Ljudkvalitet i Play vs webben

Jag lyssnar på SR via iPad och bluetoothhögtalare, kan alltså välja mellan appen SR-Play eller webben, tex med Safari. Jag finner dock att webben har bättre  gränssnitt för paddan, tex lätt att förstora upp så att man har full koll på låtlistan (dessutom har Playappen blivit ”stökig” genom att man tvingas backa ett steg för att välja annan kanal, inte enkelt som förr att direkt zappa mellan kanaler).

Fråga: Är det någon skillnad i ljudkvalitet om jag lyssnar på SR-Play eller över webben med Safari?

Sten Månsson

Kommentarer

  • Hej Sten!

    Med Safari på Ios blir det samma kvalitet som i appen. Här har vi försökt sammanställa vad de olika valen innebär på olika plattformar:
    Med vilken kvalitet strömmar Sveriges Radio?

    Det som framför allt kan vara bra att veta, är att avsnitt "utan musik" (de du kan ladda hem i Safari, enkelt sagt) endast finns i 128 kbps MP3, medan de program du inte kan ladda hem går att spela upp i 192 kbps AAC, vilket är ett betydligt bättre ljud. Om du väljer mellan att lyssna på t ex en dokumentär med eller utan musik, så är ju det bra att veta!

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster