Lotta Brome

Hejsan, varför har ni kvar foto och uppgift om att Lotta Brome är programledare när hon är bortplockad från programmet?? Med vänlig hälsning, Åsa

Kommentarer

  • Hej Åsa!
    Detta är ett forum för support på våra webbtjänster. Även om vi gärna försöker svara på annat också, så kan vi inte svara på allt, i synnerhet inte på frågor om våra kolleger.

    Att Lotta Bromé är sjukskriven innebär inte att hon är bortplockad som programledare, så att hennes namn och foto finns kvar, är inte speciellt underligt.

    Och här skulle mitt svar kunna ha slutat, men jag förstår att frågan beror på att du sett Lotta Bromé pekas ut som "SR-Profilen", den programledare hos oss som utsatt kolleger för stötande behandling, och du därför förutsätter att Lotta Bromé bör plockas bort från P4 Extras sida. Om dessa spekulationer är korrekta eller inte, vet inte jag. Det är något som än så länge hanterats av de närmast berörda och deras chefer.

    Fast visste jag, skulle jag ändå inte dementera eller bekräfta. På Sveriges Radio är vi nämligen extremt återhållsamma med att publicera namn på privatpersoner som gjort något klandervärt, av hänsyn till dem själva och deras närstående - men även av hänsyn till de personer som varit utsatta för brott eller övergrepp av något slag. Det är en del av de pressetiska reglerna vi håller oss till:
    Wikipedia: Pressens publicitetsregler

    Samtidigt har vi ett uppdrag att ge saklig information till våra lyssnare, och här finns det ett stort allmänintresse att få veta vem som är "SR-Profilen" (även för att minska risken för att felaktiga utpekanden sker). Men detta allmänintresse ska ställas mot den publicitetsskada som "profilen", hennes närstående och de kolleger som utsatts för kränkningar drabbas av vid en eventuell namnpublicering. Liksom de kolleger som mår dåligt för att de sett utan att ingripa. Det är våra ansvariga utgivare som då avgör om allmänintresset ska gå före publicitetsskadan.

    Och när, var och hur vi hanterar namngivandet är en fråga. Det som är ännu viktigare är hur detta har kunnat ske, och vad vi och andra företag där det har funnits / finns olika former av sexuella (och andra) kränkningar gör vi för att förhindra att det upprepas. Hur vi skapar ett klimat där alla känner sig trygga?

    Det som har skett hos oss själva ser vi allvarligt på och vi har inte för avsikt att mörka att det finns problem som vi måste ta itu med. Däremot har vi inga planer på att frångå våra vanliga principer om att vara återhållsamma med namnpubliceringar.

    Mer om ämnet har jag skrivit här:
    Varför berättar ni inte vem SR-profilen är?

    Jag förstår att det inte riktigt är svar på dina frågor, samtidigt är detta det svar jag kan ge efter vad jag känner till idag:
    Att Lotta Bromé är sjukskriven innebär inte att hon är bortplockad som programledare, så att hennes namn och foto finns kvar, är inte speciellt underligt.
    Annika Webbmaster