Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Lyssna direkt

Går ej att lyssna direkt. Programmet laddar bara upp till 99%.

Karin Renberg Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Som webbmaster kan jag se lite data om den dator eller telefon som använts för att skriva hit. Du har en ny telefon som heter Samsung Galaxy S5 Neo, och är den första som rapporterar in detta problem med den telefonen.

    Däremot är det flera lyssnare som beskriver precis detta fel, men med en annan ny telefonmodell, Samsung Galaxy S6 edge+
    Här är en tråd om samma fel:
    Direktström stannar på 99% - Samsung Galaxy S6 edge+

    På den telefonen fungerar Sveriges Radios kanaler genom appen Tunein radio. Tills vi förstår felet bättre är därför mitt bästa tips att ladda hem den appen:
    Google Play: Tunein Radio

    Här är en sammanställning av vad vi hittills kartlagt:

    • Felet drabbar enbart direktlyssning
    • Förekommer både över mobilnätet och wifi
    • Förekommer både i appen Sveriges Radio Play och om man lyssnar via hemsidan (Chrome), fast i appen stannar buffring vid 99% medan hemsidan förefaller att inte buffra alls
    • Gäller Galaxy S6 edge+, tidigare telefonmodell på samma abonnemang har inte haft problemet Med din felanmälan ändras den bilden, förstås!
    • Androidversion 5.1.1
    • Det går att lyssna direkt via appen Tunein Radio
    • Inga inrapporterade problem med andra medietjänster

    Stämmer detta med ditt fel?

    Det är bra att samla alla fel av samma sort i en tråd, eftersom vi tillsammans kan felsöka snabbare. Om vi kan fortsätta felsökningen i samma tråd som den jag länkar till ovan, så är det alltså bra. (Det går att svara här också, förstås.)

    Tack för att du felanmälde!

    Annika Webbmaster
  • Ja, som jag tror just nu. Installerade Tunein och där går det att lyssna direkt på en del kanaler men tyvärr inte på PC eller P2.
    Kan man hoppas på att SR fungerar i det avseendet efter nästa uppdatering?

    Karin Renberg
  • Se ovan!

    Karin Renberg
  • Hej igen!

    Sök efter P2 Musik i Tunein radio.

    Vad du menade med tyvärr inte på PC förstod jag inte. Avsåg du en kanal? Vilken?

    Jag vet tyvärr inte när detta kommer att fungera i vår egen app, men vi håller på att försöka förstå vad det är som orsakar felet.

    Annika Webbmaster
  • PC skulle förstås vara P1. Miss i texten.
    Hoppas på det bästa.

    Karin Renberg
  • smile Jag gissade att det skulle vara någon av P-kanalerna, men visste inte vilken.

    P1 ska finnas i Tunein Radio. Är problemet att du inte kan hitta kanalen? Eller hittar du den men får den inte att fungera?

    Annika Webbmaster
  • Jag har en Samsung galaxy 5 neo och har samma bekymmer. Har läst om alla tips och provat allt och till slut har jag nu provat med tunel radio och det funka. Men vill oxå gärna att sr appen ska funka. Hade aldrig problem när jag hade samsung galaxy 4

    Mona
  • Jag har en Samsung galaxy 5 neo och har samma bekymmer. Har läst om alla tips och provat allt och till slut har jag nu provat med tunel radio och det funka. Men vill oxå gärna att sr appen ska funka. Hade aldrig problem när jag hade samsung galaxy 4 det är p4 jag försökt lyssna på även provat på hemsidan. Startat om och laddat om om om igen!

    Mona
  • Hej Mona!

    Bra att du hittade hit, så att du ser att felet inte ligger i just din telefon, utan rör alla er med Samsung Galaxy 6S edge+ och Samsung Galaxy S5 Neo.

    Buggen ligger hos Samsung och tills de har löst den, rekommenderar jag att du lyssnar på oss antingen med Tunein-appen (bra att du har fått den att fungera!), eller med vår sajt för enkla mobiler, http://mini.sr.se

    Tack för att du rapporterade in felet!

    Annika Webbmaster
  • Har också en S6 Edge+.
    Samma bekymmer som ovan.
    Dock efter ca 3 min så helt plötsligt kom ljudströmmen igång.
    Kunde då lyssna på olika ljudströmmar i ca 1 minut.

