Ljudet tystnar Yamaha WXA-50

När jag startar med min mediaspelare (Yamaha WXA-50) med ngn SR kanal (1,2,3,4) så tystnar ljudet efter ca 80 sek. Har jag tur kommer det tillbaka efter ca 15 sek, men ibland ej alls. Sker ej när jag startar mediaspelaren med ngn av mina andra strömmande källor. Kör med trådbundet nätverk, har bytt router, samma resultat. Har ni några tips på vad som kan vara problemet. Har också bytt plats på programplatserna för snabbvalen men samma resultat.

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Har detta fel pågått länge, eller är det ett nytt problem?
    Annika Webbmaster
  • Det började för kanske nåt år sedan. Innan dess funkat ua ca 2 år.
  • Tack!

    Här finns bruksanvisningen för din enhet:
    Yamaha WXA-50: svensk manual

    Hur spelar du upp våra kanaler? Är det genom den inbyggda funktionen Internetradio (se sidan 17 i manualen), eller genom att spela upp ljudet via telefon/dator som är uppkopplad med Bluetooth (sidan 21-23) eller Airplay (sidan 23)?
    Annika Webbmaster
  • Har lagt in SR 1-4 som snabbval internetradio. Ej via ngn annan extern enhet.
  • Har du uppdaterat till senaste firmware, se sidan 32 i manualen?
    Annika Webbmaster
  • Ja, jag har senaste versionen 2.65.

    Enligt Yamaha:
    This firmware includes
    1. A switch from vTuner to airable.radio as the new internet radio service provider
    2. Stability improvement
    Har ni några tankar angående bytet från Vtuner till airable.radio.

    Har testat några andra svenska stationer, NRJ samt Mix Megapol. Bägge funkar ok, det är SR som spökar för mig.
  • Har ni några tankar angående bytet från Vtuner till airable.radio.
    Ja, jag tror att det kan ha varit i samband med detta byte, som kanske skedde våren 2019, som du "tappade" våra kanaler som "presets". Ta bort dessa, som ju ändå inte fungerar, och leta upp kanalerna på nytt (se manualen).

    Om de fungerar, så registrera dessa som presets, annars får du återkomma.
    Annika Webbmaster
  • Har (återigen ) återställt spelaren till originalkonfiguration, och lagt in kanalerna på nytt. Fortfarande samma problem.
  • Använder du en Iphone eller en Android-telefon ihop med din Yamaha?

    Tills vi vet vad som ger problemet är det enklaste sättet att lyssna troligen att spela upp ljudet med hjälp av vår app Sveriges Radio Play, och skicka vidare ljudet till mediaspelaren med AirPlay (om Iphone) eller Bluetooth (fungerar på både Iphone och Android)..

    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Jag har samma problem med en Yamaha R-N803D. När jag spelar SR-kanaler via Musiccast/Airable så avbryts uppspelningen efter oftast 80 sek och ibland 40 sek (alltid väldigt punktligt vid dessa tider). Ibland kommer ljudet tillbaka efter ca 15 sek men ibland inte. När det väl är tillbaka kan jag spela en hel dag utan något avbrott, detta sker alltså enbart vid uppstart. Och det sker aldrig på någon annan kanal än SR.

    Jag har varit i kontakt med Yamaha och Airable som inte lyckas återskapa problemet. Har ni hittat någon förklaring eller lösning?
  • Nej, men det är mycket intressant att jag inte sett någon annan med samma fel, och att det är så enormt lika för er, men dessa 80 sekunder. De 40 sekunderna är nog också en viktig pusselbit, men just nu kan jag inte passa in den.

    Kan du testa om P4 Plus fungerar bättre än exempelvis P1 och P3? Vi felsöker nämligen ett helt annat problem där kanaler beter sig olika, och det vore intressant att veta om detta Yamaha + Airable + Sveriges Radio-problem uppvisar samma mönster.
    Annika Webbmaster
  • Jag testade P4 plus nyss och det blev tyst efter exakt 80 sek där också.
  • Tack och förlåt det sena svaret!

