Låg ljudvolym på P2-fågeln

Hej! När jag lyssnar på programmet P2 fågeln i SR appen så är ljudvolymen väldigt låg, trots att jag har volymen på min enhet (android) på max. Vad beror det på? Att det är ett äldre program? När jag lyssnar på andra program i appen så är ljudvolymen bra.

Kommentarer

  • Hej
    Jag har lyssnat på några P2-fågeln nu och jämfört med P3 dokumentär. Och kan konstatera att du har en poäng. Ljudnivån verkar ofta lägre på de båda fågelexperternas samtal. De i sig är ju ganska lågmälda. Det kanske spelar in här mer än åldern på programmen. Jag håller det inte för troligt att alla dessa program mixas om. Så jag hoppas du ändå har möjlighet att höra deras intressanta samtal.
    Mvh
  • I P2 styr man ut talet lägre än i andra kanaler för att kunna hålla matchande dynamik gentemot den klassiska musiken. Skulle man styra ut talet lika starkt som i P3 så skulle det dundra in i jämförelse med en klassisk konsert från Berwaldhallen. Eftersom det är inspelat med denna nivå så ligger det lägre även i appen.
  • Tack för att du förklarade det!

    Gäller detta även talet i andra P2-program, eller är det olika processer? (Alltid nyfiken!)
    Annika Webbmaster
  • Det gäller samtliga av P2s program. Men det beror på om de spelats in och levererats med denna ljudnivå eller om det levererats och sedan sänkts inför utsändning.
    Just P2 har ju inte så mycket nedladdningsbar poddradio, utan främst 30 dagars efterhandslyssning. Och den följer den ljudnivå som programmet haft vid utsändningstillfället - alltså lägre nivå på talet än andra kanaler.