Lyssna direkt med ett klick - som en fysisk radio

Jag saknar möjlighet att kunna få en kanal att börja spela helt automatiskt, bara jag går in på viss webbsida. Idag måste jag gå in på hemsidan, eller kanalens egen sida och sedan trycka på play-knappen för att få höra någonting.

Men det kanske finns direktlänk för att få ljudet att startas automatiskt? Typ http://sverigesradio.se/sida/kanal.aspx?programid=3632#startaspelare.

Ju mindre det är att fippla med, desto bättre. Särskilt för äldre människor (eller om man är nyvaken och bara vill sätta på radion snabbt).

Frågan gäller egentligen både webb och app. Men appen är tyvärr ännu sämre eftersom den kräver tre knapptryck (Meny -> Direkt -> Playknapp).

Idag har jag lagt in direktlänk till respektive kanals webbsida på hemskärmen på iOS. För att starta exempelvis P3 krävs alltså två klick. Finns det något bättre alternativ? Annars tycker jag ni borde skapa länkar som startar spelaren automatiskt.

Kommentarer

  • Hej Daniel!
    Du skulle använda dig av våra direktlänkar. Du hittar dessa i olika format här:
    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&grupp=10632&artikel=3771842

    Jag testade nyss att ta P1:s direktlänk (MP3 som M3u) från sidan med länkar ovan. Om du öppnar länken på iphone så trycker du på pilarna som förminskar sidan. Då får du fram vanliga dela-symbolen på ios och kan göra ett bokmärke som ligger hemskärmen och som börjar spela direkt.
    Hoppas jag förklarat förståeligt hör av dig annars! 😀

  • Jag håller VERKLIGEN med om att det är alldees för krångligt lyssna direkt.

    Tror ni blir lite hemmablinda på alla snajdiga funktioner.
    Man vill ha som förstaval:
    LYSSNA DIREKT

    VARFÖR TROR NI ANNARS MAN GÅR IN PÅ RADIONS SIDA?
  • Hej Anna Carin och tack för att du berättar att du tycker att detta är för krångligt! Så ska det ju inte vara.

    Vi vill att det ska vara lätt att lyssna
    Många lyssnare besöker oss av samma skäl som du, för att lyssna direkt. och det ska vara enkelt. Du ska inte behöva mer än maximalt två klick (ett för att komma in på hemsidan och ett för att starta ljudet) om du brukar lyssna på samma kanal varje dag. Byter du mellan olika kanaler, så att du till exempel ibland lyssnar på P4 Plus och ibland på P2 kan du behöva tre klick.

    Vilken kanal vill du höra?
    Om du berättar vilken eller vilka kanaler det är du vill starta enkelt, så hjälper vi dig gärna att hitta enklast möjliga sätt att göra detta!

    Varför lyssnare besöker oss
    Lyssnare är olika. Många lyssnar aldrig på direktsända kanaler via webben, eftersom de föredrar att göra detta i sin vanliga köksradio, men besöker dagligen vår hemsida och lyssnar på program vi har sänt tidigare. Andra besöker oss för att hitta nyheter om ett visst område, lösa Melodikrysset, hitta information om kommande program eller något helt annat!

    Återkom, för visst är vår hemsida ful av innehåll, men att lyssna direkt på en kanal är nog enklare än vad du tror!
    Annika Webbmaster
  • En knapp "Lyssna direkt" högst upp på första sidan i appen vore perfekt. Och att den kommer ihåg den radiokanal man lyssnat på senast. Precis som en vanlig radio med andra ord. Alternativt, om ni även vill stödja andra typer av flöden så kan ni ju döpa knappen till "Fortsätt lyssna" så att det är uppenbart att den fortsätter där man var senast, oavsett om det var direktlyssnande eller ett tidigare sänt program.

    Ps. Jag ser att ni förespråkar två klick. Och i teorin låter det ju väldigt enkelt och snabbt. Det som komplicerar är att man måste hitta rätt innan man klickar - och då tar det ju betydligt längre tid.
  • Bra, Daniel, då är vi överens! Det ska gå att starta den kanal du senast lyssnade på i appen direkt från startsidan i appen.