    Då vet vi att detta mystiska fel inte har med det andra mystiska felet att göra. Om det är bra eller dåligt kan jag inte bedöma 😉

    Ungefär hur ofta går det att få igång ljudet, efter det där första avbrottet, och därefter lyssna utan problem? Om det är ofta, så kanske felet är jobbigt, men hanterbart.

    Annars ger jag samma tips som till Anders, om att spela upp ljudet via någon annan enhet (mobil, dator) och sedan skicka det med Bluetooth eller AirPlay till din Yamaha-spelare. Kan det funka?
    Annika Webbmaster
  • Det måste vara något hos Airable som inte synkar med er teknik. Oftast kommer sändningen igång av sig själv inom 30 sek, det låter kanske hanterbart men när man köpt en ny stereo vill man ju att allt ska fungera perfekt. Jag ska göra ett försök till med Airable men jag vore tacksam om ni kunde stämma av det tekniska med dem.

    Att spela upp via Airplay är inget bra alternativ för mig. Sändningen avbryts när någon ringer eller om det spelas upp andra ljud i telefonen. Använder jag headset för att ringa så måste Airplay kopplas upp igen, telefonen blir varm och drar mer batteri mm
  • Det måste vara något hos Airable som inte synkar med er teknik.
    Något hos oss, Airable eller Yamaha. Kanske rentav en kombination av dessa tre komponenter.

    Endast kombinationen av vår teknik + Airable ger troligen inte detta fel, för då borde vi ha fått in fler felanmälningar.

    Den här typen av fel rapporteras in "i hyfsat hög grad". Absolut inte i samma utsträckning som när flera kanaler försvann i samband med att Frontier bytte leverantör från Vtuner till Airable, men om det vore ett Airable-problem, hade vi hört från någon som lyssnar med Dual, Pure, Pinell, Argon, Marshall, Radionette, Urbanear, Vooni, Philips, Sangean eller någon annan av de många enheter som bygger på Frontiers teknik.

    Jag ska kolla upp några saker och återkommer.
    Annika Webbmaster
  • Jag kunde inte kolla upp de saker jag behövde se, och har skrivit till Airable om den saken. (Ni får kopia på mitt mail till den adress ni använt här i forumet.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Anders, du har inte skrivit om detta på snart ett år. Kvarstår felet hos dig?

    Båda:
    Airable svarade snabbt att de inte kunde återskapa felet på de Yamaha-enheter de hade testat med:
    Maybe it is related to certain Yamaha models
    Du hade ju fått samma besked när du varit i kontakt med både Yamaha och Airable, Henrik. Att det är kopplat till vissa modeller kan vara en förklaring, men jag tror mer att det krävs någon annan faktor som kanske har med nätverket att göra eller liknande.

    Det vore intressant att se om ni kan återskapa samma fel över ett annat nätverk, eller med andra router.-inställningar eller uppkopplingar (kanske bara en annan nätverkskabel?) men jag förstår att det kan vara svårt att testa. Vad har ni för routrar och internetleverantörer? Har någon av er möjlighet att koppla anläggningen på annat vis?

    Jag hade problem att se vilka kvaliteter och ljudformat från våra kanaler som fanns hos Airable, och det visade sig att det var sex olika ljudströmmar, men att det inte hjälper er, eftersom Yamaha alltid väljer den ljudström som har högst bitrate. Den person på Airable som svarade skrev:
    We could delete the 192 kb/s streams (or at least block for Yamaha) to check if this will solve the issue.
    En sådan lösning hade varit tänkbar om det drabbade väldigt många lyssnare, men att sänka ljudkvaliteten för alla (eller för alla med Yamaha-enheter) för att vi under ett år sett två liknande felanmälningar och en lägre ljudkvalitet kanske kan hjälpa, är inte gångbart.

    Både Airable och vi på Sveriges Radio lutar åt att problemet förmodligen ligger hos Yamaha - men det betyder inte att vi är ointresserade av att felsöka, däremot innebär det att det är svårt att göra detta.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har exakt samma problem med min WXA-50. Jag lyssnarbara på SR (förstås 😉 och har förutsatt att det är ett generellt fel hos Yamaha, så jag har inte kollat med någon annan kanal.

