Ljudet laggar
På sista tiden har uppspelningen laggat ovanligt mycket. Uppspelningen pausar i ett par sekunder och fortsätter sedan igen. Det ser samtidigt ut som att ljudet går före bandet som visar var i uppspelningen man befinner sig, så när jag tittar på spelaren under ett uppehåll så ligger ”visaren” efter och jag kan klicka fram mig till ”direktsändning”. Är det något med senaste uppdateringen eller är det min mobil?
Undrar, Lisan
Undrar, Lisan
Följ inlägget
0
följare
mvh Ulf
Är det meningen att man ska få support/svar på denna sida eller är det bara ett plank?!
Får se om de läser det istället.
Jag har fått svar från Lyssnarservice.
"Utvecklarna jobbar på problemet".
Vore ju bra om de själva kunde svara detta i trådarna... Eller lägga upp info på hemsidan.
Vi försöker hitta orsaken till problemet, men det är så inkonsekvent så det är svårt att hitta var felet ligger.
Jag har själv hack på P4 Stockholm, men inte P1 som många andra har problem med.
mvh
Och ja vi felsöker för fullt.
mvh
jag ska testa webben också.
Tack snälla support som fixat, säger Lisan
Här hittar ni alla kanaler:
https://sverigesradio.se/kanaler
Ser att många har haft samma problem som jag. Fortfarande ett problem. Jag lyssnar med senaste uppdaterade appen ( verkar som om det blev sämre med uppdateringen) på en Iphone.
Skulle uppskatta hjälp
Så jag har nästan slutat lyssna på linjerade sändningar och laddar ned program istället. Hoppas dom jobbar på problemet!
En klen tröst för mig då jag inte har bluetooth på min PC.
Magnus, skulle du kunna testa i vilken mån felet uppstår via appen respektive sajten på Iphone om du lyssnar utan att Bluetooth är inblandat (alltså via inbyggda högtalaren eller via trådade lurar)?
Nu har jag testat några minuter med trådade via sajten på min Iphone och det laggar.
Tack, även om BT kanske kan förvärra problemet något, är det inte den tekniken som vi i första hand behöver undersöka,
Niklas och Magnus:
Jag ber om ursäkt över att ni inte fick svar under gårdagen. Jag tog på mig att felsöka detta och började göra så under onsdagen den 22 april, då vi hade kanske tre eller fyra felrapporter från lyssnare samt lika många från kolleger. Problembeskrivningarna då gav mig intrycket att det inte fanns något allvarligt problem. Uppenbarligen var den bilden fel.
Igår, torsdag den 23 april, var jag ledig, eftersom jag begravde min far. Jag hann dock se de felrapporter som skrivits innan klockan 8.30 på morgonen (tack för att ni var snabba!) och rapporterade vidare till ett par nyckelpersoner att felet var allvarligare än vad jag hade trott, innan jag stängde ned mobilen. Felsökningen fortsatte alltså - men min kollega Karolina (den utvecklare som är min närmsta kollega), som en normal dag hinner besvara viktiga supportfrågor även när jag är borta, hann helt enkelt inte besvara era frågor samtidigt som hon felsökte.
Alla:
Det jag framförallt gör nu, är att sålla fram information från era felrapporter. De flesta av er har problemet via appen Sveriges Radio Play för Iphone, men har ni det via andra appar eller ljudtjänster, vill vi gärna veta mer om var felet märks.
Ni som har problem även med att lyssna via sverigesradio.se
Jag använder Chrome och någon enkel mobil har jag inte.
Det var mycket viktig information! Dator eller Iphone?
Om Iphone, kan du testa ifall det laggar lika mycket över mobilnät som över wifi? (OM det är skillnad - berätta mer om den uppkoppling felet märks över!)
Alternativt sätt att lyssna:
Tuneins hemsida (finns även som mobil-app)
Laggar det även där? Tack.
Det fungerar när jag spelar från sr.se
mvh
Marie
Jag vill vara säker på att jag förstår allt rätt, eftersom jag fungerar som ett filter gentemot utvecklarna. Den information jag tycker är relevant får de del av snabbare (men de läser ofta även hela tråden).
Oavsett vilken av adresserna du kan lyssna med, så är det ju skumt att båda dessa ger problem hos Magnus - som dock kan lyssna utan detta fel i datorn med sverigesradio.se
Men glädjande nog verkar sändningen genom Tunein fungera bra.
Dock med 45 sekunders fördröjning.
Äntligen! 😀
Hoppas ni fortsätter att leta och klarar av att lösa problemet.
Ha en bra dag.
Er app SR fungerar inte.
Skönt att Tunein inte får samma fel. Att du får problem även via mini-grisen (som en numera pensionerad kollega kallade mini-sajten), är lite av ett mysterium. Den borde inte påverkas alls av det vi nu tror sker med appens ljudströmmar (och i viss mån på vanliga sajten). Möjligen kan det finnas ett annat fel som stör där, men den felsökningen låter jag bero just nu.
Tack Anders!
Hoppas att du kan lyssna utan problem via sverigesradio.se/kanaler på alla desa enheter. Om du noterar något mönster som du tror kan hjälpa oss (till exempel om felet är värre på en av enheterna, eller skillnader i olika typer av uppkoppling), så hojta till! Vi tar heller emot sådana observationer dubbelt än att vi missar dem ...
Marie:
Det är vanliga sajten. Bra att den fungerar hos dig. Den verkar göra det hos de flesta, men tyvärr inte hos alla - i synnerhet inte på Iphone.
Bosse:
Tack, detta är den bild vi har själva, förutom att felet även drabbar sajten, men i mindre omfattning
Niklas:
Tack! Jag tar inte åt mig personligen, men kritiken är relevant.
Hur hanterar vi information till lyssnare, och hur ser vi till att prioritera när nyckelpersoner behövs både internt och för att informera lyssnare? Och i vilket läge är hackande lyssning i en app (som verkligen inte drabbat alla lyssnare, de flesta av oss som lyssnar via appen - exempelvis jag själv - har inte detta problem).
Apropå ledningsfråga ... Faktum är att en av de absolut första felrapporterna jag såg om detta kom från Cilla Benkö, Sveriges Radios vd, som (naturligtvis) själv är lyssnare.
Ur ett beredskapsperspektiv är en FM-radio (om det är just transistor bryr jag mig inte om) något jag verkligen rekommenderar.
Den här gången är det vår app (och i viss mån vår sajt) som har problem, men vid ett läge där hela internet går ned eller vid ett längre strömavbrott, så är det viktigt att ni har en FM-radio som går på batterier (eller än hellre dynamo/solsken). Den kan rädda liv.
Heja er, ni ska nog lösa det här!
Kan säga att lyssna via webben i Safari på iPhone funkar bra live, däremot funkar inte spolningen något bra, särskilt inte om man bläddrar mellan olika appar.
En annan fråga; varför har denna tråd (och övriga från igår) försvunnit från listan?
När det uppstår såna här världsliga problem tror jag att det endast är några få procent som hör av sig till support etc.
I min lilla krets av vänner och bekanta har alla haft problem med appen SRplay senaste dagarna.
Skönt att det fungerar via de alternativa sätten även för dig.
Mina kolleger utvecklarna jobbar på en lösning, men den kommer, om jag fattar saken rätt, endast påverka appen, och även om felen i appen är allvarligast, finns det uppenbarligen mer problem. Jag befarar därför att det de nu kommer att lösa inte hjälper riktigt alla - men väl de flesta.
Jag lovar att vi inte kommer att nöja oss med att det fungerar okej för de flesta. Målet är att det ska fungera bra för alla!
Ulf: En del saker funkar sämre på sajten. Vore de likvärdiga, skulle vi inte ha lagt pengar på att utveckla en app för Ios ... (Spellistor på låsskärmen fungerar till exempel inte alls på Safari för Iphone.)
Ah, jag undrade vem som skulle fråga först! Jag vill gärna styra över så många lyssnare som möjligt till en och samma tråd. I normala fall hade jag därför snabbt arkiverat alla trådar utom en eller två om det här problemet. Arkiverade trådar syns inte utåt för andra lyssnare och det är fruktansvärt ineffektivt med multipla trådar om samma problem.
Denna arkivering skedde först idag, och jag valde då att arkivera den här tråden och alla andra trådar om detta ämne utom en:
Streamingen avbryts/stoppas - Iphone-appen
I flera av dessa trådar pågår det intressanta diskussioner, så jag tycker att det var synd att vi inte styrde in er till en gemensam tråd tidigare.
(Sen har det säkert hunnit poppa upp fem nya trådar som jag inte hunnit arkivera än medan jag svarade på detta.)
Magnus intressanta synpunkt återkommer jag till. Jag är rätt säker på att felet inte drabbar så många, och vill gärna berätta mer om det, men jag prioritrar att först hjälpa lyssnare att hitta till sajten.
Återkommer alltså!
I fredags, runt klockan 20.20 på kvällen, gjorde vi en förändring som tog bort större delen av den här typen av fel. Felet beror på att ni i vissa lägen får en del av ljudströmmen som fastnat i en cache-lagring någonstans på vägen, så att ni ibland alltså fick ljud som ni redan hade hört fem sekunder tidigare och ibland hoppade framåt i ljudströmmen.
Det är förstås inte meningen att direktströmmar ska bära sig åt så, och den största felkällan har vi åtgärdat, men vi ser - och många av er hör - att fel återstår. Det finns alltså ett par andra ställen där ni inte får så uppdaterat innehåll som de är meningen att ni ska få, och vi ska självfallet lösa det.
Ulf har återkopplat att det fungerar hos honom, men har ni, Anders och Niklas, testat att streama från sverigesradio.se/kanaler istället för via appen Sveriges Radio Play, som jag har tipsat om på flera ställen i tråden?
Bra! Vi jobbar på att det ska fungera utan hack även i appen.
För vissa lyssnare är det dock problem även via sajten, problem som vi behöver kartlägga - och lösa!
Ulf:
Tack för den återkopplingen. De kolleger som slet med detta under fredagskvällen behöver få höra att deras insats gjorde skillnad!
mvh Anders Tufvesson
Jag har slutat använda sr appen. Lyssnar på era poddar på Spotify och P1 i appen radio.se och det funkar bra. Har till och med avinstallerat sr appen.
Något som är lite märkligt med detta fel är att ni som rapporterar in det ofta har väldigt stora problem, men av olika skäl har jag intrycket att en del lyssnare inte drabbas alls.
Jag misstänker därför att felet kräver någon faktor till, en faktor som gör att alla lyssnare inte drabbas. (Felet är vårt ansvar att lösa, även om det skulle drabba exempelvis lyssnare med en en viss operatör, så att jag tror på "en gemensam faktor" hos er, är inte ett sätt att skjuta skulden på någon annan.) Jag misstänker att felet kan vara geografiskt avgränsat och drabbar lyssnare i vissa regioner. En region där jag sett att många har felet är Stockholms län.
Om vi ser att det även drabbar lyssnare i Flen, Flyinge, Florens och Flakaträsk, så skrotar vi förstås denna teori - men om det verkar finnas specifika "geografiska kluster", är det förstås intressant för felsökningen!
Alltså:
Var i världen befinner ni er?
För en vecka sedan gjorde ert appteam en uppdatering 20.4.1 som skulle ta bort att Car Play kraschade. Car Play fungerar genom bluetoot.
Jag kör Apple produkter ska nämnas.
Det var här problemen började. Jag har testat följande.
•Kör SR appen och streamar ljudet genom Apple TV till mina högtalare, fungerar perfekt.
•Kör SR appen med apple öronhögtalare med sladd, fungerar perfekt.
•Kör SR appen med Apple trådlösa högtalate, här laggar ljudet då och då.
Därför så tror jag att det har med bluetooth att göra.
Detta är vad jag har kommit fram till.
Ha en trevlig dag
Problemet varierar, nu funkar det lite bättre. Nu blir det färre, men någon/några sekunder tyst. Det var värre i slutet av förra veckan.
mvh Marie
jag har kört med och utan blåtand samma problem med att ljudet försvinner.
så det har inte med bluetooth att göra.
Bosses tankar, att något i vår senaste version av appen (20.4.1 som drygt tio procent av lyssnarna har fått) har vi förstås undersökt, men felet förekommer även i versionen innan, 20.3.8.
I likhet med Anders och Anna ser vi att felet förekommer både med och utan BT - och dessutom att byte mellan wifi och mobilnät inte verkar påverka problemet.
Att streamingen hos dig, Bosse, fungerade bättre över Apple TV (med AirPlay?) och med trådade hörlurar, kan nog vara en slump. Som vi ser här i tråden, är detta ett fel som kommer och går, och jag vet att andra får felet med trådade lurar.
Jag passar på att fråga dig med Apple TV om du använder vår app för denna plattform? Vi har sett felet i den appen också, men vet inte om det har minskat sedan fredagens åtgärd.
Maries och Annas bild stämmer med vår. Felet var som värst i slutet av förra veckan, men det finns fortfarande kvar. Det är mer problem i appen än vad det är om ni lyssnar från hemsidan i samma telefon.
I appen kan man ställa in vilken ljudkvalitet som används. Detta gör du under Min sida i appens nederkant -> Inställningar och hjälp -> Datamängd direktsändning
Testa sedan om någon av kvaliteterna lite (48 kbps), lagom (96 kbps) eller mycket (192 kbps) fungerar bättre.
Ni är många med felet och vi får ju felet själva också, så även om vi är tacksamma över hjälp och det är större möjlighet att få en rättvis bild om vi ä många som testar, ska ni självfallet inte känna att vår felsökning står och faller med att just _du_ lägger tid på att testa varje sak jag frågar om ... Men hojta till om vi verkar dra slutsatser som inte stämmer med hur felet visar sig hos just dig!
Till exempel vill jag att den som har detta fel på andra plattformar än Ios och Apple-TV ska vara tydlig med det, eftersom exempelvis en hackande Android-app kan vara ett annat fel som vi kanske kan lösa direkt genom att tipsa om vissa inställningar...
Tack så här långt och tack på förhand, ni som tar er tid att testa ljudkvaliteter! (OBS att ni som har mobilabonnemang med begränsad data naturligtvis bör överlåta tester med hög kvalitet till oss andra, så att inte er mobildata går åt till felsökning!)
Nej det är inte den appen i Apple TV. Jag kör en äldre Apple TV.
Visst gäller det att lyssna på en kanal appen, inte ett efterhandslyssning av ett avsnitt av ett program?
Det fel vi undersöker här gäller ju endast kanalens direktström (inklusive när den är tillbaka-backad), inte de separata avsnitten. Det var intressant. För säkerhets skull:
Under dagen har vi gjort en uppdatering som vi själva tycker har minskat felen, men hur det ser ut i våra loggar är mindre intressant än hur det ser ut hos er som lyssnar.
Så: Har det blivit bättre nu under eftermiddagen?
Är det alltså appen och P3? Och är det exakt samma, någon form av "kortare" osynk som leder till hackigt ljud ...?
Det finns nämligen ett helt annat fel i Ios-appen, där du i vissa lägen kan kastas tre timmar bakåt i ljudströmmen. Skulle det kunna vara det som skett? (Då blir det alltså inte hackigt på samma vis, utan mer ett rejält avbrott.)
Upplever samma problem igår och idag.
Jag vet inte om det är exakt samma fel som då, men påminner om det tips jag gav då. Vid felet i slutet av april, fungerade det bättre (men inte perfekt) på Iphone om man lyssnade via hemsidan.
Här finns alla kanaler:
sverigesradio.se/kanaler
Berätta gärna om det är stabilare den vägen eller om det är samma fel.
Hur fungerar det idag?
Magnus, Lisan (och övriga):
Hur är det hos er? Var det tillfälligt (i förrgår eftermiddag till igår förmiddag), eller fortsätter det?
Jag har larmat kolleger. Om felet har återuppstått vill vi lösa det å det snaraste - samtidigt är det endast ni tre och någon enstaka lyssnare i annan tråd som larmat. Det är betydlig färre än vid felet i april, trots att appen har hög lyssning även nu, och jag vill inte att mina kolleger släpper de ordinarie uppgifterna för att felsöka, om det endast var ett tillfälligt fel kopplat till lokala nätproblem eller så ...
Något var helt klart konstigt tidigare i veckan, och det felet yttrade sig på samma vis som det allvarliga i april. Denna gång drabbades dock långt färre än förra gången (kanske kopplat till en mobiloperatör eller så). Nu har det klingat av - men vi bevakar loggarna inifrån och vi hjälps åt för att lyssna.
Om felet dyker upp igen, är både de kolleger som arbetar med appen och de som har koll på ljudströmmarna på alerten, men vi släpper felsökningen just nu och jobbar vidare med annat.
Glad midsommar!
Om det blir problem under helgen, så testa att lyssna via hemsidan:
sverigesradio.se/kanaler
Trevlig midsommar!