Ljudspelaren flyttad till botten, går den att flytta upp?

Hej!

Ni verkar ha flyttat ljudspelaren till botten av fönstret. Skulle det kunna utvecklas en funktion för att själv välja om den ska ligga uppe eller nere? Eller åtminstone göra ljudspelaren lite mindre? Tycker den tar lite väl med plats just nu.

Vänliga hälsningar Lamin

Kommentarer

  • Hej
    Vi har valt att lägga spelaren i botten för att linjera med appen.
    Du kan läsa mer här:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4282&artikel=7393723

    mvh
  • Det är ändå lite trist att ni sänker användbarheten för datoranvändare när det inte borde vara omöjligt att tillåta båda varianterna. Hur dominerande är egentligen den här "merparten" av mobilanvändare?
  • Hej
    Men hur får man bort den helt? Har jag en gång lyssnat på ett litet klipp ligger det kvar varje gång jag besöker sr i mobilen. Tar mycket onödig plats. Krysset fungerar inte om spelaren är ”uppe”, den barapker ner i nederkant
    ​Använder Safari.
  • Mobilanvändare är just nu 2/3, men jag tror det fortfarande är ökande.

    Man har aldrig kunnat ta bort spelaren (vi är trots allt ett radiobolag), och vi har inte ändrat hur spelaren fungerar, vi har bara flyttat på den.

    Vi ska dock bygga om spelaren helt, så det kan hända att vi gör vissa förändringar.

    mvh
  • Hej!
    Jag vill gärna har tillbaka spelaren högst upp! Det känns mest naturligt att ha den där för mig som användare och mig veterligen är det ingen på er webdev som frågat mig hur jag som användare önskar ha det. Jag upplever det som ett stort misstag från er sida att bara ta ett eget beslut och köra över mottagarna! Vill ni ha ytterligare ett argument för att flytta tillbaka spelaren högst upp? Här kommer det: När man scrollar neråt så är det bara det som kommer upp som man vill se. Det handlar om att vara vänlig mot ögat och hjärnan. Det är i alla fall så jag känner och reflekterar. Och dessutom blev det bara konstigt tomt högst upp, som att man instinktivt känner att det har varit någonting där eller att platsen inte är riktigt genomtänkt. Nä, jag tycker inte det var en bra lösning att flytta den till botten. Nix!
  • Flytta upp ljudspelaren igen!

    Anne-Maj

  • Hej
    Självklart ska man kunna klicka bort ljudspelaren när man inte lyssnar på den! Det finns så mycket annat som upptar plats på skärmen.
  • Snälla . Flytta upp ljudspelaren igen! Irriterande att ha den nederst. När man scrollar är den i vägen. Den ligger nu där jag har synfältet. Man läser ju uppifrån och ned och då hamnar ögonen hela tiden på ljudspelaren. Varför har ni ändrat?
  • Ett annat problem jag upptäckte nu idag. Funktionen att flytta fram/tillbaka spelaren 15 sekunder åt vardera hållet fungerar inte längre.  Vad beror det på? Har provat både med Chrome och Firefox.
    För övrigt instämmer jag i att ni ska flytta upp ljudspelaren igen.

  • Jag håller med övriga - det var bättre när spelaren låg högst upp i webbläsaren.
    Nu går det dessutom inte att spola framåt/bakåt 15 sekunder. När jag klickar på spelaren är alla knappar (inklusive paus/start-knapp) gråa och oklickbara.
  • Håller med övriga, flytta upp spelaren högst upp, den mest intuitivta platsen.

  • Hej!

    Jag vill bara säga att nu när spelaren automatiskt försvinner vid nedscrollning så tycker i alla fall jag att det känns mycket bättre. Det var just det att den hamnade i vägen för läsandet som jag mest störde mig på.

    Vänliga hälsningar Lamin
  • Bra!
    Vi kommer att fortsätta att arbeta med spelaren framöver så det kan hända att vi skruvar mer på hur den beter sig visuellt.

    mvh
  • Vad var det för fel på att ha den högst upp?Det var ju jättebra.
    Mvh,
    Elisabet Hellström
  • Det är ju helt klart delade åsikter om vad som är bäst så i ert fortsatta arbete med spelaren bör ni ge en möjlighet att ställa in hur man vill ha det!

    Glöm då inte möjligheten att slå av automatisk vidarespelning!

    /Micke
  • Efter den senaste ändringen hamnar kontrollerna utanför browserfönstret när man öppnar spelaren, det känns inte riktigt optimalt. Lägg dem då hellre ovanför den där stora bilden som ingen frågade efter. (Och konsultera gärna någon som kan det här med interfaces, det finns inget skäl till att det ska vara ett stort gap mellan spolknapparna.)

    Är det helt omöjligt att ha spolknapparna (bredvid varandra) på spelaren när den är i minimerat läge? Det finns ju ingenting annat som behöver vara där istället, och t.ex. volymkontrollen fungerar bra att använda i det läget.
  • Hej
    Hamnar de alltid fel, eller kan det ha varit att en ordentlig omladdning behövdes?
    Vi håller på och bygger om spelaren från grunden, och lade igår ut en version som bara innehåller grundfunktionerna, och med minimalt med design.
    Vi kommer under den närmaste tiden fortsätta att utveckla funktioner och utseende.
    Det går att läsa mer om det här:
    https://sverigesradio.se/artikel/7410822

    mvh
  • Sedan spelaren flyttades ned går det inte
    att välja låtar som spelats sista timmarna - efter det man klickat
    på låtlistor.
    Att backa 15s per klick är då enda möjligheten.

