Många avbrott (direktlyssning Firefox)

ljudet försvinner då och då...........har firefox
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Lennart!

    Många lyssnare har problem att lyssna direkt med högsta kvalitet i senaste Firefox (56) på Windows. Vi har felsökt. men tyvärr inte förstått vad felet beror på, men vi vet att ni som drabbas slipper detta problem genom att sänka kvaliteten på ljudströmmen:
    1. Klicka på den lilla pilen till höger om volymreglaget i spelaren i Firefox
    2. Då fälls ett lager ut där du ser vilken ljudkvalitet du använder nu
    3. Klicka på "ljudkvalitet" för att ändra denna. Att byta från hög till mellan har hjälpt andra lyssnare!.

    Tack för att du rapporterade in detta!
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem som Lennart. Har dessutom testat med Explorer. Då blev det ännu värre såtillvida att radioprogrammet måste startas igen manuellt efter avbrotten. Jag gissar att felet ligger i att någon minnesbuffert i datorn är för kort  men jag vet ej vad man skall göra åt detta.
  • Hej To!
    Testade du att sänka ljudkvaliteten, som jag tipsade Lennart om?
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har samma problem med Firefox vid hög ljudkavlitet ( har inte testat någon annan browser ). Mellan-ljudkvalitet fungerar.
    Kolla bifogade skärmdumpar, vid rött streck försvinner ljudet några sekunder.
    Vid blått streck bytte jag till mellankvalitet.
    Tyder inte detta på att playern inte fyller på sin buffert som den ska vid hög ljudkvalitet, medan vid mellan-kvalitet hanterar den buffertpåfyllningen som den ska ?
    /Anders

  • Hej! Noterade samma problem, men först idag. Har Firefox på Mac, 56.0.2, som uppdaterades 26 okt. Sänkte ljudkvaliteten till "mellan" och det verkar ha hjälpt.
    Men frågan är varför problemet inte uppstod på en gång!

    Lena Kumlin
  • Jag delar Anders uppfattning om dåligt fylld buffert. Finns det någon som kan tala om hur man ändrar denna inställning i Windows? Att minska ljudkvalitén tycker jag inte är något alternativ. Jag vill ha bästa möjliga ljud, främst på musiken när jag lyssnar.
  • Hej!
    Tack för tipset att sänka ljudkvalitén till mellan!
    Var mycket frustrerande att plötsligt inte kunna lyssna på P4 Plus.
    Ljudet försvann med en gång. Det hackade och blev stopp.
    Återansluter, inte bara en gång utan flera under en låt....
    Testade allt, verkade som avbrotten kom när jag gjorde saker med datorn, skrev, rörde mig i rummet. Inte gjorde något alls!
    Stämmer att det varit en uppdatering av Firefox den dagen 26 okt. Sådant tror man är en förbättring, men inte denna.
    Lyssnat i stort sett varenda dag sedan jag tipsades om P4 Plus av en släkting i början av året.
    Tack för en bra kanal med låtar man minns och påminns om!
    Lyssnar på vanlig dator och använder Firefox. Uppstår problemen även med Explorer och andra, är det ju många som drabbats.
    Nu har jag lyssnat på flera låtar i rad, sänkt ljudkvalitén till mellan.
    Och vågar åter tipsa andra om denna kanal med bra musik!
    Tack!

  • Hej!

    Idag har min Firefox 56 uppdaterats till Firefox Quantum.
    Testade då att byta tillbaks ljudkvalitén till Hög.
    Först lät det bra, men snart kom avbrotten igen.
    Inte lika ofta, men ett par gånger under en låt och även när låtarna presenterades.
    Så tyvärr, det blir Mellan även i fortsättningen.
    Hälsningar
    Ingegerd
  • bytade idag till firefox då kom avbrotten igen, tog sedan tillbaka internet explorer, inget avbrott då
    Med vänlig hälsning lennart
  • Hej och förlåt att vi inte återkopplat som vi borde! Här kommer ett svar till alla om själva problemet, sedan ger jag några av er specifika svar i nya inlägg.

    Ett fel vi inte har lyckats återskapa
    Det här problemet är väldigt märkligt. Vi har inte kunnat återskapa det själva, men vi ser ju tydligt att ni är flera som har samma fel. Förutom ni fem som skrivit i denna tråd, har jag varit i kontakt med kanske ytterligare 20 lyssnare med samma fel. Det är alldeles för många, men långt ifrån så många som det skulle ha varit om det alltid drabbade alla med Firefox 56 (och högre). Troligen krävs det ytterligare en faktor för att felet ska uppstå. Men vilken?

    Anders analys är korrekt
    Felet är att "något" gör så att bufferten inte fylls på så snabbt som den borde vid hög kvalitet. Jag har trott att något i Firefox buffringsmetod eller sätt att ladda in ljudströmmen har förändrats mellan version 55 och 56, men trots att vi verkligen försökt gå igenom alla möjliga texter på temat "what's new in Firefox 56?", har vi inte hittat något som förklarar försämringen.

    Och där har vi liksom fastnat.

    Vi vet vad vi kan tipsa om
    • Lägre kvalitet om du vill använda Firefox som vanligt på vår sajt
    • Annan webbläsare om du vill lyssna med högsta kvalitet på vår sajt
    • Tunein.com för att använda Firefox och hög kvalitet och sajten spelar mindre roll
    Men det är ju bara sätt att komma runt problemet. Vi behöver förstå var felet finns!

    Antivirus-programmet Bitdefender?
    En sak som kan påverka den typ av ljudströmmar som Firefox använder men som inte är lika känsligt för de strömmar vi använder i de allra flesta andra webbläsare, är brandväggar och antivirusprogram.

    Två lyssnare har upptäckt att ett antivirusprogram som heter Bitdefender Free kan påverka ljudströmmarna negativt. Se Kenths inlägg från 21 november (där felet är att ljudet blockerats helt, så det är inte riktigt som hos er):
    Kan inte lyssna live på Firefox 57 - buffrar

    Tidigare, den 7 november, har Marcus med samma fel som ni sett att ljudströmmar blockeras av just Bitdefinder Free:
    Radion har börjat hacka (Firefox 56)
    (Jag vet dock inte om han även blev av med Firefox-problemet när han ändrade inställningar i antivirusprogrammet.)

    Kan Bitdefinder Free vara den där "ytterligare faktorn" som jag tror krävs för att felet ska uppstå? Är det någon av er som har samma program? I så fall kan ni testa att lägga in oss som ett undantag som inte ska blockeras:
    How to add antivirus exclusions (exceptions) in Bitdefender 2017

    Andra antivirusprogram?
    Samma mekanism som finns hos Bitdefender skulle kunna finnas även i andra antivirusprogram, så det kan vara värt att testa ifall det hjälper att lägga in https://http-live.sr.se/ och http://http-live.sr.se/ i den lista som finns över "pålitliga webbplatser" i antivirusprogrammens inställningar.

    Detta kan heta lite olika i olika programvara. Vi försöker gärna hjälpa er om ni inte hittar hur man gör i just ert antivirusprogram. Även om antivirusprogram inte är något jag egentligen ger support på, så är jag rätt van att läsa tekniska manualer (och vid behov översätta dem till något mer begripligt).
    Annika Webbmaster
  • har nu internet explorer och kör windows 10 som innan, nu funkar ljudet. men testar  då och då firefox då kommer problemet igen, så det måste ligga i firefox. har inte testa crome
    lennart
  • Ja, det är förmodligen någon olycklig kombination av delar i lyssningskedjan. Eftersom några säger att problemet försvinner med Explorer så har jag testat ännu en gång. Resultatet blev samma som förut. Programmet gick kanske längre men när avbrottet väl uppstod så stannade strömmningen helt och måste sättas igång manuellt.
    För att göra det hela ännu mer mystiskt så tenderar avbrotten att uppstå glesare och glesare ju längre jag lyssnar. Har tex. P4+ stått på i någon timme eller mer så kan jag lyssna ytterligare någon timme utan avbrott eller möjligen ett kort avbrott.
  • Hej igen!

    Tack för att du skriver tydligt att Internet Explorer får samma problem hos dig, To!

    Två olika tekniker
    På Windows 7 använder Internet Explorer nämligen precis samma ljudströmmar som används i Firefox, en lite äldre teknik. I de flesta webbläsare (Chrome, Edge, de flesta versioner av Safari och Internet Explorer på Windows 8 och nyare), är det en helt annan teknik.

    Att Lennart (med Windows 10) inte får samma fel som To (med Windows 7), är alltså ett tecken på att felet inte ligger i Firefox, utan snarare har en koppling till det ljudformat vi använder.

    Samtidigt är kombinationen Internet Explorer 11 och Windows 7 tämligen vanlig, och vi ser inte samma mängd felanmälningar från Internet Explorer-användare ... Fler med Windows 7 (och äldre) borde ha hört av sig om det är ett problem med själva formatet. Jag har frågat om detta i ett par andra trådar om problemet, men ännu inte fått någon mer än To som bekräftar att Internet Explorer får samma fel ...

    Jag kan se vad ni har för operativsystem
    Som administratör i forumet kan jag se lite data om den dator ni har använt att skriva till oss med, bland annat operativsystemet, alltså vilken version av exempelvis Mac eller Windows ni har. (Det stämmer oftast, ibland ser jag felaktig information.)

    Förutom To, är Ingegerd den enda som har Windows 7. Jag tycker därför att det vore väldigt intressant att veta hur vår sajt fungerar i Internet Explorer på din dator, Ingegerd!

    Några av er kan ju ha tillgång till fler datorer, så ifall någon av er som skrivit hit med Mac eller Windows 10 även har tillgång till en dator med Windows Vista eller Windows 7, så vill jag gärna fä veta om ni får samma problem i Internet Explorer.

    Tack Lennart och To, som skrivit hur det fungerar (och inte fungerar) hos er, vilket får mig att ta en ny vända med detta spår!
    Annika Webbmaster
  • Har jag förstått ovanstående inlägg rätt om jag säger att omvandlingen från en MP3-ström till digitala siffror som direkt avbildar ljudtrömmen görs i webläsaren? Jag har min dator kopplad till HiFi-anläggningen och mån om bästa ljudkvalité. Finns det då någon annan plugin som skulle kunna sköta den omvandlingen med bästa möjliga ljudkvalité?
  • Hej!
    Nu har jag lyssnat på P4 Plus i Internet Explorer i 1 tim 30 min i sträck.
    Inga problem. Ljudet är klart och tydligt. Ljudkvalitet: Hög.
    Den var tydligen inställd på det från början i Internet Explorer.
    Firefox har jag fortfarande på Mellan. Har inte försökt något annat där.

    Hälsningar
  • Hej!
    Jag kör W10 och Firefox Version 57.0. Har haft hack alltför ofta. Minskade ner till mellan-kvalitet. Och verkar slippa hack. Använder McAfee Live Safe.

  • Hej!
    Igår kväll stannade ljudet upp en gång  när jag lyssnade i Internet Explorer.
    Strax efter musiken börjat, tror det var Duke Ellington, kl 21:37, kanske en tillfällighet.
    Räckte att uppdatera sidan och trycka på Play igen.
    Annars fungerat bra i IE, med hög ljudkvalitet.

    Hälsningar
  • Hej!
    Jag får väldigt mycket hack. Jag kan inte så mycket om datorer - försökte följa rådet överst på ,sidan, men vet inte om jag gjort rätt. Jag sänkte något (digital output high definition) från 100% till 49%. Det hjälpte inte.
    Fortsätter det så här blir det omöjligt att lyssna på radio.
    Det är min stationära dator jag har gjort försök med idag. Min laptop på jobb har också börjat hacka. Jag använder samma program och webläsare på båda, Windows 10 och Firefox.
  • Hej alla och förlåt att svaret dröjt!

    To:
    I de flesta webbläsare är det just i webbläsaren som avkodningen av ljudet sker och jag har högst dimmiga begrepp om hur detta går till. Däremot vet jag att just Firefox (och Internet Explorer på Windows 7) spelar upp en ljudström i MP3, vilket är en ljudström som inte låter fullt lika bra som den vi erbjuder i ett format som heter AAC.

    För dig som vill få ut bästa möjliga ljud skulle jag därför rekommendera att du lyssnar antingen via någon annan webbläsare (Chrome eller Edge), eller med en spelare som klarar av AAC, t ex VLC, och där spelar upp våra AAC-strömmar i 192 kbps.

    Önskemål om att erbjuda ljudströmmar i högre kvalitet än 192 kbps finns. Här har vi en tråd som handlar om detta önskemål:
    Ljudkvalitet på sr play och sverigesradio.se

    Ingegerd:
    Tack för att du berättar att Internet Explorer i stort fungerar bra för dig! Det stämmer med vad de flesta andra lyssnare (men inte To ovan) rapporterat.

    På datorer är den höga kvaliteten "default-inställning", så att det är det vi ger alla lyssnare och det brukar fungera bra. Möjligheten att sänka kvaliteten är framförallt viktig om man har ett abonnemang med begränsningar i trafiken och därför vill förbruka mindre data. Att det blir problem med högre kvaliteter var vanligare för ett par år sedan, när många lyssnare hade sämre uppkoppling än idag.

    Det fel vi ser med Firefox har dock inte med uppkopplingen att göra, utan det finns något annat som gör att just den webbläsaren "tömmer bufferten snabbare än vad denna fylls på" om du lyssnar med hög kvalitet.

    Felet drabbar inte heller alla våra lyssnare.

    Magnus:
    Bra att du hittade hit och fick hjälp av att sänka kvaliteten!

    Lisbeth:
    Du ändrade något annat. Den lilla manöver du ska göra kräver inte att du är speciellt duktig på datorer.

    Klicka på den lilla "utfällnings-pil" (ser ut som ett V) som jag har markerat på bilden. Då ska det dyka upp en möjlighet att se vilken kvalitet du har idag (troligen hög). Klicka sedan på kugghjulet vid ordet ljudkvalitet för att byta till mellan, så slipper du felet!

    Om det inte går att följa, så fråga vidare, så förklarar vi tydligare. Det är nämligen egentligen lätt att byta kvalitet. Om det verkar svårt så är det vi som behöver förklara bättre!

    Annika Webbmaster
  • Tack för svaret! Jag tror det hjälpte.
  • Skönt!
    Annika Webbmaster
  • Jag har nu övergått till Chrome (skall också testa VLC senare) och allt fungerar perfekt, inga avbrott. Varför gjorde jag inte detta på en gång? Jag har i alla fall lärt mig en del på vägen. Dessutom kan jag nu använda aac-kodningen som skall ge bättre ljud. Jag har inte gjort någon jämförande test men jag tror på vad som sägs. För att vara riktigt säker på att få acc-kodningen hittade jag en adress: http-live.sr.se/srextra17-aac-192. Är det den man skall använda? Tack till alla som hjälpt till på denna tråd.
  • Bra att det fungerar!

    Här hittar du direktlänkar till alla kanaler i AAC i hög kvalitet:
    AAC-länkar som M3U (192 kbps)

    Det är dock inte riktigt samma ljudströmmar som de du får i Chrome. Där får du nämligen HLS vilket står för HTTP Live Streaming:
    HTTP Live Streaming (Wikipedia)

    Den tekniken gör att du kan pausera och backa i direktsändningen. Dessutom kommer ljudströmmen att anpassa sig och "sömlöst" byta till en lägre kvalitet om det av något skäl blir problem med uppkopplingen.

    Den här typen av tekniska frågor är ju inget som de flesta lyssnare ska behöva fundera över. Tanken är att det ska vara lätt att lyssna, och inte krävas en massa aktiva val och funderingar. Vi försöker ge bästa möjliga ljud efter de olika webbläsarnas förutsättningar, men just nu misslyckas vi för flera lyssnare med Firefox. Vi har dock inte givit upp där. Jag håller just på att nysta kring en idé, och om denna idé verkar värd att testa, så berättar jag detta ...

    Trevlig Lucia!
    Annika Webbmaster
  • Har nu testat VLC. Fungerar också bra.
  • Hejsan,
    Jag fick tips att lyssna på Weeping Willows sändning idag på P4. Omgående uppstod de fel som har tidigare nämnts på denna sida.
    Jag uppskattar att de tips som har givits vilket underlättade lyssningen. De fakta som jag har konstaterat är att med Firefox Quantum, Win 7 och hög kvalitet så blev det hack men i läge mellan så fungerade det utan problem. Med Chrome istället för Firefox så fungerade det också utan problem.
  • Tack för beskrivning av vad som fungerar (och inte), som stämmer med vår bild!

    Om någon vill lyssna igen på programmet Cpo tipsade om, så finns det här:
    P4 Live med Magnus Carlsson & Weeping Willows på julturné

    God fortsättning!
    Annika Webbmaster
  • Jag upplever samma problem (använder Firefox 57 + Windows 10). Problemet började under hösten -- och av den här tråden har jag lärt mig att det förmodligen var i och med uppgradering till Firefox 56.

    Jag har ominstallerat Firefox fullständigt under den här perioden, men det har inte hjälpt. Att byta kvalitet från "hög" till "mellan" gör dock att det fungerar utan hack.
  • Hej!
    Har nu testat Chrome, och det går bra, men de har annan benämning på ljudkvalitéten.
    De kallar den begränsad resp. automatisk.
    Lyssnade på "automatisk", och det går bra.
    Har ännu inte hunnit kolla, om Internet Explorer Hög, som jag använt och fungerar, skiljer sig från Chrome.
    Firefox Quantum och Windows 7, som jag normalt använder får jag ställa på "mellan".

