Problem med att lyssna offline på nedladdad poddradio

Hej, jag har en mobil utan SIM-kort men med Sveriges Radios app installerad (senaste uppdateringen, 25/10). Med Wi-Fi har jag laddat nu ner en del avsnitt ur Klassiska podden, i tron att jag därefter inte behöver internetanslutning.
Men det funkar inte, jag måste ånyo ha en internetanslutning för att lyssna på de nedladdade filerna. När jag kör Sveriges Radios app visas annars bara en tom sida när jag väljer "Min sida".
Som jag upplever det försvinner vitsen med att lyssna offline med er app. Eller finns det någon inställning som kan visa filerna i offline-läge?

Kommentarer

  • Tack för att du rapporterade in detta!

    Du ska förstås kunna lyssna på nedladdat innehåll utan uppkoppling.

    Om flygplansläget fungerar
    Testa om det går bättre i flygplansläge, så att det liksom är helt klart för appen att det inte finns någon kontakt med nätet! Om appen då visar en sladd och larmar om att du saknar nät, så klicka på "försök igen" tills du kommer in i appen!

    Om det fungerar bättre med flygplansläget, tror jag att du har hjälpt oss att hitta en bugg ...

    Om flygplansläget ger samma fel
    Jag misstänker annars att du har uppdaterat appen utan att därefter ha öppnat den över internetanslutning vid något tillfälle, vilket gör att det inte finns kvar någon "lagrad data" som appen kan lägga in där den annars skulle ha hämtat hem nytt innehåll över nätet.

    Det är förstås något vi behöver se till att appen kan hantera, så tack för att du rapporterade in det!

    Nyligen använd över wifi?
    Om du vet med dig att du har öppnat appen över wifi nyligen, så faller min förklaring, och jag vill i så fall förstå vad det är som händer. Berätta i så fall vad det är för telefon och version av Android! Något tycks radera den data appen behöver - och det behöver antingen du själv eller vi fixa. Om detta sker för att du har en app som ska frigöra lagringsyta, får du undanta Play-appen. Om felet beror på att vår app inte "skyddar innehållet korrekt" får vi lösa det!

    Som du ser är det rätt många olika saker vi vill förstå för att veta vad vi ska göra för att förbättra appen. Jag sammanfattar:
    1. Fungerar flygplansläget bättre?
    2. Om nej, vet du att du har öppnat appen över wifi mellan gårdagens uppehåll och när felet märktes?
    3. Om ja, vet du med dig att du har någon app som "städar mobilen"?
    Och: Vad är det för telefon?

    Svara på det du kan, så ökar vår möjlighet att lösa detta! Tack för att du rapporterade in felet.
    Annika Webbmaster
  • Hej, tack för snabbt svar och frågor tillbaka till mig.
    > Fungerar flygplansläget bättre?
    Nej, samma sak som tidigare. När jag öppnar appen meddelas det att jag inte har internetförbindelse.

    >Om nej, vet du att du har öppnat appen över wifi mellan gårdagens uppehåll och när felet märktes?
    Ja, jag har öppnat appen via wifi mellan gårdagens uppehåll och när jag upptäckte fel. Man kan sammanfatta det som att så fort jag öppnar appen i Wi-Fi läge funkar allt, men om jag öppnar appen utan Wi-Fi meddelas alltid att jag inte har internetförbindelse. Och då funkar det inte, oavsett flygplansläge eller ej.

    > Om ja, vet du med dig att du har någon app som "städar mobilen"? Och: Vad är det för telefon?
    Jag har en LG G5 med Android 8.0.En inbyggd app städar mobilen på mitt kommando om jag så önskar, men oavsett om jag städar eller låter det vara så blir resultatet efter omstart alltid samma som tidigare.

    Mvh
    Eric Lindström
    (Obs min ändrade email-adress i denna replik, den förra adressen leder till en gammal epostklient)
  • En kommentar från mig angående problemet. Det enda sättet jag har funnit ut att "lura" appen är att först koppla upp mot Wi-Fi, sedan starta appen och därefter släcka ner Wi-Fi. Då kan jag ta med mobiltelefonen på promenad och lyssna på nedladdade klassiska poddar utan problem. Men så krångligt skall det väl inte behöva vara?
  • Men så krångligt skall det väl inte behöva vara?

