Ljudet hackar i sr play-appen (Samsung Galaxy S7, S8 och S9)

Sedan någon vecka har ljudet börjat hacka för att efter ett tag brytas helt vid uppspelning via play-appen, även för nedladdade ljudfiler. Problemet löses tillfälligt av omstart av appen.
Gäller på min Samsung galaxy s8.

Kommentarer

  • Hej Joel!

    Lyssnar du via Bluetooth? Se i sådana fall om samma fel uppstår även med trådade hörlurar eller om du spelar upp ljud via den inbyggda högtalaren.

    Jag känner inte igen just detta fel. Däremot har jag ofta stött på problem där ljud stannar helt efter ett tag i Samsung-enheter, vilket beror på att telefonen "dödar" appen. Det felet skulle kunna förklara varför det tystnar helt hos dig, men det förklarar inte hacken.

    Se om du kan motverka de avbrotten genom att ändra denna inställning:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill av-optimera
    8. Leta upp Sveriges Radio Play och se till att appen inte är optimerad
    9. Starta om telefonen
    Om du inte hittar detta ställe, så berätta det. Det finns många olika inställningar som heter lite liknande saker, men det är just den som heter "optimera batterianvändning" och som är undangömd under en trepunktsmeny som jag tror att du behöver ändra.

    Återkom och berätta mer om det kan vara skäl att undersöka "Bluetooth-spåret" och om inställningen för att "av-optimera" gör någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Upplever samma problem med en Samsung S8 och via BT lurar.
    Men att lyssna via andra appar/poddappar upplevs inga störningar.
    Ljudet återupptas så fort jag nuddar skärmen. Även om skärmsläckaren är aktiv. (Ej inloggad)
  • Tack för mer kött på benen!

    Har du testat det tips jag gav Joel ovan, om att se till att Sveriges Radio Play inte är batteri-optimerat?
    Annika Webbmaster
  • Tack för tips. Det är inte BT-relaterat, testade att av-optimera energi-användningen ändå men det påverkar inte.

    Det kan ju vara något "lokalt" på min mobil, att den plötsligt inte längre klarar att multitaska. Tidigare har sr-appen kört problemfritt i bakgrunden när jag använt kameran eller surfat, men nu verkar det som det faktum att det alls finns andra öppna applikationer får sr-play att (efter ett par minuter) hacka och inte sällan krascha. Men det förvånar mig om inte fler upplevt samma problem.

  • Det är inte BT-relaterat, testade att av-optimera energi-användningen ändå men det påverkar inte.

    Ok, bockar bort dessa felkällor!

    nu verkar det som det faktum att det alls finns andra öppna applikationer får sr-play att (efter ett par minuter) hacka och inte sällan krascha

    Det låter som en korrekt analys.

    Frågan är om det är vår app som blivit mer CPU-krävande eller om någon annan process (eller app?) skenat iväg och gör mobilen sämre på att multitaska ... Men i det läget borde ju andra ljudappar (utom de som varit förinstallerade på luren, som Googles appar) också hacka. Och mobilen borde kännas mer "allmän-seg", typ att kameran tar längre tid på sig och liknande ...

    Vid de batterisparande funktioner som jag annars sett döda vår app, finns inte de hack ni rapporterar in. Där går det direkt från på till av.

    Men det förvånar mig om inte fler upplevt samma problem.

    Med två som rapporterat in det, finns felet säkert hos långt många fler! Att ni båda har Samsung Galaxy S8 kan vara en slump, men det skulle kunna vara. någon ny uppdatering nyligen som kan påverka.

    Får någon av er meddelande om att "Sveriges Radio Play har stoppats" (vilket innebär att det sker en riktig krasch)?

    Själv hade jag nog testat att avinstallera vår app, starta om telefonen och sedan ladda hem appen på nytt:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=se.sr.android&hl=sv

    Men jag har inte något jag "är rädd om" när det gäller lyssningshistorik, nedladdade filer, "min lista" och annat. Har du mycket sådant, så är ju en total nyinstallation av appen lite trist. (En app som strejkar om jag surfar när jag lyssnar på radio är ju inte heller så användarvänlig, så det kanske ändå är värt ett försök? Jag kan dock inte garantera att det blir bättre ...)

    Jag kommer att se om jag hittar annat som tyder på att S8:an plötsligt tappat förmågan att multitaska ... App-utvecklarna har kikat på detta, men har inte reproducerat felet. (Vet inte om de har testat på just S8, dock, så det får vi också kolla!)
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    jag kan bekräfta att det inträffar även på en Samsung Galaxy S9, fullt uppdaterad, både vid streaming och nedladdade filer. Jag har nog aldrig märkt att uppspelningen helt stannar, men att det hackar förekommer, om än väldigt sällan.
    Av typen:
    Starta uppspelning, efter några sekunder hackar det till, och är tyst i en sekund, sedan 5-10 sekunders uppspelning, sedan en sekunds tystnad.

    Vid dessa tillfällen har det alltid hjälpt att starta om appen för mig, och jag måste också säga att det händer väldigt väldigt sällan, men det Har hänt, och händer ibland.

    /Dennis
  • Åtgärdet som rättade till detta var att gå in på appinfo - Batteri - Tillåt bakgrundsaltivitet.
    Se till att detta är aktiverat så SR appen tillåts använda batteriet även när telefonen går ner i viloläge. (Skärmsläckare eller liknande).

     Vet inte varför detta var avaktiverat nu. Kan vara pga någon uppdatering.
  • Tack för det tipset, Henrik!

    Joel och Dennis, testa om detta hjälper även er. Om inte, felsöker vi förstås vidare!

    Dennis:
    1. Tack för att du berättade att felet även drabbar S9, så att vi inte lägger tid på fel spår!
    2. Med anledning av ett annat problem du rapporterat in, undrar jag ifall det är högre risk att det blir fel när du är uppkopplad via VPN
    Annika Webbmaster
  • Just detta felet händer så väldigt sällan för mig, så det känns inte relaterat, jag kan i varje fall inte på något sätt återskapa det. Dessutom såg jag att jag redan nu hade tillåtelse till bakgrundsaktivitet aktivt, och även med detta satt så hände det idag tidigare, därför jag reagerade och kommenterade när jag hade det i aktivt minne.
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem på S7, både streamat och nedladdat. Först hackar ljudet, sen upphör det helt. Ibland kommer meddelandet att Sveriges Radio Play har stoppats, senast idag. Jag har inte gjort några av föreslagna åtgärder, än.
  • Hej och förlåt att svaret har dröjt!

    Har du hunnit testa något eller några av tipsen, Monica? Och har du i så fall märkt någon förbättring?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Ingen fara. Jag har inte testat än och just nu är jag utomlands. Försöker kanske nästa vecka.
  • Ok!

    Fortsatt trevlig resa,
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Jag har också nyligen fått detta problem på S7. Jag har stängt av batterioptimering för appen men problemet återkommer i alla fall. Kan jag testa något annat eller hjälpa till att felsöka på något sätt? Jag lyssnar jättemycket och detta är väldigt irriterande.
  • Hej!

    Jag tar reda på hur det går med felsökningen från vår sida! Det du kan göra är att testa att lyssna via vår hemsida i webbläsaren eller via någon annan tjänst. (En bra sådan är Android-appen Lyssna - på Sveriges Radio, där du hittar alla våra kanaler och program.)

    Mest för vår egen felsökning:
    Samma fel har
    rapporterats in av Sara här.

    Annika Webbmaster
  • Samma här, har en galaxy s9 där SR-appen plötsligt tystnar.
    Händer mycket frekvent..
    Funkar igen efter omstart av appen, sen funkar det ett tag men plötsligt tystnar det..

    Ska testa Lyssna - På Sveriges Radio och se om den funkar bättre.
  • Hej Philip,

    vilken version av appen har du? I den senaste versionen har vi jobbat med att förbättra uppspelningen vid avbrott, så det vore bra om vi vet om det har hjälpt för den här typen av problem också. Blir det någon skillnad om ni som har bekymmer med uppspelningen om ni lyssnar på en kanal jämfört med att lyssna på ett avsnitt?
  • Vet inte vilken version jag hade innan, men den jag har nu är : 19.5.4

    Vill meddela att appen nu fungerar, utan avbrott.
    Blir inga avbrott längre.

    Hoppas nu det håller också, så problemet inte återkommer.
  • Har inte läst allt... men jag har oxå Samsung å hack. Rätt nytt "fenomen". Men om jag stänger app (brukar stänga alla) så brukar uppspelningen funka igen. När appen startar upp "från början", dvs börjar med "Sveriges Radio" och startsidan, får jag aldrig några hack.
  • OBS!

    Denna inställning hjälper inte. Jag låter ändå mitt inlägg ligga kvar, så att det är tydligt för både oss som arbetar för lyssnare vad vi har testat, så att vi inte behöver testa samma sak igen.

    /Webbmaster-Annika

    Hej allesamman!

    I Samsung finns det en funktion som heter Smart manager i Android 6 och äldre, Enhetsunderhåll i Android 7 och 8 och Enhetsvård från Android 9.

    Det tips jag nu ger är för er med Android 9, och gäller i synnerhet om felet visar sig som att appen "hänger sig" och liksom inte svarar på kommandon.

    Denna inställning bör hjälpa:

    1. Gå till Enhetsvård och välj Minne (bild 1)

    2. Under Minne klickar du på de tre punkterna (bild 2) och väljer Appar som inte övervakas (eller liknande)

    3. Se till att Sveriges Radio Play inte övervakas.
    Lycka till!

    Ni andra får gärna återkoppla hur det går, för den typ av problem ni har vill vi självfallet lösa.
    Annika Webbmaster
  • En lyssnare har berättat att mitt tips på inställning ovan inte hjälper. Det skapar dessutom andra problem. Appen tystnade inte vid inkommande telefonsamtal!

