Till senaste kommentaren
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ljudet hackar i sr play-appen (Samsung Galaxy S7, S8 och S9)

Sedan någon vecka har ljudet börjat hacka för att efter ett tag brytas helt vid uppspelning via play-appen, även för nedladdade ljudfiler. Problemet löses tillfälligt av omstart av appen.
Gäller på min Samsung galaxy s8.


Joel Höglund Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Joel!

    Lyssnar du via Bluetooth? Se i sådana fall om samma fel uppstår även med trådade hörlurar eller om du spelar upp ljud via den inbyggda högtalaren.

    Jag känner inte igen just detta fel. Däremot har jag ofta stött på problem där ljud stannar helt efter ett tag i Samsung-enheter, vilket beror på att telefonen "dödar" appen. Det felet skulle kunna förklara varför det tystnar helt hos dig, men det förklarar inte hacken.

    Se om du kan motverka de avbrotten genom att ändra denna inställning:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill av-optimera
    8. Leta upp Sveriges Radio Play och se till att appen inte är optimerad
    9. Starta om telefonen
    Om du inte hittar detta ställe, så berätta det. Det finns många olika inställningar som heter lite liknande saker, men det är just den som heter "optimera batterianvändning" och som är undangömd under en trepunktsmeny som jag tror att du behöver ändra.

    Återkom och berätta mer om det kan vara skäl att undersöka "Bluetooth-spåret" och om inställningen för att "av-optimera" gör någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Upplever samma problem med en Samsung S8 och via BT lurar.
    Men att lyssna via andra appar/poddappar upplevs inga störningar.
    Ljudet återupptas så fort jag nuddar skärmen. Även om skärmsläckaren är aktiv. (Ej inloggad)
    Henrik Samuelsson
  • Tack för mer kött på benen!

    Har du testat det tips jag gav Joel ovan, om att se till att Sveriges Radio Play inte är batteri-optimerat?
    Annika Webbmaster
  • Tack för tips. Det är inte BT-relaterat, testade att av-optimera energi-användningen ändå men det påverkar inte.

    Det kan ju vara något "lokalt" på min mobil, att den plötsligt inte längre klarar att multitaska. Tidigare har sr-appen kört problemfritt i bakgrunden när jag använt kameran eller surfat, men nu verkar det som det faktum att det alls finns andra öppna applikationer får sr-play att (efter ett par minuter) hacka och inte sällan krascha. Men det förvånar mig om inte fler upplevt samma problem.

    Joel
  • Det är inte BT-relaterat, testade att av-optimera energi-användningen ändå men det påverkar inte.

    Ok, bockar bort dessa felkällor!

    nu verkar det som det faktum att det alls finns andra öppna applikationer får sr-play att (efter ett par minuter) hacka och inte sällan krascha 

    Det låter som en korrekt analys.

    Frågan är om det är vår app som blivit mer CPU-krävande eller om någon annan process (eller app?) skenat iväg och gör mobilen sämre på att multitaska ... Men i det läget borde ju andra ljudappar (utom de som varit förinstallerade på luren, som Googles appar) också hacka. Och mobilen borde kännas mer "allmän-seg", typ att kameran tar längre tid på sig och liknande ...

    Vid de batterisparande funktioner som jag annars sett döda vår app, finns inte de hack ni rapporterar in. Där går det direkt från på till av.

    Men det förvånar mig om inte fler upplevt samma problem. 

    Med två som rapporterat in det, finns felet säkert hos långt många fler! Att ni båda har Samsung Galaxy S8 kan vara en slump, men det skulle kunna vara. någon ny uppdatering nyligen som kan påverka.

    Får någon av er meddelande om att "Sveriges Radio Play har stoppats" (vilket innebär att det sker en riktig krasch)?

    Själv hade jag nog testat att avinstallera vår app, starta om telefonen och sedan ladda hem appen på nytt:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sr.android&hl=sv 

    Men jag har inte något jag "är rädd om" när det gäller lyssningshistorik, nedladdade filer, "min lista" och annat. Har du mycket sådant, så är ju en total nyinstallation av appen lite trist. (En app som strejkar om jag surfar när jag lyssnar på radio är ju inte heller så användarvänlig, så det kanske ändå är värt ett försök? Jag kan dock inte garantera att det blir bättre ...)

    Jag kommer att se om jag hittar annat som tyder på att S8:an plötsligt tappat förmågan att multitaska ... App-utvecklarna har kikat på detta, men har inte reproducerat felet. (Vet inte om de har testat på just S8, dock, så det får vi också kolla!)
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    jag kan bekräfta att det inträffar även på en Samsung Galaxy S9, fullt uppdaterad, både vid streaming och nedladdade filer. Jag har nog aldrig märkt att uppspelningen helt stannar, men att det hackar förekommer, om än väldigt sällan.
    Av typen:
    Starta uppspelning, efter några sekunder hackar det till, och är tyst i en sekund, sedan 5-10 sekunders uppspelning, sedan en sekunds tystnad.

    Vid dessa tillfällen har det alltid hjälpt att starta om appen för mig, och jag måste också säga att det händer väldigt väldigt sällan, men det Har hänt, och händer ibland.

    /Dennis
    Dennis Östergren
  • Åtgärdet som rättade till detta var att gå in på appinfo - Batteri - Tillåt bakgrundsaltivitet.
    Se till att detta är aktiverat så SR appen tillåts använda batteriet även när telefonen går ner i viloläge. (Skärmsläckare eller liknande).

     Vet inte varför detta var avaktiverat nu. Kan vara pga någon uppdatering.
    Henrik Samuelsson
  • Tack för det tipset, Henrik!

    Joel och Dennis, testa om detta hjälper även er. Om inte, felsöker vi förstås vidare!

    Dennis:
    1. Tack för att du berättade att felet även drabbar S9, så att vi inte lägger tid på fel spår!
    2. Med anledning av ett annat problem du rapporterat in, undrar jag ifall det är högre risk att det blir fel när du är uppkopplad via VPN
    Annika Webbmaster
  • Just detta felet händer så väldigt sällan för mig, så det känns inte relaterat, jag kan i varje fall inte på något sätt återskapa det. Dessutom såg jag att jag redan nu hade tillåtelse till bakgrundsaktivitet aktivt, och även med detta satt så hände det idag tidigare, därför jag reagerade och kommenterade när jag hade det i aktivt minne.
    Dennis Östergren
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem på S7, både streamat och nedladdat. Först hackar ljudet, sen upphör det helt. Ibland kommer meddelandet att Sveriges Radio Play har stoppats, senast idag. Jag har inte gjort några av föreslagna åtgärder, än.
    Monica Ahlström
  • Hej och förlåt att svaret har dröjt!

    Har du hunnit testa något eller några av tipsen, Monica? Och har du i så fall märkt någon förbättring?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Ingen fara. Jag har inte testat än och just nu är jag utomlands. Försöker kanske nästa vecka.
    Monica Ahlström
  • Ok!

    Fortsatt trevlig resa,
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.