    Nej, det ska det inte. Du ska självfallet kunna använda appen och lyssna på nedladdade filer utan uppkoppling!

    Flygplansläget:
    När jag öppnar appen meddelas det att jag inte har internetförbindelse.

    Och om du då klickar på försök igen två eller tre gånger? Kommer du in i appen, men ser en tom sida när du väljer "Min sida"? Eller kommer du inte in i appen alls?
    Annika Webbmaster
  • 1. Jag klickar en gång på flygplansläget, öppnar appen och får meddelande att inget internet är tillgängligt. På Min sida är det tomt.
    2. Stänger appen, klickar några gånger fram och tillbaka på flygplansläget, öppnar appen med samma resultat.
    3. Behåller appen aktiv, klickar på flygplansläget några gånger, återigen med samma resultat.

    Eric annars utmärkta app vill alltså inte låta mig spela upp något så länge den vid start kan konstatera att ingen internetkoppling finns tillgänglig.
    Däremot kan man i mobilen  koppla av internet EFTER att appen startats och Min sida är vald.
    Låter som en bugg i appen, eller?

  • Jag har också provat "försök igen" i appen flera gånger utan resultat.
  • Tack, det låter som en bugg, samtidigt borde vi få in fler liknande anmälningar, så jag utesluter inte att det kan vara något som endast drabbar ett fåtal användare där data som appen behöver har raderats.

    De gånger när jag sett liknande problem tidigare, har det varit hos lyssnare med någon typ av "städa-mobilen-appar". Jag undrar därför vad du har för inställning i LG G5:s funktion Smart Cleaning (som väl var vad du refererade till när du skrev "inbyggd app städar mobilen på mitt kommando om jag så önskar")? Min rekommendation är att helt slå av den funktionen ...

    Det är jag inte ensam om att tycka ...

    Disable smart cleaning notification
    LG has included a feature in the G5 called Smart Cleaner, which is available in the top-level settings menu. It's basically a way to clear cached data, remove unused apps, and (unfortunately) kill processes to free up RAM. It's well-established at this point that doing these things is not necessary, and in come cases can be detrimental to your performance. The default setting for Smart Cleaning pushes reminders to your device, though. To disable those, open Smart Cleaning, tap the overflow button, and choose settings. The setting here will vary by carrier, but you should just turn this off completely, then forget Smart Cleaning exists.

    LG G5 tips | Greenbot

    Förbättringar jag vill se

    Oavsett om detta är en bugg hos oss eller är relaterat till telefonfunktioner som jag personligen inte gillar (men som förstås har sitt värde - annars skulle LG ju inte lägga dit dem!), så skulle problemet minska om appen "startade smartare" när den saknar nätverk.

    • Dels är det inte speciellt logiskt att klicka flera gånger på "försök igen" (ens när det fungerar som det är tänkt). Vi som använder appen och saknar nätverk helt, har all anledning att tro att ett nytt försök leder till samma resultat. App-teamet och jag pratade tidigare i veckan om att detta bör förtydligas (exempelvis ändra "Försök igen" till "Vill du starta appen off line?").
    • Sedan borde en start i off line-läge omgående leda till "nedladdat", som (i princip) är det enda relevanta innehållet i det läget. I synnerhet om appen är seg när den saknar nätverk, så är varje nytt steg för att starta ett ljud något vi behöver minimera.

    Vad tror du om de förslagen?

