Lyssna direkt funkar inte

Lyssna direkt funkar inte. Står bara o letar. Android

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Gäller det appen Sveriges Radio Play på Android, där det inte går att lyssna direkt på en kanal, men går att lyssna i efterhand på avsnitt som redan har sänts?

    I så fall pågår felsökning! Vi vet inte vad felet beror på och har ännu inte lyckats finna någon gemensam nämnare hos er som är drabbade, än mindre kunnat återskapa felet själva.

    Tills vi lyckats lösa detta, vill jag tipsa om att du kan lyssna direkt på alla kanaler genom din telefons webbläsare.

    Här finner du dem:
    http://sverigesradio.se/kanaler

    Hör av dig om ditt fel inte verkar vara samma som detta, till exempel ifall du även har problem att lyssna på avsnitt i efterhand, eller felet gäller någon annan plattform än appen.

    Tack för att du rapporterade in detta!

    Annika Webbmaster
  • Jag har nyligen fått samma problem. Har Android system i en Sony Xperia.
    Jag har provat med att installera appen Sr Play på nytt men det hjälpte inte heller...

  • Hej Eva!

    Du har inte bara Xperia, utan (vilket jag som webbmaster i denna tråd kan se) en Sony Xperia Z5 compact med Android 6.0.1. Det är samma modell som fyra andra som rapporterat in felet. Dessutom finns det två snarlika Xperia Z5:or med samma fel. Ni med Z5:or är helt enkelt överrepresenterade, vilket gör att vi nu försöker återskapa felet i denna telefon.

    Förutom er sex lyssnare med Z5:or och Android 6.0.1, finns samma typ av fel på ett antal Samsung-enheter, men där är det en betydligt "spretigare" bild, med fler versioner av Android.

    Eva och Ville:
    Vi skulle behöva hjälp att kartlägga detta problem, för hittills har vi inte kunnat återskapa det själva.

    App-utvecklarna ska ta fram en speciell "felsökningsversion" av appen som ni som har detta problem får testa.

    Om du hjälper oss och använder den appen (som funkar/inte funkar som den vanliga, men med utförligare fel-loggar) så kommer du att få instruktioner för hur du tar en "debug-dump" som du kan skicka till oss.

    Har du möjlighet att hjälpa oss med det? Tack på förhand i så fall!

    Annika Webbmaster
  • Jag kan testa den. Jag har en Samsung S5. problemen började när jag gjorde en uppdatering i helgen.
    Ville

  • Tack!
    Jag har skickat din e-postadress till utvecklarna, så får du veta mer.

    Annika Webbmaster
  • Jag testar gärna!
    Är "beroende" av P1 morgon...

  • Tack Eva. Utvecklarna får även din adress!

    Observera att denna version inte fungerar bättre än den vanliga, utan är till för att vi ska kunna få felrapporter. Och dt är lite meckigt. Jag beskriver nedan hur ni gör (inklusive instruktionsfilmer).

    Annika Webbmaster
  • Först måste telefonen sättas i "utvecklarläge", vilket du gör så här:

    1. Öppna Inställningar
    2. Klicka på Om enheten
    3. Klicka på Programinfo
    4. Leta upp Kompileringsnummer och klicka på detta sju gånger

    Därefter är utvecklarläget påslaget. Det är egentligen inte så svårt att göra, bara lite bökigt!

    Här finns en instruktionsfilm:
    https://kundo.se/site_media/attachment/forum_88...

    Annika Webbmaster
  • Här kommer beskrivningen av hur du sedan skapar en felrapport och skickar till oss. Även där finns en instruktionsfilm, men den var något för stor för att ladda upp i forumet, så den kommer som en extern länk.

    1. Öppna specialversionen av Sveriges Radio Play och försök starta en kanal
    2. Öppna Inställningar medan Play-appen är på i bakgrunden
    3. Gå till Utvecklaralternativ (oftast finns det längst ned)
    4. Klicka på Skapa felrapport (USB-felsökning måste vara påslaget)
    5. Det tar ett tag innan felrapporten är klar, sedan får du en notis om detta.
    6. Skriv in adressen webmaster@sverigesradio.se. Den förvalda adressen är din egen, och om du råkar skicka den till dig själv, går det bra att sedan skicka vidare till webmaster@sverigesradio.se
    7. TACK

    Hojta till om det är något problem med någon av filmerna!
    Att skapa en felrapport (Play-appen)

    Annika Webbmaster
  • Här är en film om hur detta med buggrapport skapas på Sony Xperia:
    https://www.youtube.com/watch?v=bQnbr7YLmLk

    Annika Webbmaster
  • Nu har jag försökt skapa en felrapport och skickat den till angivna adress. Jag hoppas den är till nytta och att jag gjorde korrekt. Återkom om jag ska göra en ny felrapport! Mvh Eva

  • Tack, den har kommit fram!

