Ljudet börjar hacka och appen kraschar och startar om. Android-telefon

Hej!
Idag började SR Play med följande:
När jag lyssnat en stund börjar ljudet hacka väldigt mycket (jag vet inte om det tar olika lång tid innan det händer). Jag trycker på paus, och några sekunder senare kommer det upp en ruta som meddelar att appen startar om, vilket den omedelbart gör (jag hinner inte trycka på något av alternativen i meddelandet).

När appen börjar om och jag trycker på play på programmet jag lyssnade på, startar den inte på samma ställe som där den stoppade, men jag är osäker på om den startar där ljudet började hacka, eftersom tidmätaren inte tycks fungera (står stilla) när problemet uppstår.

Problemet uppstår både vid streaming och uppspelning av nedladdade avsnitt.

Vad beror det här på och hur kan jag få det att fungera?

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta problem.

MVH
Andrea

Kommentarer

  • Det var en föredömligt tydlig felrapport, men tyvärr inget fel som jag direkt känner igen och vet vad det kan bero på.

    Det verkar som om appen tvångsavslutades för att telefonen fick minnesproblem eller liknande. Vad har du för telefon? Det kan finnas inställningar som minskar risken för att detta ska uppstå.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen och tack så mycket för svaret!

    Jag har en Samsung Galaxy J5 (2016).

    Det kan nog vara minnesproblem, för mailappen kraschade också nyss.

    Ska rensa lite i telefonen och se om det blir bättre. Återkommer om problemet kvarstår efter det.

    Jag läste en del här i forumet när jag letade efter en lösning på problemet och jag måste säga att ni verkligen är en utmärkt support. Ni ger vänliga, kunniga och utförliga svar, även när problemen sannolikt ligger utanför appen. Väldigt trevligt (och lärorikt)!

    MVH
    Andrea
  • Tack för de vänliga orden!

    Hur har det gått? Två andra lyssnare, Mattias och Björn, har beskrivit fel där appen utan deras vilja backar i direktsändning.

    Mattias beskrev:
    Efter tillbakahoppen visade tidslinjen inte att något nyare ljud fanns. Det såg fortfarande ut som att det var direktsändning. Jag pillade på tidsreglaget ett par ggr, och då dök det upp en "direkt"-knapp (men fortfarande ingen ny tidslinje) och när jag tryckte på den så hoppade spelaren fram flera minuter till en tid som inte dittills indikerats som tillgänglig. Därefter funkade allt som normalt.

    Det liknar ju det du beskriver - fast utan kraschen (så det är värre hos dig!)

    Mattias och Björn har endast märkt av det felet när de lyssnat direkt på en kanal - men det kan ju ha med lyssningsvanor att göra. Vi får felsöka ditt problem och vara öppna för att det kan vara samma fel som hos de andra - men inte behöver vara det.

    Det kan finnas inställningar som minskar risken för att detta ska uppstå.

    Jag backar på den här punkten. Hade det inte varit en krasch, utan istället operativsystemet som snyggt och prydligt stängde appen, hade det kunnat hjälpa att se till att appen undantas från att vara optimerad under batteri-inställningen. Här vet jag ännu inte vad som kan påverka, men att även mejl-appen har problem stöder teorin om minnes-brist.
    Annika Webbmaster
  • Äsch, jag har ju visst lite teorier om vad som kan hjälpa!

    Det är alltså RAM-minne som behövs, inte lagringsminne egentligen, så att radera foton etc. och få mer ledig lagringsminne hjälper inte - men kan förstås vara bra ändå. Det som hjälper är att se över vilka appar som ska vara optimerade (de flesta, för många behöver inte kunna köras i bakgrunden) och vilka som ska ha rätt att vara igång även i bakgrunden (ljudappar, e-post, stegräknare etc.).

    Om du har några appar som du misstänker kan käka minne (blänger på dig, Facebook), är det kanske den eller de apparna du först och främst ska optimera. Om det finns mer ledigt RAM så kommer kameran blir snabbare på att fokusera etc.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag läste deras inlägg, men kände inte igen problemet. Ibland stoppas uppspelningen och programmet börjar om från början, men det är inte särskilt ofta.

    Tyvärr fungerade det inte förrän jag avinstallerade SR Play och installerade den igen, och sedan dess har problemet inte återkommit. Mailappen har inte kraschat fler gånger.

    Alla appar som går att optimera är optimerade (av någon anledning går det inte att optimera väderappen, vilket irriterar mig eftersom jag inte använder den). Jag har inte själv installerat särskilt många appar (sexton stycken totalt). Jag använder inte Facebook i telefonen, och har därför inaktiverat den. Jag använder inte heller några andra sociala medier, har inte platstjänster el dyl igång, och det är bara mail, kalender och SR Play som får köras i bakgrunden. När jag rensar telefonens minne brukar jag kolla vilka appar som är igång, och det brukar bara vara systemappar (och väder).

    Jag vet inte varför problemet plötsligt uppstod, utan att jag ändrat inställningar, laddat ner nya appar etc.

    Sammanfattning:
    Problemet löstes med att avinstallera SR Play och sedan installera den igen.

    Tack för dina svar!

    MVH Andrea
  • Så att en ominstallation löste problemet! Tack för att du berättade det.

    Annika Webbmaster