Önskar högre ljudkvalitet på sr play och sverigesradio.se

Hej,
Är det inte dags snart för lite bättre kvalitet på sr play snart, kanske kunde vi få höra på 320 kbps snart, eller ännu bättre, cd kvalitet.
Det har ju inte hänt mycket på den här fronten på länge.
Mvh
Fredrik
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Tack för att du vill att vi utvecklas och låter så bra som möjligt!

    Vi gjorde ett experiment för något år sedan där två programserier lades ut i just 320 kbps. Följden blev att lyssnare fick problem:
    Har försökt streama programserien Livet är en fest i SR appen på en iphone. Det funkar inte då den buffrar, spelar upp någon sekund, buffrar, spelar upp någon sekund och så vidare.
    (Podavsnitt i sr appen strular)

    Den spelarmodul som Ios-appen använde kunde inte hantera den höga kvaliteten, så det försöket avbröts. Dessutom fanns det en hel del andra problem med det försöket, inte minst att det inte var tydligt gentemot lyssnarna att de förbrukade två och en halv gånger mer data än för ett vanligt poddat program ... Det var dock väldigt fina produktioner som absolut lät bättre i den höga kvaliteten än i komprimerat skick...

    De arbeten vi har gjort kring ljudet sedan dess handlar mer om ett rejält teknikskifte, både hos oss (som ni lyssnare inte bör märka av, men en helt ny servermiljö är driftsatt) och en annan teknik för lyssningen, HLS, vilket märks eftersom det går att pausera och backa i direktströmmarna. Det arbetet är inte helt i mål. Bland annat gör den nya tekniken att vi kan ha adaptiva ljudströmmar som ger bästa möjliga kvalitet, och som automatiskt sänks vid sämre uppkoppling. Detta är infört i flera webbläsare, men ännu inte i appen Sveriges Radio Play.

    Någon egentlig kvalitetshöjning när det gäller högsta bitrate har denna förändring inte inneburit, men idag är det 192 kbps AAC som de flesta lyssnare får om de inte gör någon egen inställning i datorn och lyssnar direkt. Tidigare fick de 128 kbps MP3. De lyssnare som aktivt hade valt "hög kvalitet" tidigare fick 192 kbps MP3, så även där är det en ljud-förbättring. AAC låter helt enkelt bättre än MP3 vid samma bitrate.

    Tyvärr fungerar inte de nya ljudströmmarna i alla webbläsare. Mer om det här:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Jag vill alltså säga att det visst hänt en del på den här fronten.

    Att det finns ett önskemål om en högre bitrate vet vi dock om, men just nu är det inte ett bra läge att genomföra den typen av förändringar. Vi som arbetar med tekniken håller nämligen på att omorganiseras, och just under en omorganisation är det ett dåligt läge. Någon gång under början av 2018 väcker jag gärna frågan om högre bitrate på nytt.

    Berätta gärna vad det är du lyssnar på av vårt utbud. Är det kanaler eller avsnitt i efterhand? Vilka? Ifall vi framöver genomför någon test med högre kvalitet på någon eller några delar av vårt utbud, vore det förstås kul att testa med det innehåll som ni som efterfrågat detta är intresserade av. (Främst har frågan hittills kommit från P2-lyssnare.)

    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret Annika, långt och utförligt.
    Jag lyssnar främst på P2, när det är störningar på fm,lite dålig signal från vägguttaget ibland, och P4+, även lite P2-poddar, via Android appen, wifi, och chromecast audio kopplad till en Chord dac.
    Så det vore ju väldigt trevligt om man kunde få lite bättre ljud, jättebra om du kan väcka frågan om detta igen, vi har ju levt  med diverse varianter av 192 kbps väldigt länge nu och i mina, mycket kräsna, det medges, öron så låter det ju inte så väldigt bra i dag.
    Jaja, jag får väl hoppas på framtiden.
    Mvh
    Fredrik
  • Tack för den återkopplingen!
    Annika Webbmaster
  • Japp, dags att steppa upp. Finns stationer som strömmar i flac så 320 borde inte vara något problem? ;-)

    Låter ifs ganska bra redan nu men det kan bli bättre. Så länge ni inte tok-komprimerar tok-komprimerad musik som vissa andra stationer gör så är jag glad.