    Hälsningar
  • Claes inlägg handlar inte om en specifik plattform och jag skapade en ny tråd här:
    BOSE Soundtouch i Spanien: Kanalerna hackar
    Annika Webbmaster
  • Mattias, skönt att du var nyfiken nog att hitta hit!

    Även om det är tråkigt att andra har samma problem, är det ju en viss lättnad att förstå att felet inte ligger i din uppkoppling eller i någon inställning just du har gjort, utan är relativt utbrett.
    Annika Webbmaster
  • Paavos inlägg rör också Firefox, men eftersom symptomen är annorlunda och det handlar om efterhandslyssning, skapar jag en ny tråd, så att andra med samma fel enklare hittar det:
    Firefox, avsnitt i efterhand: ljudet stannar efter ca 20 min
    Annika Webbmaster
  • Jag kör Windows 10 och använder Firefox 58.0.1 (64 bitars)
    Jag har samma problem som rapporteras i denna tråd.

    Jag har hittat en länk där jag kan välja P2 Klassisk.

    http://radioklassisk.radio.se/

    På denna länk är det aldrig några avbrott. Egentligen vill jag förstås använda Sveriges Radios länk eftersom den är annonsfri.
  • Dagens tips: Testa en "portabel Firefox" (< version 56) till Sveriges Radios sändningar och se om ljudet fungerar bättre jämfört med Firefox >= 56.
  • Nils-Åke, så bra att du har hittat ett alternativt sätt att lyssna - och så trevligt att du föredrar vår egen sajt!

    Lyssna från sverigesradio.se utan detta problem
    Du slipper problemet antingen genom att besöka oss med en annan webbläsare (t ex Edge eller Chrome), eller genom att fortsätta att lyssna i Firefox, men då sänka kvaliteten på ljudet.

    Ändra kvalitet
    Klicka på den lilla "utfällnings-pil" (ser ut som ett V) som jag har markerat på bilden. Då ska det dyka upp en möjlighet att se vilken kvalitet du har idag, vilket är hög.

    Klicka sedan på kugghjulet vid ordet ljudkvalitet för att byta till mellan, så slipper du felet och kan fortsätta att lyssna!

    Hör av dig om det av någon anledning inte fungerar som beskrivet hos dig.

    Annika Webbmaster
  • Lite feedback. Det fungerar utmärkt! Att ljudkvalitet sänkts från hög till mellan spelar ingen roll för mig. Det viktiga är att jag kan ligger kvar i min Firefox-version.
  • Tack!

    Samma sak har jag skrivit högre upp, men den här tråden är så pass lång att jag förstår att det som lyssnare är svårt att hitta det. Jag har därför markerat mitt svar till dig från igår som bästa svar och hoppas att det kan hjälpa andra som hittar till denna tråd att snabbt hitta vad de behöver göra!
    Annika Webbmaster
  • Hej alla!

    Vi har idag gjort en teknisk förändring som har med http och https att göra. Den förändringen är gjord av andra skäl än att försöka lösa problemet med att Firefox buffrar vid högsta kvalitet hos er, men jag är ändå nyfiken på ifall ert problem påverkas!

    Testa gärna alltså - men bli inte besvikna ifall ni inte märker någon förbättring alls.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Nu har jag kunnat lyssna med ljudkvaliteten "hög" med Firefox 59.0.2 (64-bitars) utan att jag har upplevt något hackande -- så vad ni än har gjort så kan det vara så att det har löst problemet!
    Bästa svaret
  • Hej!

    Jag har också lyssnat med "hög" ljud kvalitet, Firefox.
    Av och till i eftermiddag. Inte en enda gång har ljudet försvunnit eller hackat.
    Utmärkt!
    Har använt Chrome ett tag till P4 Plus, men vill hellre använda Firefox.
    Vet inte varför Chrome anses bättre. Arkiv Digital har nyligen ändrat, så det ska öppnas i Chrome. Inte heller där vet jag varför de föredrar Chrome.
    Där är det i alla fall inte tal om ljudet.

    Tidigare gick det inte att lyssna på en hel låt utan hack och stopp.
    Är nöjd med om jag kan använda Firefox - och P4 Plus. Tack!
  • Åh så trevligt att få bekräftat!

    Nu ska jag leta upp så många jag kan som har rapporterat in problemet och berätta att det är löst! (Det är bara er i denna tråd som jag bad kolla direkt när jag insåg att vår kod-förändring kunde ha med avbrotten att göra.)
    Annika Webbmaster
  • Tack nu funkar det för mig på hög.
    Ingo
  • Åh så skönt!

    Trevlig fortsatt lyssning.
    Annika Webbmaster