Lista program och inte avsnitt på sammanfattande sidor

Hej
Jag tycker att det är ett stort problem att samma program ockuperar hela listor av "populära program". Nu är det bara sommarpratare överallt och jag som är hyfsat ointresserad av detta och skulle tycka det var rätt skönt om ni hade en sida med populära program, och under det populära avsnitt av det programmet, så att de som inte är intresserade av alla dessa olika avsnitt kan slippa se dem.
En annan sak som är väldigt trist är trenden att ha för smala fokusområden. Tex Cykla i p1. Varför har ni inte bredare grepp och låter formatet leva vidare och bli ett "stort" program med oändligt antal vinklar förutom de som rör cykel? I detta fall om transport, motion, trafik osvl. Det känns som att ni har ganska många såna nischade smala program istället för att göra dem bredare och möjliga att variera mer och kunna nå en publik som återkommer. Det är svårt att hitta nya program, särskilt om de är väldigt nischade.

Kommentarer

  • Hej Lo och förlåt att svaret dröjt.

    Är det vår hemsida eller en app du använder? Jag vill att du ska få ett bra svar, men hur det svaret ser ut hänger lite på hur du brukar lyssna!
    Annika Webbmaster
  • Jag använder båda.
  • Ok, då svarar jag kring båda!

    Appen och populära avsnitt respektive program
    På startsidan i appen har vi en del av sidan som vi kallar Upptäck Sveriges Radio där vi dels har en "snurra" som heter Populära avsnitt, där det borde kunna bli enbart Sommar & Vinter i P1 eller enbart P3 Dokumentär ... Fast nu när jag tittar (Sveriges Radio Play på en Iphone) så ser jag att alla avsnitt är från olika programserier, vilket får mig att misstänka att vi på något vis filtrerar resultatet för att just få en större variation. (Jag hör med mina kolleger!)

    Under Populära avsnitt har vi en motsvarande "snurra" för populära programserier som heter Populära program. Där ska det aldrig finnas dubbletter, däremot finns det förstås risk att två väldigt snarlika program exponeras. Att de mest populära avsnitten i flera fall är avsnitt från de mest populära programserierna ligger i sakens natur, men helt identiska är inte listorna.

    Webbens startsida och populära avsnitt respektive program
    Beskrivningen här bygger på hur hemsidan ser ut i en dator. På mobil/platta ser det lite annorlunda ut, men samtliga funktioner tror jag finns med.

    Startsidan på webben, sverigesradio.se, har högt upp i högerspalt ett lyssningstips under länken till senaste Ekot. Där finns även en länk Fler lyssningstips. Sidan du kommer till är redaktörs-styrd men de kolleger som väljer ut vilka program som syns där och hur dessa presenteras tar hänsyn till programseriers och avsnitts popularitet.

    Samtidigt vill vi att denna sida (som motsvaras av en funktion på appens startsida där programmen exponeras bättre än på webben) ska visa även smalare program som lyssnare annars kanske missar. Bland stora titlar som P3 Dokumentär, syns därför även (just nu) det mer nischade Svampgalen.

    Längre ned på startsidan finns en parti med populära avsnitt. Även där tror jag att det finns ett filter så att max tre avsnitt från en viss serie ska synas, men av de sju avsnitt som vi nu ser, är tre från P3 Dokumentär och två från Sommar & Vinter i P1.

    Webben bortanför startsidan
    Om du på startsidan (eller via Meny med de tre vågräta strecken högt uppe till vänster på vilken annan sida som helst hos oss) går in under Program, finner du en del som heter "Upptäck" där vi visar populära program, nya program, program fördelade på olika kategorier etc. Jag skulle tro att det mesta av det du efterlyser finns där!

    Nischade program för- och nackdelar
    Jag förstår din poäng, men experter på podd och på sökbarhet visar att det märkligt nog finns en poäng med att vara väldigt smal och fördjupande. Om vi har ett program som ensa gången handlar om cykling, andra gången om trafik i bredare betydelse, så förlorar vi i djup det vi vinner i bredd. Det blir ett program som kanske fler kan gilla, men färre kommer att älska det ...

    Fast den frågan ligger nog egentligen utanför vad jag som webbmaster kan svara på. Det är mina kolleger på Utbuds-avdelningen som bestämmer vilka program vi gör. Här kan du se hur de uttrycker sig när vi efterlyser nya program och programserier:
    Vi söker program till julen, röda dagar och ett antal kortare serier

    De kontaktuppgifter som finns där kan du kanske använda och nå ansvariga med ditt önskemål om bredare program?
    Annika Webbmaster