    Mvh
    Bernt
  • Tack för de tankarna!

    Vi har en omorganisation på gång som gör att det är svårt att genomföra vissa förändringar. Det finns självfallet alltid någon som "äger" den här typen av frågor, men detta ägarskap ligger nu under omorganisationen på direktörsnivå (vilket inte är så praktiskt eftersom en direktör arbetar med övergripande frågor och de större perspektiven).

    Vi webbmastrar väntar lite på att den nya organisationen ska ta form, och när det väl kristalliseras ut vem som har ansvar över vilka format och ljudkvaliteter vi erbjuder, kommer vi att framföra detta önskemål.

    Vilken eller vilka kanaler är det framförallt som du vill höra i riktigt bra kvalitet?
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar. Jag lyssnar mest på P4 men även P3 Star.
  • Tack för svaret, för min del så skulle jag gärna ha bättre kvalitet på alla p2-kanaler och p4+.
    Helst i komprimerat ljud, som BBC har börjat med så smått.
  • Hej.
    Jag tänkte höra hur det går med denna fråga såhär en bit in på det nya året, har den nya organisationen tagit form ännu så att detta önskemål kan komma upp på tapeten.

    Mvh
    Fredrik
  • Hej, cirka ett år senare.
    Nu undrar jag om det händer något i den här frågan om ljudkvalitet, hoppas att man kan få lite goda nyheter angående detta om inte allt för många år;-)

    Vänliga hälsningar
    Fredrik Andersson
  • Hej, Jag undrar oxå när det blir högre kvalitet på den digitala radion.
    Lyssnar mest på P4 och P3 star, gärna CD kvalitet eller MQA (eller liknande)
    skulle bli en väldigt eftertraktat nyhet.

    Mvh Olle
  • Hm ... Det var många obesvarade påminnelser. Förlåt!

    Omorganisationen håller på att sätta sig (var min egen tjänst hör hemma blir klubbat denna vecka), men en så viktig fråga som ljudkvalitet är jag tyvärr fortfarande är osäker på vem som ansvarar för.

    Jag har sagt till mina nya chefer det finns ett par viktiga frågor som vi webbmastrar och webbutvecklare som svarar i forumet inte klarar av att ta hand om bra, fastän det rör webb och appar. Önskemålet om att erbjuda en högre kvalitet än 192 kbps för direktlyssning är en av dessa frågor.

    Jag gör denna sammanställning av ämnen jag vill ha hjälp att hitta svaret på nu idag, och återkommer när min chef hunnit läsa det!
    Annika Webbmaster
  • Då väntar vi med spänning !

  • Olle skrev:
    Då väntar vi med spänning!

    Denna väntetid beror på att jag av olika skäl inte hunnit gå vidare med detta ... Jag har alltså ännu inte hunnit göra denna sammanställning, tyvärr. Men ni är inte bortglömda!

    Anitas fråga har flyttats till ett eget inlägg, eftersom det är utanför ämnet för denna tråd:
    Hög volym på t ex Studio Ett
    Annika Webbmaster
  • Claes fråga har också flyttats till eget inlägg:
    Logitech-radio: SR buffrar sedan två dagar
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag vill bara hälsa att frågan om att kunna erbjuda en ljudström i 320 kbps nu har nått fram till kolleger som
    1. har något att säga till om i denna fråga
    2. gillar idén
    Det är ett viktigt steg på vägen, men vi har ännu inte tagit reda på hur vi behöver anpassa exempelvis serverkapaciteten om vi gör verklighet av detta.

