Ljudfil stöds inte i Firefox på Linux

Jag får meddelandet "Ljudfilen stöds inte av webbläsaren" när jag försöker spela upp klipp på sverigesradio.se, se skärmbild.

OS: Ubuntu 20.04.1
Webbläsare: Firefox 84.0.2

Kommentarer

  • Hej
    Gäller det alla klipp eller bara vissa?
    Och i så fall vilka (eller exempel på ett).

    mvh
  • Hej!

    Jag verkar kunna spela upp kanalerna (p1, p2 osv.) live, men inte enskilda ljudklipp. Samtliga enskilda ljudklipp verkar inte fungera och ger detta felmeddelande.

    Ett exempel är detta:
    https://sverigesradio.se/artikel/jimmie-akesson-trump-skulle-blivit-en-battre-president

    Men det verkar gälla alla ljudklipp.
  • Hej, Karolinas kollega lägger mig i 😀

    Jag misstänker att du saknar en codec för att lyssna på AAC-filer, vilket skulle ge problem med våra ljudklipp.

    Testa om det är någon skillnad mellan de två länkar jag ringat in på denna bild från Olof Wretlings Vinter-program:

    Om min teori stämmer, så funkar MP3-länken (62 minuters-versionen) men inte AAC-länken (90 minuters-versionen med musik).

    Här är en drygt fyra år gammal tråd om detta problem:
    Kan inte längre spela SR i min Firefox/Linux

    (Det var länge sedan jag senast stötte på detta problem, så jag kan inte garantera att detta är de codecs som fortfarande gäller, men om vi kan ringa in att felet gäller just AAC-filer, kan vi säkert hitta aktuell information!)

    Har du någon alternativ webbläsare (Chromium kanske) du kan testa, både för att ringa in felet och för att, om den fungerar bättre, kunna lyssna om felsökningen drar ut på tiden?

    Har det fungerat tidigare? När i så fall? Bra om vi kan ta reda på ifall det är en förändring hos oss eller en uppdatering hos dig som fått felet att dyka upp!

    Annika Webbmaster
  • Ḧej,

    Det stämmer som du säger att MP3-länken funkar men inte AAC-länken.

    Det har fungerat förut, men jag kan inte riktigt säga när, jag tror det var för någon månad sedan. Jag antog själv att det hade att göra med någon uppdatering till Firefox.

    Jag har testat i Chrome och det funkar, så jag använder den så länge.
  • Jag har testat i Chrome och det funkar, så jag använder den så länge.
    Bra att den fungerar. Om det är ett okej sätt att lyssna för din del, så släpper vi den aktiva felsökningen från vår sida, men denna tråd finns kvar och du eller andra lyssnare med detta problem kan skaka liv i den igen vid behov.
    Annika Webbmaster
  • Det är okej.

    Jag kom på nu att det kanske också har att göra med att jag uppdaterade Ubuntu från 18.04 till 20.04 nyligen, eftersom det funkade i den gamla versionen..

  • Det kan absolut ha med saken att göra. Det finns nog någon codec som behöver installeras för att Firefox ska kunna spela AAC-filer. I Chrome finns det däremot inbyggt stöd, så där finns det inte ett behov av att operativsystemet ska kunna hantera AAC.

    Jag har för mig att mediaspelaren VLC använder samma codecs som Firefox behöver och att liknande problem löste sig för någon lyssnare genom att installera (eller uppgradera?) VLC för att "rätt bibliotek" hängde med på kuppen. Men det var som sagt ruskigt länge sedan jag senast undersökte den här typen av fel.

    Om du frågar i något Linux-forum, kan du annars säkert få tydlig hjälp med exakt vad som behöver laddas hem och varifrån det görs bäst, för att få det att funka även i Firefox!
    Annika Webbmaster
  • Tack för hjälpen,

    Löste problemet genom att installera ett paket (ubuntu-restricted-extras) som innehöll stöd för AAC.

    Se följande länk:
    https://askubuntu.com/questions/56446/how-do-i-install-the-ubuntu-restricted-extras-package
  • Tack, då vet vi vad vi ska tipsa andra lyssnare om framöver!
    Annika Webbmaster