    Jag har klagat någon gång (hos Yamaha), men har inte orkat följa upp eller skicka tillbaka enheten eftersom ljudet nästan alltid kommer tillbaka. Jag har rekommenderat att de ska gå över till någon annan radio-plattform, men de har konstigt nog inte lyssnat på mig 😀

    Mvh, Ola
  • Ett litet tillägg för att svara på de frågor du ställde till de andra:
    - Bredbandsleverantör Comhem/Tele2
    - Router/DHCP/NAT: Asus RT-AC66U
    - AP: Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR (dvs inkopplad med Wifi)

    Kan tyvärr inte koppla in med eth.
  • Tack Ola!

    Du har nu fördubblat antalet felrapporter som kommit in i år (eftersom det är på dagen ett år sen tråden startades och Anders felrapport därmed kom för över ett år sen ...)

    Och det är förstås inte bra att du har samma fel, men att du rapporterade in det är bra, eftersom möjligheten att se och förstå mönster ökar med antalet felrapporter.

    Ett udda inslag Henrik beskriver och som jag gärna vill förstå, har med regelbundenheten att göra:
    När jag spelar SR-kanaler via Musiccast/Airable så avbryts uppspelningen efter oftast 80 sek och ibland 40 sek (alltid väldigt punktligt vid dessa tider).
    Ser du något liknande mönster, även om det kanske gäller en annan tidsrymd än just 40/80 sekunder? (Anders skrev också ca 80 sekunder, och har samma modell som du.)

    Asus-routrar brukar ha den inställning jag nämnde, Airtime Fairnes, som jag alltså rekommenderar att du bockar ur. Här beskrivs hur du gör detta. Jag har ingen aning om detta hjälper, men det är förhoppningsvis någorlunda enkelt att testa:
    ASUS Routers and Airtime Fairness

    Jag har för övrigt detta Yamaha-fel i tankarna när jag felsöker ett helt annat problem där ljudet bryts, men skillnaderna mellan hur felen yttrar sig är troligen större än likheterna:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/avbrott-i-p1-google-mini/

    Tack för hjälp att förstå detta fel bättre och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Nej det har inte med fair airtime att göra, eftersom jag bara använder Routern som NAT/DHCP och just en router. Wifi har jag via Ubiquiti.

    Har aldrig tidigare mätt, men det kan stämma; jag mätte nu och avbrottet var vid exakt 80 sekunder och varade 15 sekunder. Vet inte om det fungerar men om du har möjlighet att logga vad som händer kan jag skicka min publika IP, men helst via något annat medium än detta.

    Mvh, Ola
  • Hej,

    Jag har fiber från Comhem och Tp-link M9 som router. Har även mobilt bredband från Telia med en annan Tp-link router. Problemet upplevs på samma sätt med båda uppkopplingarna.

    Förstår att ni inte kan sänka ljudkvaliteten för alla men finns det nåt sätt att testa det för att ringa in problemet?
  • Jag kan inte se någon gemensam nämnare när det gäller uppkopplingen.

    Vilka kanaler har ni testat med från andra radiobolag, där det inte blir samma problem?

    Henrik:
    Har du installerat denna? Innehåller playback stability improvements
    R-N803/RN-803D Firmware Update Ver.1.17

    Ola:
    Jag ser ingen motsvarande för WXA-50, men det har kommit ut uppdateringar till många modeller i omgångar den senaste tiden. Om den påverkar detta problem kan jag förstås inte uttala mig om.
    Annika Webbmaster
  • Jag har testat Mix Megapol, Rockklassiker och nån tysk kanal som heter SWR3. Har bara lyssnat i testsyfte, minst 3 försök per kanal och det har funkat utan avbrott vid alla försök. Säg till om du vet nån kanal som sänder med samma ljudkvalitet etc som SR och som kan leda oss vidare i felsökningen.

    Har kontrollerat att jag har senaste firmware.
  • Det är svårt att utifrån se vilka kvaliteter de olika kanalerna har, men om du kontaktar Airable och ber om tips på andra kanaler där 192 kbps AAC blir det alternativ Yamaha ger lyssnarna, kanske de kan hjälpa dig.

    Jag har annars för mig att exempelvis NRK Klassisk strömmar med 192 kbps - men inte i AAC utan i MP3, så det kanske inte går att återskapa samma fel (och det kanske inte är den kvaliteten som ligger inlagd i Airable).
    Annika Webbmaster
  • Hej och trevlig sommar!

    Jag utgår från att allt (tyvärr) är som tidigare med avbrotten. Har ni märkt någon förändring så får ni förstås hojta till!

    Vi har nyss fått in ytterligare en lyssnare, Per, med problem med Yamaha + Sveriges Radio. Jag kommer att försöka lotsa över honom hit (om hans fel inte verkar väsensskilt från ert).

    Han skriver:
    Har noterat att P4 Stockholms internetradio har intermittenta problem, strömmen stoppar och startar till och från utan anledning.
    Och det liknar ju vad ni redan känner till. Men detta skiljer sig från era beskrivningar:
    Inga andra SR-kanaler som jag testat (t ex P3 och P4 Jämtland) har liknande problem.
    Per lyssnar med Yamahas streaminghögtalare WX-030 och receiver RX-V779.

    Kan ni se om P3 och P4 Jämtland ger detta fel hos er? Även om ni tidigare har kunnat återskapa avbrotten på "alla Sveriges Radios kanaler", så kan ju saker ha förändrats, tänker jag ...

    Det är förstås inte bra att ytterligare en lyssnare har problem, men varje felrapport bidrar med nya infallsvinklar och ökar möjligheten att se mönster, så Pers problem ger nytt syre till felsökningen här.

    Vi hörs (men jag flaggar för att jag snart kommer att ha semester, så mitt personliga bidrag med att ställa frågor och snurra till saker, kommer att dra igång ordentligt först i augusti).
    Annika Webbmaster
  • Ola, en av er som rapporterat in "80 sekunders-problemet" ovan, har svarat i den nya tråden om Yamahaproblem, och det är uppenbart att det skett något nytt.

    För Ola har det gamla problemet upphört (jaaa!) men ersatts av ett nytt fel (neeej!). Detta nya fel verkar inte drabba alla kanaler, men de kanaler som drabbas (i bästa fall endast P4 Stockholm?) är problemet värre, eftersom det yttrar sig i form av tio sekunder långa avbrott som återkommer cirka var femte minut.
    Jag kommer att försöka lotsa över honom hit (om hans fel inte verkar väsensskilt från ert).
    Det är alltså helt olika fel. Har vi tur kan det nya felet hjälpa oss att förstå det gamla och vice versa - men vi gör klokt i att hålla isär felsökningen!

    Om någon av er andra har drabbats av det nya felet, får ni alltså gärna skriva detta i den andra tråden.

    Jag håller trots allt tummarna för att fler än Ola noterat att det gamla felet försvunnit.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Nu har jag gjort lite tester på min Yamaha R-N803D och såhär blev resultatet:

    P1 - Avbrott efter 80 sek (MP3 48 kHz)

    P2 - Avbrott efter 55 sek (efter 60 sek vid försök nr 2), kommer inte igång av sig själv efter det (AAC 48 kHz)

    P3 - Avbrott efter 80 sek, testade två ggr (AAC 48 kHz)

    P4 Stockholm - Avbrott efter 86 sek och därefter flera avbrott efter varandra, ett noterade jag på 80 sek och sen ytterligare ett på 86 sek, sen flera avbrott med ungefär samma intervall (MP3 24 kHz)

    Noterade att kanalerna sänder i olika ljudformat. Det är kanske en ledtråd så jag skrev med det inom parentes.

    Det verkar alltså som att problemet kvarstår för P1 och P3. P4 har tidigare haft avbrott med 40 eller 80 sek, så det här med upprepade avbrott är helt nytt. P2 lyssnar jag sällan på så jag minns inte hur avbrotten har varit där tidigare, men det är ju nåt som avviker på ett konstigt sätt där också.

  • Tack. Något har förändrats. Tråkigt att det inte hade förbättrats direkt.

    Och att detta kommer nu, när jag ska dra på semester och inte kommer att kunna felsöka förrän om två-tre veckor. Mina kolleger som ska hålla koll i forumet har som den viktigaste uppgiften att se till så att "våra tjänster inte går sönder", det vill säga fånga upp buggar och streaming-problem.