    Grundförslaget i denna tråd är att införa  bättre kvalitet på sr play, och det är inte det vi i första hand tittar på, utan på möjligheten att erbjuda direktlyssning av våra kanaler i 320 kbps som direktlänkar, som ett komplement till de kvaliteter vi redan har här:
    Direktlänkar
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Bra jobbat. Jag använder oftast direktlänkarna. Ibland Airplay via appen.

    Mvh
    Bernt
  • Hej igen!

    Jag ber å hela företagets vägnar om ursäkt över att vi inte kommit längre sedan senast. Vi har fortfarande ingen ström som är högre än 192 kbps (vilket i och för sig är en riktigt bra kvalitet, men vi vill ju inte nöja oss med "riktigt bra", utan vara bäst).

    Jag vill bara berätta att frågan inte är glömd, men att en högre bitrate inte kommer att bli av under detta år. Däremot har vi gjort en del för ljudkvalitet när det gäller P2 både för FM-ljudet och skruvat på de processer ljudet passerar för webben. Det senare är något vi ska ha lanserat runt den 19 november, så om någon av er har tänkt på att dynamiken i P2 ökat den senaste tiden, så är det korrekt!

    Fråga mig inte vad vi har gjort, för jag vet inte, det var en av mina kolleger som berätta detta när jag hörde mig för vad som egentligen sker med vår gemensamma ambition att få ut högre bitrate!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Dynamik vill vi ha. Tex P3 Star som spelar mest överdrivet dynamik-reducerad musik behöver full dynamik på sändningen.
    Tack!

    Mvh
    Bernt
  • Just P3 Star sänder vi inte längre.

    Men grundfrågan är intressant för det. Och om ljudet redan är hårt processat, går det inte att rädda genom att sända ut det i 320 kbps - det kommer likväl att bli ett ljud som saknar dynamik.

    Du har förstås rätt i att ytterligare komprimering av ett redan hårt processat ljud ger kaskadeffekter som är jobbiga för kräsna öron, men jag tror inte att skillnaden mellan 192 och 320 kbps blir så markant på den typen av kanaler. Men det är vad jag tror. Jag vill gärna bolla det med kunnigare folk (jag har en audiofil i familjen och kolleger som kan massor om ämnet).

    Bra program om ljud och missljud finns här:
    Vad är det som låter? del 1 av 2 – Snålkodning
    Vad är det som låter? del 2 av 2 – Loudness war
    Annika Webbmaster
  • Har helt missat att P3 star lagt ner. Tog det bara som ett exempel.

    Japp, Lady Gaga och all annan mainstream pop\rock låter lika eländigt snålkodat som på cd men det blir iaf inte sämre med högre bitrate.

    Mvh
    Bernt
  • Jag blir ändå lite förvirrad över stt du tidigare uppgett P3 Star som ett exempel på en kanal du vill att vi erbjuder i riktigt hög kvalitet.

    Om du inte har saknat denna kanal under de fem månader den varit tyst, kan det ju inte ha varit speciellt relevant med högre kvalitet? Om vi inför högre bitrate på försök på en eller ett par kanaler, bör vi ju välja någon som ni som efterlyser detta faktiskt vill lyssna på i denna kvalitet.
    Annika Webbmaster
  • Ja, såklart. Tog det bara som ett exempel. Lyssnar mest på P4 vilket för övrigt låter utmärkt även i 192 kbps. Men det kan alltid bli lite bättre. ;-)

    Mvh
    Bernt
  • Det finns ju ett behov av att få P4 och P3 samt P2 med högre kvalité.
    Övriga streamingtjänster går ju mot högre kvalité och många nya skivsläpp har till och med MQA kvalité.

    Hur går det till med den analoga utsändningen ? Skickas allt digitalt från Sthlm och sedan konverteras till analogt på varje Teracom mast ?
    Vad har ni då för kvalité på den strömmen?
  • BBC använder sig av AAC-LC codec 320kbs på sina streamade kanaler.
    Det borde SR kunna erbjuda oxå.
  • Hej,

    För mig handlar ljudkvalité om avkoppling och upplevelse. Att man hör tydligt vad folk säger i ett radioprogram, får känslan av att vara där. Alla som har suttit i halvtaskiga telefonkonferenser med folk från olika hörn på jorden vet hur jobbigt det är att sitta och koncentrera sig på vad folk säger. Om man sedan testar en högkvalité uppkoppling så är det en helt annan sak att bli engagerad. Om man lyssnar på musik och inte tröttnar är en annan indikation på att det är kvalité, helt klart är 320kbps inte tillräckligt, örat är ett unikt organ, men bättre än 192kbps.
    Låter bra om ni har planer för flexible kvalité. Det är ju skillnad med en mobil och dålig täckning vs kanon wifi uppkoppling och mobil med bästa DACn. Eller om man har ethernet uppkopplade burkar hemma för att strömma ljud.

    Jag förstår att det är en lång kedja mellan producent och konsument och att det är många parametrar som måste hänga ihop i denna kedja. Inte bara bit rate utan kvalité i alla steg. Men om högre kvalité är möjlig så vore det bra. Om det är direktströmmning som är problemet så kanske man kan ha podcasts som laddas ned i betydligt högre eller valbar kvalité

    hälsningar, Ulf

  • Bernt:
    Tack för förtydligande

    Olle:
    Hur går det till med den analoga utsändningen?
    Jag hoppas att det mesta förklaras här (och med de länkar som finns i den tråden):
    FM-sändning, kvalitet jämfört med webben

    Om inte, så kan du ställa följdfrågor där - ellerännu hellre kontakta Lyssnarservice. Forumet är alltså till för webb-support och vi som svarar i forumet kan inte så mycket om ljudprocesser, utan får ändå alltid bolla den typen av frågor vidare. Lyssnarservice är Sveriges Radios "kontaktyta" för frågor om annat än webben och våra webbaserade tjänster (som apparna).

    Ulf:
    Om det är direktströmmning som är problemet så kanske man kan ha podcasts som laddas ned i betydligt högre eller valbar kvalité

    Tvärtom är det nog enklare att höja kvaliteten på direktströmmar än att leverera poddar fler kvaliteter, eftersom poddarna snabbt skulle kräva extra lagringsyta. Den typen av högkvalitéts-poddar skulle dessutom inte fungera på många tredjepartsplattformar, där en stor del av poddlyssningen sker.

    Alla som har suttit i halvtaskiga telefonkonferenser ...
    Eller hört halvtaskiga telefonintervjuer ... Vi genomför ett teknikskifte där vi på ett enkelt och säkert sätt ska få mycket bättre ljud när vi har med personer som inte är på plats i studion.

    Jag har bett en kollega som jag tror arbetar med det projektet att berätta lite mer om vad det innebär. Jag har hört lite om det och tycker att det verkar mycket intressant!

    Jag tror att vi har väldigt många olika saker som kan skruvas på för att få ett bättre ljud. Bitrate är en faktor, men kanske inte den där vi kan göra störst vinster ...
    Annika Webbmaster
  • Ibland älskar jag att ha fel!

    Idag drar vi på försök igång två nya ljudströmmar, de två P2-kanalerna i riktigt hög bitrate:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320 och https://http-live.sr.se/p2-aac-320 (funkar lika bra med http först)

    Jag har inte hunnit testa själv, mer än att se att länken funkar. Berätta hur ni tycker att det låter!

    God jul
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Snyggt!
  • Låter riktigt bra. Bästa resultat fick jag 3 jan 20.45 när jag lyssnade på  "postklassisk musik" från Berwaldhallen.  Gjorde test och jämförde med FM. Den nya ljudströmmen hade klart bättre fokus och diskantupplösning. Jag tog ljudet via en MacBook (Wifi) och gick via Airplay till min streamer (Cambridge CXNv2) med sin inbyggda DAC och vidare till stereon.
    Dessvärre får jag ibland små hack i ljudet. WiFi-nätet i aktuellt rum har 75-80 Mbits/s. Tycker att det borde räcka?
  • Kul att ni lyssnar med de nya ljudströmmarna!

