Lyssna med Jolla

Webbmaster skapar en ny tråd av detta, eftersom det kan finnas andra med samma plattform som blir hjälpta av informationen!
Annika, 2017-04-24

Hej! Nu verkar det motsatta problemet ha uppstått -- de nedladdningsbara mp3-filerna "poddarna" verkar ha försvunnit. I morse kunde jag ladda hem t ex
Morgoneko_20160517_0700.mp3
från er webbsida med nedladdningsbara ekonyheter
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/?programid...
som vanligt (jag använder appen gpodder på min telefon Jolla, men det spelar ingen roll). Nu när man tittar på den sidan så finns bara "Lyssna"-länkarna. "Ladda ner"-länkarna saknas. Detta är inte första gången, men nu har problemet pågått i några timmar.

Vänliga hälsningar
Leif

Kommentarer

  • Från och med kvart-i-fem-ekot idag finns mp3-länkarna på plats igen.
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/?programid...
    http://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/5711682-mp3
    /Leif

  • Hej Leif!

    Så trevligt med en Jolla-lur! Det var inte igår ...

    Just Ekot har ett flöde där de flesta avsnitt endast går att lyssna på via hemsidan (eller appar som bygger på vårt öppna API, som Sveriges Radio Play eller den indieutvecklade Lyssna-appen).

    De avsnitt som finns för nedladdning, och därmed ska dyka upp i Gpodder, är Morgonekot klockan 7, Lunchekot klockan 12.30, Dagens Eko kvart i fem (klockan 16:45 - förstås!), Dagens Eko klockan 17:45 och Kvällsekot klockan 22.

    Av någon anledning kom inte lunchekots podd-version ut igår, och då blev det så här ...

    Något helt annat:
    Vi håller på att utveckla en ny version av vår app Sveriges Radio Play. Har du lust att testa en betaversion av den? Jag tycker att det vore väldigt intressant att se hur den fungerar på en Jolla-lur! Det är ju inget vi har utvecklat för, men kan vara roligt att testa.

    Om du vet med dig att det alltid blir problem med Android-appar så kanske det bara är slöseri med din tid, men om du är intresserad, så hojta till, så skickar jag information om hur du laddar hem betan till den e-post du har angivit här. Den laddas inte ned via Google play, så just det hindret slipper du med betaversionen 😀

    Tack på förhand om du vill testa!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, tack för svaret! Jovisst, jag testar gärna en beta för appen på min Jolla. Det är kanske bara hälften av android-apparna som fungerar riktigt bra på Jolla. Att slippa ladda ned från Google play låter som en klar fördel. Du verkar vara insatt i hur Jolla fungerar! Jag är flitig med att lyssna på SR:s program via Gpodder. Varför jag ratade Sveriges Radio Play minns jag inte just nu. För precis sex år sedan började jag använda Gpodder. Då var det på Nokia N900. Jag gillar Linux, det kanske framgår.

  • Hej igen!

    Jag har skickat en nedladdningslänk till den adress du har använt här i forumet, så det är bara att testa 😀

    Du verkar vara insatt i hur Jolla fungerar!

    Tyvärr inte. Däremot är jag nyfiken och bra på att ta till mig vad andra skrivit.

    Jag vet också att det där med att det ska vara så lätt att få en app som är utvecklad för ett operativsystem att även fungera på ett helt annat, är en myt. Vi har en rätt dålig variant av Sveriges Radio Play för Windows Phone (men det finns en bra indie-utvecklad app för Windows phone, som jag brukar tipsa om). Det är flera WP-användare som vill att vi ska porta Ios-appen eller Android-appen, och som tipsar om artiklar om att det är så enkelt att porta appar.

    Och det kanske det är, när det gäller att få en tidningsartikel att bli läsbar på Windows Phone (eller Jolla!). Eller till och med en väder-app. Men multimedia är inte samma sak, så jag är inte alltför optimistisk när det gäller Play-appen. Har jag fel, blir jag glad! Och det kan vi ju inte veta, utan att testa.

    Bra att tänka på, när du testar:
    I appen finns det lite olika sorters ljudfiler, och det vore intressant att se vilka som fungerar och vilka som inte gör det. I princip är det tre sorter: direktlyssning på kanaler (just nu endast P1 och P3 i betan), efterhandslyssning på "äkta poddar" (nedladdningsbara MP3-filer) och efterhandslyssning på sådana avsnitt som inte finns för nedladdning på hemsidan och i Gpodder (AAC-filer). Det är inte alltid så tydligt vad som är vad, så när du testar, kan det vara bra att göra det på ett program som Dagens dikt, där det finns valet "Lyssna med musik" (AAC) och "Lyssna utan musik" (MP3).

    Med avsnitt, både i MP3 och AAC, finns det dessutom två sorters lyssning: att streama direkt från servern och att ladda hem först och sedan lyssna.

    Så det jag vill veta till att börja med är om du ens kan

    • Lyssna direkt på P1 eller P3
    • Lyssna på Dagens dikt med musik (utan att ladda hem innan)
    • Lyssna på Dagens dikt utan musik (utan att ladda hem innan)
    • Ladda hem Dagens dikt med musik och sedan lyssna
    • Ladda hem Dagens dikt utan musik och sedan lyssna

    Om inget av detta fungerar, är det liksom ointressant hur sökfunktion, favoritmarkering, att radera filer och att byta ljudkvalitet funkar ... Men om något eller några av de sakerna fungerar, så tipsar jag gärna om vad jag tycker att du ska testa vidare.

    Lycka till och trevlig helg!

    Annika Webbmaster
  • Och ja, det framgår att du gillar Linux! 😃

    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Leif!

    Nu vet jag inte om detta fortfarande är aktuellt. Rätt vad det är har du en helt annan telefon ...Men i fredags höll jag en dragning för mina kolleger om olika appar som privatpersoner utvecklat, och tog då upp en Jolla-app som heter U-radio (u står för ugly). Och då kom jag på att jag inte kände till den appen när vi senast hade kontakt!

    Bättre sent än aldrig:
    https://github.com/sailfishapps/uradio

    Det är alltså en app för att lyssna direkt på våra kanaler. Utvecklaren har varit i kontakt med oss i samband med att vi slutade erbjuda Ogg vorbis-strömmar. En lyssnare med Ubuntu touch har också skrivit om appen.

    Ogg vorbis-tråden är lång, men för dig som gillar Linux, kan den nog vara intressant. Jag tycker själv att det är en intressant diskussion:
    Värdet av att använda Ogg

    Även om du inte använder Jolla längre, så kanske någon annan kan ha nytta av detta, så jag bröt ut de Jolla-relaterade inläggen till en egen tråd med en rubrik som säger vad det handlar om.

    Väl bekomme!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Kul att du tog upp tråden igen, tack för det! Jodå, jag kör glatt vidare med min Jolla-telefon. Appen U-radio har jag haft installerad sedan länge, men jag använder den inte så ofta. Den är utmärkt för att direktlyssna på SR, men det gör jag sällan. Jag laddar hem mp3-filerna med appen Gpodder och lyssnar i egen takt med en lista på "prenumererade" program. (Hmm, filterbubbla? Njae, värre bubblor finns i världen.)

    Ogg-tråden var läsvärd, tack för tipset.
    /Leif
  • Väl bekomme och trevlig helg!
    Annika Webbmaster