    Om du redan gjort denna inställning, så ta bort vår app från "Appar som inte övervakas". Hoppas att du inte drabbats av problem genom detta!
    Annika Webbmaster
  • De senaste månaderna har appen fungerat utan problem för mig på Samsung S7 men nu verkar det här hackandet ha återkommit. Har det gjorts någon uppdatering relaterad till detta nyligen? Finns det några andra tips på vad man kan testa än de som nämns i den här tråden?
  • Hej,
    jag kan också bekräfta att problemet återkommit alldeles nyligen, på min Samsung J3 (2017) och version 19.11.5 (5583) av appen.

    Det hände tidigare lite då och då, inte ofta, men nu har det återkommit mer än vad jag personligen upplevde tidigare.

    Mvh,
    /Dennis
  • Hej!

    Jag utesluter inte att felet ligger ho oss, men i sådana fall är det nog inte i själva appen, för där har vi inte släppt någon ny version sedan just 19.11.5, som kom för knappt en månad sedan.

    Sker detta fortfarande både vid direktlyssning och när ni lyssnar i efterhand?

    Kan ni gå in i batteriinställningarna och se om appen fortfarande är "avoptimerad"? Alltså:
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhåll (Enhetsvård om det är Android 9 eller nyare)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändn.
    7. Sveriges Radio Play ska synas bland Appar inte optimerade. Om den inte finns med där, så ändra till Alla appar
    8. Leta upp Sveriges Radio Play och ändra så att appen inte är optimerad
    9. Starta om telefonen
    Återkom om appen redan var "av-optimerad".
    Annika Webbmaster
  • Appen är avoptimerad, absolut.
    För mig är det fortfarande så att det, så vitt jag märkt, endast händer när jag har ett avsnitt som jag har börjat att lyssna på, har tryckt på paus, och sedan skall återuppta uppspelningen, det är enda tillfället som jag har observerat.

    Om detta sammanföll med det nya släppet för någon månad sedan vågar jag inte svara på. Spontant så har det kommit senare, men eftersom det inte händer hela tiden, utan bara ibland, så kanske det hänger ihop ändå, det är svårt att svara på.

    Jag skall se om jag kan återskapa felet ordentligt, för det kan jag inte just nu, ibland händer det och ibland inte.

    /Dennis
  • Har också samma problem på Galaxy S9.
    Funkade innan uppdateringen kom, men problemet har återkommit efter uppdateringen.
  • Hej!

    Hur har det gått för er? Blir det mindre problem ifall ni startar om appen precis innan ni startar ett ljud?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,  svar ja,  för mig. För mig försvinner problemet vid omstart. För mig uppkommer problemet vid paus,  och sedan återstart. Ungefär som att appen spelar det som redan är hämtat och sedan hackar den,  laddar lite till,  spelar och hackar. Ungefär som att buffring hamnar i osynk,  den spelar upp innan den har buffrat, istället för tvärtom.
    Mvh,
    /Dennis

  • Bra att du märkt att det hjälper, för tills vi fått ordning på detta är det ett tips!

    Starta om innan du lyssnar
    Om det ofta blir hackigt, han det hjälpa att starta om den innan du ska lyssna - i synnerhet om du tror att du ska spola i ett avsnitt, använda insomningsfunktionen eller göra något annat minneskrävande där appen brukar "krokna".

    Detta tips går egentligen mot de råd jag brukar ge. Här tipsade jag nyligen jag en lyssnare om att hon inte ska stänga ned appar hon ofta använder. Jag vill därför förklara varför jag tror att detta kan vara bra vid just det problem ni tycks ha.

    Appen minns för mycket
    Vi försöker komma till rätta med att appen "minns lite för mycket". Om du går in i appen, väljer Sök program och sedan kategorin Samhälle, bläddrar till Europapodden, väljer avsnittet 144: Lackskor, klackskor och cigarettflickor och spolar in på en tredjedel, sedan fram ytterligare tre tryckningar med 15 sekunders-knapparna, så kan du sedan genom att använda telefonens virtuella "backa-knapp" ta dig bakåt steg för steg hela vägen, från 15 sekunders-knapparna tillbaka till startmenyn.

    Och för att detta ska fungera, så har varje steg lagrats i minnet.

    Få lyssnare, om ens någon, använder denna backknapp mer än något enstaka steg, så appen bör byggas om så att vi "släpper taget" om sådant som inte behöver sparas.

    Samtidigt måste bakåt-knappen fungera vid de steg där det är relevant. Detta ska vi styra upp, men tills vi har gjort det, är det troligen bra för er som märker av minnes-problem att låta appen starta om från början och inte behålla en massa onödiga steg i minnet ...

    Med den förklaringen passar jag på att önska er en god jul!

    Annika Webbmaster