    Göran:
    Trist med små hack. Vi kollar lite på vad det kan bero på!

    Kapacitetsproblem?
    Jag håller med om att uppkopplingen inte bör vara ett hinder, men det kan finnas någon flaskhals i vägen mellan oss och dina öron, till exempel att ditt antivirusprogram söker av strömmen "medan den tas emot" och knappt hinner med, eller att Airplay-uppkopplingen svajar. Om det är ett sådant problem, så ligger du ju "på gränsen". Om uppkopplingen inte räcker till "på riktigt" hade det blivit avbrott snarare än hack.

    Testa gärna om det blir motsvarande hack i en lägre kvalitet. Alltså allt annat lika, men byt till 192 kbps:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-192

    Om detta fel finns minskar eller försvinner vid lägre kvalitet, är det skäl att felsöka vidare hos dig, genom att experimentera med olika förändringar, en i taget (exempelvis testa trådad koppling från datorn till streamern).

    Kodnings-knas
    Om felet däremot finns även i 192-strömmen i samma eller rent av högre utsträckning, kan felet finnas hos oss.

    Trots att väldigt kompetenta och erfarna kolleger har arbetat för att komma till rätta med olika typer av fel tidigare har uppstått vid själva digitaliseringen eller utsändningen, så är det flera led som passeras innan ljudet blir ettor och nollor. Något litet synkroniseringsfel eller avrundningsfel i en ände av systemet, kan ge problem som i princip inte märks förrän felet förstärks i ett annat led i kedjan.

    Extra lurigt blir det om det är fel som bara märks under vissa betingelser, till exempel att de endast uppstår vid livesändningar eller ett synkroniseringsproblem som endast uppträder när två klockor går tillräckligt olika, vilket inträffar var nionde dag (helt påhittade exempel).

    Vi har haft en typ av 6 ms långa hack som återkom med en frekvens av ca 65,3 sekunder, vilket kartlades noga av lyssnarna Björn och Testnisse:
    Besvärande artefakter vid strömmande avlyssning

    Är dina hack regelbundna och sker cirka var 65:e sekund? Jag räknar inte med att du ska sitta och klocka dem, men det vore intressant att veta om detta fel har återkommit, eller om vi har att göra med något annat denna gång ...
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu har jag använt ljudströmmen ett tag och något har hänt - till det bättre!
    Jag har inte längre några hack så som det var först när jag rapporterade.
    Tack!
    Göran

  • Tack för återkoppling!

    Om det återkommer, så vill vi veta det.
    Annika Webbmaster
  • Martins inlägg handlar mer om ljudformat än om ljudkvalitet, och jag skapade en egen tråd av detta:
    Öppna och fria format gynnar demokratin
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Har länge velat ha 320 kbs på P2, dock hade jag missat att det fanns då det inte finns någon länk till dessa i listan av Direktlänkar. Skulle vara bra om de lades till där så man kan hitta dem lite lättare.

    Men mycket trevligt att äntligen få 320 strömmar till p2, tack för det!
  • Tack för tipset!

    Hela den sidan behöver vi bygga om rätt rejält, men att få med den högupplösta P2-länken fixar jag direkt!
    Annika Webbmaster
  • Fixat 😀

    God jul!
    Annika Webbmaster
  • God Jul!

