Lyssna på radio via Apple TV 4

Finns det någon app för Apple TV för att lyssna på SRs radioutbud?

Kommentarer

  • Hej Stefan!
    Vi har dessvärre ingen app i nya Apple TV. Ingen som vi gjort, men däremot vet jag att det finns en hel del appar med radioutbud. Jag vill inte rekommendera någon eftersom jag är osäker på om de kostar något eller är gratis.

  • Jag ser fram emot att SR Play kommer för Apple TV, liknande SVT Play som är en mycket bra app.

    Det går att lyssna på Sveriges Radios kanaler med andra appar och andra tekniska lösningar, men det är inte optimalt. Ljudströmmar/radiokanaler som man lägger in i iTunes går inte att spela upp med musikappen i Apple TV 4, som har diskuterats på den här sidan.

    Apple TV är ingen specifik tv-produkt, även om Apple saluför den med det namnet. Den är en mediaspelare som också fungerar bra att bara spela ljud med såsom musik och radio.

  • Hej Mats!
    Jag tror inte det ryms några sådana planer i den närmsta framtiden dessvärre. Men däremot funkar det ju med Airplay till Apple TV. Jag tycker själv det funkar utmärkt eftersom iphonen då blir som en tydlig fjärrkontroll. Men det har du kanske redan testat?
    Sen får vi se vilka plattformar vi kommer finnas på i framtiden och om Apple TV ingår i dessa.
    En annan möjlighet är att gå via Podcaster på nya Apple tv. Där finns stora delar av vårt utbud för nedladdning, men även för att strömma direkt om jag inte missminner mig.

  • Jag har försökt att lägga till ljudströmmarna, URL:er, till era kanaler i Apple Podcaster, men det fungerar inte. Det är bara poddsändningarna som fungerar, och det fungerar ju bra.

    Nu ska vi inte grotta oss mer i Apples support. Det får de ordna själva.

  • Hm... Jag kanske inte behöver grotta ned mig i Apples support, men blir nyfiken! Får du något felmeddelande med direktlänkarna? Du kanske behöver använda andra länkar? Jag har skrivit om det i denna tråd:
    Playstation 4 och Sveriges radio, funkar det?

    Det är denna passus jag tänker på:

    Testade du länkar på det vis vi skrivit om här?
    När M3U och PLS inte fungerar (till exempel i PS3)

    Ger till exempel denna länk för P1:
    http://sverigesradio.se/topsy/direkt/132-hi.mp3

    Testa om du vill och berätta gärna hur det går! Trevlig helg oavsett 😀

    Annika Webbmaster
  • Jag testade med att skriva in URL-adresserna utan tillägget för spellistor, men det är fortfarande bara podcastflöden med olika avsnitt som fungerar. Jag får felmeddelandet att det inte är en giltig podcast.

    Funktionen "Lägg till station" kan man använda om man har flera podcaster från samma utgivare. Man kan t.ex. skapa en station med namnet Sveriges Radio och samla alla podflöden som man vill ha från er där.

    Det finns andra appar för att lyssna på streamad radio med Apple TV 4, t.ex. Receiver, kostar 10 kronor. Fler appar lär komma framöver.

    Varma hälsningar

  • Om du istället gör en spellista med våra direktlänkar i itunes och sen öppnad din dator på Apple tv, funkar det då? Det gjorde det på äldre itunes + apple tv.

  • Jo, det funkar att lägga in direktlänkarna till ljudströmmarna i iTunes på datorn och sedan strömma den till Apple TV 4 via Airplay , men de dyker inte upp i Apple TV:s musik-app bland musiken i det övriga iTunes-biblioteket.

    Jag tänkte att man ska slippa gå via datorn eller andra enheter, t.ex. iPhone, och strömma ljudet direkt i Apple TV. Bäst funkar det hittills med appen Receiver, vad jag vet, som jag skrev om tidigare i den här tråden.

    Ha det gott.

  • Hej!

    Sen i höstas finns ju appen MyTuner Radio till ATV4. På iphone spelar den SR. Gör den inte det på ATV?

    Mvh
    Christian

  • Två appar för Apple TV4 som kan fungera är VLC respektive URL Player.

    De länkar ni ska lägga in där, finns här:
    Sveriges Radio Support: Direktlänkar

    Hur MyTuner fungerar, kan jag tyvärr inte svara på, men det verkar som om en del av vårt utbud ingår.

    Annika Webbmaster
  • Snälla det är nu maj månad 2017, nog borde ni få till en app till apple tv...
  • När kommer SR Play för apple TV. Jag håller med Tomas ovan. De andra radioapparna för Apple TV fungerar inte tillfredsställande.