    Stefan
  • Tack för den återkopplingen!

    Det som hände då är förmodligen att din telefon bytte uppkoppling av någon anledning, till exempel för att du var ute och rörde dig och telefonen kopplade upp sig mot en ny basstation, eller att den växlade mellan wifi och mobilnätet.

    Felet idag är att dessa Samsungmodeller inte "förstår" att de har buffrat nog och att det är läge att gå över till att spela upp det de buffrat. När telefonen byter uppkoppling så hamnar appen i ett annat läge, där den, medan den byter uppkoppling (eller återansluter till den befintliga) går över till att spela det den lagrat i bufferten. Och där hade ju din telefon hunnit lagra en hel del under 3 minuter.

    Det kanske går att tvinga fram en ljudstart genom att växla mellan mobildata och wifi t ex, men på det hela taget tror jag att de flesta lyssnare tycker att det är enklare att lyssna via http://mini.sr.se eller Tunein-appen.

    Annika Webbmaster
  • Hej Mona, Karin och Stefan!

    Samsung har nu bekräftat att felet ligger hos dem, och det finns en mjukvaruuppdatering från dem som löser problemet.

    Den uppdateringen ska komma ut automatiskt, men om den inte har gjort det, kan ni läsa hur ni gör för att uppgradera:
    Samsung: Software Upgrade

    Än så länge har jag endast fått bekräftat att detta hjälper från besökare med Samsung Galaxy S6 edge+ (som Stefan), så jag är inte säker på att uppdateringen finns för er med Samsung Galaxy S5 Neo.

    Om det inte finns en uppdatering som hjälper även för Neo, så hör av er, för då behöver vi vara tydligare gentemot Samsung om att felet gäller även er.

    Annika Webbmaster
  • Tyvärr fungerar inte trots ovanstående rekommendationer. Samsung galaxy neo 5

    Mona
  • Tyvärr fungerar det inte heller trots ovanstående rekommendationer. Samsung S6 Edge+

    Stefan
  • Ok. Vad är det som inte fungerar?

    Har ni hittat hit?

    Om enheten > Programuppdatering > uppdatera

    Fanns det ingen programuppdatering, eller fanns det en sådan, men denna hjälpte inte?

    Annika Webbmaster
  • Jag gick in där som det står och försökte uppdatera men har redan den senaste. När jag sen gick in på er app och åter försökte ansluta till p4 så snurrar det bara till 99% sen händer inget .

    Mona
  • Tack!

    Jag har hört av mig till Samsung och frågat om denna förbättring även ska göras tillgänglig för er med S5 Neo.

    Om jag hör något vidare om detta försöker jag komma ihåg att kontakta er som är drabbade, men påminn mig gärna om ni inte hört något om en vecka!

    Annika Webbmaster
  • Jag har exakt samma problem som Mona.

    Stefan
  • Ok. Så här skriver Magnus Larsson, som har fått det att fungera, i en annan tråd på detta forum:
    "Jag vet ej vad Samsung kallar detta uppgraderingspaket, men på min telefon (Samsung S6 edge +), där direktström i SR app nu fungerar står det:

    Inställningar->Om enheten->Programinfo

    Android 5.1.1.
    BB version G928FXXU2AOJ3
    Grundversion 3.10.61-5943955, dpi@SWHD7519 #1 Mon Nov 2 15:03:47 KST 2015
    Kompileringsnr LMY47X.G928FXXU2AOK1

    Detta skickades ut till min telefon automatiskt."

    Jag hoppas att det snart kommer ut automatiskt till er andra också!

    Annika Webbmaster
  • En annan lyssnare har kollat med Samsung kundtjänst idag 27/11. "Samsung Galaxy S5 Neo pågår felavhjälpning hos Samsung."

    Det är alltså inte klart i den telefonen ännu.

    Men det kommer!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag läste nyss på Facebook att Samsung arbetar med en lösning även för Neo, så ni är inte bortglömda!

    Bifogad fil:
    https://kundo.se/site_media/attachment/forum_88...

    Annika Webbmaster
  • Yippie!

    Idag kom en uppdatering från Samsung på min S6 Edge +. Nu funkar Sveriges Radio Play!

