Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ljudet kan inte hämtas, kontrollera din nätverksuppkoppling

Hej,
Ljudet har bara försvunnit vid många tillfällen från tisdag och idag onsdag (13/12). Jag sitter på jobbet och använder mest Explorer, men har nu också fått Chrome. Samma problem inträffade ändå.
Även vid ett tillfälle kom informationen "Ljudet kan inte hämtas, kontrollera din nätverksuppkoppling". Jag kollade med vår it-support och vi har inga problem från vår sida, varken med uppkoppling eller internet.
Har testat ert tips på att uppdatera sidan, att sänka ljudkvalitén. Det hjälper ett tag, men så tappar jag ljudet igen.
Elizabeth Murali Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Ja, verkar tyvärr vara fritt fall för Webblyssningen numera. Det är inte fel hos dig utan hos SR, upplever samma problem
    Patrik Johansson
  • Hej Elizabeth!

    Till skillnad från Patrik har jag inte samma bild som du, och vill förstå vad som är fel!

    Att du tydligt skriver att du märkt felet igår och idag, tolkar jag som att du brukar lyssna på Sveriges Radio och att felet är nytt. Stämmer det?

    Bra att du har testat olika webbläsare. Hur går det om du försöker lyssna med en länk till "din kanal" från denna sida istället?
    MP3-länkar till våra kanaler, 128 kbps

    Öppnas en spelare? Blir det avbrott även i den?

    Patrik:
    Visst är det problemen i Firefox som du rapporterat in till oss som du avser, eller har du samtidiga problem även med Internet Explorer och/eller Chrome?

    Fritt fall för webblyssningen låter väldigt dramatiskt. Det stämmer inte med den bild vi webbmastrar har. Utveckla gärna!

    Jag vill inte förringa de problem som finns, men inte heller sprida en falsk bild av att problemen är mer omfattande än vad de är.
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Kanske gav ett väl negativt intryck i affekt efter att för säkert 50e gången idag behövt trycka på "play" igen eftersom sändningen återigen avbrutits. Och det har blivit väldigt mkt sämre senaste dagarna, precis som Elizabeth också säger. Jag kör bara FF (för detta) men uppenbarligen finns samma problem i övriga webbläsare också iom att Elizabeth använder andra webbläsare.

    Mvh Patrik Johansson

    Patrik Johansson
  • Jag misstänkte att det var din egen situation som gör att du har en bild av att "inget funkar", där min bild snarare är att "allt funkar ju annars, utom Firefox hos ett fåtal - vad kan vara fel hos Elizabeth?"

    Det gör ju inte situationen vare sig bättre eller sämre för någon av er. Ni borde kunna lyssna! Men att, som Elizabeth, rapportera in ett problem och få (ett felaktigt) intryck av att det är omfattande fel hos oss, gör kanske att Elizabeth släpper felsökningen på arbetsplatsen. Och det är olyckligt, eftersom det förmodligen är "något" i nätverket som ger problemet.

    Jag är övertygad om att du inte har samma fel i Firefox som det Elizabeth har drabbats av i flera webbläsare. Felmeddelandet "Ljudet kan inte hämtas, kontrollera din nätverksuppkoppling" är inget jag känner igen från Firefox-användarna, utan det fåtal gånger jag sett det meddelandet, så har det varit just nätverksrelaterat.
    Annika Webbmaster
  • Jag kunde inte testa i Chrome hela gårdagen. Testar bara i Chrome idag. Vill helst ha tillgång till P4/Jönköping via flikarna på internet, utan att behöva ha ytterligare ett fönster att öppna med mp3-spelaren.
    Tack Annika ändå, den fungerar bra.
    Elizabeth Murali
  • Hej igen och förlåt att det dröjt!

    Patriks fråga är utbruten till ett eget inlägg, för jag vill gärna koncentrera denna tråd till att handla om Elizabeths problem.

    Patriks frågor svarar vi därför på här:
    Utveckla felsökningsverktyg för lyssnare 

    Elizabeth:
    Bra att direktlänken i alla fall fungerar. Då vet vi att det inte är något som direkt blockarar ljudströmmen.

    Däremot är det ju, som du skriver, önskvärt att kunna lyssna utan avbrott direkt i webbläsaren.

    Kan du se om det är någon som helst skillnad mellan hur felet uppträder i Internet Explorer jämfört med Chrome? De två ljudströmmarna är nämligen tekniskt rätt olika i dina två webbläsare, och ju bättre jag förstår hur felet ser ut, desto större möjligheter har jag att ge bra råd.

    Testa detta i Internet Explorer
    I Internet Explorer kan det möjligen fungera bättre om du sänker ljudkvaliteten, men den manövern gör troligen ingen skillnad i Chrome ...

    Klicka på den lilla pilen till höger om volymreglaget i spelaren i Internet Explorer. Då fälls ett lager ut där du ser vilken ljudkvalitet du använder nu (troligen hög). Om du klickar på "ljudkvalitet" kan du ändra denna. Att byta från hög till mellan kanske ger färre avbrott.

    Testa detta i båda webbläsarna
    Se ifall det fungerar bättre över https än över http. Jämför hur det är att starta kanalen här:
    http://sverigesradio.se/kanaler 

    Och sedan här:
    https://sverigesradio.se/kanaler 

    Jämför gärna även om det är skillnad mellan P4 Jönköping och andra kanaler.

    Kolleger?
    Eftersom jag tror att felet har med uppkopplingen att göra, vore det intressant att veta om det fungerar lika illa på andra datorer över samma nätverk eller om det är just din dators uppkoppling som har något problem med vårt innehåll.

    När uppstod problemet?
    Jag tolkar din felanmälan som att det har fungerat bra tills för ungefär en vecka sedan (tisdag den 12 december). Om felet pågått längre än så, så berätta mer!

    Återkom och svara på det du kan, för ju bättre bild vi får av problemet, desto bättre hjälp kan vi ge.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annica,
    för alla förslag du kommer på att testa.
    Det fungerar nu i Chrome, har inte gjort fler tester i Explorer sen den här veckan.
    Jag testade tidigare med att ändra ljudkvalitén, men det hjälpte inte då. Nu verkar det som att jag behöver inte göra något åt det i Chrome.
    Jag har bara http i Explorer och sen adressen. I Chrome är det inget http, utan bara "sverigesradio.se/jonkoping"
    När jag hade problem, testade jag att lyssna på Sthlm och det fungerade alltid. Då kunde jag ibland göra uppdatering av fliken för Jönköping och fungerade ett tag.
    Jag har haft problemet lite längre än från 12/12. Svårt att veta hur länge jag haft det men ett par veckor tillbaka, men det blev värre och oftare som ljudet försvann. Det var därför som jag kontaktade er.
    Kollar inte med kolleger, det är inte så många som kan ha radion på, som jag har och de vill inte heller.
    Hoppas att mina svar hjälper dig och er lite grand.
    Hälsningar, Elizabeth
    Elizabeth Murali
  • Tack!

    Bra att det fungerar som det ska nu i Chrome.

    Hör av dig igen om felet kommer tillbaka - och god jul!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika,
    för alla goda förslag.
    Önskar dig också en God Jul!
    Elizabeth Murali

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy