  • Du vill inte hämta, utan antingen "öppna" eller "spela upp". Får du inget sådant alternativ på någon av mina länkar, så lägger jag den delen av felsökningen på hyllan ett tag, och byter spår.

    Nätverket?
    Du skrev:
    Jag har automatiskt väl av fast nätverk när jag är hemma.

    Detta skulle eventuellt kunna förklara avbrotten, i alla fall om du bor i en tätort där din grannes nätverk kan störa ditt eget ... Om telefonen ständigt försöker koppla upp sig mot starkast möjliga nätverk och din granne har ett öppet nätverk, kommer mobilen att växla mellan ditt nätverk och grannens. Vid varje sådant byte kan det bli kortare avbrott i ljudströmmen.

    Testa P1 över mobildata
    Om den teorin är riktig, borde du inte få samma avbrott om du lyssnar över mobilnätet.
    • Öppna appen Inställningar
    • Välj Trådlöst och nätverk eller Anslutningar. (Jag vet inte på rak arm vad det heter i din telefon, men hoppas att du kan hitta rätt!)
    • Inaktivera Wi-Fi och aktivera mobildata och kontrollera om det blir någon skillnad med avbrotten i appen Sveriges Radio Play
    Detta ska du alltså endast göra för att kartlägga felet. Även om det fungerar bra att lyssna så, bör du ändra tillbaka, så att det inte blir onödigt dyrt att lyssna.

    Återkom och berätta ifall mobildata fungerar bättre, för i sådana fall bör vi leta upp de inställningar som gör att din mobil inte automatiskt väljer starkaste nätverket, utan istället väljer ditt eget nätverk!

    Annika Webbmaster
  • Jag får ingen anmodan om att öppna eller spela, bara hämta.
    Av kostnadsskäl lyssnar jag via fast nät och sparar Gb i pott till vistelse i sommarstugan. Jag ska prova att lyssna via mobilnät.
    Avbrotten kommer inte när jag lysnar på BBC, ser på SVT play eller You Tube - men då är det heller inte direkt, förstås.

    Eftersom jag kastas ut och in, kan din teori låta logisk.
  • Nu har jag lyssnat via mobildatanät ett bra tag utan avbrott. Det verkar som om din analys är korrekt: Det är min förbannade granne som stör! ( Jag bara larvar mig, han är bra på alla sätt).

    Tack för ditt enorma tålamod! Du borde förmodligen få löneförhöjning. Jag får ta fram samma tålamod och stå ut med avbrotten.
  • Om jag stänger av mobildata medan jag är hemma har ju mobilen inget val. Är det en lösning?
  • Nej, om jag har mobildata på eller av gör ingen skillnad - fast det kanske jag borde ha begripit
  • Bra att vi har konstaterat att appen egentligen fungerar som den ska, men att det blir problem på grund av att din telefon växlar mellan ditt nätverk och grannens.

    Testa om det blir någon skillnad ifall telefonen "glömmer" det nätverket! Här beskriver operatören Tre i åtta steg hur man gör detta på Samsung Galaxy S5 Neo. Jag hoppas att det ser ut på ungefär samma vis hos dig:
    Tre Mobilguide: Avaktivera WiFi

    Se till att du klickar på GLÖM för alla nätverk utom ditt eget.

    Det finns en annan funktion som heter Smart nätverksbyte under wifi-inställningarna som också kan vara bra att bocka ur, för att se om det blir någon skillnad.

    Om den mobilguiden inte gick att följa, så berätta hur din telefons inställningar skiljer sig från guiden.
    Annika Webbmaster