P3 Dokumentär med musik

Hej!

Tidigare var det möjligt att lyssna på program i appen med musik, i 30 dagar efter sändning (tror jag). Detta gällde tex för P3 dokumentär. Nu hittar jag inte den möjligheten. Har det tagits bort?

Med vänlig hälsning
Maja

Kommentarer

  • Hej Maja och stort tack för att du skrev om detta!

    Det är inte du som letar dåligt, för just nu saknas valmöjligheten i appen. Däremot finns båda versionerna på vår hemsida, så du som föredrar musik-versionen kan lyssna där tills vi rett ut det här!
    sverigesradio.se/p3dokumentar

    Redaktionen för P3 Dokumentär har inte fått tillräcklig information om konsekvensen av att de valt att prioritera den nedklippta podden framför musikversionen (vilket är en naturlig prioritering då de allra flesta lyssnare vill nå den nedklippta versionen).

    På hemsidan finns båda versionerna kvar även vid en sådan prioritering, men versionen utan musik lyfts fram bättre. I Play-appen går däremot musikversionen inte att nå.

    Möjligheten för P3 Dokumentär att erbjuda båda versionerna finns kvar. Om redaktionen väljer att prioritera versionen med musik, så syns nämligen båda även i appen. Så är det på program som Morgonpasset i P3 och Dagens dikt.

    Just nu är det alltså hemsidan som gäller för att nå versionen med musik!

    Jag hör av mig till P3 Dokumentär (och andra redaktioner) och ser till att de känner till vad de olika alternativen innebär. Jag tror dock att de ändå kan komma att prioritera podden. Just att ni som vill nå musikvarianten är väldigt få i jämförelse med hur många som vill lyssna utan musik är något vi måste ta hänsyn till.

    Jag försöker komma ihåg att berätta för dig hur redaktionen väljer att göra, men missar jag det så påminn mig gärna!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    ... Nu hittar jag inte den möjligheten. Har det tagits bort?

    Det korta svaret är "ja".

    P3 Dokumentär har förenklat för den stora skaran som vill lyssna på dokumentärer utan att tappa fokus genom musik-avbrott. Som Play-appen fungerar just nu betyder det att ni som gillar kombinationen av musik och berättelser inte längre kommer åt musikversionen i appen.

    För att lösa det krävs en stor (och därmed dyr) teknisk förändring och jag ska framföra det önskemålet till de kolleger som prioriterar vad vi utvecklar i appen, men tror inte att detta är något vi kommer att lägga lyssnarnas pengar på.

    Jag hoppas att det är okej för dig att lyssna från hemsidan, som alltså även fungerar i din mobil:
    sverigesradio.se/p3dokumentar

    Om det av någon anledning inte fungerar att lyssna så för dig eller om du vill ha hjälp att hitta programmen på sajten, så hör av dig.

    Tack för att du fick oss att undersöka problemet!
    Annika Webbmaster
  • Stort tack för hjälpen tidigare!

    Ett tag har jag lyssnat genom webben, med musiken. Nu verkar emellertid inte det vara möjligt heller längre. Är det inte det eller ligger programmen med musik på annat ställe? (jag pratar om program utgivna senaste 30 dagarna)
    Tack igen!

  • Jag kan inte heller finna musikversionen på webben.

    Jag tar reda på om detta beror på en redaktionell förändring (versionen med musik spelas inte in), eller en teknisk (webben har blivit som appen, länken visas inte, trots att musikversion existerar).

    Jag återkommer när jag vet mer! Oavsett orsak kommer jag att framföra att det finns lyssnare som uppskattar versionen med musik, men först när jag vet vad som förändrats, vet jag vem jag ska framföra detta till ...
    Annika Webbmaster
  • Versionen saknas. Jag tar reda på om det är en medveten förändring och i så fall varför eller om det beror på en miss i P3 Dokumentärs kommunikation med tablåläggaren (som genom att bocka i en ruta får programmet att spelas in).

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Nu vet jag mer!

    Det var en kommunikationsmiss och tablåläggaren har fått fel instruktioner. Nya avsnitt ska vi fortsätta att spela in med musik.

    Jon Jordås på P3 Dokumentär, som snabbt redde ut detta när du berättade om problemet, skriver:
    Annika, du får hälsa att
    samordnaren varit förvirrad och att jag verkligen beklagar det inträffade.

    Nästa nya avsnitt sänds nu på söndag den 17 februari. Det spelar vi in med musik, vilket är din förtjänst. Tack för hjälpen, Maja!
    Annika Webbmaster
  • Så bra! Tack så mycket!
  • Återigen tack för all hjälp tidigare! Så fint. Men, återigen, nu verkar det inte fungera igen att lyssna på senaste avsnitt med musik via webben.

    Vänliga hälsningar
  • Hej
    Jag ska kolla vad som hänt med sändningen.

    mvh
  • Vem har skrivit musiken alltså själva ledmotivet i P3.Dokumentär?
    Finns det någon titel?

  • Hej
    Det är 'Marathon' av Promoe.

    mvh
  • Tack Karolina😘
  • Samma problem här, med Sommar i P1. Ibland får jag välja mellan med eller utan musik, men oftare kommer bara versionen utan musik upp.
  • Vi försöker lägga ut Sommar i P1 så att den är tillgänglig som podd (utan musik) redan klockan 7.00 på morgonen den dag programmet sänds - om vi kan. Är det ett livesänt avsnitt kommer det i efterhand!

    Versionen med musik finns däremot tillgänglig först efter sändning, runt 14.30.

    Så de gånger du kunnat välja olika versioner, kanske du har gått in efter 14.30, medan du inte haft detta val om du varit inne tidigare än så? (Och förstås inte heller om du lyssnat på ett avsnitt från en tidigare säsong än årets.)
    Annika Webbmaster