    I det här fallet kan det vara något hos oss, men är lite svårt att felsöka, och just den här typen av felsökning är rätt svår att steppa in om man inte har full koll på hur Airable hämtar vårt innehåll etc.

    Detaljen om att det inte bara är olika ljudformat, utan även olika frekvenser, är till exempel något jag möjligen kan få ut mer av än de utvecklare som håller ställningarna de närmaste veckorna ... (Fast just nu fattar jag inte vad det innebär!)
    Annika Webbmaster
  • Jag har exakt samma problem som ovan på min Yamaha WXC-50 avbrott 10 -15 sekunder efter c:a 60-80 sekunder. Kör Telia Router, konstigt nog fungerar P4 plus. Men inte P4 Stockholm och P4 Södertälje, kanske borde man köra någon slags trace för att detektera problemet.

  • Tack för återkoppling!

    Felet verkar ha uppstått relativt samtidigt med att vi införde geografisk blockering av P4-kanalerna under OS, vilket gör mig nyfiken på om det kvarstår nu, när vi inte längre blockerar kanalerna.

    Jag håller tummarna för att det har upphört!
    Annika Webbmaster
  • Nu verkar det fungera som tidigare. Avbrott efter 80 sek, därefter tillbaka efter ca 10 sek och inga fler avbrott efter det. (MP3 48 kHz)
  • Hej igen!

    Carl:
    Hur fungerar det för dig nu? Att P4 Stockholm och P4 Södertälje, men inte P4 Plus, drabbades, låter som om felet hade koppling till vår geografiska blockering under OS.

    Många lyssnare beskriver samma sak, och för dem verkar felet ha släppt nu.
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/p4-stockholm-internet-radio-trubbel/

    Henrik:
    Det nya felet är borta, men du har kvar de gamla. Positivt är att vi i alla fall fått lite ny information med bäring på detta sega (och lite mystiska) problem.

    Viktigast är väl att felet har försvunnit hos Ola, men tyvärr vet vi inte hur. Vi har också fått kontakt med många fler lyssnare som använder Musiccast/Airable som drabbades av P4-kanalernas tillfälliga problem, men som aldrig har märkt av det mystiska problemet med stopp efter 40/80 sekunder.

    Hur ser du informationen om MP3/AAC samt den om 24 respektive 48 kHz? Formaten MP3 och AAC är de format vi använder, men varför du får olika format på olika kanaler vet jag inte. Samplingsfrekvensen 48 kHz ska gälla för alla kanaler, så varför det blev 24 kHz vet jag inte. Och det verkar ju ha blivit rätt nu!

    Kan du på något vis se vilken bitrate du får? Den förhållandevis höga bitraten 192 kbps tror jag själv är en bidragande faktor till att våra kanaler drabbas.
    Annika Webbmaster
  • Just nu verkar det som att vi inte har några avbrott på P4 Stockholm. Det lustiga är att innan 80 sek sekunders intervallerna börjande, så kunde P4 falla bort ibland med ett kort avbrott lite då och då. Nu har jag inte hört detta avbrott heller, så något konstigt har det varit med utsändningen tidigare.
    Du frågade också om bitraten, jag vet inte hur jag skall kunna tracka detta, något tips.
  • Tack!

    Skönt att felet har försvunnit. De tidigare kortvariga avbrotten med P4 låter som något som kan uppstå om uppkopplingen tillfälligt störs, det vill säga fullt normalt nät-beteende, som du inte märker när du besöker en tidnings hemsida eller så, men med en kontinuerlig ljudström märks det.

    Om det problemet återkommer, så rapportera gärna in det, så att vi kan felsöka!

    Frågan om bitrate var riktad till Henrik. Eftersom han såg att vissa ljudströmmar var i MP3 och andra i AAC, information som inte framkommit tidigare i tråden, blev jag nyfiken på om han även kan se i vilken bitrate dessa är.