    Men att appen är seg utan nätverk ska vi förstås också se över och jag har bett app-utvecklarna försöka återskapa detta för att se vad det kan bero på.
    Annika Webbmaster
  • Hoppsan, bortse från min kommentar om "försök igen".
    Den valmöjligheten hade jag bara innan gårdagens uppdatering, inte nu längre. Mitt minne spelade mig ett spratt.
    Så min enda lyckosamma strategi är att aktivera internet via Wi-Fi, starta appen och sedan koppla från Wi-Fi innan jag beger mig ut.
  •  Jag gillar dina förslag, speciellt: Sedan borde en start i off line-läge omgående leda till "nedladdat", som (i princip) är det enda relevanta innehållet i det läget.
    Betr städning, som tidigare hette "Smart cleaning", heter nu "Smart doctor" efter oktober uppdatering till Android 8. Jag använde det bara för att testa om jag kunde se någon förbättring i SR-appen. Men min slutsats blev att det har ingen påverkan alls.
    Ser fram emot en uppdatering av er annars trevliga app!

  • Jag skrev att vi borde få in fler felrapporter om felet ligger hos oss, och inser nu att en annan lyssnare, Jakob, har rapporterat in ett snarlikt problem. Han kommer dock vidare under Min sida och verkar nå det nedladdade, men det är väldigt segt ...(vilket möjligen beror på att han har dålig täckning, medan du helt saknar det, så det som inte kan laddas in hos dig, sipprar långsamt in hos honom och han kommer åt det nedladdade efter ett tag ...)

    Eftersom vi nyligen har lanserat funktionen Min lista som ligger under Mina sidor, ligger det nära till hands att det är den funktionen som appen väntar på. Jag kollar med Android-expertisen om det ligger något i min tolkning.

    Tack för hjälp att felsöka så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Vet inte om mitt problem hör till denna tråd men lite då och då är "Min sida" tom.
    Jag får tillbaka innehållet genom att tvinga appen till stopp och sen starta den igen.

    Hälsningar/
  • Jag tror att det kan vara en del av samma problem, så tack för att du rapporterade in detta!

    1. Är appen "seg-startad" ibland, som att den står och laddar länge även i övrigt?
    2. Vad har du för telefon?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    1 Appen är vanligtvis inte seg-startad.
    Nån gång kan den stå och snurra men inte vid start - känner inget problem med detta.
    2 Har en Samsung A3
    Hälsningar/
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har liknande problem. Laddade ner program (trodde jag) via mobiloperatörens nät och programmen listas under "nedladdat". Vissa program i listan visar sig dock inte vara nedladdade och kan heller inte spelas i flygplansläge (spelindikatorn rör sig från vänster till höger och bara en återkommande ton hörs). Om programmen inte är nedladdade ska de inte listas under "nedladdat". Dessutom gavs ingen information om att nedladdningen hade avbrutits. Om programmen är delvis nedladdade borde andelen framgå i % och den nedladdade delen borde kunna spelas utan nätuppkoppling.
    Telefon: Sharp Aquos SH-01H, Android 7, build 03.00.07
    MVH

  • Hej
    Kan du spela programmen från listan om du inte är i flygplansläge?
    Vissa program kan inte spelas upp efter 30 dagar - kan det vara så att programmen är för gamla?
    Detta är det på väg en fix för, så att man ser tydligare att det gått ut.

    mvh
  • Hej,
    Nej, programmen är inte för gamla för jag "laddade ner dem" samma dag, och dessutom var de inte märkta med röd titel.

    Jag kan spela programmen om jag stänger av flygplansläge.

    MVH
  • Hej Johan!

    Jag är inte alls bekant med Sharp Aquos SH-01H, som verkar vara en telefon med en del intressanta finesser, men av manualen att döma går det att ställa in så att en del filer inte lagras lokalt, utan i molnet, "Data Storage Box". Eftersom ditt problem liknar det som drabbade en lyssnare med en Robin-telefon, en modell som också lagrar en hel del i molnet, undrar jag om det inte är där skon klämmer.

    Om det finns inställningar som gör att Play-appen inte ska lagra data i molnet utan på disk, så testa om det hjälper.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!
    Jag använder inte NTT DoCoMo's molntjänst "Data Storage Box" och problem uppstår även när jag har ett SIM-kort från Telenor i telefonen. Det finns ingen inställning i Play-appen som anger var filerna ska sparas.

    MVH
  • Ok. Då kan det vara ett problem där själva ljudfilerna laddas hem som de ska, men där appen inte kan lagra data om filerna korrekt.

    Finns det någon funktion i din telefon som automatiskt rensar bort cache-filer, temporär data etc för att förbättra prestanda eller frigöra minne? Antingen en inbyggd funktion eller en app du installerat (Ccleaner, Cleanmaster eller liknande)?

    Annika Webbmaster
  • Har inte installerat någon rengörare.
    När jag väljer i menyn (tre prickar) på ett nedladdat program. Står det tydligt "nedladdat" och "ta bort". Om jag däremot klickar på det nedladdade programmets titel står det först "ta bort" men efter några sekunder ändras texten till "ladda ner" samtidigt som menyn "hitta liknande lyssning" dyker upp. Detta händer dock inte när jag är i flygläge.
    Det finns två "nedladdade" program under "visa ej tillgängliga" men jag kan inte göra något med dem, även när jag är online. Ett av dem är Söndagsintervjun med Jan Myrdal från den 14 juli så det programmet borde vara tillgängligt. Det andra är Jazzradion, också från den 14 juli och jag kan förstå varför det inte längre är tillgängligt (11 minuter kvar att lyssna dock).
    Verkar som om filerna är förstörda. Kan man göra kopia av inställningarna, radera programmet (med filer) och sen ominstallera och läsa in de sparade inställningarna igen?

  • Vi har ett problem i appen som inträffar om cache-minnet för appen har rensats sedan nedladdningen. Detta fel ska vara löst i den version vi släpper idag. Fast först släpps den till endast 20 procent av användarna, och det är slumpen som avgör om du tillhör den gruppen. Om vi inte ser något oväntat efter det, brukar vi snart släppa den till alla.

    Om du vill få den direkt så kan du bli Beta-användare för Sveriges Radio Play genom Play Store. Läs mer hur man gör detta här:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Myrdal ett särfall
    Intervjun med Jan Myrdal var en repris och den borde inte ha kommit ut i appen alls, eftersom programmet redan finns där (dessutom två gånger), dels från originalutsändningen den 24 april 2016 och sedan från en reprisering den 11 januari i år, där redaktionen tydligt skrivit att det var en repris:
    Har du missat den här Söndagsintervjun från april 2016? Vi har nu säsongsuppehåll, men det finns nära 140 intervjuer att botanisera bland i väntan på vårsäsongen.

    Varför intervjun av misstag automatinspelades när den sändes den 14 juli, vet jag inte, men det avsnittet har sedan raderats den 25 juli. Även om själva ljudfilen är korrekt nedladdad hos dig, kan det tyvärr bli problem med just detta avsnitt. Går den filen att radera?

    Jazzradion är inte heller möjligt att nå längre. Går det programmet att ta bort?
    1. Min sida
    2. Nedladdat
    3. Ändra (uppe till höger)
    4. Visa ej tillgängliga avsnitt
    5. Markera de avsnitt du vill ta bort
    6. Ta bort valda (nere till höger)

    Kan man göra kopia av inställningarna, radera programmet (med filer) och sen ominstallera och läsa in de sparade inställningarna igen?
    Nej, vi har ingen sådan tjänst.

    De inställningar som är aktuella brukar jag själv ta en skärmdump på innan ominstallation. Den som brukar vara mest pyssel med är "program jag följer" (där jag alltid passar på att revidera listan när jag ska återskapa i ny app).

    Övriga val ligger samlade under "Inställningar och hjälp", som jag ser det:
    • P4-kanal (minns jag)
    • Väckarklocka (kan bli problem om du har komplexa inställningar: skärmdump?)
    • Datamängd (minns jag vad jag vill ha, och väljer jag annat är det inget problem - har du begränsningar i abonnemanget och dataförbrukning är ett problem så välj "lite")
    • Nedladdat (inget problem att välja mellan endast wifi eller inte)
    • Pushnotiser (har du många olika val, så ta skärmdump)
    Annika Webbmaster