    P2 i 320 kbs blir en fin julklapp till alla som nu förhoppningsvis upptäcker att den möjligheten finns. 😀
  • Hej

    Upptäckte av en slump att det finns en 'hemlig' kanal P2-musik i aac-320 kbps. Jag har tidigare bott många år i Sverige och är trogen P2-lyssnare (söndagsmorgon, klassiske koncerter, opera, jazzradion och folkmusik). Trevligt med den bättre kvalitet på ljudet. Det funkar fint på husets 4 digitala streamers i system baserat på Logitech Media Server (uppdaterat Squeezebox-system).
    Frågor:
    Lyssnar ofta också på sparade program, men kan inte få detta i den fina kvalitet. Är detta möjligt?
    Varför inte köra hela P2 i aac-320 kbps inkl. sparade program?
    Varför annonserar ni inte mer tydligt att man i dag kan lyssna P2 i den bättre kvalitet? Är det hemligt kan man inte förvänta någon efterfrågan

    Bästa hälsningar och tack för den fina P2.

    Peter

    Charlottenlund, Danmark

  • Hej Peter!

    Trevligt att du har glädje av P2 i 320 kbps.

    Upptäckte av en slump att det finns en 'hemlig' kanal P2-musik i aac-320 kbps. /.../ Varför annonserar ni inte mer tydligt att man i dag kan lyssna P2 i den bättre kvalitet? Är det hemligt kan man inte förvänta någon efterfrågan
    Var och hur hade du önskat att vi tipsade om denna ljudström?

    Och så hemlig är den väl inte? Denna "finsmakar-ljudström" ingår inte i vårt ordinarie utbud, t ex i våra mobilappar, men om du söker på nätet efter exempelvis p2 320 kbps, direktlänkar sveriges radio, eller p2 hög bitrate så hitta du till denna sida:
    P2 i 320 kbps

    Annars är det forum vi skriver i nu ett bra sätt att nå oss för frågor och önskemål, och hit borde det vara lätt att hitta. På alla sidor på sverigesradio.se finns denna text:
    Har du frågor eller förslag gällande våra digitala tjänster?
    Kontakta gärna Sveriges Radios forum för teknisk support där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

    Besök vårt forum för teknisk support
    Den som saknar en 320-länk och tycker att det är en bra grej, kan alltså lätt kontakta oss om detta (och hade då fått reda på att en sådan länk redan finns)!

    I forumet försöker vi dessutom alltid ha minst en tråd som handlar om P2:s ström i hög kvalitet "indexerad" så att den syns i listan med "Övriga teknikfrågor":

    Där hittar du alltså denna tråd:
    P2 i audiofil-kvalitet (aac, 320 kbps)

    Den tråd vi skriver i nu är däremot "arkiverad" och svårare att hitta till med t ex sökmotorer. (Den går att nå - och som synes skriva i - om du har en direkt länk hit, men i och med att de flesta inlägg här skrevs innan vi lanserade P2 i 320 kbps, är informationen till stor del inaktuell.)
    Varför inte köra hela P2 i aac-320 kbps inkl. sparade program?
    Dels har vi aldrig haft någon större efterfrågan på detta, och dels är det mycket enklare att erbjuda en direktström i hög bitrate än att bygga ut lagringsfunktioner och skapa nya uppspelningsmöjligheter för efterhandslyssningen. (Musikprogram har vi endast rätt att erbjuda via våra egna plattformar, något förenklat uttryckt, så att erbjuda ytterligare en ljudkvalitet skulle innebära att vi behöver bygga om våra plattformar, vilket skulle innebära att lägga resurser på något som en mycket liten del av lyssnarna efterfrågar.)

    Jag tycker att vår efterhandslyssning i 192 kbps aac låter väldigt bra redan som det är. Har du exempel på något annat radiobolag som erbjuder högre kvalitet på efterhandslyssningen? (Att det finns musiktjänster som har riktigt hög kvalitet hade jag nog känt till, även om jag inte hade varit gift med en audiofil!)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika

    Tack för svar. Har stor förståelse för argumentet att lagringen är extra krävande och store omkostningar är inte rimliga med mycket liten efterfråga. Tycker också att efterhandslysningen i 192 låter rigtigt bra, ock har t ex lyssnat på många fina inspelningar fra jazzfestivalerna i Ystad och Umeå. Uptagningsteknikken är också oerhört bra. Kan man få det och är det teknisk möjligt vill man jo så också gärna ha bästa möjliga bitrate.
    'Hemlig' var lite ironisk menad, men när man inte vet om att möjligheten finns och att man för att hitta ännu bättre ljud skal söka p2 320 kbps eller p2 hög bitrate tror jag att många musikälskare utan teknisk intresse eller kunskap tycker det är lite hemligt och kräver en särskilt kod.
    Om ni i stället mer öppet annoncerade 'Om ni önskar ännu bättra ljud på musikken i P2 kan ni prova detta (sök p2 320 kbps eller p2 hög bitrate).' Då ville kunskap om tekniken och njutningen av musiken växa - och den generella efterfrågan på bättra ljudkvalitet öka.
    Men, i övrigt tycker jag svensk musikradio (också ljudet) är klart bäst i Norden, och stort tack för detta.

    Peter
  • Om ni i stället mer öppet annoncerade 'Om ni önskar ännu bättra ljud på musikken i P2 kan ni prova detta (sök p2 320 kbps eller p2 hög bitrate).' Då ville kunskap om tekniken och njutningen av musiken växa - och den generella efterfrågan på bättra ljudkvalitet öka.
    Tack, du har absolut en poäng! Detta är ett forum för teknisk support, och min kontakt med lyssnare som intresserat sig för hög bitrate är just "teknisk". Det kanske därför inte är jag som ska kommunicera annorlunda, utan det jag behöver göra är att höja kunskapen om att denna länk finns, så att kollegerna på Lyssnarservice och P2 kommer ihåg att berätta om den på lämpligt vis? Jag tar upp det med rätt kolleger.

    Samtidigt är det lite knepigt att tipsa om en ljudström som är så pass hög att den faktiskt inte fungerar hos alla, eftersom man då måste vara tydlig med att ljudströmmen ställer vissa krav på uppkoppling och ljudanläggning.

    Jag hade kontakt med en lyssnare som är före detta yrkesmusiker och rapporterade in ett problem med våra ljud som troligen få lyssnare kan höra. Eftersom han bevisligen hade förmåga att höra fina nyanser och uppskatta riktigt bra ljud, så skrev jag:
    Jag passar även på att tipsa om att vi har en P2-ström i betydligt högre kvalitet än den i appen och vanliga spelaren på webben, AAC i 320 kbps:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320
    (fungerar lika bra med http först, om du har en uppspelningsenhet som kräver det)

    Hoppas att du uppskattar den ...
    Jag missade att förklara att denna ljudström ställer högre krav på uppkopplingen och att den är tänkt för "stillasittande njutnings-lyssning i fåtöljen" snarare än för att lyssna på i mobilen.

    För honom blev det hemskt:
    Länken till P2 i extra hög kvalitet fungerar men musiken stoppar efter några sekunder och man måste klicka på play igen, och så stannar den....etc.
    Det var alltså ett tydligt exempel på hur det blir med för hög bitrate. Ljudströmmen hinner inte laddas in (eller processas) i samma takt som den ska spelas upp. Och då spelar det ingen roll att ljudets upplösning och dynamik är exceptionellt fin på de snuttar han hörde (om det ens framgick i hans högtalare eller lurar). Rent lyssningsmässigt blir det en dålig upplevelse.

    Så ja, du har rätt i att många fler lyssnare nog kan uppskatta P2 i premium-kvalitet och att vi absolut kan anstränga oss mer för att berätta om den, men vi behöver då vara närmast övertydliga med att länken inte är avsedd för att lyssna på i mobilen och att den som lyssnar med datorns inbyggda högtalare nog har mer att vinna lyssningsmässigt av att koppla upp datorn mot sin stereoanläggning, än att öka bitraten och skicka ut 320 kbps i högtalare där ljudet ändå låter burkigt och "platt".
    Annika Webbmaster