    Den frågan är relevant för Henrik, som har ett fel du tack och lov hittills har sluppit:
    1. Alla Sveriges Radios kanaler får ett avbrott efter 80 sekunder (någon gång 40 sekunder)
    2. Ljudet återkommer i allmänhet och därefter spelas kanalen utan avbrott
    Det är alltså specifikt vilken bitrate, ljudkvalitet, Henrik får problem med (och om det är samma bitrate när uppspelningen återupptas efter avbrottet) jag vill veta.
    Annika Webbmaster
  • Jag kan välja att visa "ljudinformation" i Yamahas app och då ser jag infon jag skickade. Har kollat igenom appen och Yamahas webbgränssnitt men hittar inget om bitrate tyvärr. Kollade även om det kommit nån ny firmware men det har inte kommit nån sen 1.17 i december 2020. Kollade manualen om det stod nåt där men hittade bara vilka ljudformat som stöds och det står att bithastigheten kan vara 8-320, gissar att det inte är mycket till hjälp...
  • Tack ändå och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Annika, kan du ange vilken frekvensomfång ljudet sänds ut nu från Sveriges Radio
  • Tillägg till wxc-50 , jag  glömde nämna att jag bara streamar digital genom min wxc-50, alltså jag gör da omvandlingen i min special förstärkare . Så det gör kanske en  viss skillnad mot de som da omvandlar i Yamaha.
  • Annika, kan du ange vilken frekvensomfång ljudet sänds ut nu från Sveriges Radio
    Jag förstår inte riktigt den frågan. Frekvenser är aktuella om du lyssnar i FM-radion, och på Teracoms hemsida kan du se vilka frekvenser de olika kanalerna sänder på.
    glömde nämna att jag bara streamar digital genom min wxc-50, alltså jag gör da omvandlingen i min special förstärkare
    Även här förstår jag inte riktigt hur du menar. Hur hämtar du ljudströmmarna till förstärkaren (som väl är din wxc-50)? Gör du det på något annat sätt än via Musiccast?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, jag menar frekvensomfånget som säg till exempel  40Hz-16000hz.
    Fråga 2
    Jag använder Musiccast till wxc-50 och använder digital out på wxc-50 inte analogt ut.
  • Tack för förtydligandena!

    Frekvensomfång:
    Den första frågan visste jag inte svaret på, så jag kontaktade en kollega som inte heller visste, men som kontaktade en tredje (numera pensionerad) kollega, Lars Mossberg.

    Så här skrev Lars Mossberg:
    I Sveriges Radios FM-sändningar används alltid ett digitalt faslinjärt brant högpassfilter sist i sändningskedjan och som skär brant vid 15 Hz för att få med lägsta oktaven i kyrkorglar. Man använder alltid ett högpassfilter för att inte FM-sändarna ska driva i frekvens.
    När det gäller våra digitala strömmar finns ingen undre spärr, men rent praktiskt är dock mycket programmaterial basdämpad redan i produktionen.
    Tidigare stryptes våra FM-sändningar vid c:a 14,5 kHz men idag ligger det upp till 16,5 kHz då vi nu har bättre digitala filter. Våra digitala strömmar går till c:a 18-19 kHz om man använder högsta bitrate, förutom SR P2 Musiks 320 länk som går upp till 22-23 kHz - speciellt när vi direktsänder våra egna sändningar från Berwaldhallen.
    Den där SR P2 Musiks 320-länken, vars frekvensomfång alltså är större än vad de flesta människor kan urskilja med hörseln, hittar du här:
    https://http-live.sr.se/p2musik-aac-320
    (fungerar även med http först)

    Den finns alltså inte med i Musiccast, men du kanske kan skicka ljudet från en dator till din förstärkare?

    Analog vs digital out
    Jag tror inte att den förändring du skriver om påverkar problemet. Flaskhalsen är nog snarare Yamaha-enhetens möjlighet att läsa in och processa innehållet från Musiccast, och kanske en otillräcklig storlek på bufferten, inte hur lång tid det tar att sedan skicka iväg ljudet. Möjligen skulle själva processandet kunna gå snabbare om den tar emot ettor och nollor och skickar vidare dessa, än om dessa också ska omvandlas till ljudvågor, men jag tror (obs tror) att det inte är där problemet legat.

    Osvuret är bäst, och din upplysning är nu dokumenterad så att vi kan återkomma till den vid felsökningen.

    Tack - och tack för att du fick mig att lära mig mer om frekvensomfånget!
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket för denna fina information, jag skall fundera lite runt detta.
    Det verkar ändock att Sveriges Radio haft problem, nu har jag inga avbrott i radiokanalerna.
    Tack än en gång
    Carl
  • Nu har det hänt igen. igår så var det ett nytt fenomen ( 20 sep), ljudet hackar hela tiden, fick stänga av radion för att det går inte att lyssna. Både p4 och p4 plus hade samma problem. Sedan blir det tyst i radion ibland med små korta uppehåll.
    Detkan inte sannolikt inte bero på min utrustning. Eftersom ljudet är helt perfekt mestadels.
  • Tack för denna felbeskrivning. Är det samma fel idag?
    Annika Webbmaster
  • Idag fungerar det igen, vet ej vad det beror på att vi har störningar ibland
  • Tyvärr är det ju väldigt svårt att ringa in varför ett fel uppstår hos en enskild lyssnare. Här är några tänkbara orsaker:
    • fel från vår sida (brukar märkas genom att flera lyssnare rapporterar in samma problem, vilket inte skett här)
    • något i uppkopplingen som gör att vårt innehåll får svårt att "komma fram"
    • något i din utrustning som ändrats (en mjukvaruuppdatering eller en kontakt som glappar exempelvis)
    • problem hos Airable
    Om problemen återkommer så testa ifall kanaler från andra radiobolag än Sveriges Radio har samma problem, eftersom svaret skulle ringa in problemet något.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika, nu har vi ett nytt fenomen. Radion är helt död ( P4 radio stockholm)
    Det började c:a 10:10 och håller på än. Har ni några problem med utsändningen?
    Det har förekommit vid ett flertal tillfällen att radion bara tystnar under de sensate veckorna.
  • Hej Carl!

    Jag känner inte till några sådana problem och har inte sett andra felrapporter som jag kan sätta i samband med detta.

    Hur fungerar våra övriga kanaler? Och hur fungerar kanaler från andra radiobolag?
    Annika Webbmaster
  • Andra kanaler fungerar bra. Nu har radio stockholm kommit tillbaks efter c.a 40 minuter. Det är verkligen skummt det här.

  • Det har förekommit vid ett flertal tillfällen att radion bara tystnar under de sensate veckorna.

    Sker dessa avbrott vid samma tid? Hur lång tid har de varat?

    Som sagt är det svårt att ringa in varför ett fel uppstår hos en enskild lyssnare. Här är några tänkbara orsaker:
    • fel från vår sida (brukar märkas genom att flera lyssnare rapporterar in samma problem, vilket inte skett här)
    • något i uppkopplingen som gör att vårt innehåll får svårt att "komma fram" (bör påverka fler kanaler än P4 Stockholm)
    • något i din utrustning som ändrats, som en mjukvaruuppdatering eller en kontakt som glappar (bör påverka fler kanaler än P4 Stockholm)
    • problem hos Airable (kan märkas hos oss genom att flera lyssnare hör av sig - men inte alls lika många som när felet finns på vår sida)
    Annika Webbmaster
  • Det är märkligt det här, det är bara P4 Radio Stockholm som felet uppstår i.
    Det har varit flera uppehåll under dagen. Sedan när jag byter mellan olika kanaler kan det hända att P4 kommer igång igen. Jag skall testa om det är skillnad var jag gör DA omvandlingen. Jag har 2 alternativ antingen i Yamahan eller i min dyra förstärkare. Just nu går digitalsignalen rakt igenom Yamahan, men det går även att skicka ut den analogt och då görs omvandligen i Yamahan
  • Nu har det varit avbrott i ett par dagar och de är rätt långa avbrott, jag försöker klura ut vad som händer, kör på P4 Södertälje ett tag för att testa
  • Tråkigt. Det verkar dock inte vara några allmänna problem med P4 Stockholm.

    Hur gick det med ditt test?
    Jag skall testa om det är skillnad var jag gör DA omvandlingen. Jag har 2 alternativ antingen i Yamahan eller i min dyra förstärkare.
    Annika Webbmaster