    Kanalen (eller det avsnitt du lyssnade på, ifall du lyssnade på ett program i efterhand) ska nämligen ligga inläst nere i spelaren i botten av appen. Om det inte fungerar på det viset hos dig, så vill jag felsöka vidare vad det kan bero på!

    I ditt ursprungliga inlägg skrev du att det gällde Ios-appen, men det är ju snart ett år sedan, så jag undrar ifall det fortfarande stämmer.
    Annika Webbmaster
  • Min ursprungsfråga gällde både webb och app. Men appen använder jag mest. Skall dock villigt erkänna att jag inte testat appen på ett tag - men jag gjorde det nu. Jag noterade direkt att högst upp finns nu direktlänkar till direktsändning från respektive kanal. Mycket smidigare än tidigare.

    Men - ännu bättre vore det om jag hade kunnat ställa in i appens inställningar så att senaste spelade kanal börjar spela automatiskt, så fort jag startar appen. Det hade då blivit ett knapptryck mindre. Och onödiga knapptryck är ju av ondo - det känner ju alla till 😀
  • Tack för det förslaget, som jag vidarebefordrar till app-utvecklarna.

    Värre än onödiga knapptryckningar är dock ofrivilligt autostartande ljud, så om vi skulle skapa den typen av funktion måste det vara extremt lätt för våra lyssnare för att förstå hur man bockar ur det. Så vi behöver utveckla en rätt komplex funktion med en del formgivning och pedagogik.

    (På det hela taget tror jag att utvecklingskostnaden för ditt förslag blir för hög för att motiveras av att den del av lyssnarna som vill lyssna direkt på samma kanal som senast slipper ett klick. Men det är vad just jag tror - det är andra kolleger som prioriterar vilka förslag vi går vidare med!)

    Trevlig lyssning och tack för att du vill hjälpa oss att skapa en bättre app!
    Annika Webbmaster
  • Tvärtom - givetvis skall alternativet vara urbockat från start. Och fördelen med denna funktion är framförallt för de äldre och otekniska. Ett tryck räcker.
  • givetvis skall alternativet vara urbockat från start

    Givetvis! Vilket förstås också framförs till app-teamet.
    Annika Webbmaster
  • Jo man vill säkert kunna läsa extramaterial till vissa sändningar med mera. Och om ni som jobbar med sidan tycker den är supersmidig så är det ju kul för er.

    Själv vill jag kunna sätta på radion när jag är morgontrött och appar och länkar har en förtjusande förmåga att generea en ruta med "stödjer inte formatet" eller dyl felmeddelande.

    Det vore gött att kunna googla "p4 sthlm" och hamna på en playknapp och få... ljud. Direktsänd radio.

    Men nej.
    Ni som jobbar med detta kanske behöver backa några steg.

    Jag jobbar på Fk och hjälper folk fylla i blanketter.
    Jag kan tycka att det är ganska självklart vad som ska fyllas i.
    Det beror på att jag ser de här blanketterna varje dag.

    Förstår ni vad jag menar?
  • Haha, ser att jag skrev med versaler i mitt översta inlägg, som om detta är det viktigaste i hela universum. Riktigt så allvarligt är det ju inte...:)Egentligen ville jag bara påtala att ibland är det enkla bättre. Men förstår att det finns en massa ambitioner.
  • Jag förstår absolut vad du menar. Och det ska ju fungera just som du skriver.

    Bakom kulisserna ser jag att du har skrivit hit på en Samsung Galaxy Note 4. Om du i den Googlar  "p4 sthlm" borde den översta träffen ta dig till denna sida:
    https://sverigesradio.se/stockholm/

    Så här ungefär ser den ut:

    Jag har med grönt ringat in två play-knappar som ger direktsänd radio. Den övre av dessa kan dock ge en annan kanal än P4 Stockholm. Ifall du tidigare har lyssnat på exempelvis P3 eller P4 Plus, så ligger den kanalen inläst i spelaren, men i mitt exempel leder båda till att jag kan starta P4 Stockholm

    Om det inte fungerar, utan du får en ruta med "stödjer inte formatet" eller liknande, så vill jag hjälpa dig att ta reda på vad det beror på. Då är det ju inte att vi har gjort en för krånglig sajt som är problemet, utan ett mer tekniskt problem.

    Och den typen av tekniska problem är jag övertygad om att jag kan hjälpa dig att lösa.

    Annika Webbmaster
  • Ja precis det är det jag åxå tycker är det underliga, det funkar väldigt sällan. Man fastnar i en gammal sändning eller kommer till en annan kanal eller det hörs ingenting.
    Nästan lättare att lyssna på franska Virgin. Eller det är lättare.
    Vad det nu beror på.
  • Ett exempel på hur jag vill det ska funka. Om man är på hemsidans P1-morgon vill man kunna starta kanalen P1 utan att lämna sidan. Nej, då ska man öppna en ny flik med alla kanaler osv... Naturligast hade varit direktvalknappar ovanpå rraddioapparajten à la Anna Carin. Bäst förslag i år!
  • Anna Carin: (Nisse får svar i ett separat inlägg)
    Är det den telefon du skrev hit med som du får detta problem med?

    Hjälp oss att förstå problemet!
    Jag vill i så fall gärna undersöka hur det går att starta ljud på tre olika länkar, där vi använder lite olika teknik.
    1. Gå till https://sverigesradio.se/stockholm/ och klicka på länken under "Lyssna direkt" (den nedre av de länkar jag ringade in med grönt på bilden jag skickade med igår). Startar ljudet direkt? Om inte, vad händer?
    2. Gå sedan till denna sida hos Dagens dikt. Där finns det två olika länkar. En där det står 6:10 (hela Dagens dikt) och en där det står Utan musik (2:47 min, MP3). Båda är inringade på bilden nedan. Fungerar båda? Om inte, vad händer?

    Om alla tre länkarna ovan (P4 Stockholm direkt och de två varianterna av Dagens dikt) fungerade utan problem, är det under nästa rubrik inte något du behöver läsa ... Återkom i så fall, för då behöver vi testa en del andra saker för att förstå varför du ibland får problem!

    Problem med någon av länkarna kan bero på Samsungs webbläsare
    Enligt den information jag ser "bakom kulisserna" använder du en ovanlig webbläsare som är Samsungs egen variant:
    Samsung Internet for Android (Wikipedia)

    Jag funderar över om vi ger den webbläsaren en version av vår webbsida som är "för modern". Det behöver vi ändra i så fall, så då är det väldigt bra att du berättade att du har problem.

    Det brukar finnas en annan webbläsare som heter Chrome förinstallerad på Samsungs telefoner. Har du även den? Testa i så fall gärna samma länkar med den!

    Chrome för Android kan du även ladda hem gratis här:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.android.chrome&hl=sv

    Tack på förhand för hjälp att förstå felet bättre, för det ska vara enkelt att lyssna på radio även i telefonen!
    Annika Webbmaster
  • Nisse, tack för ett bra exempel, som förtydligade problemet!

    Jag framför önskemålet till kollegerna som styr över sajtens utveckling.

    Annika Webbmaster
  • Jag hänvisar till Nisses hänvisning till mitt förslag.
  • Jag förstår det.

    Samtidigt så skulle bra knappar inte hjälpa, eftersom det ju verkar vara ett tekniskt problem med vår sajt i din mobil. Det problemet vill vi förstå och lösa, men då behöver vi din hjälp!

    Och om du inte har tid eller möjlighet att felsöka, så är det ju helt upp till dig, annars skulle det vara väldigt givande ifall du tar dig tid att testa de länkar jag frågade om. Alltså:
    1. Kan du starta kanalen genom direkt-länken på https://sverigesradio.se/stockholm/?
    2. Kan du starta den 6:10 långa sändningen här?
      https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1056422?programid=2031
    3. Kan du starta den 2:47 långa sändningen på samma sida?
    Om du tar dig tid att testa detta, så ger det mig verkligt värdefull information som kan hjälpa vår webbsida att fungera betydligt bättre för lyssnare med samma webbläsare som den du använder.

    Hoppas att du kan hjälpa oss att felsöka!
    Annika Webbmaster
  • Ok, siktar på att testa i helgen. 😀
  • Hej Anna Carin!

    Hur har det gått för dig? Är det fortfarande problem med vår hemsida? I så fall vill vi verkligen förstå problemet och lösa det!
    Annika Webbmaster
  • Hur ser möjligheten ut att använda den nya appen Genvägar (ios 12) för att med ett kommando/tryck starta direktsändning av en viss kanal? Går det?