    Stefan
  • Strålande!

    Annika Webbmaster
  • Har samma problem som övriga ovan (laddar till 98 %) i samband med direktavlyssning - med min Samsung 5S Neo - hur gör jag för att få direktavlyssning att fungera ?/ Tack på förhand / Göran

    Göran
  • Hej Göran!
    Det fungerar alltså inte trots den uppdatering det skrivs om ovan?

    Jesper Webbmaster
  • Misstänker att det olika uppdateringar till olika telefoner - jag har ju en Samsung S5 Neo, och mannen ovan har en Samsung S6 Edge -

    Nästa fråga -. har ni på SR någon kommunikation med Samsung - lr är det upp till användaren att försöka få till det med Samsung ?

    /Göran

    Göran
  • OK har gått igenom inläggen lite noggrannare ovan - men varför dröjer en uppdatering
    så länge,- kan ni från SR kolla upp det igen när uppdateringen kommer ? /

    /Göran

    Göran
  • Hej Göran!

    Enligt uppgift arbetar Samsung för att lösa problemet.

    Tills de har åtgärdat problemet, finns det ett par sätt att lyssna direkt som fungerar. Två av de enklaste är att antingen lyssna med appen Tunin Radio eller via mini.sr.se, vår sajt för enkla mobiler.

    Även om denna bugg helt ligger hos Samsung och även drabbar andra än oss (till exempel Bandit och Rix FM), är det våra lyssnare som råkar illa ut. Självfallet vill vi hjälpa våra lyssnare, även med problem som ligger utanför vårt ansvar. Vi har därför varit i kontakt med Samsung vid upprepade tillfällen, via telefon, e-post, chatt med deras support och via Facebook.

    Jag tror dock att ni som är kunder hos Samsung är viktigare för dem än vad vi på Sveriges Radio är, så det är väldigt bra om ni ligger på dem och berättar att detta är viktigt för er! Du kan nå Samsung på lite olika vis:
    Kontakta Samsung

    Jag har tyckt att den länk som heter "Live Chat för Mobil och TV" har fungerat bättre än telefon, men det kan säkert variera lite, beroende på vem som svarar i telefonen och vem som chattar.

    Den kontakt jag har haft med Samsung via Facebook kan du läsa själv, även om du inte "finns på Facebook".

    Den 8 december skrev en representant för Samsung via deras Facebook-sida:
    den informationen jag har är att en uppdatering till S5 Neo är på väg. Dock vet jag inte när den släpps.

    Den 15 december frågade jag hur det gick, och fick svaret:
    jag har ingen mer info om buggfixen till Neo

    Jag har nu åter kontaktat Samsung Sverige via deras Facebook-sida

    och frågat hur det går. Jag hoppas verkligen att det snart är löst!

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag vill bara rapportera. Det senaste jag har hört från Samsung (igår) är detta:
    För tillfället så har vi ingen ny information att komma med angående buffrings-buggen. I och med att detta har varit ett problem ett bra tag så ska jag genast föra vidare din förfrågan och försöka få tag i lite mer konkret information.

    https://www.facebook.com/samsungsverige/posts/1...

    Annika Webbmaster
  • Nu har äntligen en lyssnare med Neo, operatörslåst till 3, fått en uppgradering som löst problemet!

    Borde snart dyka upp även hos andra Neo-användare, med andra ord!

    Från Facebook:
    https://kundo.se/site_media/attachment/forum_88...

    Annika Webbmaster
  • Men - är det Samsung eller går uppdateringen via operatören ? - Prövade att uppdatera min S5 Neo - men den säger att jag har senaste uppdateringen - så för mig fungerar det inte ännu - och varför inte ?

    ///

    Göran
  • Uppgraderingen kommer från Samsung, men den skickas ut viid olika tillfällen till olika operatörer.

    När Galaxy S6 Edge+ uppgraderades, tog det några veckor från det att de första fick del av det, tills de sista, men då var det jul, så jag tror att det går lite snabbare nu.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ett par lyssnare med just detta problem har nu fått en uppdatering som löst problemet. Det verkar i alla fall ha kommit till Telia och till Tele2, så jag hoppas att det snart kommer en automatisk uppdatering även till er!
    Samsung Neo: Appen fastnar på 99%

    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy