Problem med ljudet på tal, men ej på musik

Hej
Sedan igår fungerar ljudet på alla kanaler förutom på P1 och P3
Jag har inte gjort någon förändring av inställning.Lyssnar på stationär dator
Windows 7 home Hjälp mig med tips
MVH Viveca

Kommentarer

  • Hej Viveca!

    Vad händer ifall du försöker starta P1 respektive P3 från denna sida?
    http://sverigesradio.se/sida/allakanaler.aspx

    Får du något felmeddelande?
    Annika Webbmaster
  • Hej jag har redan testat kommer inget felmeddelande
    det blurrar.. förinspelade jinglar hörs men inget tal det bästa som hörs är P2 men även där är det också sämre än tidigare samt att jag kan se på spelaren att programmet går framåt.. P2 klassiskt fungerar.. P3 star fungerar.. knattekanal fungerar.. så det verkar som om webbkanalerna fungerar det kanske kan vägleda dig så att jag kan få hjälp
    Viveca
  • Oj, det var intressanta iakttagelser.

    Lyssnar du med hörlurar, datorns inbyggda högtalare eller en extern högtalare? Om det är hörlurar eller externa högtalare, så se om felet kvarstår ifall du lyssnar i den inbyggda eller med andra hörlurar eller högtalare.
    Annika Webbmaster
  • ljudet är ok med hörlurar men inte med externa högtalare.. Detta fel får jag bara på SR;s hemsida.det är det som gör mig fundersam??Vad jag kan konstatera är att på P2 fungerar det just nu, men då är det bara musik.. på övriga tex P3- P4- P5- också bara musik allt tal bara blurr P1 tal bara blurr
    Detta är ett mysterium
    MVH Viveca
  • Troligen är det samma fel på annat, men det är bara hos oss du stött på det hittills. Vi har inte fått samma fel inrapporterat från någon annan lyssnare.

    Vad är det för högtalare? Kan kabeln glappa?
    Annika Webbmaster
  • jag har kollat kablarna.. men varför hörs musiken på SR 2 och era webbkanaler men bara bluurrr vid tal??Det kan inte vara möjligt att andra tv kanaler fungerar perfekt men inte SR
    Viveca
  • Under Maskinvara och Ljud i kontrollpanelen (som du hittar via Windowsmenyn) letar du upp Ljud och Hantera ljudenheter.

    Ett nytt fönster ska då öppnas. Välj fliken Uppspelning och klicka på högtalarna du har problem med, så öppnas ytterligare ett fönster.

    Där väljer du fliken Avancerat och klickar på Återställ standardvärden.

    Det är i alla fall ett tips (fastän översatt och förtydligat av mig) som många har tyckt varit till hjälp här:
    Audio but no voice during movie playback (Microsoft)

    Hoppas att det hjälper även dig!

    Hör av dig om det inte går att följa tipset, så får jag försöka förtydliga detta ytterligare.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika
    Trots att jag har följt ditt tips så hjälpte det inte felet kvarstår som jag beskrivit tidigare.
    Om du kan ge mig fler tips så är jag tacksam. Läs igen hur jag förklarar problemet ovan. Det tråkigaste är nog att inget på P1 fungerar varken direkt eller att lyssna på i efterhand bara blurr
    MVH Viveca
  • Hej Viveca!
    Har du någon annan webbläsare installerad i din dator som du kan testa med? Om det skulle funka så kanske man kan utesluta hårdvaruproblem.
  • tack Jesper
    chrome fungerar bara med lurar
    Mozilla firefox fungerar ungefär som Explorer
    prat blurr musik ok
    Med vänlig hälsning viveca
  • Vad är det för märke på dina högtalare?
    Annika Webbmaster
  • trust högtalare 4000p 5.1 home
    viveca
  • Det är alltså ett surround-system, med flera små högtalare och en stor?

    Annika Webbmaster
  • ja alldeles riktigt
  • Jag skulle nämligen tro att det är något som gör att ett par av dina högtalare fungerar som de ska, medan någon av de andra (kanske center-högtalaren) inte får rätt ljud.

    Men det borde märkas på andra ställen än hos oss. Du har inget problem med att höra talet hos SVT Play till exempel? Testa med På spåret till exempel:
    http://www.svtplay.se/pa-sparet

    Eller hos NRK?
    https://radio.nrk.no/direkte/p1

    Hur som helst har jag ett nytt tips nu. Se igen under Maskinvara och Ljud i kontrollpanelen (som du hittar via Windowsmenyn). Gå till Ljud och Hantera ljudenheter.

    Ett nytt fönster ska då öppnas. Välj fliken Uppspelning och markera Trust 4000p-högtalarna. Klicka på Konfigurera och se om "Stereo" fungerar bättre än "5.1". (Finns det ytterligare alternativ, så kanske även dessa ska testas.)

    Annika Webbmaster
  • SVT o NRK fungerar perfekt med både tal o musik
    Jag har också testat ljudinställning enligt ditt förslag och det fungerar perfekt
    både 5:1 7:1 o stereo
  • Påverkas Sveriges Radios kanaler av dessa inställningar?
    Annika Webbmaster
  • nej det är likadant som jag har beskrivit tidigare tyvärr
  • Jag har skickat ut en fråga på vårt intranät.

    Detta ligger lite bortom vad vi webbmastrar har kunskap om, men jag hoppas att någon vänlig kollega som har bättre förståelse för tekniken kan hjälpa oss att svara!
    Annika Webbmaster
  • En sak som du kan testa, är om det blir samma fel oavsett om du byter kvalitet.

    Du byter kvalitet i själva spelaren. Klicka på pilen till höger om volymkontrollen, och därefter på Ljudkvalitet. På Chrome kan du välja mellan Automatisk och Begränsad. I Internet Explorer och Firefox är det tre val hos dig, Låg, Mellan och Hög.

    Jag tror tyvärr inte att dessa val påverkar ditt problem, men eftersom det är ett för mig tidigare okänt problem, vill jag vara helt säker!
    Annika Webbmaster
  • Jag kom på ytterligare en sak att testa!

    Kan du lyssna på P1 utan detta problem via Tunein i din webbläsare?
    P1 (192 kbps MP3) hos Tunein

    Annika Webbmaster
  • Jag har testat dina förslag på att ändra inställningar på ljudkvaliteten men det blev inte bättre. testade även Tunein P1 och då kom ljudet fram lite bättre men ändå en del blurrr
    jag testade också en del andra kanaler på Tunein där det fungerade bäst är när det spelas musik precis som på P2 direkt på sr.se
    Med vänlig hälsning viveca
  • Vänd dig gärna till supporten för Trust. De kan troligen ge dig bäst hjälp!

    Men jag försöker så gott jag kan ...

    jag testade också en del andra kanaler på Tunein där det fungerade bäst är när det spelas musik precis som på P2 direkt på sr.se

    Uppstod det problem på andra kanaler i Tunein som inte var Sveriges Radios? Kan du ge något exempel?

    Mina kolleger som arbetar med produktionsteknik, har kikat på detta. Kollega nummer 1 rekommenderar en systemåterställning:
    Låter som att något är fel med centerkanalen. Om man på konfigurerar om ljudenheter i Windows för surround är det lätt att gå vilse ...

    Kollega nummer 2 håller med och tror att det är något som är fel konfigurerat hos dig.

    Jag har kikat i manualen för din anläggning och det ska finnas en knapp som reglerar volymen endast för mitthögtalaren samt en som växlar mellan stereo- och surround-ljud. Påverkar någon av dessa hur P1 låter?
    Annika Webbmaster
  • Tack bästa Annika
     Det var länken till manualen som hjälpte mig, genom att ordentligt gå
    igenom anläggningen fullt ut både ingång till datorn och hela högtalaranläggningen
    lugnt och metodiskt Nu är ljudet både tal och musik mycket bra..
    All den service som jag har fått från dig kommer alltid att finnas inom mig.
    Det här är public service på högsta nivå och tålamod från dig
    MVH Viveca
  • Men så skönt att du äntligen hittade det!
    Bra jobbat av dig också, som inte gav upp utan tålmodigt testade alla olika saker jag föreslog 😀
    Annika Webbmaster
  • Tommys fråga om en hockeymatch utan ljud flyttade jag hit, eftersom det är ett helt annat ämne.
    Annika Webbmaster