    Vi har fått in felloggar från några av er som använt den speciella loggnings-appen. Med tanke på att detta inte direkt var ett användarvänligt sätt att skicka in loggar, är det imponerande att vi har fått en handfull felloggar!

    Vad säger dessa? Tyvärr inte så mycket som vi hade önskat. Vi ser var i processen felet uppstår och att det är ett "404-fel", men inte vad det är för anrop från appen till Sveriges Radios servrar som ger det felet. Vi ser även att felet är detsamma för Samsungenheter och Sony Xperia.

    Vi kommer därför att skapa ännu en loggnings-app, som loggar just den här biten ännu tydligare. Den versionen av appen kommer att skicka loggarna automatiskt, så de besvärliga stegen som jag beskrev ovan krävs inte och det går bra att använda den utan att ha aktiverat utvecklarläget.

    Ni som redan använder "felloggnings-appen" kommer att få en uppgradering av denna. Återskapa felet i den appen, så kommer loggarna automatiskt att nå fram till app-utvecklarna.

    Nya användare av felloggnings-appen får den enklare versionen direkt. Fler användare ger mer data och en tydligare bild av felet (eller felen - det kan vara olika saker som ger samma trista problem).

    Tack för den hjälpen!

    Annika Webbmaster
  • En annan sak som ni som har Sony Xperia väldigt gärna får testa, är ifall felet uppstår oavsett om något Stamina-läge är på eller inte.

    Jag tror att du hittar detta under Inställningar > Batteri

    Jag hyser inte så stort hopp om att detta påverkar problemet, men inser att jag inte har bett er med Xperia att kolla detta och jag har sett Stamina-läget påverka vår app i andra sammanhang.

    Annika Webbmaster
  • Ok.
    Med vilken app, testversionen eller den "riktiga", ska jag testa Stamina-läget?

  • Bra fråga!

    Vilen som helst 😀 De är rent tekniskt lika när det gäller detta fel, och jag vill bara veta om den inställningen har någon betydelse. Två lyssnare med Xperia har kopplat samman felet i vår app med en uppdatering av telefonens programvara, snarare än uppdateringen av själva appen, och en av de saker som förändrades vid denna systemuppdatering är att Stamina-läget återkom efter att ha varit borta ett tag.

    (Det känns som ett skott från höften, men bra att utesluta som felkälla!)

    För att vara tydlig: Felet förekommer alltså endast i vår app om den är i version 3.10.x. Men vi tror att några lyssnare har kunnat lyssna direkt med en uppdaterad app, tills deras telefoner fick en systemuppdatering. Så det är något i vår app som är problemet, men det problemet märks inte hos de flesta lyssnare.

    Annika Webbmaster
  • Nix, staminaläget var inte aktivt och jag har en 3.10.x version.
    Hm.

  • Tack för att du testade, Eva!

    Alla:
    Vi har äntligen lyckats lägga vantarna på en telefon som har detta fel och nu vet vi en sak som kan skapa felet.

    Felet uppstår om telefonens klocka går fel! Då försöker nämligen appen lyssna direkt från en tidpunkt som ännu inte har sänts... (Det är ett fel i appen som vi behöver åtgärda. Många uppskattar att ha telefonens klocka lite före, och det är klart att det ska gå utan detta fel uppstår!)

    Vi har, nu när vi insåg att telefonens / plattans klocka är inblandad, nu kunnat återskapa felet på flera enheter! och vet hur man blir av med det!

    Se om detta är orsaken även hos er:
    Inställningar -> Datum och tid

    Klicka i Automatiskt datum och tid (på de flesta enheter är detta det översta alternativet, med beskrivningen Använd nätverkets tid).

    Testa om det går att lyssna nu!

    Det kan vara den konstigaste bugg vi har haft under det senaste året och de felloggar ni har skickat till oss var viktiga för att vi skulle förstå var vi skulle leta när vi väl hade en telefon med detta fel! Så tack för all hjälp.

    Om felet kvarstår trots att ni har Automatiskt datum och tid ikryssat, så hör av er!

    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Funkar. Vilket fel. Bra jobbat.
    Ni tar verkligen problemen på allvar och har en fantastisk kommunikation.
    Heder åt er.

  • Tack!

    Att ha en dialog med er som drabbas av olika fel är viktigt, både för att snabbare finna lösningar och för att hjälpa er att hitta alternativa sätt att lyssna.

    Det felloggar vi fick in från lyssnare denna gång var verkligen en hjälp när vi felsökte!

    Annika Webbmaster
  • Jaaaaaa!! Det funkade! Fantastiskt! Tack!

  • Tack själv för hjälp att lösa mysteriet!

    Trevlig helg

    Annika Webbmaster