    Reklamradiobolaget MTG med bl.a. Rix FM var mycket snabba med att lansera sin app I Like Radio för Apple TV. Varför hänger inte ni som public service radio på tåget och ligger steget före?

    Tanken med appar i Apple TV är att man ska slippa gå via andra enheter såsom iPhone, datorer och annat.
  • Hej Tomas, Mats och alla andra som längtar efter en Sveriges Radio-app för Apple-TV!

    Vi har ett försöksprojekt där vi utvecklar tjänster för andra plattformar, och en av de plattformarna kommer att bli Apple TV. Förmodligen blir det dock först i höst vi arbetar mer aktivt med att bygga den appen, så tills dess är det de andra appar vi hänvisar till (där jag fortfarande tror att Receiver, som Mats tipsat om, är en av de bättre för att lyssna på både kanaler och avsnitt i efterhand).

    Berätta gärna vad ni tycker om t ex I Like Radio och Receiver. Vad skulle ni vilja att vi gör lika, och vad vill ni slippa se i den app mina kolleger kommer att utveckla?
    Annika Webbmaster
  • Jag vill se en snyggare app än den ni har idag på appstore till andra iosenheter.. Dagens app är skitful.En mer kommersiell approach så att säga.
  • Ok. Du menar Sveriges Radio Play (och inte någon annan app med vårt innehåll, som Replay)? Kan du förtydliga din kritik och visa på konkreta saker vi borde ha gjort annorlunda?

    Nu är väl just "kommersiell" inte ett ledord för vår verksamhet, men "icke-kommersiell" ska ju inte vara synonymt med ful eller tråkig, så vi vill gärna förstå hur du menar!
    Annika Webbmaster
  • SR play menar jag. Den ser just ickekomersiell ut, det finns inget lockande i utförandet, den är lite jämnsvart, intrycket blir grått grått å grått.Komersiell då menar jag att locka nya lyssnare till tex nordengren epstien å det kan väl inte vara fel, ni vill väl fler lyssnare hoppas jag.
  • Det rent estetika lämmnar jag med varm hand över till experterna på dylikt.
  • Tack, och, ja vi vill absolut nå fler lyssnare 😀
    Annika Webbmaster
  • Appen Receiver fungerar tyvärr inte så bra med SR:s kanaler. Efter ett par minuter hoppar ljudet tillbaka ca e minut. Det leder till att ljudet ligger ca 2 minuter efter klockan. Detta fenomen gäller bara SR:s kanaler. Jag vet inte om andra användare med Apple TV och Receiver har detta problem.

    I Like Radio är en ganska simpel app som bara listar deras direktsända kanaler och ljudströmmar. Det kanske kan vara en början till en SR-app för Apple TV plus att man ska kunna välja P4-kanal. Nästa steg bör vara att man ska kunna söka på program och lyssna på dem i efterhand. Kolla gärna gränssnittet i SVT Play för Apple TV som jag tycker är överskådligt och bra.

    I en kommande app bör bara ljudströmmarna med högsta bithastigheten byggas in eftersom Apple TV bara är ansluten till Internet via Wi-Fi eller kabel.
  • Tack för bra synpunkter, som jag ser till att rätt kolleger får del av!
    Annika Webbmaster
  • Hej allesamman!

    Nu är äntligen vår egen Apple tv-app klar och releasad. Testa gärna och berätta hur ni tycker att den blev!
    Annika Webbmaster
  • Live-radio slutade fungera i appen för Apple TV för ett par dagar sedan. Innan fungerade allt klanderfritt.
  • Aj då!
    Fungerar det att lyssna med Tunein fortfarande?

    Vilken eller vilka kanaler har du testat med? Kan du beskriva vad som händer, t ex om du får något felmeddelande?
    Annika Webbmaster
  • För mig funkar det bra att lyssna på direktsändningar. Det finns fortfarande några meddelanden som sägs på engelska med VoiceOver i appen.

    TuneIn Radio finns inte för Apple' TV.
  • Tack Mats!

    Du har förstås helt rätt när det gäller Tunein (vilket jag finner lite märkligt, eftersom min upplevelse av Tunein är att de har appar på extremt många plattformar - men det är ju en annan fråga).

    Bra att du berättade hur det ligger till.

    Alex:
    Hur har det gått för dig? VLC och URL Player är de sätt vi tidigare tipsat om. Om det fortfarande är problem med vår app, så kontrollera gärna ifall du kan få ljud via någon av dessa!

    Annika Webbmaster