    Gäller både chrome och firefox i linux (ubuntu)
    Gäller chrome i windows 10
  • Hej!
    Nu hänger jag inte riktigt med i vad det är som inte fungerar...

    mvh
  • De senaste ändringarna är till det bättre. I den maximerade spelaren får kontrollerna nu plats även i ett icke-maximerat browserfönster, och i den minimerade fungerar spolningsknapparna bra (samt att tidslinjen där expanderar till full fönsterbredd, vilket ger lite extra precision om man skulle vilja spola med den).

    Det skulle fortfarande vara trevligt för en icke-mobil användare att kunna ha spelaren däruppe, för om man har den öppen i en tabb och växlar till den för att spola så är det däruppe man har muspekaren (åtminstone om man har tabbarna däruppe, men det är nog det normala). Är det någon särskild omständighet i mobil användning som gör att sådana användare vill ha spelaren därnere?
  • Hej
    En av anledningarna till att det är bättre att ha den där nere för mobilanvändare är för att det blir lättare att nå - speciellt på större mobiler.
    Jag har en normalstor mobil och kunde inte nå spelaren när den låg där uppe.

    mvh
  • Men för oss som lyssnar på P2 musik med bra högtalare är det otroligt irriterande. Så till den milda grad att jag låter bli.

  • Hej
    Jag förstår inte riktigt hur att lyssna med bra högtalare hänger ihop med spelarens placering?

    mvh
  • En liten kommentar på den minimerade spelaren: det går inte att klicka mer än en och en halv pixel ovanför spolningsikonerna utan att istället träffa tidsmätaren eller vad det borde kallas på svenska. Det är rätt irriterande eftersom man då måste gå och leta upp var man befann sig innan. Möjliga lösningar är att utvidga träffytan för spolningsknapparna lite och ge den företräde framför tidsmätaren, eller att lägga till en subtil kontur som visar den faktiska träffytan för knapparna.
  • Ja träffytan har blivit lite för stor där - vi ska ändra det.

    mvh
  • Where do I find the name and artist currently playing in p4plus now?  It has disappeared completely.
  • Hello
    Is it in the app you can't see the titles?

    regards
  • När man utvecklar så är det god arbetspraxis att kolla att det man ändrar på webbplatsen också ser ut och fungerar så som man önskar på alla berörda enheter innan man släpper det skarpt. Jag kan bara hålla med Annelie - när man öppnar spelaren för att se vem som spelar just nu på t.ex. P2 så finns det absolut ingen information inlagd annat än vilken kanal som lyssnas på och kategori - jag vet inte varför ni inte utvecklar korrekt och därmed så försvinner hela idén med att kunna öppna spelaren för att erbjuda lyssnaren just och exempelvis denna typ av information och service.
  • Hej
    Som jag skrev ovan så har vi valt att bygga om spelaren steg för steg, vilket du kan läsa mer om här:
    https://sverigesradio.se/artikel/7410822

    Artistinformation finns just nu i nedfällt läge, och vi arbetar just nu med att lägga in det även ut utfällt läge.

    mvh
  • On the web. Song titles and artist info saknas helt nu!
  • Jag lyssnar mycket på Klassisk förmiddag på kvällen (inte direkt) med dator.
    Tidigare kunde man se vilket stycke som spelades men det går inte nu.
    Är det jag som hanterar fel eller är det pga er uppdatering av sidan ?

  • Annelie - if you listen direct, the artists and title is only displayed in the small player. We are currently deciding how it should look in the 'big' player.
    If you listen later (white player) we currently don't have the info at all - but it'll come back soon.

    regards
  • Efterhandsspelaren (vita spelaren) har just nu inte låtinformation - men det kommer snart, antagligen tidigt nästa vecka.
    (Det går dock alltid att se vad som spelas i kanalens låtlista.)

    mvh
  • "On the web. Song titles and artist info saknas helt nu!"
    Instämmer
  • Bra med spelaren i nerkant. Ser fram mot att få tillbaka låtinformationen.
  • Ett par funktionalitetsfrågor:

    Vore det möjligt att låta den minimerade spelaren visa både hur mycket tid som gått och hur mycket som är kvar, som i den maximerade vyn?

    Vore det möjligt att återinföra spolning via piltangenterna, vilket fanns för några år sedan?
  • Hej
    Jag ska kolla hur det är med tidsangivningen, om det fanns en tanke bakom det eller om det blivit inkonsekvent.

    Man spolar med alt+shift+piltangent.

    mvh
  • Är ljudspelaren upptill ett minne blott? Saknar verkligen hur det var. Man kunde enkelt klicka mellan de olika kanalerna. Det var inbjudande att söka runt i kanalerna.
  • Det där med alt+shift+ och att behöva två händer är tyvärr skillnaden mellan användarvänlighet och o-användarvänlighet. Finns det någon speciell anledning bakom det?
  • Jag vet inte varför det är ju just de kommandona. Vi ska ha genomgång med en tillgänglighetsexpert på fredag, så jag ska kolla med honom om det.
    Vi har 'alltid' haft just de kommandona.

    mvh
  • Hej!
    Finns det möjlighet att ändra till mörkt tema på spelaren i webbläsaren? Den är väldigt vit och ljus nu, jag föredrar mörk bakgrund.
  • Hej
    Mörkt tema är något vi har i backlogen att titta på.

    mvh