Lyssna på SR med Apple Watch 3?

Jag har en Apple Watch 3 med abonnemang för internetuppkoppling även utan iPhone. SR-appen fungerar tyvärr bara tillsammans med telefonen. Kommer ni att utveckla möjligheten att lyssna enbart via klockan?

Kommentarer

  • Hej Karin.
    Jag är faktiskt lite osäker på om vi utvecklar vår app för Apple Watch. Jag är faktiskt bara vikarie just idag så jag tror att min kollega kommer kunna ge dig ett himla bra svar på måndag 😀

    Mvh
    / Joakim
  • Hej Karin!
    Det är inget vi pratat om ännu så det finns ingen tidplan på det. Jag tar med ditt förslag till utvecklarna. Själv tycker jag förslaget är bra!
  • Tack! Håller tummarna 😀
  • Hej,

    Jag har skaffat Apple Watch 4 med e-sim. Det skulle vara kanon att kunna lyssna på till exempel P1 när man går ute i skogen eller åker skidor ut i spåren utan att man har med sig iPhonen. Apples musikappar funkar kanon utan iPhone. Otroligt att det bara funkar med klockan.
    Nu är det två teleoperatörer som erbjuder e-sim så det här borde öka efterfrågan på appar som funkar via klockan utan iPhone.
  • Instämmer, jag missade Ring så spelar vi under min springtur idag eftersom detta inte funkar. Vore fantastiskt bra om ni kan lösa detta snabbt.
  • Hej! Jag framfört denna fråga till vårt app-team. Om det kommer prioriteras nästa år eller så kan jag dessvärre inte svara på. Men att det är fler som önskar sig detta nu är ju iallafall klart.

  • Jättebra, kanon om ni kan uppdatera oss som vill ha detta i denna tråd.
  • Än så länge är det väl endast Apples egna appar som kan strömma ljud till Apple Watch utan att telefonen är med? Jag tror att Apple helt enkelt inte har öppnat möjligheten för andra ännu.

    Jag vill därför tipsa om att många av våra program (dock inte Ring så spelar vi och andra program med mycket musik) finns som poddar, och våra poddar ska ni kunna lyssna på i Podcaster eller Overcast genom Apple Watch:
    Använda Apple Watch utan att ha iPhone-enheten i närheten

    Om Overcast:
    Overcast uppdateras – ladda ned podden offline till Apple Watch

    Här kan ni se vilka program vi erbjuder för nedladdning och som ni alltså kan lyssna på via Apple Watch utan att telefonen är med:
    Sveriges Radios poddar A-Ö
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika.

    Sen watchOS 5 släpptes hösten 2018 så har Apple öppnat upp för utvecklare att kunna strömma/spela musik i sina egna tjänster. Där bland annat det går att spela upp ljud i bakgrunden (playback) i en Apple Watch ihop med blåtandshörlurar. Allt finns i Apples egna WatchKit under Audio.
    https://developer.apple.com/documentation/watchkit
    Där med vill jag dra slutsatsen att det ligger hos er, Sveriges Radio, att lägga till stöd för detta. Både vad det gäller playback och kunna strömma. Tycker att ni ska ta chansen att ta detta vidare för det är en förbaskat trevlig upplevelse med en Apple Watch och hörlurar ihop.
  • Tack. Har inte hunnit läsa på än, men finns det någon lista på vilka tjänster som implementerat detta? Om exempelvis Tunein fungerar, är det ju ett sätt att ta del av vårt innehåll ...
    Annika Webbmaster
  • Jag har läst igenom detta:
    Apple Developer: Playing Background Audio

    Så vitt jag kan se finns det fortfarande inget stöd för en "icke-Apple-app" att strömma direkt till Apple Watch, utan ljud-appar behöver antingen gå via din Iphone eller spela tidigare nedladdat innehåll.

    Men förmodligen är det en tidsfråga innan de släpper den möjligheten. Rent tekniskt går det ju, vilket Apples "Radio-app" bevisar. (Citationstecken på grund av att jag ju inte tycker att detta är radio ...)

    Om någon har tips på en app där det fungerar att strömma innehåll utan att telefonen är med, så dela gärna med er av det tipset!
    Annika Webbmaster
  • Testade och ladda ner TuneIn (gratisversionen) men den spelade upp direkt till iPhonen. Finns en betalversion också men avstår att lägga 109kr och chansa. De påstår på sin hemsida att "wearables" finns för att strömma deras innehåller men för mig så agerade watchOS-appen bara som en fjärrkontroll(https://tunein.com/get-tunein/).

    Stödet för detta är som sagt nytt men jag vet att tjänsten Pandora Internet Radio nyligen implementerade stöd för Offline-läge till deras watchOS-app. Dock är Pandora bara tillgängligt i USA.

    Det finns ett annat exempel med en utvecklare som lanserade en tredje parts app (Apollo) för Spotify som tillät både strömma musik och offline-läge. Och ville visa ur ett tekniskt perspektiv att det var möjligt utan att Apple hade några invändningar. Appen försvann kort efteråt efter påtryckningar från Spotify (https://twitter.com/KhaosT/status/1062192276774907904?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1062192276774907904&ref_url=https%3A%2F%2F9to5mac.com%2F2018%2F11%2F13%2Fspotify-apple-watch-2%2F). Jag hann själv ladda ner den och använder den varje gång jag är ute och springer. Både för strömma musik och offline-läge.

    Här är ytterligare ett exempel från WWDC 2018 med en presentation hur man skapar en watchOS-app med ljuduppspelning. Har lagt till en tidsstämpel (5:45) där Apple går igenom hur man får ner innehållet till sin klocka.
    https://developer.apple.com/videos/play/wwdc2018/504?time=345

    Oavsett om det handlar om att strömma direkt eller offline-läge så kan ni definitivt utveckla vidare appen ni erbjuder idag till ett bli mer självständig watchOS-app utan att vara knuten till en iPhone.
  • Tack, det var intressant!

    Jag ser till att de kolleger som arbetar med Ios-appen får del av detta.
    Annika Webbmaster