Listan ”Nya avsnitt” uppdateras inte

I listan över nya avsnitt av program jag följer ligger vissa avsnitt kvar som ”Ny” högst upp i listan i flera dagar, trots att jag gått in på sidan flera gånger sedan avsnittet publicerades.

Just nu har ett avsnitt av P1 Dokumentär legat högst upp med märkningen ”Ny” sen i söndags. Andra avsnitt förlorar sin märkning när man uppdaterar sidan.

Jag har version 19.2.7 av iOS-appen.

Kommentarer

  • Avsnittet i fråga har publiceringsdatum 10 mars, ett datum som ännu inte har infallit (6:e idag). Det är väl därför det ligger högst upp i listan dag efter dag. Är avsnittet felaktigt publicerat, eller är detta på något sätt avsiktligt? Som användare förstår jag inte. Och märkningen ”Ny” bör ju i vilket fall som helst försvinna när jag har sett den en gång.
  • Du har ringat in konstigheten!

    Programmet sänds i FM först på söndag, men ligger ute på webben och i appar redan nu.

    Att programmet lagts ut i förväg är som vi vill ha det. Vi vill inte att lyssnare ska behöva vänta på ett bra program för att vi råkar ha en avsatt sändningstid i FM den eller den dagen ... byggde de tekniska system som appen hämtar data från, var det en stark koppling mellan FM-sändning och digital publicering. Att lägga ut innehåll digitalt innan vi sände det i radio ... det förekom ytterst sällan.

    Så när appen listar vilka de nyaste avsnitten är, bygger den fortfarande på sändningstiden. Och ett avsnitt som är så nytt att sändningstiden ligger i framtiden, kommer därmed att toppa listan.

    Jag tror (men är inte helt säker på) att utvecklarna nu har byggt ett grundstöd så att avsnitt även har med sig information om "publiceringstid", vilket i så fall skulle göra det möjligt att förbättra så att listan med nya avsnitt bygger på när de är nya i appen, och inte när de sänds i FM, men att app-utvecklarna ännu inte har hunnit bygga om appen för att lösa detta problem.

    När du väl känner till vad felet beror på, hoppas jag att det inte blir fullt så förvirrande.
    Annika Webbmaster
  • Jag stör mig också på det! Har börjat av-favorisera de program som lägga upp flera veckor i förväg på grund av det nu. Vore bättre om det blev som förut tycker jag!
  • Jag har också retat mig på att program med sändingstid i framtiden parkerar högst upp så länge och tänkt rapportera det ganska länge.

    I flera veckor har till exempel "Vasaloppskuppen" från P4 Dokumentär legat högst upp på min lista över "nya avsnitt" då den har sändingsdatum 31 mars 12:03, men senaste veckan togs den platsen över av "Chuck och jag" med sändingstid 7 april 12.03.

    Bifogar en skärmdump av min lista för 'nya avsnitt' från idag (15:e mars), det första riktigt nya programmet (dvs det första programmet som jag inte sett i listan tidigare) dyker upp på plats 8. Har fler och äldre skärmdumpar som jag tagit varje gång jag har tänkt rapportera detta problem men inte kommit mig för :-).

    Inser också att problemet inte är helt lätt att lösa då ni sorterar på programtiden, men jag gissar också att ni i datat har en tid då avsnittet publicerades i feeden, och då borde man iallafall kunna välja vilken tid man ska sortera på. Problemet med det här är ju att man lätt missar program, framförallt ställer det här till problem för rena podar, som till exempel snedtänkt som alltid får en program tid på torsdagar 06.00 och därmed hamnar rätt långt ner.

    mvh!

    Magnus

  • Tack för en extremt tydlig bild av hur tokigt det blir för dig som följer många program av mer dokumentärt slag som ju ofta lägger ut avsnitt innan de sänds i FM.

    Jag visar bilden för app-teamet!

    Jag tror (men är inte helt säker på) att utvecklarna nu har byggt ett grundstöd så att avsnitt även har med sig information om "publiceringstid"...

    Jag mindes rätt. Vi har sedan några månader ett "stöd i våra system", en möjlighet att sortera efter när ljudet blev tillgängligt snarare än efter sändnings-datum. Det behöver vi se till att använda där det är relevant.

    Vi är själva inte nöjda med hur det fungerar nu, men kan inte lova några snabba förbättringar. Däremot lovar vi att vi ska se över i vilka listningar respektive datum är mest relevant, så att vi på sikt kan göra appen bättre!

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster